Ik lees dat je probeert OS 9.1 te installeren. Misschien kan je ergens 9.0 te pakken krijgen, die kan waarschijnlijk wel met de huidige firmware overweg.
Als je nog wat geduld hebt en centraal woont: 5 juni is er weer een klokhuisdag in Nieuwegein, georganiseerd door de nederlandse apple gebruikersvereniging. (
www.klokhuis.nl). Iedere 3 maanden een grote verkoopbeurs van oude (en nieuwe) meuk. Volgens mij nog steeds gratis entree, en wanneer je 50 euro meeneemt, kom je gegarandeerd met 3 tassen vol software thuis (of je pint stiekem nog een keer, en laat een vriend nog 6 tassen sjouwen).
Back on track:
Misschien kan je het systeem foppen. Ik weet even niet meer of je 9.1 wel kunt installeren en er van opstarten en dat je tijdens het booten de melding krijgt dat je de firmware moet updaten, of dat de firmware check al bij de installatie plaats vindt en dus weigert om te installeren. In het laatste geval zou je dit nog kunnen proberen: een zeer kale systeemmap met de hand maken (dit heb ik zelf niet getest maar zou maar zo kunnen werken):
-start op van cd
-wis hd met programma schijfinstallatie
-maak op de hd een nieuwe folder aan en noem deze bijv. Systeem Map of System Folder.
-kopieer van de cd het systeembestand, finder en eventueel aanwezig rom file in de zojuist aangemaakte map.
-kijk of het icoontje van deze map wijzigt (er komt een klein macje in), de map wordt nu gezien als een mogelijk werkende systeemmap
-kijk nu of je van hd kan opstarten zonder foutmelding
-voer firmwareupdate uit.
achtergrondinfo: de Mac bootroutine zoekt volumes af op een blessed system folder. Dit is een folder die minimaal een systeem en een finder bevat, en in de bootinfo van het betreffende volume ingesteld is. Het is dus mogelijk om meerdere systeemmappen op 1 volume te hebben (hoewel dit niet wordt aanbevolen). Je kan zelf een systeemmap 'blessen' door even de finder er uit te slepen op de desktop en daarna weer terug te plaatsen. Een blessed system is nog geen garantie dat daarvan ook opgestart wordt: in het parameter ram van de Mac staat aangeven van welk volume opgestart moet worden. Staat hier onzin of niets, dan krijg je gedurende enige tijd een knipperende systeemmap centraal op het beeldscherm. De bootroutine is alle aanwezige volumes aan het nazoeken op kandidaten, eventueel wordt via het netwerk naar een netboot server (jawel!) gezocht. Instellen van opstartvolume en systeemmap doe je via het regelpaneel Opstartschijf (de nieuwere versies kunnen meerdere systemen per volume aan (in verband met OS X wel handig)), of je start op met een modifier key ingedrukt, bijv:
alt - je krijgt een overzicht van alle gevonden opstartvolumes
c - opstarten van cd (de bekendste)
f - opstarten van firewire disk
t - opstarten in firewire target diskmode (je computer wordt een firewire disk en is zo koppelbaar met een andere computer via een fiwi kabel)
n - op het netwerk kijken naar een default netboot volume
apple/cntrl/li-shift/backspace - opstarten van scsi hd met een hoger scsi id dan de ingestelde opstartschijf (voor alle lezers met 68k motorola of 601-604 PPC (zeg maar de grijze modellen van Apple))