[Partitioneren] 4 logische -> herkenningsfouten

Pagina: 1
Acties:

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:35
Gewenste situatie
Ik heb 'n nieuwe 160GB HDD en wil deze als volgt indelen:

1. Primair (NTFS) - 7500MB
2. Primair (NTFS) - 7500MB
3. Extended:
- NTFS 2000MB
- NTFS 2000MB
- NTFS _de rest_MB
- FAT32 5500MB

Probleem
Deze partities heb ik proberen aan te maken met PartitionMagic en (nadat het misging) opnieuw met Free FDisk.

Als ik alle partities maak, behalve die laatste FAT32, _lijken_ er geen problemen op te treden.

Maar zodra deze laatste wordt aangemaakt gebeurt het volgende:
- Als ik 'n bootdisk wil gebruiken (Win98 Bootdisk), crasht Command.com met de melding: Your program caused a divide overflow error. If the problem persists, contact your program author.
- In WinPE worden de partities niet herkend.
- Ghost en Ghost32 geven de volgende fout bij het starten: Bad blocks on 0x1, drive:1, 1 sectors from absolute sector 301122360.

Op dit laatste moet je je niet blindstaren, want de HD wordt in Ghost vervolgens correct herkend, alleen dan geïdentificeerd als disk2 :? Bij voortgang blijft ie wel zeuren over dit en ik durf dan ook niets te doen.

Overig
- Ghost(32) geeft geen enkele foutmelding zodra ik die laatste FAT32 schijf weer verwijder.
- Bij gebruik van Free FDisk waren geen van de partities al geformatteerd toen ik Ghost draaide. Het gaf echter exact dezelfde problemen als na gebruik van PartitionMagic, waarbij de partities wél geformatteerd werden.

Ik kon via Google en GoT niets vinden over dit zeer vreemde verschijnsel :/

[edit]
Ik kreeg na 'n reboot zomaar het probleem dat tijdens de POST de memory check hing. Heb met Memtest86 't geheugen gecontroleerd, geen problemen.

Vreemd genoeg kwam ik er toen achter dat als ik PQMagic uitpakte naar 'n ramdrive (XMSDSK) en vandaaruit wilde starten (direct van diskette of cd-rom wel :? ), PQMagic direct met 'n critical error afsloot. Zonder dat deze 160GB HD was aangesloten, was dit geen probleem.

Dit vreemde probleem in acht genomen en aangezien de HD op 'n (toch wel oude) Promise Ultra100 controller zit, verwacht ik toch 'n compatibiliteitsprobleem.

Heb toen gezocht op de Asus website:
A7V133 Beta BIOS 1010.01B

met als comment: 1. Support 48 Bit HDD

Vraag is nu of de Promise controller ook 'n bios-update zal krijgen en niet (alleen) de VIA controller, maar dit is na het flashen een weet...

[ Voor 23% gewijzigd door guillaume op 22-05-2004 22:39 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 10:14

Mojo

The Power Within

Probeer eens op www.bootdisk.com een opstartdiskette te downloaden. Volgens mij hebben die een fix voor schijven groter dan 160 GB.

Edit:

48 Bit's LBA, is dat niet voor schijven groter dan 137 GB? :+

[ Voor 23% gewijzigd door Mojo op 23-05-2004 00:02 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-03 00:52
Dit is dus typisch GEEN geval van minimaal SP1 erop, of big drive enabler ;-)

Je hebt al geprobeert om je schijf alleen aan te sluiten op je gewone ide controlers op je mobo?

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-03 00:52
Al iets verder gekomen?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Win95, 98, Me ondersteunen alleen een schijfindeling met maximaal 1 primaire partitie. Daar zit je probleem denk ik. Dus dan maar een NT-bootdisk regelen...

[ Voor 21% gewijzigd door John_Glenn op 24-05-2004 00:06 ]

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
die schijf moet aan een ATA133 controller... ATA100 ondersteund maximaal tot 137Gb.

ik heb dit ook gehad, en ik was pas na 3 windows installs er pas achter wat het was. mischien is er voor je controller een andere firmware, maar ik denk niet dat er eentje is die em van ATA100 naar ATA133 kan upgraden. iig, ik zou of een kleinere schijf nemen, of een ander controllerkaartje die wel ATA133 compliant is.
John_Glenn schreef op 24 mei 2004 @ 00:05:
Win95, 98, Me ondersteunen alleen een schijfindeling met maximaal 1 primaire partitie. Daar zit je probleem denk ik. Dus dan maar een NT-bootdisk regelen...
dat moet niks uitmaken omdat win95 geen van deze file systems ondersteund, win98 alleen FAT32 en van winme weet ik het niet. maar als TS win98 installeerd op de fat 32 partitie wordt dat de primare partitie als ie win98 boot (de rest kan ie niet lezen of zien)

[ Voor 40% gewijzigd door FiXeL op 24-05-2004 00:15 ]

Mn 3D printer blogje..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

John_Glenn schreef op 24 mei 2004 @ 00:05:
Win95, 98, Me ondersteunen alleen een schijfindeling met maximaal 1 primaire partitie. Daar zit je probleem denk ik.
Heb je bronnen? Deze 'feature' kende ik nog niet :)

In de FAQ staat trouwens:
  • Je kunt maximaal vier primaire partities per schijf maken.
  • Per primaire partitie kun je maximaal één station maken.
  • Je kunt van maximaal één primaire partitie een uitgebreide partitie maken (dus: maximaal 4 primaire partities of maximaal 3 primaire partities én 1 uitgebreide partitie).
  • In een uitgebreide partitie kun je in de praktijk (DOS/Windows) net zoveel logische stations maken totdat alle letters uit het alfabet zijn opgebruikt.
Ontopic: ik snap het probleem zelf ook niet, maar probeer eens die ene FAT32 partitie in een primaire partitie te gieten in plaats van in een extended partitie :)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

BalusC schreef op 24 mei 2004 @ 07:00:
[...]
Heb je bronnen? Deze 'feature' kende ik nog niet :)
Ik zoek nog even de url van een goede site waar het ook staat. Hier alvast een quote uit de Help-file van Partition Magic 8.0 (onder het kopje Windows 98 install):
Having multiple, visible primary partitions under Windows 98 causes problems.

Copyright © 1994-2002 PowerQuest Corporation. All rights reserved.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

He, wat maf, ik had die copyright tekst helemaal niet meegekopieerd. Automagisch....

Ontopic: misschien heeft Guillaume toch de goede methode, want ik vond net dit:
A bug in Windows 98 will prevent access to multiple primary partitions if the last logical partition on every drive is not FAT. Thus, if you create a primary partition for Windows 98, a second primary partition for MS-DOS, then install Windows 2000 into an extended partition using NTFS, your Windows 98 will have problems accessing the MS-DOS partition. If you create a logical DOS drive after the NTFS drive, Windows 98 will not have any problems accessing the MS-DOS partition.
Bron: http://www.v-com.com/support/sup_os_Win98.html

* John_Glenn had blijkbaar wel de klok horen luiden, maar...

Verwijderd

FiXeL schreef op 24 mei 2004 @ 00:12:
die schijf moet aan een ATA133 controller... ATA100 ondersteund maximaal tot 137Gb.
Klinklare onzin. Ik heb in mijn server 2x een Promise Ultra100 TX2 zitten waar 6x 160Gb op zit. 8) En die worden ook allemaal herkent als 160Gb.
Het probleem zit hem gewoon in de partitieindeling en windows 9x combinatie.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, om terug te komen op ATA100 en 137GB: da's inderdaad niet waar ;) Een BIOS danwel driver update kan wonderen doen. Zie ook de FAQ van dit subforum :)

• guillaume
Ik heb de moed opgegeven... Ook al was m'n Promise controller netjes 48-bit LBA geschikt na de flash, ik kreeg nog steeds deze gekke dingen:

- Ghost(32) deed gek zoals beschreven hierboven
- Ook het tooltje van http://www.48bitlba.com vertelde me dat de HD op de primary slave zat, terwijl hij toch echt als master zat (ja jumper stond goed en ook de controller zette 'm op primary master bij opstarten)
- DOS-omgeving flipte nog steeds met divide overflow (kan zijn omdat DOS geen 48-bit LBA ondersteunt, maar hoe zat 't dan met Ghost? :? ) Overigens: PC-DOS startte wel doodleuk door :+

En over dit
A bug in Windows 98 will prevent access to multiple primary partitions if the last logical partition on every drive is not FAT.
De laatste logische was dus wel FAT32, maar alle primary partities waren NTFS...

• guillaume
Ok, update, ik heb 't ding er toch nog 'ns ingezet. Geprobeerd in Windows 2003 Server en Windows XP SP1 setup de HD te partitioneren, duurde per bewerking wel 10 minuten en zodra de partitie werd geformatteerd hing 'ie nadat 'ie 100% aangaf...

Vervolgens toch maar weer 'ns met Data LifeGuard aan de gang gegaan: 1 partitie aangemaakt (7500MB NTFS) en daarop WinXP geïnstalleerd (met laatste Promise 2.00.39 driver voor 48-bit support), vervolgens via Computerbeheer verdere partities aangemaakt. Duurde even, maar 't werkt nu.

Toch nog 'n probleem:
Waarschijnlijk deels het welbekende Creative (Audigy)<->VIA chipset probleem: de computer stottert, de muis haakt bij schijfactiviteit en het geluid slaat over alsof ik naar 'n slechte LP aan 't luisteren ben...

Dit had ik bij mijn vorige installatie (met oude HD) ook, als ik de Promise drivers installeerde, niet (zo erg) bij de drivers die standaard zijn meegeleverd met Windows XP. Vraag is nu, ondersteunen de met XP meegeleverde drivers ook 48-bit LBA en/of is er nog iets anders dat ik kan doen?

Verder:
- Als er bij veel VIA hardware in Apparaatbeheer als driver toch nog 'Microsoft' als fabrikant staat, zijn de VIA drivers dan wel geïnstalleerd? En kan ik dit forceren?
- Ik heb de VIA Latency patch van George Breeze (v0.20b21) geïnstalleerd, merkte geen verschil :(

[edit]
Wat nog steeds vreemd is is dat de nieuwe 160GB HD wordt in Windows nog steeds als slave gezien ofzo:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/w.nuijen/Data/HDTach.gif

[ Voor 9% gewijzigd door guillaume op 27-05-2004 13:28 ]

• guillaume
[edit]

Alles lijkt nu prima te lopen: na wat rond te zoeken op 't net bleek de Promise driver v2.00.29 alsnog 48-bit LBA te ondersteunen (waar ik aanvankelijk dacht van niet, omdat er bij v2.00.39 in de changelog '48-bit LBA support' stond).

Verder heb ik de VIA RAID Performance Patch geïnstalleerd en hoewel ik niet 100% zeker ben of deze nodig is, weet ik wel van 'n vorige installatie met de Promise v2.00.29 dat deze alleen niet echt vlekkeloos werkte en dit is zo te zien nu wel 't geval. De patch lijkt dan ook positieve invloed te hebben: geen stotteren van geluid en muis meer, eMule pakt geen 100% CPU meer bij allocation bij nieuwe downloads (een nieuw probleem dat ik bij andere versies van de driver wel ondervond) en ik kan de ruimte >128GB (=137Gb) probleemloos gebruiken :)

[edit]
En toen was m'n IDE controller kapot... :'( Heb nu 'n HighPoint Rocket 133 aangeschaft (standaard >137GB support), komt morgen binnen. Hopelijk ben'k dan van het gezeik af. :)

[ Voor 113% gewijzigd door guillaume op 12-08-2004 12:29 ]

Pagina: 1