SATA HD niet gevonden?

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 21:46
Ik heb een nieuwe Sata HD, Maxtor 160 GB. Wanneer deze aangesloten is vindt ie 'm bij het opstarten niet. Vervolgens wordt Sata RAID opgestart en daar wordt ie wel herkent.. Kan via dat menu ook de schijf formatteren en RAIDs aanmaken..

Maar wanneer ik dan Windows wil installeren geeft de setup aan dat ie geen HD kan vinden.. Hoe kan ik dit verhelpen? Sata is helemaal nieuw voor mij..

Verder heb ik nog een IDE HD Maxtor 120 gb die ik er graag als slave aan wil hangen wanneer de Sata schijf eindelijk goed werkt.. Gaat me dit zonder problemen lukken als ik deze gewoon als slave instel?

• rdfeij
  • Laatst online: 25-02 11:33
Welke OS draai je?

Winxp herkent bij setup ook s-ata niet, maar op de diskettes / cd-rom zitten alijd drivers zodat je bij setup van xp op f6 moet drukken voor extra drivers, en dan de floppy erin en klaar.

eerdere windows versies zou ik niet weten hoe sata zich gedraagd

• Remko_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-02 12:19

Remko_

[IRF]

Win XP Need Drivers
Win 2000 Need Drivers
Win 98 WinMe. vinden de hd's van zelf net als Dos :)

[ Voor 22% gewijzigd door Remko_ op 22-05-2004 10:00 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 11:13

E-Vix

Nu met sneeuw!

Kijk eens in je bios. Het lijkt er op alsof je daar RAID aan hebt staan. Als je deze daar uit kan zetten, dan wordt als het goed is je schijf wel normaal herkend. Raid controllers hebben altijd extra drivers nodig, maar als je alleen SATA gebruikt, dan moet XP er gewoon zonder extra drivers op kunnen instaleren. Heb hier ook XP op een SATA schijf staan, en heb toch echt niet extra drivers bij de installatie nodig gehad.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• .GoO
Ik draai Windows XP.. Zitten die drivers gewoon op de XP cd zelf?

En mijn vraag over de IDE schijf, gaat dat zonder problemen lukken?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 11:13

E-Vix

Nu met sneeuw!

devv05 schreef op 22 mei 2004 @ 10:07:

Nee de drivers staan niet op de XP cd, maar op de cd van je moederbord. Het zijn namelijk geen drivers voor je HDD, maar voor je RAID.
Je hoeft je IDE schijf niet op slave te zetten. Die kun je ook gewoon op master laten staan in dit geval, en ja het gaat gewoon lukken om die als 2e schijf er bij te gebruiken.

Maar voordat je moeilijk gaat doen met raid controllers installeren voor maar 1 harde schijf... Probeer eerst je raid controller eens uit te zetten in je bios. Dan hoef je al die extra handelingen niet uit te voeren, maar kun je gewoon in 1x XP installeren.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

devv05 schreef op 22 mei 2004 @ 10:07:

Als je de moeite had genomen om te lezen wat rdfeij zegt dan had je geweten dat je een floppy nodig hebt met de drivers erop die bij je moederbord zitten :Z .

Verwijderd

@devv05,
Je moet een raid 0 of 1 aan maken met éénschijf, dan is het probleem opgelost. Ik had zelf ook het probleeem gehad met die promise controller met Sata aansluiting.

• .GoO
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 10:14:
[...]

Als je de moeite had genomen om te lezen wat rdfeij zegt dan had je geweten dat je een floppy nodig hebt met de drivers erop die bij je moederbord zitten :Z .
Goh bedankt voor je nuttige reply :Z

Als jij even gelezen had dan zag je ook dat ik vroeg welke cd/diskette bedoeld werd...
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 10:32:
@devv05,
Je moet een raid 0 of 1 aan maken met éénschijf, dan is het probleem opgelost. Ik had zelf ook het probleeem gehad met die promise controller met Sata aansluiting.
Pff, ja uhmm.. Hier heb ik heel weinig ervaring mee... Ik zag wel dat je Raid aan kon maken in dat Sata menu maar dan moet je eerste meerdere HD hebben toch? Ik weet niet zo goed hoe dat RAID allemaal precies in zn werk gaat.. Zou iemand dat verder uit kunnen leggen?

Verder heb ik in bios gekeken maar kan daar weinig over RAID vinden... Alleen of ie SCSI, RAID of RAID,SCSI moet opstarten?

• .GoO
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 10:32:
@devv05,
Hoe doe ik dat dan? Want als ik raid aan wil maken via dat Sata menutje zegt ie dat ik te weinig single schijven daarvoor heb..

Verwijderd

Heb je al beide geprobeer, raid 1 en raid 0 ?

Bij mij deedt me schijf het pa sin windows nadat ik een raid config had gemaakt met één schijf.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
3 bijdrages die ik kan leveren

-De drivers zijn ook te vinden op de website van de leverancier
-Je moet idd op F6 drukken bij de windows install (winxp), dan load ie alle standaard drivers, daarna pas vraagt ie om de diskette
-Als je die pata schijf ernaast wil hangen moet je in je bios instellen dat SCSI boven IDE wordt gekozen. Het maakt niet uit welke jumpersinstelling je op die PATA HD doet.

[edit]
JC KEN, jij hebt het probably over software raid die je in windows hebt aangemaakt? In Computer Management (engelse winxp)...

[ Voor 15% gewijzigd door aramdin op 22-05-2004 12:16 ]

Instagram / YouTube

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
rdfeij schreef op 22 mei 2004 @ 09:54:
Welke OS draai je?

Winxp herkent bij setup ook s-ata niet, maar op de diskettes / cd-rom zitten alijd drivers zodat je bij setup van xp op f6 moet drukken voor extra drivers, en dan de floppy erin en klaar.

eerdere windows versies zou ik niet weten hoe sata zich gedraagd
WinXP herkent het wel automatisch, in iedergeval mijn installatie(WinXP prof) heeft er geen problemen mee.

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 14:10

Akerboom

Codito, ergo sum

ik kan in mijn bios instellen dat sata device als Primairy Master wordt geïnstalleerd... dan ziet de installatie van windows xp hem wel.

Verwijderd

Wat heb je voor een moederbord, zitten er geen SATA aansluitingen op die niet via Raid lopen??

En met één schijf moet je raid gewoon kunnen instellen, maar volgens mij alleen maar Raid 0, aangezien raid 1 een mirror is van 2 schijven. Dit zal dan niet werken.

En je moet inderdaad de drivers van je moederbord cd op een diskette zetten, zo kan je xp met raid installeren, ff opletten, want het moment met F6 duurt maar heel even.

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:47
Kan je iets in je bios vinden van "Boot from other device"? Daarmee geeft je aan dat hij van een ander medium dan ide kan booten. B.v. USB maar wellicht ook SATA...

• Akerboom
  • Laatst online: 26-02 14:10

Akerboom

Codito, ergo sum

al die posts over RAID, hij heeft toch maar 1 schijf... RAID is voor 2> schijven...

• JF_
  • Laatst online: 10-03 22:52

JF_

devv05 schreef op 22 mei 2004 @ 09:45:

Verder heb ik nog een IDE HD Maxtor 120 gb die ik er graag als slave aan wil hangen wanneer de Sata schijf eindelijk goed werkt.. Gaat me dit zonder problemen lukken als ik deze gewoon als slave instel?
Je zult 'm als master moeten instellen, maar afgezien daarvan zou 't verder gewoon moeten werken.

• .GoO
Ik kan wel Primary Boot RAID/SCSI kiezen.. Het probleem is dat ie m in de bios nog niet herkent, daarna pas, zodra ie bij het SATA menu komt (CTRL-S of F4)

Daar kan ik RAID maken maar als ik daarvoor kies zegt ie dat ik te weinig single drives heb.. RAID-0 of RAID-1 weet niet hoe ik dat dan moet doen... Ik kan wel een Low-level-format doen in dat menu, dat is het enige... Maar daarna ziet XP 'm dus nog steeds niet..

Floppy is nog even geen optie, ik krijg een Floppy Disk Failure om vage redenen :/

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
klinkt bekent welk mobo heb je nou?

• .GoO
Digitizers schreef op 22 mei 2004 @ 12:46:
klinkt bekent welk mobo heb je nou?
owja sorry, een epox ep-8rda3 met nforce2

• .GoO
welke drivers moet ik nu op die floppy zetten? als ik die van cd van mn mobo kopieer krijg ik de melding dat ie txtsetup.oem niet kan vinden.... En op de site van Epox staan alleen drivers van rond de 20 mb :(

• .GoO
Ik heb nu de goede driver op floppy staan.. Zodra windows setup start druk ik op F6 en laad ik de driver (S drukken en dan RAID XP kiezen)

Vervolgens gaat ie alle files laden en kom ik terug in het setup menu waar ik ENTER moet drukken om te installeren.... En dan geeft ie weer dezelfde melding dat ie geen HD kan vinden :'(

Wat kan ik verder nog doen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

PowerMax downloaden van maxtor.com en dan kijken of je harde schijf wel in orde is?

Eventueel low level format doen.

Suc6 :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• .GoO
Low level format had ik al gedaan maar dat hielp niets. Zal dat programma straks wel even proberen maar ik kan me niet voorstellen dat die schijf kapot is. Hij is gloednieuw en in het SATAriad menu ziet ie m gewoon... Ik had gelezen dat de bios 'm meestal niet herkent omdat ie daarna pas geladen wordt...

Wat kan ik nog allemaal proberen?

• kiekeboeboe
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
http://www.epox.nl/english/support/drivers/other.htm

helemaal onderaan de pagina kan je de sata-drivers downloaden op de site van Epox.

(Serial-ATA Driver Silicon Image 3112A controller)

Zoals reeds uitgelegd, op floppy, F6, etc...

good luck

[ Voor 15% gewijzigd door kiekeboeboe op 23-05-2004 23:02 ]

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03 12:16
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn WD360's. In mijn geval even de Siliconimage driver op flop zetten en idd bij windows install f6 indrukken. Dat zou echt alles moeten zijn.

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 18:16
Ik heb sinds vanmiddag ongeveer hetzelfde probleem.Ik was bezig met een defrag van mijn s ata schijf,en ik kwam erachter dat dat niet nodig was,want er stond een geripte dvd op die eigenlijk op een andere schijf moest staan.Ik ben toen gestopt met defraggen,en wilde daarna via copy/paste die dvd op de andere schijf zetten.En toen gebeurde er helemaal niets.Mijn pc stond zo vast als een huis,zelfs ctrl alt del werkte niet.ik heb toen een hard reset gedaan,en daarna startte mijn pc niet meer op.ik ben er nu achter dat het de s ata controller moet zijn,want als ik de3 jumper op geen s ata zet,dan start mijn pc gewoon op,staat ie aan,dan doet ie helemaal niets na de bios info.
Ik heb geprobeerd om in de controller te komen via F4 en ctrl s,maar dat lukt ook niet.
Is nou de s ata controller verrot???
Tis trouwens een asus a7n8x deluxe rev 2 mobo.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

devv05 schreef op 22 mei 2004 @ 17:27:
Ik heb nu de goede driver op floppy staan.. Zodra windows setup start druk ik op F6 en laad ik de driver (S drukken en dan RAID XP kiezen)

Vervolgens gaat ie alle files laden en kom ik terug in het setup menu waar ik ENTER moet drukken om te installeren.... En dan geeft ie weer dezelfde melding dat ie geen HD kan vinden :'(

Wat kan ik verder nog doen?
Wellicht heb je tóch de verkeerde drivers op de flop gezet? Je kunt alle denkbare drivers laden, dat hoeft geen probleem te zijn. Maar als de schijven niet worden herkend, dan is het gewoonlijk een teken dat de geladen drivers onbruikbaar zijn ;)

Volg de tip van kiekeboeboe maar :)

Corona: waarom post je offtopic zooi in andermans topic :? Als je een op zichzelf staand probleem hebt, dan mag (en behoor) je een nieuw topic te openen :)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 24-05-2004 07:11 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zet ook even je BIOS op Fail-Safe, Windows Setup wil meestal nog eens gek doen als er ook maar iets 'getuned' is in het BIOS.

Het vreemde is dat ik ook eerst dacht dat m'n gloednieuwe 36GB Raptor gaar was, omdat het diagnostics utility van WD m'n schijf 'Defect' bestempelde. :/ Foutcode 0132 btw.
S-ATA Controller is een SIL 3112.

Toch draait alles nu goed. :?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• .GoO
BalusC schreef op 24 mei 2004 @ 07:08:
[...]
Wellicht heb je tóch de verkeerde drivers op de flop gezet? Je kunt alle denkbare drivers laden, dat hoeft geen probleem te zijn. Maar als de schijven niet worden herkend, dan is het gewoonlijk een teken dat de geladen drivers onbruikbaar zijn ;)

Volg de tip van kiekeboeboe maar :)

Corona: waarom post je offtopic zooi in andermans topic :? Als je een op zichzelf staand probleem hebt, dan mag (en behoor) je een nieuw topic te openen :)
Je had gelijk.. Ik had een RAID driver op floppy staan en niet die Silicon driver... Die gebruikt en nu werkt ie perfect! :)

Bedankt iedereen voor de hulp :)

• rdfeij
  • Laatst online: 25-02 11:33
omfg laatste post niet gezien, beetje late reactie.....
mzzl

in je bios:

boot from scsi of boot from s-ata

niet letten op al die nerds die je raid proberen te laten instellen, nergens voor nodig. gaat zelfs niet omdat je maar 1 schijf hebt.
zorg dat je al je proeven met raid ongedaan maakt en dus een kale instelling hebt in je controller instellingen.

tijdens xp idd setup met f6, floppy erin, en erin laten anders haalt ie bij het kopieeren bepaalde bestanden niet van je diskette. (weet niet of ie dan zeurt om hem terug te duwen)

dit zou gewoon moeten werken, de schijf hoeft niet in je bios herkent te worden, nergens voor nodig, omdat de s-ata controller dit moet doen.

andere floppy erin, met win98 boot of zo, en progje aefdisk, te vinden op www.download.com

zorg dat al je andere schijven los hangen (mochten die er nog inzitten)

dos opstarten, dan commando: "aefdisk /delall"

nu opnieuw windowsxp setup met f6 doen, windows vraagt je dan als het goed is om je schijf in te delen en te formateren.

probeer dat allemaal maar eens

mzzl

[ Voor 5% gewijzigd door rdfeij op 26-06-2004 17:21 . Reden: typo + edit ]

Verwijderd

Mooie aanvulling, maar toch doe ik dit topic dicht zodat niet nog meer mensen gaan reageren op de oudere replies in dit topic :)

Overigens is er een behoorlijke naslag te vinden in OM Faq: Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller? :Y)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 00:22 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.