spdif van een onboard 2.1 geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Ik heb dus op mijn moederbord een 2.1 geluidskaart zitten.
Die pc gaat dienen als HTPC hij heeft ook spdif onboard. :)
Ik snap dat spdif de data rauw verstuurt ik vraag mij alleen af of de data nu dus wel als 5.1 verstuurt gaat worden?
Of dat mijn pc het nu toch nog net gaat aanpassen op 2.1 voordat het mijn pc gaat verlaten?

Ik vraag het nu omdat ik de versterker en alles nog moet gaan kopen en wil weten waar ik allemaal rekening mee moet houden.
in de search kon ik niks hier over vinden.

het moederbord is een Aopen MX4GR

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

5.1 geluid zul je alleen met films krijgen via SPDIF (als je geluidskaart dat ondersteund). Er wordt dan gewoon een AC3 steam verzonden. Bij games en muziek zul er echter gewoon stereo PCM geluid verzonder worden via SPDIF (behalve als je een soundstrom hebt).

Dit soort dingen zijn trouwens zeker wel met de search te vinden, is namelijk al vaker voorbij komen rollen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MokerHamer
is er een manier om te achterhalen wat de geluidskaart gaat doen als hij een dvd af gaat spelen anders moet ik in het budget ook nog een geluidskaart mee nemen en ik besteed dat geld liever aan speakers

ik snap natuurlijk dat als de bron geen 5.1 is het ook niet in ene 5.1 geluid zal worden

mischien handig de audio chip is een AD1981A

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

- ik zei niks - :X *schaam*

[ Voor 97% gewijzigd door nero355 op 22-05-2004 20:21 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MokerHamer
je installeert hem wel als een AC'97 maar dit is toch echt de chip
en in de handleiding en op het moederbord staat er toch echt spdif

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ja.hogeboomvanbuggenum/Tweakers/mobo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ja.hogeboomvanbuggenum/Tweakers/boek.jpg

linkje naar info over de chip KLIK !

[ Voor 2% gewijzigd door MokerHamer op 22-05-2004 20:10 . Reden: plaatje ff passend gemaakt ]

• MokerHamer
niemand een idee

ik wil dus weten of een 2.1 onboard geluidskaart met spdif ???

het 5.1 geluid wordt terugsampled naar 2.1 voordat het door de spdif gaat
of
gebruik je met spdif je geluidskaart eigenlijk niet en woord het er direct als 5.1 er uitgelaten

het is de bedoeling natuurlijk dat als ik er een dvdtje is stop ik wel suround heb en dat verwacht ik natuurlijk niet van een divx en mp3

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een 2.0 (gewoon stereo dus) Terratec XFire DMX 1024 van, ik gok, 3 jaar oud. Die heeft dus ook een S/PDIF en die geeft gewoon 5.1 geluid door als ik 'n DVD via m'n PC bekijk.
Je gebruikt dus eigenlijk je geluidskaart niet, het geluid wordt ongecodeerd/onaangetast (als het goed is en je geen extra filters gebruikt) doorgegeven.

Je moet dan wel een versterker/receiver hebben die het geluid nog wél om kan zetten naar Dolby Digital of DTS want daar doet de geluidskaart dus niks mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Flipmo2K op 24-05-2004 11:38 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

probeer anders een versterker te lenen om het even uit te proberen.

• MokerHamer
Flipmo2K schreef op 24 mei 2004 @ 11:37:
Ik heb een 2.0 (gewoon stereo dus) Terratec XFire DMX 1024 van, ik gok, 3 jaar oud. Die heeft dus ook een S/PDIF en die geeft gewoon 5.1 geluid door als ik 'n DVD via m'n PC bekijk.
Je gebruikt dus eigenlijk je geluidskaart niet, het geluid wordt ongecodeerd/onaangetast (als het goed is en je geen extra filters gebruikt) doorgegeven.

Je moet dan wel een versterker/receiver hebben die het geluid nog wél om kan zetten naar Dolby Digital of DTS want daar doet de geluidskaart dus niks mee.
kijk daar heb ik wat aan THNX
is de audio stream van Dolby Digital en DTS hetzelfde dat je dus niet een decoder voor ieder ingebouwd hoeft te hebben in de receiver?
j-w schreef op 24 mei 2004 @ 11:38:
probeer anders een versterker te lenen om het even uit te proberen.
het probleem is een beetje dat ik niemand ken waarvan ik het weet dat hij/zij een versterker heeft staan met spdif
anders had ik de pc idd daar wel ff mee naartoe kunnen nemen om te testen

• j-w
  • Niet online

j-w

ik geef je een kans van 80% dat het werkt. Als het niet werkt, en je hebt al een digitale versterker gekocht dan is er nog geen man overboord: dan koop je gewoon een geluidskaartje met SPDIF uit voor 25 euro.

• MokerHamer
j-w schreef op 24 mei 2004 @ 11:49:
ik geef je een kans van 80% dat het werkt. Als het niet werkt, en je hebt al een digitale versterker gekocht dan is er nog geen man overboord: dan koop je gewoon een geluidskaartje met SPDIF uit voor 25 euro.
das ook wel weer waar op het enigste detail na dat ik een low prfile kaartje dan zou moeten hebben en ik heb in het geheel nog geen low profile audio kaartjes kunnen vinden

het is namelijk een heel mooi slank kasje dat mooi onder de tv staat
ik vond voor een HTPC een normale pc kast niks

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
kijk daar heb ik wat aan THNX
is de audio stream van Dolby Digital en DTS hetzelfde dat je dus niet een decoder voor ieder ingebouwd hoeft te hebben in de receiver?
SPDIF is alleen een transportprotocol dat data van a naar b verplaatst.
Het decoderen van de pakketjes moet in het invangende apparaat gebeuren en die moet daar een decoder voor aan boord hebben.
Het je alleen een 5.1 DolbyDigital versterker zonder DTS-decoder dan heb je niks aan een digitaal DTS-signaal. hij kan dan alleen DoldyDigital signalen decoderen.
En DTS is niet hetzelfde als DolbyDigital.
Als je versterker dus geen DTS-decoder heeft dan kan je met die versterker geen DTS-signaal decoderen. :)

Senile! Senile Oekaki

• MokerHamer
_/-\o_ 3 kilo Restecpa voor _bas_ _/-\o_

daar heb ik wat aan...

• j-w
  • Niet online

j-w

MokerHamer schreef op 24 mei 2004 @ 11:53:
[...]

das ook wel weer waar op het enigste detail na dat ik een low prfile kaartje dan zou moeten hebben en ik heb in het geheel nog geen low profile audio kaartjes kunnen vinden

het is namelijk een heel mooi slank kasje dat mooi onder de tv staat
ik vond voor een HTPC een normale pc kast niks
hmm. een M-audio sonica kan ook, dat is SPDIF via USB. Wel iets duurder.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

MokerHamer schreef op 24 mei 2004 @ 12:05:
_/-\o_ 3 kilo Restecpa voor _bas_ _/-\o_

daar heb ik wat aan...
alles bij elkaar dikka respecta voor mij want dit is wat ik in de eerste plaats tegen je zei

_/-\o_ voor mezelf dan maar :>

en om je eventjes te helpen.. bij het grote ruiltopic heb je staan dat je wil:

"een 5.1 versterker"

maar maak daar even een dts receiver van aangezien je daar wat meer aan hebt in de toekomst

[ Voor 25% gewijzigd door Pixal op 24-05-2004 14:52 ]

Pagina: 1