[MAC] kan firmware niet updaten

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 08:36
Ik probeer een clean install te doen van mac os9 maar krijg de melding dat de firmware geupdate moet worden.OK prima gaan we doen dan krijg ik deze melding:

The imac firmware updater cannot move necessary files to the current system folder because the volume is locked.
Your firmware will not de updated.Please restart from a unlocked volume.

Ik heb de HDD geinitaliseerd en formateerd, de files op de harddisk gezet maar het wil niet lukken.

Hoe unlock ik het volume of hoe maak ik die HDD bootable :?

Het zal wel simpel wezen maar ik ben een Mac n00b :)

Specs Imac 233 rev. A ,160 MB Ram, 10 GB HDD, Mac os 9.1

• UnExPeCtAbLe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Probeer eens te booten vanaf een mac boot cd, dan word waarschijnlijk je partitie vrijgegeven waardoor je een upgrade kan doen, succes..

• Jonez
UnExPeCtAbLe schreef op 22 mei 2004 @ 12:11:
Probeer eens te booten vanaf een mac boot cd, dan word waarschijnlijk je partitie vrijgegeven waardoor je een upgrade kan doen, succes..
Dat is nou net het probleem ik kan alleen van de cd booten.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat ie van de HD boot :?

• UnExPeCtAbLe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
wat volgends mij eigenlijk de enige oplossing is, kijken of je een ouder os op de kop kan tikken, die installeren dan vanuit daar die firmware upgrade doen.. dan os 9.1 eroverheen. dan moet t lukken, succes!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Heb je toevallig een originele CD van de iMac? Zoja, eerst dat systeem installeren, dan de firmware updater er over heen en daarna MacOS9 er opzetten.

Probeer anders eerst even met alt op te starten. Kijk dan of je HD er tussen staat. Kan even duren. :)

kleurbleur.nl

• Jonez
Sage schreef op 22 mei 2004 @ 13:34:
Heb je toevallig een originele CD van de iMac? Zoja, eerst dat systeem installeren, dan de firmware updater er over heen en daarna MacOS9 er opzetten.

Probeer anders eerst even met alt op te starten. Kijk dan of je HD er tussen staat. Kan even duren. :)
Nee helaas zie dit topic

• Jonez
Heeft niemand een tipje ;(

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Jonez

Ik wou mezelf al aan gaan geven ;)

Ik had al iets gezien over een mac forum maar kon m'n ogen toch niet geloven

• Sage
Jonez schreef op 23 mei 2004 @ 16:34:
Heeft niemand een tipje ;(
Ja, heb je nou al eens met alt geboot? ;)

Als je daar kan kiezen tussen je HD en je CD-ROM dan is er iets anders aan de hand. Misschien is de HD vervangen voor een ander exemplaar en staan de jumper settings niet goed?

kleurbleur.nl

• Jonez
Sage schreef op 24 mei 2004 @ 01:24:
[...]

Ja, heb je nou al eens met alt geboot? ;)

Als je daar kan kiezen tussen je HD en je CD-ROM dan is er iets anders aan de hand. Misschien is de HD vervangen voor een ander exemplaar en staan de jumper settings niet goed?
Als ik met alt boot gebeurd er niks (ik kan niet kiezen)hij start van cd rom op.
De harddisk moet goed zijn Yellow dog linux heeft er op gedraait.

Kan ik misschien die firmware er met yellow dog op zetten?

Het grootste probleem is gewoon dat er niks opstaat en dat is niks heb wat er zonder firmware update op wil installeren (behalve yellow dog maar ik wil mac osx)

• Sage
Jonez schreef op 24 mei 2004 @ 22:04:
[...]

Als ik met alt boot gebeurd er niks (ik kan niet kiezen)hij start van cd rom op.
De harddisk moet goed zijn Yellow dog linux heeft er op gedraait.

Kan ik misschien die firmware er met yellow dog op zetten?

Het grootste probleem is gewoon dat er niks opstaat en dat is niks heb wat er zonder firmware update op wil installeren (behalve yellow dog maar ik wil mac osx)
Dit is wat je moet doen. Dat heb je natuurlijk inmiddels al gedaan, maar ik bedoel eigenlijk meer dat er dus iets anders aan de hand moet zijn. :P

De OpenFirmware kan het ook niet zijn aangezien de CD nog wel boot. Probeer anders op te starten met alt+apple+O+F. Kijk wat er gebeurd en welke versie hij zegt dat er opstaat. Als er niks gebeurt, na 3x proberen ofzo ;), dan is er dus iets fout met je OpenFirmware. Zie ook dit document voor instructies.

Ik zou eigenlijk verder niet weten wat er fout is gegaan. Misschien dat de hd kabel wel kapot is? ;)

kleurbleur.nl

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

hij heeft er wel een andere HDD inhangen (die er in zat was te klein en te langzaam, en kapot) kan het hier aanliggen maybe ???

ik wist niet dat dit uitmaakte, of is t net zoals bij bv een oude compaq pc dat er een verborgen partitie op de HDD staat waar de firmware vanaf gedraait wordt ???

ride on

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

dikiedik schreef op 25 mei 2004 @ 19:44:
hij heeft er wel een andere HDD inhangen (die er in zat was te klein en te langzaam, en kapot) kan het hier aanliggen maybe ???

ik wist niet dat dit uitmaakte, of is t net zoals bij bv een oude compaq pc dat er een verborgen partitie op de HDD staat waar de firmware vanaf gedraait wordt ???
Klopt. Osx en os9 hebben een bootstrap nodig (als het zo geschreven wordt).
Als je opstart met de installatie cd, krijg je dan wel een keuze om het os te installeren?

Zo ja, dan zit je goed. Open dan disk utility, en format daarmee de gehele hd (of als je het wilt opdelen dan kan dat). Eenmaal gedaan, dan kun je verder gaan met de installatie. Mac (volgens mij elke mac) heeft een eigen mount systeem. Vergelijk baar met linux, maar toch een beetje anders. Er loopt hier een andere topic over hdd's. Weet niet of die hiermee te vergelijken valt, aangezien je ook firmware noemt (nog niet mee gespeelt, alles werkt nu goed bij mij).

Ik zou zegen, probeer eens die disk utility te starten vanaf je os cdrom.

edit: argh, had post van dikiedik niet geheel goed gelezen zie ik nu...
de firmware draait volgens mij niet op de hd, maar op een eigen chip. De rest van het verhaal klopt wel. als je dus eenmaal die error voorbij bent, dan moet je wel de hdd zo initialeren (opstarten) zodat osx of os9 hem kan herkennen

edit2: doe eens een zoekopdracht in google: imac firmware location 233 rev.]voglens mij zitten hier en daar wel wat handige tips

[ Voor 19% gewijzigd door fcs op 26-05-2004 13:38 ]

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

dikiedik schreef op 25 mei 2004 @ 19:44:

Lijkt me heel sterk hoor, heb nammelijk ook eens de HDD van een iMac vervangen.
En het grootste probleem was hoe krijg ik hem open, zonder schade. :)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Jonez
fcs schreef op 26 mei 2004 @ 13:25:
[...]

Klopt. Osx en os9 hebben een bootstrap nodig (als het zo geschreven wordt).
Als je opstart met de installatie cd, krijg je dan wel een keuze om het os te installeren?
Ja krijg ik, maar dan de melding dat de firmware geupdate moet worden.
Zo ja, dan zit je goed. Open dan disk utility, en format daarmee de gehele hd (of als je het wilt opdelen dan kan dat). Eenmaal gedaan, dan kun je verder gaan met de installatie. Mac (volgens mij elke mac) heeft een eigen mount systeem. Vergelijk baar met linux, maar toch een beetje anders. Er loopt hier een andere topic over hdd's. Weet niet of die hiermee te vergelijken valt, aangezien je ook firmware noemt (nog niet mee gespeelt, alles werkt nu goed bij mij).

Ik zou zegen, probeer eens die disk utility te starten vanaf je os cdrom.
HD initaliseren, partitioneren en formateren gaat goed (hij word juist herkent)
Alleen t probleem is dat ie er niks op wil zetten omdat eerst de firmware geupdate moet worden.De firmware kan ik niet updaten omdat ik niet van de harddisk kan booten (omdat daar niks opstaat)
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegt maar ik zoek dus iets wat zonder morren op die hd wil gaan staan en kan booten (eigenlijk moet ik mac os8 hebben, maaaar die heb ik niet)

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

maw: system herkend dus wel de hd, maar os herkend de combinatie systeem plus nieuwe hd?

zou het kunnen zijn dat er een soort van "lock" op de hd volume?
heb net een search gedaan op lock hd volume.

probeer eens de install cd te starten in Verbose mode Option-V ?
(weet zelf helaas niet hoe het in z'n werk gaat... denk iest van v ingedrukt houden tijdens opstart)

daarin schijnt een soort hardware "checker" te zitten. Misschien dat die wat meer info geeft?

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Het verbaast me dat na een aantal dagen nog niemand goed gelezen heeft wat de foutmelding precies meldt.

De TS is al een eind op weg met zijn vragen:

hoe unlock ik het volume:
dit gaat niet, want het volume wat bedoelt wordt in de foutmelding is het volume waarvan geboot is (current system folder) en dat is de installatie cd.

Het verzoek van de firmware updater is om op te starten van een unlocked volume, zodat de updater de bestanden in de te gebruiken systeemmap kan plaatsen. Deze zullen bij een volgende boot ingelezen worden en dan vind de update plaats.

TS zit nu in een catch 22 situatie, want het OS wat hij wil installeren vereist een firmware update. De enige oplossing is om een iets ouder systeem te vinden (9.0 of misschien 8.5) op een cd te vinden en deze op de hd te plaatsen. Vervolgens hiervan op te starten. Dan de firmware update draaien en herstarten met programmers button ingedrukt. Hierna is het mogelijk om de OS 9 software vanaf cd te installeren.

Presto!

• Jonez
osx schreef op 28 mei 2004 @ 11:36:
Het verbaast me dat na een aantal dagen nog niemand goed gelezen heeft wat de foutmelding precies meldt.

De TS is al een eind op weg met zijn vragen:

hoe unlock ik het volume:
dit gaat niet, want het volume wat bedoelt wordt in de foutmelding is het volume waarvan geboot is (current system folder) en dat is de installatie cd.

Het verzoek van de firmware updater is om op te starten van een unlocked volume, zodat de updater de bestanden in de te gebruiken systeemmap kan plaatsen. Deze zullen bij een volgende boot ingelezen worden en dan vind de update plaats.

TS zit nu in een catch 22 situatie, want het OS wat hij wil installeren vereist een firmware update. De enige oplossing is om een iets ouder systeem te vinden (9.0 of misschien 8.5) op een cd te vinden en deze op de hd te plaatsen. Vervolgens hiervan op te starten. Dan de firmware update draaien en herstarten met programmers button ingedrukt. Hierna is het mogelijk om de OS 9 software vanaf cd te installeren.

Presto!
Precies jij snapt t, het probleem is nu dat ik er achter ben dat ik mac os 8.xx moet hebben en die heb ik niet.
Ik heb apple al gebeld maar mac os8 is niet meer te leveren en ook niet te downloaden. (en daar ga je)

Heeft iemand nog een os8 cd liggen die die niet meer gebruikt of dat ik um mag lenen? :)
Want een andere mogelijkheid zie ik niet, ik heb nu yellowdog linux weer op de mac gezet maar daar kan ik geen firmware update voor vinden.

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Ik lees dat je probeert OS 9.1 te installeren. Misschien kan je ergens 9.0 te pakken krijgen, die kan waarschijnlijk wel met de huidige firmware overweg.

Als je nog wat geduld hebt en centraal woont: 5 juni is er weer een klokhuisdag in Nieuwegein, georganiseerd door de nederlandse apple gebruikersvereniging. (www.klokhuis.nl). Iedere 3 maanden een grote verkoopbeurs van oude (en nieuwe) meuk. Volgens mij nog steeds gratis entree, en wanneer je 50 euro meeneemt, kom je gegarandeerd met 3 tassen vol software thuis (of je pint stiekem nog een keer, en laat een vriend nog 6 tassen sjouwen).

Back on track:
Misschien kan je het systeem foppen. Ik weet even niet meer of je 9.1 wel kunt installeren en er van opstarten en dat je tijdens het booten de melding krijgt dat je de firmware moet updaten, of dat de firmware check al bij de installatie plaats vindt en dus weigert om te installeren. In het laatste geval zou je dit nog kunnen proberen: een zeer kale systeemmap met de hand maken (dit heb ik zelf niet getest maar zou maar zo kunnen werken):

-start op van cd
-wis hd met programma schijfinstallatie
-maak op de hd een nieuwe folder aan en noem deze bijv. Systeem Map of System Folder.
-kopieer van de cd het systeembestand, finder en eventueel aanwezig rom file in de zojuist aangemaakte map.
-kijk of het icoontje van deze map wijzigt (er komt een klein macje in), de map wordt nu gezien als een mogelijk werkende systeemmap
-kijk nu of je van hd kan opstarten zonder foutmelding
-voer firmwareupdate uit.

achtergrondinfo: de Mac bootroutine zoekt volumes af op een blessed system folder. Dit is een folder die minimaal een systeem en een finder bevat, en in de bootinfo van het betreffende volume ingesteld is. Het is dus mogelijk om meerdere systeemmappen op 1 volume te hebben (hoewel dit niet wordt aanbevolen). Je kan zelf een systeemmap 'blessen' door even de finder er uit te slepen op de desktop en daarna weer terug te plaatsen. Een blessed system is nog geen garantie dat daarvan ook opgestart wordt: in het parameter ram van de Mac staat aangeven van welk volume opgestart moet worden. Staat hier onzin of niets, dan krijg je gedurende enige tijd een knipperende systeemmap centraal op het beeldscherm. De bootroutine is alle aanwezige volumes aan het nazoeken op kandidaten, eventueel wordt via het netwerk naar een netboot server (jawel!) gezocht. Instellen van opstartvolume en systeemmap doe je via het regelpaneel Opstartschijf (de nieuwere versies kunnen meerdere systemen per volume aan (in verband met OS X wel handig)), of je start op met een modifier key ingedrukt, bijv:
alt - je krijgt een overzicht van alle gevonden opstartvolumes
c - opstarten van cd (de bekendste)
f - opstarten van firewire disk
t - opstarten in firewire target diskmode (je computer wordt een firewire disk en is zo koppelbaar met een andere computer via een fiwi kabel)
n - op het netwerk kijken naar een default netboot volume
apple/cntrl/li-shift/backspace - opstarten van scsi hd met een hoger scsi id dan de ingestelde opstartschijf (voor alle lezers met 68k motorola of 601-604 PPC (zeg maar de grijze modellen van Apple))

• Jonez
Dat foppen werkt niet, ik krijg doodleuk de melding dat ik niet zomaar de files van de cd op de hd kan zetten (ik dacht ook dat het misschien wel zou werken).

Maar goed ik denk dat ik volgende week maar in nieuwegein ga kijken voor OS8.
Bedankt voor de tip :)

• Jonez
Nou het is gelukt, ik ben in Nieuwegein geweest bij de klokhuis dag.
Ik heb daar os 8.5 gekocht (voor 1 €), deze thuis geinstaleerd (ging prima) en ik heb nu de firmware geupdate.

Ik ga nu lekker os 9 er op zetten en dan osx.

Bedankt voor de tips :)

• STN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2024

STN

osx? op een 233?
Gaat dat werken. Ik heb die zelf ook hier staan, als dat gaat werken wil ik dat ook.
Heb zelfde probleem met die update. Ik moet die cd ook maar ff gaan regelen .

• Jonez
STN schreef op 05 juni 2004 @ 13:23:
osx? op een 233?
Gaat dat werken. Ik heb die zelf ook hier staan, als dat gaat werken wil ik dat ook.
Heb zelfde probleem met die update. Ik moet die cd ook maar ff gaan regelen .
Volgens apple moet OSX net kunnen, als het niks word gooi ik het er wel weer vanaf.
Pagina: 1