[Imac] Mac osx installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 08:36
Ik heb een Imac rev. a G3 233 met 196 mb ram en een 10 GB hdd.
Nu wil ik daar mac osx op installeren, nu wil het geval dat je eerst een firmware update schijnt te moeten doen voor osx zie hier

Tot zover geen probleem dus alleen moet je die update uitvoeren in mac os9 en die heb ik niet :(
Nu wil ik weten of het veel uitmaakt of ik zonder die firmware update mac osx erop zet of dat er een andere mogelijkheid is.(er staat nu yellow dog linux ppc op)

Ik heb ook geen os8 oid en om nou een heel os te gaan kopen en installeren alleen voor die update vind ik een beetje overdreven.

Alvast bedankt :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als het voor die iMac nodig is, is het wel belangrijk dat je het doet anders werkt je video niet goed en heb je zelfs kans dat je je video board (of het scherm, even vergeten) om zeep helpt. Kon je deze update ook niet op een andere manier installeren? Vanuit de open firmware of met een boot cdtje ofzo.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

naar ik meen kun je systeem 7.5.3 legaal downloaden van Apple zelf, en deze moet je dan updtaen naar 7.5.5, waarvan de update ook gratis is

naar ik meen hier:
http://www.info.apple.com...rsoftwarelist.html#system

ik weet niet of de firmware update daarvan functioneert

[ Voor 35% gewijzigd door RM-rf op 06-05-2004 16:48 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Jonez
Bigs schreef op 06 mei 2004 @ 16:38:
Als het voor die iMac nodig is, is het wel belangrijk dat je het doet anders werkt je video niet goed en heb je zelfs kans dat je je video board (of het scherm, even vergeten) om zeep helpt. Kon je deze update ook niet op een andere manier installeren? Vanuit de open firmware of met een boot cdtje ofzo.
Ik kan daar niets over vinden op de apple site, daar staat nl bij dat je os9 op je HD moet hebben.

• Bigs
  • Niet online
RM-rf schreef op 06 mei 2004 @ 16:45:
naar ik meen kun je systeem 7.5.3 legaal downloaden van Apple zelf, en deze moet je dan updtaen naar 7.5.5, waarvan de update ook gratis is

naar ik meen hier:
http://www.info.apple.com...rsoftwarelist.html#system

ik weet niet of de firmware update daarvan functioneert
Een iMac heeft minimaal Mac OS 8.1 of nieuwer nodig :)

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 16:16
Staat er nog een OS op die machine? Zo niet, heb je de Recovery Cd's nog?

• Jonez
Tomaat schreef op 06 mei 2004 @ 23:04:
Staat er nog een OS op die machine? Zo niet, heb je de Recovery Cd's nog?
Er staat yellow dog linux ppc op dus geen mac os, ik heb ook geen recovery cd ofzo.
Ik heb dit ding nameljk gehad van iemand die die cd's niet meer had en de boel gewist had.
Ik heb er extra geheugen en een harddisk ingezet en wil graag osx draaien, maar heb geen zin om os9 te kopen en installeren alhoewel dat wel nodig schijnt te zijn volgens Apple.

Het moet simpeler kunnen....toch :?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jonez schreef op 06 mei 2004 @ 23:56:
Er staat yellow dog linux ppc op dus geen mac os, ik heb ook geen recovery cd ofzo.
Ik heb dit ding nameljk gehad van iemand die die cd's niet meer had en de boel gewist had.
Ik heb er extra geheugen en een harddisk ingezet en wil graag osx draaien, maar heb geen zin om os9 te kopen en installeren alhoewel dat wel nodig schijnt te zijn volgens Apple.

Het moet simpeler kunnen....toch :?
Yellow Dog is eigenlijk niet eens zo gek op een iMacje van deze generatie :Y)

Maar goed, je hebt CDs van X liggen neem ik aan? Daar zit nog een CD'tje bij met 9.2 dacht ik, in ieder geval bij de oudere X versies. Ik dacht ook bij Panther, maar dat kan het hier niet nakijken, die heb ik op het werk. En anders mag je toch best ergens een CD'tje lenen cq. kopiëren, als je toch een nieuw MacOSX hebt gekocht voor dezelfde computer hebben ze er bij Apple absoluut geen moeite mee denk ik.

• Bigs
  • Niet online
Bij OS X zit geen installeerbare OS 9, alleen de Classic omgeving voor in OS X, dus dat gaat ook niet werken. Ik heb zelf helaas ook geen OS 9, anders hadden we wel wat kunnen regelen.

• benoni
  • Niet online
Bigs schreef op 07 mei 2004 @ 06:53:
Bij OS X zit geen installeerbare OS 9, alleen de Classic omgeving voor in OS X, dus dat gaat ook niet werken. Ik heb zelf helaas ook geen OS 9, anders hadden we wel wat kunnen regelen.
Kheb het hier op m'n werk even nagekeken.
Bij een originele doos MacOSX 10.1 zit een losse MacOS9 CD.
Bij een de Panther box zit deze er niet meer bij.

Heb je een aankoopbewijs? Volgens mij stuurt Apple ook tegen kostprijs vervangende CD's na, als je maar een of andere registratie hebt.

• benoni
  • Niet online
Nou, het wordt nogges een gewoonte van me, quoten in plaats van editen :X

We hebben hier trouwens ook ergens een originele rescue CD, van onze iMac-233.

[ Voor 131% gewijzigd door benoni op 07-05-2004 12:33 ]

• Jonez
benoni schreef op 07 mei 2004 @ 12:16:
[...]

Kheb het hier op m'n werk even nagekeken.
Bij een originele doos MacOSX 10.1 zit een losse MacOS9 CD.
Bij een de Panther box zit deze er niet meer bij.

Heb je een aankoopbewijs? Volgens mij stuurt Apple ook tegen kostprijs vervangende CD's na, als je maar een of andere registratie hebt.
Raar dat bij 10.1 die er wel bij zit en niet bij 10.3 :?

Ik heb zelf ook nog ff rondgevraagd en kan van een collega mac os9 ff lenen.

Ik heb nog geen mac osx omdat ik wou weten hoe het allemaal zat en niet veel zin heb om nog meer dingen te kopen etc.
Kostprijs is bij Apple toch al gauw 30 € en dat was een aanbieding die geldig was tot 1 april geloof ik.

Ik blijf het wel vaag vinden dat het zo omslachtig moet gaan allemaal.
Ik las namelijk net dat je osx alleen maar over os9 kan installeren en geen clean install kan doen, klopt dit ?

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
OSX kan je op meerder manieren installeren. Als er een ander systeem op staat dan MacOSX dan heb je twee opties. Namelijk een clean install, die je zelf ook kan doen mbv Disk Utility of in het Nederlands Schijfhulpprogramma tijdens de install, of gewoon er bij kwakken. Als je dus opstart daarna start hij standaard op in OSX. :)

kleurbleur.nl

• benoni
  • Niet online
Jonez schreef op 07 mei 2004 @ 16:05:
Raar dat bij 10.1 die er wel bij zit en niet bij 10.3 :?
Bij 10.1 deed Apple nog een complete 9.2 erbij om heen- en weer switchende gebruikers tegemoet te komen... omdat nog niet alles in 10.1 helemaal werkte :+
Jonez schreef ook:
Ik blijf het wel vaag vinden dat het zo omslachtig moet gaan allemaal.
Ik las namelijk net dat je osx alleen maar over os9 kan installeren en geen clean install kan doen, klopt dit ?
Als je de firmware update eenmaal hebt gedaan, kun je MacOSX zonder omslachtigheden draaien.

• Bigs
  • Niet online
Het is bij die iMac gewoon omslachtig omdat je eerst die firmware update nodig hebt.. normaal is de installatie van OS X een eitje :)
Pagina: 1