[ATI 9700pro]Fastwrite uitschakelen lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug een 9700pro gekocht, nu crashen alleen verschillende spellen op willekeurige momenten, in de eerste instantie dacht ik dat het een geheugenprobleem zou zijn, maar na een dag memtest draaien bleek dat er geen fouten zaten in het geheugen.

Na wat zoek en speurwerk op internet kwam ik tegen dat ik fastwrite, het beste kon uitschakelen, alleen als ik deze uitschakel onder het tabblad smartgear, word ik gevraagd om opnieuw op te starten en na de herstart staat fast write weer vrolijk aan :( In de bios kon ik er helaas ook niks over vinden.

Ik heb al van alles geprobeerd om de kaart stabiel te krijgen, maar zonder resultaat, nieuwe install tot 3 keer toe, verschillende drivers etc.

Onder de meeste spellen slaat mijn systeem vast, op enkele uitzonderingen na, daar krijg ik een vpo error, met dat de kaart niet op tijd reageerde.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:57
heb je het al geprobeerd met de omega drivers, dan heb je een optie fast write uit/aan

http://www.accesswave.ca/.../rad_w2kxp_omega_2544.cab

[ Voor 3% gewijzigd door Meestersleutel op 21-05-2004 12:54 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Weet je zeker dat er niks in de bios over te vinden is?

Anyway, geef je specs eens van je pc. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Over ongeveer een kwartiertje rij ik naar huis en ga ik proberen wat meestersleutel zei.

In de bios heb ik niet veel kunnen vinden.

Systeem specs:

Moederbord: Aopen AX4C Max-II
CPU: Intel Pentium 4 3,2Ghz FSB800
Geheugen: 4* 256MB Dual DDR
Videokaart: Ati Radeon 9700Pro
Geluidskaart: Creative Audigy (platinum)
Voeding: 400Watt (chaintech)

Verder hangt er een cd brandertje in, dvd spelertje en 4harde schijven(waarvan 1 s-ata).

edit: BIOS is pas geflashed naar 1.12

[ Voor 5% gewijzigd door BlackBurn op 21-05-2004 13:46 ]

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Fast Write uitschakelen is schijnbaar niet de oplossing na ong. 15min Quake 3 hangt het spel en krijg ik een melding dat de videokaart niet op tijd reageerde.

Ook voltage iets verhogen heeft geen nut gehad en de videokaart word niet echt heet ofzo :|

Nog iemand suggesties?

Verwijderd

BlackBurn schreef op 21 mei 2004 @ 14:58:
Fast Write uitschakelen is schijnbaar niet de oplossing na ong. 15min Quake 3 hangt het spel en krijg ik een melding dat de videokaart niet op tijd reageerde.

Ook voltage iets verhogen heeft geen nut gehad en de videokaart word niet echt heet ofzo :|

Nog iemand suggesties?
Heb je de meest recentre drivers gebruikt (bv de omega?)

Volgens had ik ooit een soort gelijk probleem...dat werd veroorzaakt door de VPU recovery funtie die in de drivers zit, deze kun je uitzetten. Kijk verder eens naar je AGP settings....

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Wat voor waarden geeft je voeding (bios/windows) let daarbij op dat de 3,3 en 5 max 5% afwijking mogen hebben de 12V mag zo'n 10% afwijking geven. Ook kan je kijken met MBM wat er gebeurd op het moment van crash

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Uhm VPU recovery uitzetten zorgde er alleen voor dat ik moest rebooten, als er een spel vastliep, sloeg heel de computer vast.

Heb ook een andere kaart geprobeerd een Ati 9600Pro, dus het lijkt niet aan de kaart te liggen.

Verder zijn dit de gegevens van de voeding:

code:
1
2
3
4
5
6
Lijn      Waarde  Afwijking % 
+3,3V   3,24V     1,8%
+5V      5,02V     0,4%
+12V    11,49V   4,3%
-12V     12,03V   0,3%
-5V       5,14V     2,8%

Iemand nog suggesties word er echt helemaal gek van het systeem draait opzich stabiel tot dat je bijv. FarCry, Quake, Halo gaat spelen, dan blijft het systeem op een gegeven moment hangen.

Temperaturen zijn oké CPU stressed rond de 35graden(waterkoeling). Temperatuur in de kast ongeveer 30graden.

Nieuwe installatie schijnt niks te helpen van windows krijg dezelfde foutmeldingen evenals, ander geheugen en andere processor.In het logboek van winXP (pro) staat verder ook niks.

Ik ga nu kijken of ik met MBM wat wijzer word.

edit: ik draai overigens dualhead, weet niet of dat nog een intressant gegeven is.

[ Voor 5% gewijzigd door BlackBurn op 21-05-2004 16:25 ]

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Probleem waarschijnlijk gevonden, alleen nu nog een oplossing, als ik bij de eigenschappen van het beeldscherm aanzet dat mijn desktop verlengd moet worden naar mijn secundaire monitor, dan lopen spellen na een willekeurige tijd vast.

Ik heb net 30min. kunnen quaken zonder vastloper, dus het lijkt erop dat, dat inderdaad het probleem is, alleen nu nog een oplossing zien te vinden, iemand ideeën?

Edit: nog iets raars bij de omega drivers, de tabbladen van de ati settings (onder advanced) zijn de 2e keer dat je ze opzoekt verdwenen :? Bovenstaande is waarschijnlijk niet het probleem, kan wel wat langer spelen als gebruiklijk, maar loopt nog steeds vast :(

[ Voor 27% gewijzigd door BlackBurn op 21-05-2004 17:21 ]

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Motherboard monitor laat niks zien, de cpu temperatuur geeft ie wel iets hoger aan, stressed 40/45 graden, case 35graden.

Voltages wijken ongeveer evenveel af, als de tabel hierboven, iemand nog een idee, want ik word echt gek, snap er niks van.

edit: na wat zoekwerk, kwam ik dit topic tegen(http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/903733), dit is ongeveer hetzelfde probleem als ik heb, alleen dan met een 9700pro en een 9600pro, ik heb geheugen al een keer geruild en memtest geeft ook geen fouten, cpu heb ik al een paar keer verwisseld met een 2,8Ghz ook zonder problemen, dus waar de fout zit :|

edit2: (anders komen er zoveel kicks :P), het lijkt erop dat als ik het werkgeheugen lager clock dus bijv. 320Mhz ipv 400, dat het dan wat langer duurt voordat spellen vastlopen, memtest86 en MS memtest geven beide geen fouten, iemand nog suggesties?

[ Voor 61% gewijzigd door BlackBurn op 21-05-2004 23:22 ]

Verwijderd

ik had hetzelfde probleem, nu de oude omega's geinstalleerd, de agp aperture size omhoog gezet en tijdens het gamen de 2e monitor uitgeschakeld en ik heb geen problemen meer met vastlopers. Was een p4p800 met een 9700pro van gigabyte.

Ow die tabbladen werken alleen als je de primaire monitor hebt geselecteerd in je beeldscherm en dan op advanced klikt.

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 00:43:
ik had hetzelfde probleem, nu de oude omega's geinstalleerd, de agp aperture size omhoog gezet en tijdens het gamen de 2e monitor uitgeschakeld en ik heb geen problemen meer met vastlopers. Was een p4p800 met een 9700pro van gigabyte.

Ow die tabbladen werken alleen als je de primaire monitor hebt geselecteerd in je beeldscherm en dan op advanced klikt.
Zou je mijn kunnen vertellen welke versie van de drivers je gebruikt?
Een evt. link erbij zou helemaal fantastisch zijn :)

edit: Net de Omega drivers gebaseerd op catalyst 4.3 geprobeerd, maar dit hielp helaas ook niet, ik zal als ik vanmiddag terug ben eens een paar andere versies proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door BlackBurn op 22-05-2004 09:53 ]

Verwijderd

Had je voor die ATI kaart toevallig een Nvidia ofz??? Zo ja download dan ff driver cleaner te vinden ergens op www.guru3d.com , ook al je oude Catalyst ff uninstallen en daarna ff de nieuwste omega installeren. AGP aperature size in BIOS op 64 zetten (na mijn aanzien de beste setting) Video BIOS cachable optie in BIOS uit zetten; meestal al te vinden bij advanced BIOS options. ik kan nog wel wat andere dingen bedenken maar probeer eerst dat eens!

EDIT: Hier alvast de driver cleaner link: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 17:23 ]

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 17:21:
Had je voor die ATI kaart toevallig een Nvidia ofz??? Zo ja download dan ff driver cleaner te vinden ergens op www.guru3d.com , ook al je oude Catalyst ff uninstallen en daarna ff de nieuwste omega installeren. AGP aperature size in BIOS op 64 zetten (na mijn aanzien de beste setting) Video BIOS cachable optie in BIOS uit zetten; meestal al te vinden bij advanced BIOS options. ik kan nog wel wat andere dingen bedenken maar probeer eerst dat eens!

EDIT: Hier alvast de driver cleaner link: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745
In dit systeem heeft geen nvidia gezeten.
Aperature size lijkt het probleem te verhelpen, helemaal zeker weet ik het nog niet, ga het dadelijk nog even goed testen, zou mooi zijn als dat de oplossing is.
in ieder geval vast bedankt voor de moeite.

[ Voor 1% gewijzigd door BlackBurn op 22-05-2004 18:10 . Reden: typo ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:20

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb dezelfde kaart en sinds de ATI 4.5 heb ik geen last meer dat FW voor vastlopers zorgt. Arp. size heb ik op 128MB staan... don't ask me why... kan mij herinneren dat er "vroeger" 1 of andere bug was wanneer je je arp. size lager instelde (vooral 64MB).

Verder vind ik je +12V wel laag... zou natuurlijk voor instabiliteit kunnen zorgen bij hoge belasting van je videokaart.
Wat ook handig is, bij nieuwe hardware om gewoon met een schone lei te beginnen ;) (kan je de oorzaak van een probleem sneller vinden en maakt alles net wat sneller)

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Arp. size is heeft het probleem helaas niet verholpen, waar het gisteren wel op leek. Iemand anders nog ideeën, suggesties?

Trouwens schone lei beginnen heb ik al een aantal keer geprobeerd, helaas ook zonder resultaat.

• Laar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-08 16:17
Ik weet niet of je je geheugen overclockt ? Bij mij heeft eindeloos zoeken bij een 9800Pro en tenslotte toe geleid dat ik mijn iets te strakke geheugentimings iets ruimer zette, en de vastlopers plots stopten...

www.beneluxracingonline.com

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Laar schreef op 23 mei 2004 @ 18:05:
Ik weet niet of je je geheugen overclockt ? Bij mij heeft eindeloos zoeken bij een 9800Pro en tenslotte toe geleid dat ik mijn iets te strakke geheugentimings iets ruimer zette, en de vastlopers plots stopten...
Geheugen is niet overclockt, ook ander geheugen bood helaas geen oplossing, ik ga morgen toch nog eens een andere voeding proberen, kijken of dat iets oplost, anders weet ik het echt niet meer. :(

Verwijderd

BlackBurn schreef op 23 mei 2004 @ 18:15:
[...]

Geheugen is niet overclockt, ook ander geheugen bood helaas geen oplossing, ik ga morgen toch nog eens een andere voeding proberen, kijken of dat iets oplost, anders weet ik het echt niet meer. :(
Probeer evt andere geheugen timings.

Als ik het goed begrepen heb geeft je videokaart een VPU recovery error??? Heb je geprobeerd dit uit te schakelen? Fastwrites heb je al uit gezet? Andere optie is om een oudere driver te installeren (catalist 4.1 ofzo).

Hier een aantal links waar hetzelfde probleem beschreven wordt:
http://forums.viaarena.co...m?catid=31&threadid=53188
http://www.osnn.net/forum/archive/index.php/t-3166.html

Ik had het ooit met mijn 9700 ook een VPU recovery error in Call of Duty. De oorzaak toen was de driver van ATI. Ik moest toen terug naar catalyst 3.10 en de problemen waren opgelost. Vergeet in ieder geval de optie VPU recovery niet uit te schakelen.

Ff op google zoeken, kun je misschien wat meer te weten komen. succes

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Heb je wel je chipsetdrivers van je MOBO (laatste versie) geinstalled? en daarnaast zet je case eens open en koel je kamer indien mogelijk en kijk of je dan nog steeds vastlopers krijgt.

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
@ruudonline

Andere timings heb ik geprobeerd, ook lagere bussnelheid, helaas ook zonder resultaat, andere geheugen hielp helaas ook niks.

Ik heb alle drivers tot en met 3.1 geprobeerd, maar op de 9600pro en de 9700pro, krijg ik helaas dezelfde fout.

Als ik VPU recovery uitzet, dan crasht heel mijn systeem en moet ik rebooten, dus met deze optie uit, werkt het helaas ook niet.

Bedankt voor de forum links, daar ga ik dadelijk even induiken.

@n00bs
Laatste versie chipdrivers nog niet geïnstalleerd, ga ik nu even downloaden, case open, dicht maakt helaas ook niks uit.

Ik heb gisteren een voeding besteld die vandaag binnenkomt, dus dat ga ik vandaag ook nog proberen, ik moet zometeen eerst werken, maar ik post zo snel mogelijk hier mijn bevindingen. iedereen alvast bedankt voor de tips.

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Pff hopelijk juich ik nu niet weer te vroeg, maar het schijnt opgelost te zijn.

Het was helaas niet de nieuwe voeding, al heeft deze wel minder afwijkingen als de vorige.

Wat ik gedaan heb is de nieuwe chipset drivers geïnstalleerd en catalyst 3.8 en het lijkt erop dat het stabiel draait, heb net 4 potjes kunnen quaken, meestal ging het in de 2e of de 3e mis. Ik ga nu sporten en morgen nog een keer proberen, maar het ziet er in ieder geval goed uit. Bedankt voor jullie hulp :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Chill chill :)
Maar ik zou toch je ATI drivers even netjes verwijderen (eerst control panel NIET rebooten, dan je drivers verwijderen en rebooten) daarna 4.5 drivers installen :)

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Beetje laat, ik weet het, maar het wil alleen werken met de 3.8 drivers, lijkt het.
Helemaal zeker ben ik er niet van, maar ga het nu een stresstest doen.

De overige drivers >3.8, werken geen van allen stabiel.

Iemand enig idee, waar het aan kan liggen?

Kleine samenvatting van wat ik geprobeerd heb.

Schone installaties ondertussen 5X
Andere processor geprobeerd i.p.v. 3,2 een 2,8 (nu weer de 3,2 erin)
Ander geheugen geprobeerd
Andere voeding 400 naar 480
Kast open, betere koeling
Hyperthreading on/off
aparture size (verschillende waardes)
Fastwrite On/Off
VPU recovery on/off
Ati trayicon on/off
Alternatieve en oudere drivers geprobeerd

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Lijkt toch dat je MOBO dan een probleem heeft met deze kaart... kan je niet Aopen een mail sturen?

Probeer nog eens een andere voeding.

[ Voor 21% gewijzigd door n00bs op 28-05-2004 19:58 ]

Verwijderd

Je hebt niet toevallig een geluidskaart er in zitten zoals een audigy? Dat probleem had ik namelijk, alle crashes kwamen door de audigy.

Trouwens ik gebruik nu de standaard ATI 4.5 drivers, werken als een trein hier, beter dan de omega's. (Die hadden wat probleempjes met het spelen van sacred met Anisotropic filtering.).

Bij mij leek het alsof de pc hing toen er veel texturen in het geheugen geladen werden, het 2e scherm werd ineens geheel blokkerig tijdens het gamen (normaal staat er een desktop) en de pc hing met VPU recover... Waarschijnlijk iets met het overschrijven van de framebuffer voor het 2e scherm ofzo...

• BlackBurn

BlackBurn

Topicstarter
Er zit inderdaad een audigy in, had nog wat rondgesurft op internet om te kijken of daar meer klachten mee waren, maar vond niet zoveel intressants, dus heb daar eigenlijk niet meer naar gekeken.

Maar wat heb jij gedaan de audigy eruit, andere drivers voor de audigy?

Pagina: 1