FAT32 >32Gig partioneren?

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 18:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik weet dat dit vaak al voorbij is gekomen en de 1 zegt dat het niet mogelijk is partities in FAT32 te maken en de ander zegt dat dit wel mogeljk is, alleen niet vanuit Disk Management met XP.

Nu heb ik lopen zoeken en kan niets concreets vinden en ook geen magic tools die partities groter dan 32Gig kunnen aanmaken met FAT32.

Ik heb namelijk net een nieuwe Seagate 200GB SATA erbij gekocht en wilde het liefst een aantal grote FAT32 partities en 1 NTFS partitie. Maar ik heb geen zin om allemaal 32GB kleine partities te maken ;)

Als iemand die "magic" tool heeft om partities in FAT32 groter dan 32GB te maken, please gimme a link

Verwijderd

Precies wat jezelf al zegt. met de XP tools kun je geen schijf groter dan 32 gb aanmaken, met partition magic kan dit wel.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Partition Magic kan dit, maar aangezien die niet gratis is zal ik maar geen link geven. Maar misschien zijn er wel trialversies van, maar die kan je vast zelf ook wel vinden ;)

The devil is in the details.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je al eens hier een kijkje genomen? ;) Het gaat dus om een feature van Windows 2000 en Windows XP. Als je nog geen kunsten hebt uitgehaald met de disk (b.v. geconvert naar een dynamic disc), kan je gewoon in DOS met fdisk een grote fat32 partitie aanmaken.

Zie voor het fdisk verhaal de Fdisk faq. :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
argh niet gekeken sowwy... heb alleen search gebruikt ;)
Anyway was een Windows tool makkelijker geweest, had ook al de Seagate tool geprobeerd, maar deze kon dit ook al helaas niet.
Ik ga eens zoeken naar PM demo versie :)

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Let wel op dat MS het niet voor niets moeilijker heeft gemaakt om FAT32 groter te maken!

FAT32 wordt vanaf een bepaalde grootte zo inefficient (langzaam, ruimteverspillend etc.) dat MS gebruikers tegen zichzelf in bescherming neemt door het niet te makkelijk te maken het te implementeren.

Denk er dus even goed over na, persoonlijk kan ik me eigenlijk maar één reden voorstellen om dit echt te willen en dat is dat je wil schrijven naar die partitie vanaf een OS dat schrijf-acties op NTFS niet ondersteund.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Dat o.a. maar ik ben niet bewust ervan dat grotere FAt32 partities trager zouden zijn :? ruimteverspillend... dat wel, maar dat vind ik het probleem niet.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
n00bs schreef op 21 mei 2004 @ 16:19:
Dat o.a. maar ik ben niet bewust ervan dat grotere FAt32 partities trager zouden zijn :? ruimteverspillend... dat wel, maar dat vind ik het probleem niet.
Het fijne weet ik er ook niet van maar het heeft met indexering te maken geloof ik. Hoe groter de partitie hoe meer de onvolkomenheden aan het licht komen. Het wordt onevenredig lastig om een file bij elkaar te vinden.

FAT32 is op kleinere partities sneller dan NTFS, op grotere partities (vooral als er meer data op staat, als ze allebei vrijwel leeg zijn is het niet zo'n probleem) wordt NTFS op een gegeven moment sneller.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Pagina: 1