VBO-ers worden geweerd als posters

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08-2025

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
En dat is uiteraard volstrekt belachelijk.

zie :
www.tweakers.net/plan.dsp?PlanID=64

Gepost door Extreminator Woensdag 20 December 2000 - 17:20 Score: 1
Je bent 18 jaar of ouder en hebt als minimale opleiding HAVO / VWO of hoger.

Hmm, sorry dat ik het zeg maar wat maakt de opleiding uit? Je kunt een mavo diploma hebben, en toch ontzettend veel van computers weten.

1 reply onzichtbaar op je huidige niveau

Gepost door bitterman Woensdag 20 December 2000 - 17:25 Score: 1
-Extreminator-
Daar ben ik het mee eens. Ik ben gewoon een beveiligingsbeambte en weet er ook aardig wat van (denk ik )
(ben ooit op VWO begonnen maar da's een ander verhaal )

Gepost door DrOpHeAd Woensdag 20 December 2000 - 17:36 Score: 1
Je moet toch wel een beetje intelligente nieuwsposters hebben...? En het gaat niet alleen om computerkennis, je moet ook goed kunnen schrijven en informatie kunnen verzamelen.

Gepost door Sinterklaas 82 tm Woensdag 20 December 2000 - 17:38 Score: 2 (Behulpzaam)
Inderdaad, havo-ers en vwo-ers hebben gewoon een bepaalde denkwijze. Met die denkwijze kunnen ze beter informatie naar anderen overbrengen. Als je MAVO hebt kun je dat (over het algemeen) minder goed. Ik denk dat het niveau van verstand van computers overal wel gelijk is.

Gepost door Crazy Harry Woensdag 20 December 2000 - 18:27 Score: 1
Die bepaalde denkwijze komt ook voor bij mensen met een "lagere" opleiding aangezien dat de menselijke denkwijze is.

Ik vind de eis een zeer beledigende eis aangezien ikzelf als opleiding het VBO heb (door velen ook wel LTS of LBO genoemd ). Ik kan wel degelijk correct nederlandse teksten schrijven, vaak beter als wat ik hier op de site regelmatig lees.

Die eis is volstrekt belachelijk en nutteloos.

[toevoeging]
De mensen van VBO-Electro worden er op deze manier ook uitgefilterd terwijl deze vaak een goede kennis van hardware hebben.

Ook vraag ik me af wat hier precies bedoeld wordt met een hoger niveau. Is dat het foutloos schrijven van een tekst of is dat het gebruik van moeilijke woorden in een tekst?
In het geval van de eerste "definitie" is het natuurlijk volstrekt idioot als je dan VBO-ers eruit gaat filteren.
In het tweede geval is het nog erger dat je ze er uit filtert aangezien de teksten dan voor minder mensen begrijpbaar zullen zijn.
Worst, je hebt wel gelijk, moet m'n post wel foutloos zijn natuurlijk. Het is trouwens ook nog eens een van de meest gemaakte fouten hier op tweakers.net. :)
[/toevoeging]

Gepost door worst Woensdag 20 December 2000 - 18:43 Score: 2 (Grappig)
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar het is 'beter dan' en niet 'beter als'

Gepost door DrOpHeAd Woensdag 20 December 2000 - 19:30 Score: 1
Crazy Harry: Er zullen ook best goede MAVO-journalisten zijn, alleen zijn die er minder dan goede VWO-journalisten, en dat is gewoon een feit...

(Misschien dat het bij de Telegraaf anders is )

Gepost door GeonetiX Woensdag 20 December 2000 - 19:31 Score: 1
misschien hebben zij een andere denkwijze, maar o.a. ik ben van vwo naar mavo gegaan door omstandigheden (ja, HEEL bagger allemaal) en dan toch nog genoeg kunnen weten... dus ik vind het gewoon onzin dat ik omdat ik toevallig mavo doe niet nieuws mag posten!

(en daarnaast ben ik ook pas 16 )

Gepost door ViSioN TFH Woensdag 20 December 2000 - 21:34 Score: 1
Zo werkt het nu eenmaal in onze maatschappij.
Trouens, dit is de makkelijkste selectie procedure..maar ik kan me best voorstellen dat iemand die de mavo deed omdat ie geen zin had in leren op t vwo maar dat wel gekund zo hebben, best intelligent genoeg is om bij iets wat ie wel leuk vind
-tweakers.net - met een goede inzet een goede nieuesposter te zijn...

Gepost door Barend Woensdag 20 December 2000 - 19:34 Score: 1
Hmm, sorry dat ik het zeg maar wat maakt de opleiding uit? Je kunt een mavo diploma hebben, en toch ontzettend veel van computers weten.

Klopt, maar mensen met een MAVO-diploma hebben heel wat minder zware lessen Nederlands gehad, en zijn daardoor in het algemeen een stuk gevoeliger voor het maken van zpelvouden. Het scheelt gewoon echt heel veel.

Gepost door Just_Johnny Woensdag 20 December 2000 - 20:46 Score: 1
WTF

Ik heb drie jaar HAVO gedaan, maar omdat ik de vrouwen in de klas leuker vond dan het lesmateriaal moest ik naar de MAVO, heeft niets met intelligentie te maken, wist gewoon niet wat ik wilde......

Ga dan niet raar lopen lullen dat je op de MAVO een lager niveau Nederlands krijgt.... Nederlands ligt je of het ligt je niet...heeft niets met MAVO, HAVO of VWO te maken !!
[/quote]

edit:

Iets te veel gekopieerd van tweakers.net :P

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 12:15
HUH? had'k effe terug niet ergens (hier) gelezen dat een nieuwsvergaarder eruit gezet was (zonder echte reden) omdat ze zoveel mensen hadden en keuzes moesten maken?!

Los hiervan zijn die selectiemethodes wel belachelijk!

Verwijderd

wat nep ik doe ook vbo (zon streepje erdoor) ik doe vwo en ehb er geen problemen mee en weet veel van comp af dus waar slaat dit op ! ik eis dat dit verandert word !

moet je je diploma opsturen :)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Is ooit al discussie over geweest... Laat gewoon in je mailtje blijken dat je wel HAVO denkniveau hebt....

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
er wordt wel gegeneraliseerd zeg

ik vind gewoon dat iedereen die er goed in is nieuws zou moeten mogen posten

• DSmarty
  • Niet online
Natuurlijk hoef je niet perse aan die opleidingseisen te voldoen, als je denkniveau maar op dat niveau is.
Veel IT'ers zijn direct naar Mavo/MBO aan het werk gegaan, puur omdat er gewoon geen goede HBO-informatica opleidingen zijn (universitair al helemaal bagger).
* DSmarty is ook een mavo-klantje, maar wel met MCSE (MicroSoft), MCNE (Novell) en CCA (Citrix).

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ik eis dat dit verandert word !
Tja, een van de eisen is ook dat je je in correct Nederlands weet uit te drukken, en je laat hier op treffende wijze zien dat dat niet zo is. :)

(en daar slaat het dus ook op lijkt me -> je moet fatsoenlijke nieuwsposts kunnen schrijven, en dat zonder fouten)

• OldButNotSoWise
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Laat nou elke instelling zelf mogen bepalen wat voor eisen ze stellen.
En als de sollicitatie-procedure wordt vereenvoudigd door de lat wat hoger te leggen is dat toch logisch ?
Ik heb ook alleen MTS en weet na 18 jaar in de computer/IT branche ook het e.e.a. af van computers/netwerken etc.
Toch voel ik me hierdoor niet gediscrimineerd.
Alleen jammer dat ze niet de tijd hebben voor uitgebreide sollicitaties want idd onder de VBO/MBO zullen ook best geschikte mensen te vinden zijn.

edit: heb je al spelfautje >:)

Verwijderd

daarbij vind ik, dat VWO-ers toch vaak een bepaalde vorm van humor kan hanteren, die veel op tweakers.net voorkomt: u voelt het al aankomen lieve dames en heren: de ironie.
En het is bewezen dat mensen met lagere opleiding vaak minder goed zijn in het gebruik van ironie en dergelijke.

wat ook niet onbelangrijk is, is dat je bijvoorbeeld bepaalde vakken als natuurkunde goed moet kunnen hebben gevolgd, enkele jaren achter elkaar (6 bv.) Zo moet je [althans dat vind ik] weten wat een condensator is, hoe die werkt, blabla de hele zooi.

natuurlijk bestaan er uitzonderingen.

en, omdat tweakers toch een goede positie heeft, mogen ze toch uitzoeken wie ze willen en dan gooien ze de eisen natuurlijk omhoog

naja ik gun iedereen een postschap, ook VBO'ers!!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op woensdag 20 december 2000 22:22 schreef poohbeer het volgende:
HUH? had'k effe terug niet ergens (hier) gelezen dat een nieuwsvergaarder eruit gezet was (zonder echte reden) omdat ze zoveel mensen hadden en keuzes moesten maken?!
Ruben Timmerman is er dus blijkbaar om een hele andere reden uitgegooid. Maar daar willen de adjes niets over kwijt lijkt het.

Verwijderd

Ik ken 3 mensen uit mijn klas (5vwo) en die kunnen ABSOLUUT geen Nederlands... dus wat is dit voor een gedoe...
Overigens zou ik zelf als mavo'er van 18+ gewoon heel simpel doen, "ik heb havo gedaan" blabla, of moet je diploma kopieeren en opsturen ofzow?

Verwijderd

Op woensdag 20 december 2000 22:46 schreef Chaos het volgende:

[..]
Ruben Timmerman is er dus blijkbaar om een hele andere reden uitgegooid. Maar daar willen de adjes niets over kwijt lijkt het.
Wat de reden is weten 'de adjes' ook niet. Robin Evers is diegene die daarover gaat, maar het lijkt mij niet dat hij hier aan iedereen moet verantwoorden waarom een nieuwsposter wordt aangenomen/ontslagen.

• Chaos
  • Niet online
Op woensdag 20 december 2000 22:52 schreef RobinVR het volgende:
het lijkt mij niet dat hij hier aan iedereen moet verantwoorden waarom een nieuwsposter wordt aangenomen/ontslagen.
Neuh.. maar Ruben zou het zelf toch wel mogen weten vind ik.

Verwijderd

Op woensdag 20 december 2000 22:55 schreef Chaos het volgende:

[..]
Neuh.. maar Ruben zou het zelf toch wel mogen weten vind ik.
dan moet hij verhaal gaan halen bij RobinE

• Chaos
  • Niet online
Dat verhaal heeft al eens in LA gestaan en blijkt nu dus niet de (gehele) waarheid te zijn.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik geloof dat Ruben verteld is waarom hij zijn proefperiode niet is doorgekomen. Als hij die reden niet begrijpt moet hij daar inderdaad met Robin Evers over praten, dat is verder niet de zaak van de Adjes of van de bezoekers.

Voor Onno nogmaals ;):
Als hij die reden niet begrijpt moet hij daar inderdaad met Robin Evers over praten, dat is verder niet de zaak van de Adjes of van de bezoekers.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Onno
  • Niet online
Hmm... de verklaring van Robin was anders nogal weinigzeggend hoor.

http://onno.dhs.org/got/80484.html

(op got heeft deze thread de tand des tijds niet overleefd...)

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe het in dit geval precies zit, maar mocht het waar zijn vindt ik het volstrekt belachelijk.

Ik heb zelf ook MAVO gedaan, daarna HAVO, en nu HBO Informatica...

Je doet gewoon een hoop ervaring op, vooral je omgang met met mensen e.d. vaardigheden worden sterk verbeterd. En denkwijze?? Pff, ik durf knalhard te beweren dat mijn 'denkwijze' vele malen 'beter' is dan de gemiddelde VWO'er (ondanks dat latijn :)). Excuses voor het gebruik van VWO'ers als voorbeeld, maar aangezien we op dit moment alles doen behalve generaliseren...

En je computerkennis leer je niet op school trouwens, in dit perspectief zouden MAVO mensen zelfs meer verstand hebben van het hele PC gebeuren, aangezien zij meer tijd over houden om zich met andere (lees: pc's) zaken bezig te houden.

• Onno
  • Niet online
Pff, ik durf knalhard te beweren dat mijn 'denkwijze' vele malen 'beter' is dan de gemiddelde VWO'er
Misschien...
Maar gemiddeld zal dat iig niet zo zijn.

<lichtelijk offtopic>
Het is trouwens Latijn. :P
</lichtelijk offtopic>

• witchdoc
Op woensdag 20 december 2000 23:22 schreef Onno het volgende:

[..]
Misschien...

<lichtelijk offtopic>
Het is trouwens Latijn. :P
</lichtelijk offtopic>
ik weet eigenlijk niet eens wat vbo en die toestanden is.. maakt me dat ook meteen niet geschikt?
Damn.. dacht anders dat velen hier al een sterk staaltje weerwerk zonder flames van me zouden gelezen hebben.
(Ik geef graag weerwerk als'k niet akkoord ga)

• LoneGunman
  • Niet online
Op woensdag 20 december 2000 23:22 schreef Onno het volgende:

[..]
Misschien...
Helaas Onno, ik kan je hierin geen gelijk geven. Het is en blijft gewoon een feit dat mensen die van een MAVO opleiding komen gewoon 'andere kijk' hebben op veel dingen. Ik gebruik mezelf dan wel als uitgangspunt dan, wat niet geheel objectief is, ik weet het, maar ik beschouw mezelf niet als uitzondering.

Maar goed, deze discussie kan nog wel even doorgaan (ik neem aan dat jij de VWO-cursus :) doet?), dus ik stel voor dat we het hier maar bij laten.

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik vind het weer allemaal zwaar overdreven.

Ten eerste staan deze 'eisen' al MAANDEN op Tweakers.net, alleen niet in een .plan update.

(voor de onwetenden: de nieuwssubmit pagina, waar iedereen die nieuwsposter wil worden toch wel eens langskomt hoop ik ;))

Ten tweede is het meer een richtlijn dan een eis, als jij goed kan schrijven en voldoende kennis hebt wordt je echt niet afgewezen omdat je op de MAVO zit.

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Op woensdag 20 december 2000 22:31 schreef DSmarty het volgende:
Natuurlijk hoef je niet perse aan die opleidingseisen te voldoen, als je denkniveau maar op dat niveau is.
Als je niet aan de opleidingseisen hoeft te voldoen dan mogen ze er ook niet bij staan. Iemand met een opleiding die niet hoog genoeg is, heeft nog wel een hoog genoeg denkniveau om te bedenken dat ie schijnbaar geen kans maakt. Degene die deze eis erbij heeft gezet moet maar even bij zichzelf te raden gaan of zijn denkniveau wel hoog genoeg is om dat te bedenken.
Op woensdag 20 december 2000 22:44 schreef Lord_spawn het volgende:
daarbij vind ik, dat VWO-ers toch vaak een bepaalde vorm van humor kan hanteren, die veel op tweakers.net voorkomt: u voelt het al aankomen lieve dames en heren: de ironie.
En het is bewezen dat mensen met lagere opleiding vaak minder goed zijn in het gebruik van ironie en dergelijke.

wat ook niet onbelangrijk is, is dat je bijvoorbeeld bepaalde vakken als natuurkunde goed moet kunnen hebben gevolgd, enkele jaren achter elkaar (6 bv.) Zo moet je [althans dat vind ik] weten wat een condensator is, hoe die werkt, blabla de hele zooi.
Inderdaad, VBO-ers hebben een andere soort humor, die net zo goed terug moet komen op tweakers.net. Of ben je misschien bang dat je humor van een "laag" niveau niet begrijpt?

Natuurkunde kennen om te weten hoe electronica werkt? HAHAHA :+ Dat is goeie humor. Zeker nog niet in de gaten dat VBO-Electro leerlingen jou nog heeeeel veel kunnen leren over de electronica. Dat is hun vak namelijk.
Op woensdag 20 december 2000 23:51 schreef WouterTinus het volgende:
Ik vind het weer allemaal zwaar overdreven.

Ten eerste staan deze 'eisen' al MAANDEN op Tweakers.net, alleen niet in een .plan update.

(voor de onwetenden: de nieuwssubmit pagina, waar iedereen die nieuwsposter wil worden toch wel eens langskomt hoop ik ;))

Ten tweede is het meer een richtlijn dan een eis, als jij goed kan schrijven en voldoende kennis hebt wordt je echt niet afgewezen omdat je op de MAVO zit.
Er wordt nu pas geroepen om nieuwsposters dus daarom zie ik het nu pas. Dat ik die eis nu pas zie wil nog niet zeggen dat deze rechtvaardig is.

Richtlijnen zeg je? Ik denk dat je toch eens goed moet lezen want het woord "moet" impliceert bij mij nog steeds dat het een eis is :
Daarnaast moet je kunnen voldoen aan de
volgende punten:
Je hebt goede kennis van hardware, software en internet en je volgt de ontwikkelingen op de voet.
Je kan in goed Nederlands een duidelijke en informatieve postings schrijven, zonder spel- en tikfouten.
Je bent in staat om per maand minimaal 50 newspostings schrijven.
Je bent 18 jaar of ouder en hebt als minimale opleiding HAVO / VWO of hoger.
Ik ben van mening dat de eerste 3 eisen genoeg zijn om aan goede nieuwsposters te komen. Er staat dan al bij dat de teksten foutloos moeten zijn, en dat is toch genoeg lijkt me.

En voor degene die het zich afvraagt waarom ik mezelf hierover zo pissig maak :
Mensen van het VBO (of LTS/LBO) worden al jarenlang op deze wijze benadeeld/gediscrimineerd. Altijd en overal is het het zelfde liedje en ik ben het zat :(
Er wordt gedaan alsof we totaal niets kunnen. Ik had van tweakers.net iets meer niveau verwacht maar ze zijn net zoals de rest van de maatschappij, blind, koppig en super-arrogant. Valt me dat weer vies tegen :(

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Er wordt nu pas geroepen om nieuwsposters dus daarom zie ik het nu pas.
Er wordt al langer geroepen, alleen nu pas op de frontpage.
Richtlijnen zeg je? Ik denk dat je toch eens goed moet lezen want het woord "moet" impliceert bij mij nog steeds dat het een eis is:
Eén van de eisen is ook 18 jaar of ouder, lees jij de About Us-sen maar eens door, dan zie je dat het woord moet niet altijd van toepassing is.

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Op donderdag 21 december 2000 00:33 schreef WouterTinus het volgende:

[..]
Er wordt al langer geroepen, alleen nu pas op de frontpage.
[..]
Eén van de eisen is ook 18 jaar of ouder, lees jij de About Us-sen maar eens door, dan zie je dat het woord moet niet altijd van toepassing is.
Als het niet altijd van toepassing is, mag je er ook geen moet bij zetten anders impliceer je het wel.

Ik denk dat ik niet de about us pagina's moet doorlezen maar dat jullie je eisen moeten bijstellen. Ik vind het niet normaal dat ik eerst andere pagina's moet doorlezen om te weten te komen dat moet niet altijd moet betekend. |:(

• Onno
  • Niet online
Het is en blijft gewoon een feit dat mensen die van een MAVO opleiding komen gewoon 'andere kijk' hebben op veel dingen.
Een 'andere kijk' is absoluut niet hetzelfde als een 'betere denkwijze'. Het eerste zal ongetwijfeld waar zijn, het tweede niet.
Maar goed, deze discussie kan nog wel even doorgaan (ik neem aan dat jij de VWO-cursus doet?), dus ik stel voor dat we het hier maar bij laten.
Niet doet, maar deed. :)
Enne... met dat laatste had je je reactie natuurlijk moeten beginnen, nu heb ik al eenmaal op wat je hiervoor zei gereageerd... :P
Mensen van het VBO (of LTS/LBO) worden al jarenlang op deze wijze benadeeld/gediscrimineerd.
Discriminatie is onderscheid maken op niet ter zake doende gronden, opleidingsniveau doet er wel toe imo.

• LoneGunman
  • Niet online
Op donderdag 21 december 2000 00:25 schreef Crazy harry het volgende:

[...]
Een hele hoop tekst..
[...]
Ik ben het volledig met je eens, deze hele situatie is ronduit belachelijk te noemen. Het feit dat er nog over gediscussieerd moet worden ondersteunt ons standpunt alleen maar.

• LoneGunman
  • Niet online
Op donderdag 21 december 2000 00:49 schreef Onno het volgende:

[..]
Een 'andere kijk' is absoluut niet hetzelfde als een 'betere denkwijze'. Het eerste zal ongetwijfeld waar zijn, het tweede niet.
Je hebt inderdaad gelijk, dit zijn twee verschillende dingen. Maar als jij mij kunt uitleggen in wat voor opzicht het opleidingsniveau er toe doet op een site als tweakers.net, dan wil je graag gelijk geven. Ik heb tot nu toe geen overtuigende bewaren gehoord, dus doe je best :)

[..]
Dit is niks persoonlijk natuurlijk, wat je ook natuurlijk wel begrijpt...(op zo'n niveau)
[..]

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Op donderdag 21 december 2000 00:49 schreef Onno het volgende:
Discriminatie is onderscheid maken op niet ter zake doende gronden, opleidingsniveau doet er wel toe imo.
Opleidingsniveau zou er inderdaad toe doen als dat ook rechtvaardig zou zijn, gelukkig is dat niet zo in dit geval. Helaas weten jullie dat schijnbaar niet daar jullie last hebben van vooroordelen. Met andere woorden, op dit moment wordt er duidelijk gediscrimineerd

Say what!
Dat ondersteunt je standpunt??? Juist niet, het ondermijnt je standpunt juist. Het is simpelweg belachelijk dat de discussie nodig is en dat VBO-ers niet gewoon geaccepteerd worden als nieuwsposters.

[ :( ]
dr dacht hier iemand even grappig te zijn [ / :( ]

• Femme
  • Laatst online: 21:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het lijkt me normaal dat je bij dit soort werk bepaalde eisen stelt. Aangezien we op afstand mensen moeten selecteren is het voor ons makkelijker om bepaalde eisen te stellen. HAVO'ers en VWO'ers hebben over het algemeen een betere schrijfvaardigheid en een hoger theoretisch denkniveau hebben. Hoewel er vaak denigrerend wordt gedaan over het jobje van nieuwsposters komt er toch een zekere creativiteit bij kijken als je voor de 250ste keer een nieuwsposting uit je mouw moet schudden.

Dit wordt allemaal door m'n eigen ervaringen bevestigd.

• LoneGunman
  • Niet online
Op donderdag 21 december 2000 01:08 schreef Crazy harry het volgende:

[..]
Say what! :?
Dat ondersteunt je standpunt??? Juist niet, het ondermijnt je standpunt juist. Het is simpelweg belachelijk dat de discussie nodig is en dat VBO-ers niet gewoon geaccepteerd worden als nieuwsposters.
OK, hoe lang zit je al op lezen? :)

Ik zit dus net te verkondigen dat ik het niet eens ben met de gang van zaken, en dat de discussie (of VBO'ers wel/niet goede nieuwsposters zijn!) zowieso al iets zegt over de huidige mentaliteit t.o.v. mensen die een VBO opleidinging volgen/gevolgd hebben.

• IceStorm
  • Laatst online: 20:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Wat ik dus een beetje vreemd vindt is dat sommige mensen zich extreem druk maken over punten die al een keer of wat ter discussie zijn gekomen en die redelijk 'logisch' zijn.
Ik wil niet vervelend doen maar de gemiddelde 14-jarige (en die lopen hier ook zat) schrijft toch wel op een iets lager niveau als een gemiddelde 18-jarige. Zelfde geld voor een VBO / VWO situatie.
Tuurlijk moeten er eisen gesteld worden, anders krijg je gewoon teveel mensen die reageren die niet geschikt zijn.
Als je dus newsposter wil worden en je voldoet niet aan de eisen maak dan een mailtje waaruit blijkt dat je wel degelijk 'slim' genoeg bent. Overtuig Robin & Co er maar van dat je WEL geschikt bent.

Zie het als een soort sollicitatiegesprek waar je je onder de eis 'ervaring vereist' uit l*lt ;)

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-02 10:43
Op donderdag 21 december 2000 05:02 schreef Femme het volgende:
Het lijkt me normaal dat je bij dit soort werk bepaalde eisen stelt. Aangezien we op afstand mensen moeten selecteren is het voor ons makkelijker om bepaalde eisen te stellen. HAVO'ers en VWO'ers hebben over het algemeen een betere schrijfvaardigheid en een hoger theoretisch denkniveau hebben. Hoewel er vaak denigrerend wordt gedaan over het jobje van nieuwsposters komt er toch een zekere creativiteit bij kijken als je voor de 250ste keer een nieuwsposting uit je mouw moet schudden.

Dit wordt allemaal door m'n eigen ervaringen bevestigd.
Ok, dan wil ik wel eens weten of alle huidige newsposters wel mogen blijven, want taalfouten zijn eerder regel dan uitzondering. Spelfouten af en toe, grammaticale fouten nogal en dat zie ik, iemand die net op de havo nederlands heeft gehaald, als er 1 vak was waar ik weinig van kon bakken was het dat wel.
Ik weet trouwens niet of jullie wel eens vacatures van een echt bedrijf gezien hebben, daar is meestal havo denkniveau ge-eist, dat is redelijk, want er zijn veeel mensen die geen havo hebben gedaan maar wel havo denk niveau hebben en er zijn ook veel mensen die havo afgerond hebben en geen havo denkniveau lijken te hebben (als in, dat stellen ze niet ten toon).
Ik vind echt dat de t.net crew hier een fout heeft begaan en de eisen bij zou moeten stellen, vooral ook omdat ze nu een hele boel potentiele goeie newsposters mislopen.
Daarnaast vind ik ook dat men wel wat kritischer mag gaan kijken naar de huidige newsposts en als daar qua taal wat veranderd moet worden omdat het niet klopt, dat meteen doen en ook de des betreffende newsposter op de hoogte stellen, je weet wel, van fouten leer je!

• witchdoc
Op donderdag 21 december 2000 10:58 schreef IceStorm het volgende:
Wat ik dus een beetje vreemd vindt is dat sommige mensen zich extreem druk maken over punten die al een keer of wat ter discussie zijn gekomen en die redelijk 'logisch' zijn.
Ik wil niet vervelend doen maar de gemiddelde 14-jarige (en die lopen hier ook zat) schrijft toch wel op een iets lager niveau als een gemiddelde 18-jarige. Zelfde geld voor een VBO / VWO situatie.
Tuurlijk moeten er eisen gesteld worden, anders krijg je gewoon teveel mensen die reageren die niet geschikt zijn.
Als je dus newsposter wil worden en je voldoet niet aan de eisen maak dan een mailtje waaruit blijkt dat je wel degelijk 'slim' genoeg bent. Overtuig Robin & Co er maar van dat je WEL geschikt bent.

Zie het als een soort sollicitatiegesprek waar je je onder de eis 'ervaring vereist' uit l*lt ;)
het probleem is dat mensen hier geweigerd worden om mogelijk geen reden.. laat ze soliciteren en merk je dan dat ze taalkundig net niet voldoen dan kan je dat nog zeggen.. nu ontneem je mensen de kans die echt wel willen en kunnen en da's iets dat nooit zomaar mag gebeuren!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ok, dan wil ik wel eens weten of alle huidige newsposters wel mogen blijven, want taalfouten zijn eerder regel dan uitzondering. Spelfouten af en toe, grammaticale fouten nogal en dat zie ik, iemand die net op de havo nederlands heeft gehaald, als er 1 vak was waar ik weinig van kon bakken was het dat wel.
En jij denkt dat dit beter gaat door VBO'ers te nemen?

Ik snap nog steeds het probleem niet. Deze eis staat al maanden op Tweakers.net (onder de nieuws submit pagina) en heeft al een keer eerder in een frontpage post gestaan, toen werd er ook niet moeilijk over gedaan.

We werken vooral met jonge mensen die nauwelijks schrijfervaring kunnen hebben. De VWO'ers en HAVO'ers zijn al verplicht om serieus schrijfwerk af te leveren (in de vorm van scripties, essays en allerlei verslagen) en hebben hier dus een duidelijke voorsprong boven VBO'ers die met praktische zaken bezig zijn. Verder hebben VWO'ers en HAVO'ers van die leeftijd over het algemeen een hoger algemene ontwikkeling dan jochies die na de schooltijd uit verveling op scootertjes gaan rondcrossen (niet denigrerend bedoeld, deze jochies bestaan).
het probleem is dat mensen hier geweigerd worden om mogelijk geen reden.. laat ze soliciteren en merk je dan dat ze taalkundig net niet voldoen dan kan je dat nog zeggen..
Als er geen eisen worden gesteld dan komen er ontzettend veel aanvragen binnen. Selecteren wordt dan alleen maar moeilijker. 100 mensen in proeftijd nemen werkt gewoon niet.

• Ritch
Op donderdag 21 december 2000 11:37 schreef Femme het volgende:

[..]
En jij denkt dat dit beter gaat door VBO'ers te nemen?
Ja tuurlijk :( Dat zeg ik toch niet, ik vind dat de eisen verkeerd geformuleerd zijn.
Ik snap nog steeds het probleem niet. Deze eis staat al maanden op Tweakers.net (onder de nieuws submit pagina) en heeft al een keer eerder in een frontpage post gestaan, toen werd er ook niet moeilijk over gedaan.
Dat het er al maanden staat maakt het nog niet goed!
We werken vooral met jonge mensen die nauwelijks schrijfervaring kunnen hebben. De VWO'ers en HAVO'ers zijn al verplicht om serieus schrijfwerk af te leveren (in de vorm van scripties, essays en allerlei verslagen) en hebben hier dus een duidelijke voorsprong boven VBO'ers die met praktische zaken bezig zijn.
Heb je zelf misschien havo wel es doorgelopen? De mensen die hier rondlopen schrijven lang alles niet zelf! Die kennen internet en weten ook waar ze daarvoor moeten zijn en ja dat werkt ook nog (op de havo bij mij tenminste wel!)
Verder hebben VWO'ers en HAVO'ers van die leeftijd over het algemeen een hoger algemene ontwikkeling dan jochies die na de schooltijd uit verveling op scootertjes gaan rondcrossen (niet denigrerend bedoeld, deze jochies bestaan).
Niet denigrerend bedoelt, maar dat is het wel, een scooter heeft nix met intelligentie te maken!
Als er geen eisen worden gesteld dan komen er ontzettend veel aanvragen binnen. Selecteren wordt dan alleen maar moeilijker. 100 mensen in proeftijd nemen werkt gewoon niet.
Zoals ik al eerder zei, ik vind dat de eisen verkeerd geformuleerd zijn! Volgens jullie ZOUDEN bijvoorbeeld mbo'ers niet in aanmerking komen voor de taak en toch denk ik dat veel mbo'ers een hoger denkniveau hebben dan iemand die door havo is gewandeld.

• Theeboon
  • Laatst online: 10-02 08:48

Theeboon

theebonen bestaan!

Gaan de mensen die het niet met de eisen eens zijn ook zeiken op bedrijven die IT'ers vragen met minimaal HBO-denkniveau?

Dacht het niet... T.Net is eigenlijk ook een bedrijf(je). Het is hun goed recht om eisen te stellen.

"I sit in my room and imagine the future."

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
Op woensdag 20 december 2000 22:22 schreef poohbeer het volgende:

Los hiervan zijn die selectiemethodes wel belachelijk!
Neuh ;)

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Heb je zelf misschien havo wel es doorgelopen?
Ik heb VWO gedaan. Je hebt natuurlijk altijd luie VWO'ers en HAVO'ers die alles copy/pasten, maar iig wordt van hen verwacht dat zij een bepaalde prestatie leveren (essays e.d.). Leraren zijn ook niet dom dus als zij de 10de rip van Scholieren.com langs zien komen dan gaat er ook een lichtje branden.

Anyway, zinloze discussie. Tweakers.net heeft toch zeker wel het recht om zelf de richtlijnen te bepalen die er aan nieuwsposters worden gesteld? Er is altijd ruimte om hier vanaf te wijken.

• Ritch
Op donderdag 21 december 2000 12:01 schreef Theeboon het volgende:
Gaan de mensen die het niet met de eisen eens zijn ook zeiken op bedrijven die IT'ers vragen met minimaal HBO-denkniveau?

Dacht het niet... T.Net is eigenlijk ook een bedrijf(je). Het is hun goed recht om eisen te stellen.
Je slaat de spijker op z'n kop, denk niveau, that's the key!
Op donderdag 21 december 2000 12:20 schreef Femme het volgende:
[..]
Ik heb VWO gedaan. Je hebt natuurlijk altijd luie VWO'ers en HAVO'ers die alles copy/pasten, maar iig wordt van hen verwacht dat zij een bepaalde prestatie leveren (essays e.d.). Leraren zijn ook niet dom dus als zij de 10de rip van Scholieren.com langs zien komen dan gaat er ook een lichtje branden.
Ja dat denk je van wel ja, maar het gebeurt nog steeds errug veel het je kunt er mee weg komen! Daarom vind ik ook de eis van Havo gehaald hebben zwakker dan havo denkniveau hebben...
Anyway, zinloze discussie. Tweakers.net heeft toch zeker wel het recht om zelf de richtlijnen te bepalen die er aan nieuwsposters worden gesteld? Er is altijd ruimte om hier vanaf te wijken.
Tuurlijk hebben jullie dat, ik zeg ook niet dat jullie het nu ala minuut moeten veranderen, maar ik geef mijn mening, of jullie daar iets mee doen moeten jullie zelf weten...

Verwijderd

Ik neem aan dat het duidelijk is dat het hebben van PC-kennis alleen (hoe goed deze ook is) niet genoeg is om news te posten. Het is ook wel handig als je in staat bent om teksten samen te vatten, er de kernpunten uit kunt halen en er vervolgens zonder spelfouten een begrijpelijk verhaaltje van kunt creëren . Uitzonderingen daargelaten is de kans dat je zo'n persoon vindt veel groter op de HAVO / VWO dan op de VBO. Het is geen harde grens, als iemand zegt dit goed te kunnen zonder een HAVO opleiding te hebben gevolgd dan kun je je best aanmelden. Als uit een 'sollicitatiemail' blijkt dat iemand niet goed zijn -d's en -t's beheerst (ik vindt dit, jij vind dat) dan moet je begrijpen dat wij er weinig mee kunnen, of je nu wel of geen diploma’s hebt. Je hoeft echt geen meester in de Nederlandse taal te zijn, maar de basic dingen moet je wel beheersen. Ik moet zeggen dat je meestal ‘on the job’ hierin ook wel wat handigheid creëert.

Als mensen vinden dat wij hiermee discrimineren dan moeten jullie ook even langs een paar arbeidsbureaus gaan en daar advertenties bekijken, daar is dan nog veel meer werk voor jullie (beetje dubbelzinnig).

Anyway, ik heb al dertig aanmeldingen binnen gekregen, vooralsnog ziet het er naar uit dat we best een aantal geschikte mensen kunnen vinden.

Verwijderd

Sorry dat ik het moet zeggen, maar uit die reacties blijkt wel de beperkte denkwijze van VBO'ers.

Zelf doe ik een universitaire opleiding (voel me bepaald geen patser) en moet zeggen dat het niveauverschil tussen leerlingen van de MAVO en studenten van HAVO/VWO wel erg groot is.

Daarbij moet ik zeggen dat ik van mening ben dat MAVO leerlingen niet dom hoeven te zijn, feit blijft wel dat deze mensen zowel het denkniveau als probleemoplossend niveau niet kunnen evenaren van hogergeschoolden.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat Femme wordt aangevallen over minimum eisen die gesteld worden aan deze vacante functie! Take it, or leave it. Kom op jongens, jullie moeten niet zo jaloers zijn over het feit dat er nu eenmaal veel hooggeschoolden in Nederland rondlopen.

Ik vind het merkwaardig dat altijd de laaggeschoolden zitten te zeiken over de beperkte kwaliteiten van een hoger opgeleid iemand.

Sorry voor deze opmerking, waarmee ik de betreffende mensen zal kwetsen. Ik vind alleen dat jullie niet zo kinderachtig moeten doen. Onderwijs in Nederland bestaat niet voor niets uit verschillende opleidingniveaus.

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Op donderdag 21 december 2000 16:56 schreef RobiNET Online het volgende:
Sorry dat ik het moet zeggen, maar uit die reacties blijkt wel de beperkte denkwijze van VBO'ers.

Zelf doe ik een universitaire opleiding (voel me bepaald geen patser) en moet zeggen dat het niveauverschil tussen leerlingen van de MAVO en studenten van HAVO/VWO wel erg groot is.

Daarbij moet ik zeggen dat ik van mening ben dat MAVO leerlingen niet dom hoeven te zijn, feit blijft wel dat deze mensen zowel het denkniveau als probleemoplossend niveau niet kunnen evenaren van hogergeschoolden.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat Femme wordt aangevallen over minimum eisen die gesteld worden aan deze vacante functie! Take it, or leave it. Kom op jongens, jullie moeten niet zo jaloers zijn over het feit dat er nu eenmaal veel hooggeschoolden in Nederland rondlopen.

Ik vind het merkwaardig dat altijd de laaggeschoolden zitten te zeiken over de beperkte kwaliteiten van een hoger opgeleid iemand.

Sorry voor deze opmerking, waarmee ik de betreffende mensen zal kwetsen. Ik vind alleen dat jullie niet zo kinderachtig moeten doen. Onderwijs in Nederland bestaat niet voor niets uit verschillende opleidingniveaus.
Ik vind dit een typisch voorbeeld van een posting door iemand die "hoog" opgeleid is, arrogant en kortzichtig.

Ik zie hier niets waar ik jaloers op zou moeten zijn.Alleen maar mensen die zich te veel voelen om een posting te lezen die gepost is door iemand met een "lagere" opleiding als zijzelf :r

Ook mensen met een "hoge" opleiding hebben beperkte kwaliteiten, ook is dat zo bij de mensen van een "lage" opleiding. Combineer de goede eigenschappen van beide groepen. Of zijn jullie bang dat tweakers.net ooit nog eens kwaliteit brengt?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Ik (zelf VWO gediplomeerd) merk dat veel van de mensen die reageren en zelf geen HAVO/VWO doen heel vol van zichzelf zijn. Hier wil ik wel even op ingaan.

a) hoe kun je dat nou weten, je hebt nooit VWO/HAVO gedaan / afgemaakt
b) als je denkt dat je het allemaal zo goed weet, ben je nog steeds DOM: want dan had je gewoon VWO moeten doen!

Excuses voor de flamende schrijfwijze, weet niet hoe het anders onder woorden moet brengen. Het is in ieder geval vrij van spelfouten ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Ik ben het dus helemaal met Havana eens! Lezen jullie nog maar eens mijn reactie. Wie kan daaruit concluderen dat ik kortzichtig ben.
Jongens, doe toch eens normaal en zeik op met jullie VBO gezwets, deze discussie is beneden aller peil.

slotje!!!!

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
Op donderdag 21 december 2000 19:11 schreef RobiNET Online het volgende:
Ik ben het dus helemaal met Havana eens! Lezen jullie nog maar eens mijn reactie. Wie kan daaruit concluderen dat ik kortzichtig ben.
Jongens, doe toch eens normaal en zeik op met jullie VBO gezwets, deze discussie is beneden aller peil.

slotje!!!!
Het is volgens jou beneden peil omdat je weet dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Waarom zou je mensen met een "lagere" opleiding geen kans geven? Kunt ze altijd daarna "ontslaan" als het niveau niet hoog genoeg is.

Verwijderd

Op donderdag 21 december 2000 19:11 schreef RobiNET Online het volgende:

slotje!!!!
Ik maak hier een opmerking en direct word er een hele flame van gemaakt, vinden jullie je te goed ofzo? Of gun je het andere niet? waarom maken jullie er zo'n ophef van? Zoiets moet per persoon bekeken worden, of hij het aan kan, of niet.

• BrammeS
  • Laatst online: 12-02 15:57
Okee ik ben een vboer!!! Jah dat wisten jullie nog niet he!!

Ik heb VBO gedaan en heb daar gewoon 4 jaar gezeten en ben uiteindelijk geslaagd op C Niveau. En ik vindt mezelf nou niet bepaald achterlijk! Mag ook wel 2X officieele IQ test laten doen
1eX 120 (Groep 6 basisschool)
2eX 135 (2e Klas VBO C)
Die lui zeiden dus wat doe jij op de VBO volgens de testen moet Havo zelfs lukken!

Nu zit ik dus op het MBO. En doe zeker niet onder voor mn klasgenoten met MAVO en HAVO

Ik vindt het volstrekt belachelijk dat hier onderscheid in wordt gemaakt op het tweakers.net!!!

Advanced sheep-counting strategies

• BrammeS
  • Laatst online: 12-02 15:57
En het is bewezen dat mensen met lagere opleiding vaak minder goed zijn in het gebruik van ironie en dergelijke
Huh moet jij eens aan Captain Pervert vraagen hoe slecht ik dan wel niet met ironie en dergelijke ben!!!

Advanced sheep-counting strategies

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:46
Hallo mensen... waar zijn we nou helemaal mee bezig?
Ik vindt het volstrekt belachelijk dat hier onderscheid in wordt gemaakt op het tweakers.net!!!
Wedervraag:

1. Zijn verschillende opleidingsniveau's dan ook onzin? Ten slote blijkt het niks te zeggen over iemand (volgens jouw).

2. Vind jij het ook belanchelijk dat je wat je ook gaat doen men wil weten wat voor opleiding je heb gehad?

Verwijderd

Op donderdag 21 december 2000 19:34 schreef BrammeS het volgende:
Okee ik ben een vboer!!! Jah dat wisten jullie nog niet he!!

Ik heb VBO gedaan en heb daar gewoon 4 jaar gezeten en ben uiteindelijk geslaagd op C Niveau. En ik vindt mezelf nou niet bepaald achterlijk! Mag ook wel 2X officieele IQ test laten doen
1eX 120 (Groep 6 basisschool)
2eX 135 (2e Klas VBO C)
Die lui zeiden dus wat doe jij op de VBO volgens de testen moet Havo zelfs lukken!
Hmmm...met alle respect, aan je IQ-test is niet overduidelijk te zien dat HAVO kan lukken. Maarja, ik gun het je van harte en heb nergens geschreven dat jullie achterlijk zijn. Ik laat iedereen in zijn waarde. Niet iedereen heeft tijdens de geboorte kunnen kiezen uit een goed stel hersenen.

No hard feelings Crazy Harrie, maar gezien je reacties op mijn postings, snap je nog niet wat ik bedoel te zeggen....Beter lezen, voordat je beschuldigende dingen gaat zeggen.

Verwijderd

Bij de weg, als je VBO hebt gehaald op C niveau.....das wel erg laag om te kunnen zeggen dat je HAVO kan doen hoor. Ik heb VWO gedaan en kan stellen dat HAVO en VWO niet zo heel veel van elkaar verschillen. VBO-MAVO komt bij lange na niet in de buurt van HAVO en ben van mening dat die zogenaamde adviseurs van jou maar eens bijgespijkerd moeten worden.
Ik vind dit rot voor je om te zeggen, maar zelf word ik ook aangevallen, omdat ik een realistische mening geef.

• TGEN
  • Laatst online: 18-02 11:41

TGEN

Hmmmx_

een IQ boven de 125 is hoogbegaafd, en een IQ boven de 150 is meerbegaafd.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Op donderdag 21 december 2000 19:39 schreef BrammeS het volgende:

[..]
Huh moet jij eens aan Captain Pervert vraagen hoe slecht ik dan wel niet met ironie en dergelijke ben!!!
Vast beter dan in grammatica! :)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Theeboon
  • Laatst online: 10-02 08:48

Theeboon

theebonen bestaan!

Op donderdag 21 december 2000 21:05 schreef Hyp Hyper het volgende:

[..]
Vast beter dan in grammatica! :)
Ironisch hè? :D

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

Ik vind het niet normaal dat ik eerst andere pagina's moet doorlezen om te weten te komen dat moet niet altijd moet betekend. |:(
let toch eens op je spelling...jezus is het nou zo moeilijk die d-tjes en t-tjes?

en crazy harry: denk je nou echt dat 3 jaar natuurkunde op VBO-niveau (al mag het elektronica heten) dezelfde diepgang haalt als 5 jaar natuurkunde op VWO-niveau?
I don't think so..
En het is bewezen dat mensen met een lager IQ minder snel ironie begrijpen, een vorm van humor die op tweakers nogal vaak voorkomt (getuige van het groot aantal smileys :)) duss.....natuurlijk zijn er uitzonderingen en ik denk dat je een MBO-opleiding bedoelt waarbij VBO-ers meer te maken krijgen met elektronica. Inderdaad, dat gaat diep. Maar informatica gaat gewoon dieper...[universitair niveau]

en wie is hier nou kortzichtig? pff arrogant het is gewoon een discussie. 'wij' voelen ons echt niet superieur ofzo hoor.

femme heeft gelijk: VWO/HAvO is wetenschappelijk vbo is praktisch. en omdat het bij tweakers om een theoretische beschrijving gaat van onderwerpen, wordt VWO geprefereerd boven VBO.
ik geloof best dat je prima kunt overklokken of de Vcore van een mobootje kunt aanpassen..
Natuurkunde kennen om te weten hoe electronica werkt? HAHAHA Dat is goeie humor. Zeker nog niet in de gaten dat VBO-Electro leerlingen jou nog heeeeel veel kunnen leren over de electronica. Dat is hun vak namelijk.
humm...VBO is een voorbereidend beroepsopleiding beste kerel...daaaaaaarna komt een elektronica opleiding. of je gaat naar een technische school en daarna naar een mts. en je hebt zeker wel natuurkunde nodig om elektronica uit te leggen..als ik mijn moeder vraag (die gymnasium zonder natuurkunde heeft gedaan) hoe een diode/LED werkt zal zijn alleen een eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehm kunnen produceren (no offence, mummy B-))

een goed potentie kan je ontwikkelen door dooor te leren, bijv: lts->mts->hts

• Onno
  • Niet online
Op donderdag 21 december 2000 19:54 schreef hielko het volgende:
Wedervraag:

1. Zijn verschillende opleidingsniveau's dan ook onzin? Ten slote blijkt het niks te zeggen over iemand (volgens jouw).

2. Vind jij het ook belanchelijk dat je wat je ook gaat doen men wil weten wat voor opleiding je heb gehad?
En toch is ook Hielko aangenomen...

• Ritch
Op donderdag 21 december 2000 19:02 schreef havana het volgende:
Ik (zelf VWO gediplomeerd) merk dat veel van de mensen die reageren en zelf geen HAVO/VWO doen heel vol van zichzelf zijn. Hier wil ik wel even op ingaan.

a) hoe kun je dat nou weten, je hebt nooit VWO/HAVO gedaan / afgemaakt
b) als je denkt dat je het allemaal zo goed weet, ben je nog steeds DOM: want dan had je gewoon VWO moeten doen!

Excuses voor de flamende schrijfwijze, weet niet hoe het anders onder woorden moet brengen. Het is in ieder geval vrij van spelfouten ;)
Ik heb dus ook commentaar gehad op de formulering van de eisen en ik ben geen vbo'er ofzo, ik heb havo gedaan en doe nu hbo, dus zeik niet iedereen af met 'domme vbo'er' oid.
Dat jij iemand dom noemt omdat die geen vwo heeft gedaan zegt denk ik veel meer over jou denkniveau dan dat van die niet-vwo'ers. :r

• LoneGunman
  • Niet online
Op donderdag 21 december 2000 20:01 schreef RobiNET Online het volgende:
VBO-MAVO komt bij lange na niet in de buurt van HAVO....
En waar baseer je dit op als ik vragen mag? MAVO-HAVO verschilt echt bar weinig van elkaar, als je b.v. kijkt naar een vak zoals Nederlands. Of dacht je dat je op je MAVO examen gerust 10 spelvouten mag maken in je samenvatting? En wat dacht je van engels? Ik heb MAVO, HAVO en VWO examens gemaakt, en het enige wat me opviel was de saaiheids graad die verschilde. En correct me if i'm wrong, maar Nederlands & engels zijn toch ongeveer de enige vakken die 'er iets toe doen' bij het selecteren van een nieuwsposter? Ik kan me het vak ironie niet goed meer herinneren helaas...

Ik weet dat ik het nu weer begin over de 'stof' die men aangeboden krijgt, maar als iemand één vak kan noemen die je 'denkwijze' op wat voor manier verbeterd (en dan duidelijk het onderscheidt aangeven tussen de niveaus van de opleidingen), zou ik dit graag horen.

En hoe zit het trouwens met mensen die eerst VBO/MAVO hebben gedaan, en daarna HAVO (& HBO)? Deze mensen hebben maar 2 jaar een HAVO opleiding gevolgd, waardoor hun 'denkwijze' spontaan is verbeterd naar een geaccepteerd niveau?

• Hyp Hyper
Op donderdag 21 december 2000 22:58 schreef Onno het volgende:

[..]
En toch is ook Hielko aangenomen...
Ja.. en ik heb een opa van 83 die al vanaf zijn 20e rookt als een schoorsteen. Roken is dus gezond. :)
(opmerking van hetzelfde kaliber)

Een opleiding op HAVO/VWO/HBO/Universitair niveau hoeft niet per definitie te betekenen dat iemand zich taalkundig gezien goed kan uitdrukken. De kans dát iemand met een dergelijke opleiding dat kan is echter groter dan bij iemand van VBO-niveau.

En.. uitzonderingen bevestigen de regel.. :)

• Hyp Hyper
Op donderdag 21 december 2000 23:12 schreef Ritch het volgende:

[..]
Ik heb dus ook commentaar gehad op de formulering van de eisen en ik ben geen vbo'er ofzo, ik heb havo gedaan en doe nu hbo, dus zeik niet iedereen af met 'domme vbo'er' oid.
Dat jij iemand dom noemt omdat die geen vwo heeft gedaan zegt denk ik veel meer over jou denkniveau dan dat van die niet-vwo'ers. :r
Nee, dom is niet het woord. Onvoldoende deskundigheid klinkt beter. :P

Ik heb ook eerst MAVO gedaan. Simpelweg omdat ik qua motivatie niet geschikt was voor HAVO/VWO. Toen ik wat ouder was, heb ik alsnog VWO gedaan.

• Tachyon
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Niet denigrerend bedoelt, maar dat is het wel, een scooter heeft nix met intelligentie te maken!
Jawel hoor; alleen een debiel rijdt op zo'n ding rond. Kom maar op VBO-ertjes met je minderwaardigheidscomplexjes :) :) :) :) :)

(er staan 5 smilies achter omdat jullie anders de "ironie" niet begrijpen...)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Kan deze draad gesloten worden, want de VBO'ers beginnen wel erg beledigende opmerkingen te plaatsen tegenover de iets beter geschoolden.
Ik krijg steeds meer de kriebels van die WANNA BEES

Effekes een vergelijking voor de mensen die de onderwijsniveaus bijster zijn. (no offense, want ik respecteer ook de minderbegaafden))

VBO-MAVO
|
|
|
Hele tijd nix
|
|
|
|
|
|
|
HAVO
VWO

Verwijderd

Hmmzz, waar heb ik dat nu eerder gehoord, mensen selecteren op IQ (want daar gaat het uiteindelijk toch om) was dat niet meneer ‘’Gates’’:?:?:?
Nou ja in ieder geval denk ik dat je beter gemotiveerde mensen kan nemen, want een gemotiveerde (I)VBO (met veel tijd) kan vaak meer bereiken dan iemand met een hoog IQ die weinig of niets doet en dit heeft niks met het opleidings niveau te maken.
Met inzet kun je veel bereiken.

Voor typfouten is er toch zoiets als spellingcontrole uitgevonden :? en ik neem aan dat toekomstige nieuws posters wel een pc thuis hebben staan of wordt dat ook een punt van discussie (waarom moet ik een pc hebben :) )??

Verder vindt ik dat ze bij tweakers.net natuurlijk zelf moeten weten wie ze aan willen nemen maar..... ik denk dat je toch niet iedereen zomaar een hoop mensen kan uit sluiten, maar das mijn mening.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vind dit een zinloze discussie, als werkgever mag je toch gewoon je eissen stellen ? Kijk als ik naar het arbeidsbureau ga en ik wil graag bij iets werken ofzow en daar heb ik VWO voor nodig en ik heb MBO (Nee, ik ben nu bezig met VWO) dan kan ik het toch ook niet doen ? Zo moeilijk is het toch niet ? Kijk meestal zijn VBO mensen die te lui zijn voor iets zelf te typuh (hiermee kan ik ook een groep voor de behalve optie :)).

Verwijderd

Je moet toch ergens minimum eisen stellen aan vacante functies, of zie ik dat verkeerd. Waarom ga je ook niet klagen bij Philips en andere organisaties.... Die stellen ook eisen waaraan mensen moeten voldoen om een functie te bekleden. Accepteren is vaak moeilijk he?

Verwijderd

Op vrijdag 22 december 2000 00:09 schreef RobiNET Online het volgende:
Je moet toch ergens minimum eisen stellen aan vacante functies, of zie ik dat verkeerd. Waarom ga je ook niet klagen bij Philips en andere organisaties.... Die stellen ook eisen waaraan mensen moeten voldoen om een functie te bekleden. Accepteren is vaak moeilijk he?
Daar heb je gewoon 100% gelijk in,
maar ik zeg alleen dat het misschien niet eens zo slecht idee is om ook andere ook te laten solliciteren.
ze kunnen dan toch kijken of er tiepVouten in zitten hoe de lay-out is ed. is het niks weg er mee, maar daar kiezen ze dus niet voor en zijn zoeken iemand die min. Havo diploma heeft of mee bezig is.
En ff voor de duidelijkheid niemand is perfect he... iedereen maakt fouten :)

Verwijderd

Oke, ik ben het ook met jouw beargumentering eens! Maar ze hebben tevens eisen gesteld, omdat het aantal aanmeldingen anders ontzettend hoog zou zijn. Om die mensen ook een kans te geven......dat kost aanzienlijk veel tijd.

Verwijderd

Nou dan kost het toch wat tijd, ze kunnen toch beter voor kwaliteit dan voor kwantiteit gaan of niet???

Ik heb liever 2 kwalitatief goede berichten dan 5 ''onzin'' berichten waar ik ''niks'' aan heb
( bv. dat roze mobo dat er vorige week bij stond wel leuk maar geen inhoud)

Iemand anders hier een mening over???

• Ritch
Op vrijdag 22 december 2000 00:02 schreef RobiNET Online het volgende:
welke wanna bees?? waar heb jij het nou ineens over?
Effekes een vergelijking voor de mensen die de onderwijsniveaus bijster zijn. (no offense, want ik respecteer ook de minderbegaafden))

VBO-MAVO
|
|
|
Hele tijd nix
|
|
|
|
|
|
|
HAVO
VWO
Dit slaat dus nergens op he! Het is evenredig opgedeeld, ik denk dat alleen havo en vwo iets dichter bij elkaar liggen.
Dit geeft trouwens ook helemaal geen toevoeging aan de discussie, want het gaat hier over de mensen die die opleidingen volgen, niet wat een opleiding inhoud. Ikzelf heb een vriend die eerst mavo gedaan heeft, toen economie groothandel op mbo niveau, d'r achter gekomen dat daar toch maar nix aan was, hij doet nu propedeuse hbo psychologie en gaat volgend jaar waarschijnlijk aan de universiteit beginnen. Ok dit is wel een uitzondering, maar die zijn er nou eenmaal en die worden hier een beetje genegeerd.
Als iemand bijvoorbeeld mbo heeft afgerond zou hij, als je de eisen erg strict zou nemen, niet in aanmerking komen voor de taak als newposter hier, terwijl die toch net als havo mensen gewoon een hbo opleiding kan gaan volgen. Daarom denk ik dat als ze gevraagd hadden naar havo denkniveau, ze nog steeds hetzelfde hadden bereikt maar zonder deze discussie, dan wordt de eis niet zo zwart-wit. Ik heb bijvoorbeeld laatst voor school enkele vacatures moeten zoeken voor banen die ik na m'n studie zou kunnen gaan doen. Bij elke vacature werd gevraagd om HBO denkniveau en niet om een HBO diploma.
De argument dat men anders te veel inzendingen zou krijgen vind ik errug zwak, als je nieuwe newsposters wilt hebben gaat daar werk in zitten, vooral als je het zo groot aankondigt. Wil je je werk besparen, hadden ze bijvoorbeeld eisen moeten stellen aan de aanmelding, bijvoorbeeld:
Lijkt jou dit wat? Maak dan een nieuwsposting zoals jij dat zou doen als je newsposter zou zijn en mail dat naar ons.
Dan kun je al snel zien of iemand de essentie van het verhaal begrijpt en of het qua nederlandse taal een beetje goed zit...

my $0.02 :Y)

Verwijderd

Dan weet ik niet in welke vacatureblaadjes jij zoekt, want die banen waar ik straks op moet gaan solliciteren vragen toch echt een HBO-universitair DIPLOMA. Oke, dat daar dan denkniveau bijstaat is nogal wiedes.

En bij de weg, HBO is ook niet altijd HBO snappie? PABO is beduidend minder moeilijk(veel ex Mavo leerlingen) dan een HEAO of IDM, waar toch het niveau hoger ligt. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor je vriend.
Met alle respect!!!!!!!!!!

Ik heb nu toch al drie keer gevraagd om dit topic te sluiten, want die discussie is volkomen zinloos, al zeg ik het zelf :?

• LoneGunman
  • Niet online
Kan deze draad gesloten worden, want de VBO'ers beginnen wel erg beledigende opmerkingen te plaatsen tegenover de iets beter geschoolden.
Sommige mensen kunnen zich schijnbaar niet inhouden, jammer genoeg. Maar als jij jouw beweringen niet of nauwelijks onderbouwt, tja, dan krijg je op den duur irritaties he?

Welke beweringen ik het over heb?

VBO-MAVO
|
|
|
Hele tijd nix
|
|
|
|
|
|
|
HAVO
VWO
Zoals deze. Je behoord zelf kennelijk ook tot de groepering die 'de onderwijsniveaus bijster zijn'. Ik ben het helemaal met je eens deze discussie weinig tot niets bijdraagt aan de originele topic, maar als er nog van deze, ronduit beledigende berichten gepost worden, mag van mij deze discussie nog wel even doorgaan.

Het is trouwens wel frappant dat jij, als iemand die alleen VWO gedaan heeft het, schijnbaar beter te zijn ingelicht over de verschillende opleidingsniveaus dan mensen die deze zelf ondervonden hebben. En opmerkingen in de trend van 'de ene HBO opleiding is moeilijker dan de ander' brengen totaal niks in de discussie in.

Verwijderd

Oke sluiten dus die handel, want we begrijpen elkaar totaal niet. Zo kunnen we dus nog wel een uurtje door blijven gaan.

Conclusie:
Femmme heeft het volste recht om minimum eisen te stellen voor vacante functie. Dat hebben bedrijven ook en daar zeikt ook niemand echt over. Dus....jullie bereiken ook in de real world niks met protesteren, omdat dit nu eenmaal niet de normale gang van zaken is bij vacatures.

• Crazy Harry

Crazy Harry

Altijd te laat

Topicstarter
en je hebt zeker wel natuurkunde nodig om elektronica uit te leggen
Nee dat heb je niet nodig, niet als je VBO-Electro hebt gedaan, die gasten weten namelijk beter als iemand van het VWO (met natuurkunde) hoe electronica werkt, ook theoretisch.
VBO is een voorbereidend beroepsopleiding beste kerel...daaaaaaarna komt een elektronica opleiding
Het is wel heel duidelijk dat jij niet weet wat een VBO-er allemaal moet leren, duidelijk meer dan dat jij denkt. :)
Femmme heeft het volste recht om minimum eisen te stellen voor vacante functie. Dat hebben bedrijven ook en daar zeikt ook niemand echt over. Dus....jullie bereiken ook in de real world niks met protesteren, omdat dit nu eenmaal niet de normale gang van zaken is bij vacatures
Tuurlijk heeft Femme het recht om minimale eisen te stellen maar deze mogen niet discriminerend zijn (net zo min als een bedrijf dat mag) en dat zijn ze op moment wel.

Ik vind de eis overdreven omdat er ook al een eis bij staat dat de teksten foutloos in goed nederlands moeten zijn.
Geef de mensen met een "lagere" opleiding dan in ieder geval de kans om zich te bewijzen en dat wordt ook niet gedaan.
Of voelen jullie je hier daar inderdaad te goed voor? :r

edit:

foutje

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op woensdag 20 december 2000 22:36 schreef HBM het volgende:
Laat nou elke instelling zelf mogen bepalen wat voor eisen ze stellen.
En als de sollicitatie-procedure wordt vereenvoudigd door de lat wat hoger te leggen is dat toch logisch ?
Ik heb ook alleen MTS en weet na 18 jaar in de computer/IT branche ook het e.e.a. af van computers/netwerken etc.
Toch voel ik me hierdoor niet gediscrimineerd.
Alleen jammer dat ze niet de tijd hebben voor uitgebreide sollicitaties want idd onder de VBO/MBO zullen ook best geschikte mensen te vinden zijn.
RobiNET Online > Zoals je ziet ben ik eens met Femme, maar wat jij hier vertoond is i.d.d. een weergaloos staaltje van arrogantie en kortzichtigheid.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op vrijdag 22 december 2000 12:02 schreef HBM het volgende:

[..]
RobiNET Online > Zoals je ziet ben ik eens met Femme, maar wat jij hier vertoond is i.d.d. een weergaloos staaltje van arrogantie en kortzichtigheid.
Lui die hoger opgeleid zijn vinden zichzelf altijd veel beter dan anderen. Persoonlijk denk ik dat dat is om hun onkunden te compenseren.

Arrogantie is nog zacht uitgedrukt, onbeschofterig komt beter in de buurt, en onaangepast gedrag ook.

Virussen? Scan ze hier!

• Ritch
Op vrijdag 22 december 2000 10:19 schreef RobiNET Online het volgende:
Oke sluiten dus die handel, want we begrijpen elkaar totaal niet. Zo kunnen we dus nog wel een uurtje door blijven gaan.
Nee dat is logisch, we begrijpen mekaar niet dus gooi maar dicht. Ik zou zeggen, we begrijpen mekaar niet (alhoewel ik meer denk dat jij andere mensen niet begrijpt ipv andersom), dus we discussieren nog door tot we elkaar wel begrijpen. Weglopen voor een discussie geeft vaak aan dat je het niet kunt winnen...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

dus we discussieren nog door tot we elkaar wel begrijpen.
Heeft geen zin, dan ben je na je pensioen nog bezig.

Dat soort lui heeft een veel te dikke betonplaat voor hun kop, en denkt altijd dat ze zelf gelijk hebben.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Oke, excuses voor mijn kortzichtigheid en arrogantie :? Ik heb iedere keer duidelijk vermeld dat ik natuurlijk ook respect heb voor minder geschoolden. Ik heb ook al aangegeven dat ik mezelf niet op een voetstuk plaats, omdat ik toevallig een hoge opleiding volg. Het doet er niet toe wat ik doe, noch wat anderen doen.
Misschien kom ik arrogant over, omdat ik tegen velen een weerwoord moet geven. Dit vind ik onnodig in een discussie waar het gaat over minimum eisen voor een functie.
Nogmaals, ik laat iedereen in zijn waarde en vind mezelf niet beter dan anderen!!!! Maar, jullie moeten mij ook in waarde laten en me niet uitdagen om rake dingen te gaan zeggen.
Ik blijf er trouwens bij dat jullie niet gediscrimineerd moet voelen over bepaalde eisen, hieruit blijkt voor sommigen onder jullie een bepaalde vorm van kortzichtigheid. Spijtig dat ik het moet zeggen. Nogmaals, ik stereotypeer niemand hier!
Sorry dat wij VBO mensen "aanvallen", maar lezen jullie ook maar eens de beledigende teksten die jullie (VBO etc)over ons schrijven. Het rare is dat jullie begonnen zijn met denigreren.......

• Capo
  • Niet online
Dus een hoogbegaafde die problemen heeft gehad op school (te simpel dus concentratie problemen etc) en dus naar VBO is gestuurd mag niet op tweakers ?

raar volk dan.

Verwijderd

Nou, jij snapt het hele verhaal van deze topic niet geloof ik. Lees eerst nog maar eens alles door voordat je gaat reageren.

• Kees
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Als jij een advertentie in de krant ziet staan waarin mensen worden gevraagd, en jij haalt niet de eisen die gesteld worden, maar je denkt jezelf goed genoeg te kennen en je denkt dat je geschikt bent, dan solliciteer je toch :?.

Zo ook hier, als je VBO hebt gedaan maar aan de belangrijkste eisen (het goed op de hoogte zijn/beetje Nederlands kunnen schrijven) voldoe je wel, dan zie ik geen belemmering om het te proberen ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• LoneGunman
  • Niet online
Op vrijdag 22 december 2000 13:11 schreef Kees het volgende:

[..]
(het goed op de hoogte zijn/beetje Nederlands kunnen schrijven) voldoe je wel, dan zie ik geen belemmering om het te proberen ;)
Precies, en in tegenstelling tot wat sommige (hoogopgeleiden) denken, moest je je d'tjes en t'tjes al op de basisschool onder de knie hebben. Het enige 'knelpunt' in deze discussie is de 'denkwijze', waar iedereen vol van is, maar niet schijnt te kunnen uitleggen. Ik heb namelijk nog geen overtuigende argumenten gehoord waarom HAVO/Vwo’ers een superieure 'denkwijze' zouden hebben.

En dan nog de kwestie 'verschil VBO/MAVO - HAVO/VWO'. De enige mensen die roepen dat dit verschil erg groot is, zijn mensen die nog maar één opleiding hebben gevolgd, hoe kunnen deze mensen in godsnaam nou oordelen over het niveau van verschillende opleidingen?? Neem maar van mij (MAVO -> HAVO -> HBO (HTS)) en anderen aan dat dit verschil minimaal is.

En roepen blijven om slotjes: :r Als je het zo stoort om deze discussie in een 'verkeerde' topic te houden: openen we toch gewoon een nieuwe?

Verwijderd

Reeds eerder in deze topic is het verschil in denkwijze tussen VBO-MAVO en hoger al uitgelegd.

• LoneGunman
  • Niet online
Op vrijdag 22 december 2000 13:36 schreef RobiNET Online het volgende:
Reeds eerder in deze topic is het verschil in denkwijze tussen VBO-MAVO en hoger al uitgelegd.
Nee, dat is er niet. Het enige dat steeds genoemd wordt is de beheersing van de Nederlandsche taal, en af en toe de kennis van het vak natuurkunde. Het lijkt mij dat allang is aangetoond dat beide niveaus (van MAVO/VBO'ers) hoog genoeg zijn om als newsposter te worden aangenomen.

• Ritch
Op vrijdag 22 december 2000 12:24 schreef RobiNET Online het volgende:
Sorry dat wij VBO mensen "aanvallen", maar lezen jullie ook maar eens de beledigende teksten die jullie (VBO etc)over ons schrijven. Het rare is dat jullie begonnen zijn met denigreren.......
Sorry hoor, maar van de mensen die commentaar hebben jou, hebben 2 mensen gezegd welke opleiding ze doen (als ik het goed heb), LoneGunman doet HBO en ik weet het van mezelf ook wel ;) ook HBO dus, dus je bent hier een beetje vaag aan het lullen...
Op vrijdag 22 december 2000 12:19 schreef wildhagen het volgende:
[..]
Heeft geen zin, dan ben je na je pensioen nog bezig.

Dat soort lui heeft een veel te dikke betonplaat voor hun kop, en denkt altijd dat ze zelf gelijk hebben.
Hier zul je waarschijnlijk gelijk in hebben en aangezien de discussie het eigenlijke punt allang voorbij is gegaan, zullen mensen nu alleen nog maar hun gelijk willen halen (ja ikzelf misschien ook wel), maar ach, ik heb atm toch weinig anders te doen dus.. ;)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Precies, en in tegenstelling tot wat sommige (hoogopgeleiden) denken, moest je je d'tjes en t'tjes al op de basisschool onder de knie hebben. Het enige 'knelpunt' in deze discussie is de 'denkwijze', waar iedereen vol van is, maar niet schijnt te kunnen uitleggen. Ik heb namelijk nog geen overtuigende argumenten gehoord waarom HAVO/Vwo’ers een superieure 'denkwijze' zouden hebben.
Nou ok, bij wijze van experiment laten we een groep van 20 gemotiveerde VWO'ers en VBO'ers een scriptie schrijven (zo'n eentje van 30 A4'tjes, wel een beetje serieus) over het ontstaan van het nazisme in Duitsland in de jaren 1925-1940.

En dan kijken of er enig verschil in niveau te bespeuren is.

Nogmaals: deze hele discussie slaat nergens op. Wij worden gedwongen een volstrekt logisch gekozen standpunt te verdedigen. Als iemand nieuwsposter die niet aan de 'eisen' voldoet toch nieuwsposter wil worden en hij/zij kan ons ervan overtuigen dat hij/zij voldoende capabel is, dan kan zo'n persoon altijd een kans krijgen.

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Waarom mag hier nou geen slotjes zetten :(

(Kan nu wel op slot toch?)

• biobak
  • Laatst online: 19:36
Ik denk dat menig MAVO-er een leuker, journalistieker verhaaltje kan schrijven dan ik als ex-student aan de universiteit / thans HBO-er :) Maar dat terzijde.
Waarom geen onderscheid maken tussen redactie en eindredactie.
Redactie schrijft artikelen. Eindredactie beoordeelt en verbetert de artikelen (kromme zinnen, zpellingvouten etc.) en zorgt voor plaatsing en opmaak. Zo gaat dat zo'n beetje in journalistiek-land. Dacht ik .... :)
Onderhand is Tweakers.net wel zo volwassen dat er op die manier gewerkt kan gaan worden.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarom geen onderscheid maken tussen redactie en eindredactie.
Redactie schrijft artikelen. Eindredactie beoordeelt en verbetert de artikelen (kromme zinnen, zpellingvouten etc.) en zorgt voor plaatsing en opmaak. Zo gaat dat zo'n beetje in journalistiek-land. Dacht ik ....
Klinkt niet eens zo slecht, nee ! Misschien wel een goed idee zelfs.

Virussen? Scan ze hier!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waarom geen onderscheid maken tussen redactie en eindredactie. Redactie schrijft artikelen. Eindredactie beoordeelt en verbetert de artikelen (kromme zinnen, zpellingvouten etc.) en zorgt voor plaatsing en opmaak.
Dan hebben we het dubbele aantal mensen nodig om hetzelfde te bereiken. Dat kost dus alleen maar meer tijd.

Het corrigeren van spelfouten en typo's is niet het grootste probleem, wel het verzinnen van een goede tekst.
Zo gaat dat zo'n beetje in journalistiek-land. Dacht ik ....
Maar toch werken ze in journalistiek-lan niet met ongeschoolden...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, als je sommige journalisten aan het werk ziet...

>:)

Virussen? Scan ze hier!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op vrijdag 22 december 2000 00:09 schreef RobiNET Online het volgende:
Eeuh, dat komt overeen met die van mij, van 2 min. geleden :)
Op vrijdag 22 december 2000 00:07 schreef Aikeleer het volgende:
Ik vind dit een zinloze discussie, als werkgever mag je toch gewoon je eissen stellen ? Kijk als ik naar het arbeidsbureau ga en ik wil graag bij iets werken ofzow en daar heb ik VWO voor nodig en ik heb MBO (Nee, ik ben nu bezig met VWO) dan kan ik het toch ook niet doen ? Zo moeilijk is het toch niet ? Kijk meestal zijn VBO mensen die te lui zijn voor iets zelf te typuh (hiermee kan ik ook een groep voor de behalve optie :)).

• biobak
Dan hebben we het dubbele aantal mensen nodig om hetzelfde te bereiken. Dat kost dus alleen maar meer tijd.
Yeah right. Bij een krant of het journaal zitten zeker evenveel redacteuren als eindredacteuren. Dus mooi niet.
Ongeschoolden? Wat versta jij onder "ongeschoolden"? MAVO-ers, VBO-ers? Lekkere arrogantie.
Of mensen die geen journalistiek hebben gestudeerd? In dat geval kun je tweakers.net wel opdoeken, aangezien daar evenveel "journalisten" zitten als bij de Telegraaf.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ongeschoolden? Wat versta jij onder "ongeschoolden"? MAVO-ers, VBO-ers? Lekkere arrogantie.
Jij maakt de vergelijking.

• biobak
Jij maakt de vergelijking.
Tuurlijk. En jij had die vergelijking nog laaaang niet gemaakt. Bij mij staat ongeschoolden tenslotte tussen aanhanlingstekens. Dan moet jij als weledelgeleerd iemand toch wel begrijpen wat ik ermee bedoel.
Om een leuk verhaaltje te schrijven heb je echt geen universitaire opleiding nodig. Creativiteit is net zo belangrijk, zo niet belangrijker en dat is vaak niet te vinden bij mensen met een "hoge" opleiding. Op een gortdroog, hoogdravend wetenschappelijk praatje zit niemand te wachten.
Het "professionaliseren" van t.net door hogeropgeleiden verhaaltjes te laten schrijven komt bij mij enigszins lachwekkend over. Get real en kom met beide voeten weer op de grond.

• Ritch
Op vrijdag 22 december 2000 14:32 schreef Femme het volgende:
Nou ok, bij wijze van experiment laten we een groep van 20 gemotiveerde VWO'ers en VBO'ers een scriptie schrijven (zo'n eentje van 30 A4'tjes, wel een beetje serieus) over het ontstaan van het nazisme in Duitsland in de jaren 1925-1940.
Hmm ja, ik wacht nog steeds op stukje over WO II op tweakers.net! Daarnaast wacht ik ook nog op het eerste 30 pagina artikel op tweakers.net Mooi kromme gedachtengang zeg.
Laat een groep vwo'ers en vbo'ers een nieuwsposting maken en trek daar je conslusies uit. Natuurlijk zal een VWO'er over een lastig onderwerp een betere uitleg geven, maar een VBO'er een makkelijker te begrijpen uitleg.

ff nieuwsposting van vandaag:
Yamaha CRW2100 EZ 16/10/40 review
Bij 2CPU.com is een korte review te vinden van de Yamaha CR2100 EZ IDE brander. De snelheden van deze drive zijn niet mis; schrijven op 16X, herschrijven op 10X en lezen op 40X. Opvallend is dat je met deze drive, volgens Yamaha, ook audio-CD's kunt rippen op 40-voudige snelheid. Bij test komt men echter niet verder dan 15X. Yamaha heeft geen burn proof functie ingebouwd; buffer underruns moeten dus voorkomen worden met de 8MB cache.
Nou, om zo'n stukje te schrijven heb je nog geen eens vbo nodig! dit is basisschool stuff!

Ik vind de gestelde eisen meer iets voor de taak als reviewer ofzo, die schrijven een artikel van een pagina of 6, moeten zelf conclusies trekken enzo, daar is een havo niveau wel zeer handig. Maar voor de newspostings moet je ff de conlusie doorlezen, paar dingen in het nederlands erboven zetten, de conlusie nog een keer quoten en ff degene die het gesubmit heeft bedanken. Tenminste zo wordt het gedaan atm, ikzelf vindt dit ook niet alles, ik zou veel meer postings willen zien als hiero. Aan de hele posting zit 1 groot nadeel, er wordt offtopic iets over de 15000e post gezegd in FEL ROOD! Dat is toch niet echt de kleur die bij offtopic past en wie post zoiets? Juist ja, de 'nieuwscoördinator'!

Verwijderd

Zeg jongetjes, iets meer respect tonen voor Femme he? Hij is tenslotte de stichter van deze prachtige site en heeft het beste met ons voor. Het heeft geen zin om met jullie te discussieren, want alles wat wij zeggen, wordt weer even makkelijk TEGEN ons gebruikt. Dit is namelijk de zwakste manier van discussies voeren.
Enja, er is wel degelijk een verschil genoemd tussen het niveau van VBO-MAVO en HAVO-VWO-HBO-UNI. Laat me weten wie er in dit topic het verschil heeft gevonden!!!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zeg jongetjes, iets meer respect tonen voor Femme he? Hij is tenslotte de stichter van deze prachtige site en heeft het beste met ons voor. Het heeft geen zin om met jullie te discussieren, want alles wat wij zeggen, wordt weer even makkelijk TEGEN ons gebruikt.
Men hoeft helemaal geen respect voor mij te tonen omdat ik toevallig met Tweakers.net ben begonnen.

Het is idd wel irritant dat bepaalde mensen de kern van het probleem totaal niet begrijpen en dan met allerlei argumenten en beweringen beginnen te gooien die niet juist zijn (voorbeeldje: "Creativiteit is net zo belangrijk, zo niet belangrijker en dat is vaak niet te vinden bij mensen met een "hoge" opleiding").

• biobak
Ja hoor Femme. Je hebt gelijk.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.