wifi over 5 km?

Pagina: 1
Acties:
  • 677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 15:30
we zijn met enkele mensen aan het denken om een wifi netwerk onderling op te zetten maar de voor mij dichtsbijzijnde persoon woont toch nog altijd zo'n 5 kilometer van mij af (hemelsbreed schat ik zo ongeveer) wat ik me nou afvraag is of het mogelijk zou zijn om met een e-tech richt antenne:
Afbeeldingslocatie: http://www.e-tech-store.nl/getproductimage.aspx?ProductID=214
samen met een senao 108 mbit netwerkkaart op 200 mw
Afbeeldingslocatie: http://www.wifishop.nl/media/NL-3054PCI_ARIES-1.jpg
voldoende zou zijn om een dergelijk netwerk over 5 kilometer op te zetten. Een VPN is nauwelijks een optie vanwege de lage bandbreedte en eigelijk zouden we op het wifi netwerk toch nog wel ongeveer 10 mbit up / down stream wensen. Het klinkt veeleisend maar dat is het ook >:) Het mag ook best een paar honderd euro per man kosten als het maar niet +500 word ;) iemand suggesties?
productlinks:
http://www.e-tech-shop.nl...&strDialog=PRODUCTDETAILS
http://www.wifishop.nl/nl/dept_29.html

BTW het is dus de bedoeling om aan beide kanten zo'n setup te hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door GH45T op 02-08-2004 13:37 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:56

The Third Man

The Third Jellyfish

In theorie wel, maar je zegt niks over de omstandigheden... Is het weiland of stedelijk gebied?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 03:35
Volgens mij ben je goedkoper uit om 's nachts 5km kabel neer te leggen :Y)

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 02:17
De Senao PCI kaart is alleen in 100mW uitvoering.

Er staan op wifishop.nl complete building-to-building bundels, pak die van 6Km zou ik zeggen met snellere access points(54mbps).

Voor die afstand kom je met een paar honderd euro niet ver, ook moet je behoorlijk hoog zitten (denk aan tientallen meters boven de grond)

• GH45T
het is voornamelijk weiland maar er ligt schat ik toch nog wel ongeveer 1 km bos tussen wat erg slecht voor wifi schijnt te zijn en nog ongeveer 500 meter huizen dus het zal toch wel vrij moeilijk worden.

• GH45T
Die senao kaart is volgens mijn inlichtingen >:) op te voeren tot 200 mw met een linux bak. Het is dan wel illegaal maar zolang niemand er last van heeft rust er een soort van "gedoogbeleid" op.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

GH45T schreef op 20 mei 2004 @ 21:43:
het is voornamelijk weiland maar er ligt schat ik toch nog wel ongeveer 1 km bos tussen wat erg slecht voor wifi schijnt te zijn en nog ongeveer 500 meter huizen dus het zal toch wel vrij moeilijk worden.
Oei, ligt dat bos in de bundel (moet het signaal er doorheen of gaat het er overheen)? Over een weiland of tussen twee hoge gebouwen is een grote afstand geen probleem (er is nauwelijks iets dat het signaal verzwakt), maar nu wel ben ik bang...

• GH45T
Lekkere Kwal schreef op 20 mei 2004 @ 21:46:
[...]
Oei, ligt dat bos in de bundel (moet het signaal er doorheen of gaat het er overheen)? Over een weiland of tussen twee hoge gebouwen is een grote afstand geen probleem (er is nauwelijks iets dat het signaal verzwakt), maar nu wel ben ik bang...
Dat is juist ook waar ik me bang om maak. dat bos is op zich toch wel vrij hoog begroeid, ligt net achter ons huis en we wonen geen van beide in een flat oid. Een mast van 20 meter hoog zouden mijn ouders niet zo leuk vinden denk ik ;) en een kabeltje trekken is natuurlijk grote onzin en ook helemaal niet mogelijk

[ Voor 3% gewijzigd door GH45T op 20-05-2004 21:50 ]

• chim0
Voor dit soort afstanden is een zichtverbinding noodzakelijk.

Hoe hoger je zit, hoe minder kans dat je signaal afketst van de grond en verloren gaat.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

GH45T schreef op 20 mei 2004 @ 21:49:
[...]

Dat is juist ook waar ik me bang om maak. dat bos is op zich toch wel vrij hoog begroeid, ligt net achter ons huis en we wonen geen van beide in een flat oid. Een mast van 20 meter hoog zouden mijn ouders niet zo leuk vinden denk ik ;) en een kabeltje trekken is natuurlijk grote onzin en ook helemaal niet mogelijk
Tja dan wordt het toch echt een 100BASE-FX of 1000BASE-SX/LX kabel, een bos is voor wifi ongeveer wat een muur voor een auto is...

• GH45T
Ik zie me al de glasvezelkabel door het moeras trekken >:) nee; als dat niet gaat dan gaat het niet :| dan maar eens kijken of we mensen kunnen vinden die tussen ons in wonen en voor weinig geld willen internetten ;)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:35
GH45T schreef op 20 mei 2004 @ 21:49:
[...]

Als je gewoon een mastje van een meter of vijf op een dakkapelletje oid monteert moet je toch al een heel end komen denk ik? :?
Lekkere Kwal schreef op 20 mei 2004 @ 21:56:
[...]
Tja dan wordt het toch echt een 100BASE-FX of 1000BASE-SX/LX kabel, een bos is voor wifi ongeveer wat een muur voor een auto is...
Gipsplaat of beton? :P

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 20-05-2004 22:01 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

Duinkonijn

Huh?

Lekkere Kwal schreef op 20 mei 2004 @ 21:56:
[...]
de kosten voor FX lijken me tamelijk hoog incl aanlegvergunningen e.d.

gezien het particulier is...

maar als het geld er is ben ik de laatste die het tegen houdt.. FX / LC 4 ever :P

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• GH45T
Glasvezel leggen is in dit verhaal natuurlijk onrealistisch. Het zal mij nooit lukken om over 5 km glasvezel te leggen aangezien er erg veel verschillende partijen zijn die het met je eens moeten zijn en zoals ik eerder al zij zou ik door het moeras moeten >:)

een mast van 5 meter boven op het huis lijkt me ook niet dat mijn ouders daarmee akkoord gaan :'( maar ik zou voor kunnen stellen om een windmolen ergens neer te planten 8) hoef ik me ook niet meer druk te maken dat die computers zoveel aan staan >:)

Verwijderd

Hm 2 kameraden en ik willen ook zo'n wifi netwerkje proberen te leggen.
We zaten eerst op 6 km van elkaar maar nu is er een 3de man bijgekome die een hoekpunt maakt + zeker de kertoren vermijdt.

Maw: als het te kort is: 3de man zoeken. ;)

• GH45T
ik ken wel een ict-er en kameraad die ongeveer midden tussen ons in woont maar of deze geïnteresseerd is om 2 van die richtantennes op zijn dak te zetten is een tweede. daarbij zouden we dan met zen 2en de bandbreedte delen van die verbinding van hem naar de rest van het netwerk wat allemaal veel dichter bij elkaar ligt. In dat geval zou je dus al 2 keer die 10 mbit moeten hebben wat me helemaal onmogelijk lijkt :(

• GH45T
ander idee dan:
Iedereen neemt 8 mbit adsl en we zetten een vpn server colocate op 100 mbit neer (indien mogelijk) we zullen geen 10/10 verbinging meer hebben maar met dat wifi gaat het komende jaar nog niet lukken. Dat word duidelijk een meerjaren plan. Zou een colocate vpn server werken en is het eigelijk wel mogelijk om een vpn te colocate?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 11:10

NBK

Weercam-Avatar

Colocatie is een volledig eigen server met volledig eigen beheer waar je dus ongeveer op mag doen en laten wat je wil. Probleem is alleen wel dat je zult moeten gaan betalen voor iedere byte die van de server af gedownload word. Als iedereen een 8/1 verbinding heeft zal dit dus flink wat traffic worden.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

een vpn op een 8mbit lijntje zonder encryptie (dus je levert een stukje veiligheid in) is rap zat ik heb ping tijden tussen de 6 locaties/mede Vpn-lans van 30 tot 50 ms gemiddeld .. .. alleen 1 provider heeft datalimiet dus geen films voor hun onlimited sponzen .. maar goed ..

de rest heeft van de ligste verbinding tot 8mbit download ... no complaints yet

ps ik gebruik wel Freebsd vanwege de snelle en zeer goeie TCP/IP stack en snelheid .. IPsec als VPN protocol

Tja vanalles

• GH45T
Als je een soort van peer-to-peer over een vpn netwerk kunt bouwen (zodat je van verschillende locaties tegelijk kunt downloaden) is dat inderdaad wel een optie ja. En je betaald BTW bij een colocate niet altijd per gedown/uploade mb maar soms ook gewoon voor de bandbreedte waar je dan onbeperkt gebruik van mag maken. Dit zijn wel erg dure colo's en ook dit is nauwelijks haalbaar. Ik denk toch dat mijn collega's maar eens moeten vragen aan een dichtbijzijnd flatje of ze daar gebruik van mogen maken en dan hang ik mijn richtantenne wel ergens hoog in een boom :+ (klim nu met uw richtantenne op uw rug de 15 meter hoge boom in 8)7)

• GH45T
PS als dit projectje gaat lukken met wifi dan neem ik aan dat het ook wel in Professional Networking & Servers mag >:) als je al onze huidige thuisnetwerken aan elkaar knoopt heb je zeker weten wel een professioneel netwerk :)

• GH45T
Even met terraexplorer een luchtfoto met afstand bekeken:

Zoals jullie zien is het dus 4,5 kilometer. Er ligt hier en daar wat bebouwing tussen (dat witte in het midden is een kas wat ook wel voor problemen gaat zorgen denk ik) Zoals je ziet ligt er ook een stuk bos tussen. Er zit wel enigzins hoogteverschil tussen de 2 punten maar dit is wel op te vangen door de antennes hoog te plaatsen >:)

• GH45T
GH45T doet zijn werkschoen maatje 48 half aan en kickt dit topic weer keihard omhoog. Wat denken jullie maak ik een kans als jullie bovenstaand kaartje zien?

• Jerome!
  • Laatst online: 06-02 22:38
Wat is dat grote witte gebouw in het midden?? Misschien kun je vandaaruit verder werken?? ID om de verbinding te verdelen in 2 stukken?

• GH45T
Jerome! schreef op 22 mei 2004 @ 15:13:
Wat is dat grote witte gebouw in het midden?? Misschien kun je vandaaruit verder werken?? ID om de verbinding te verdelen in 2 stukken?
Dat is een tuinderskas. Ik denk dat die kas het signaal wel erg sterk af gaat kaatsen (veel glas) maar dat weet ik niet...

edit:

en daar komt ook nog bij dat je dan al 4 richtantennes en acces points nodig hebt wat voor de kosten ook niet echt bevordelijk is :7

[ Voor 18% gewijzigd door GH45T op 22-05-2004 15:26 ]

• chim0
GH45T schreef op 22 mei 2004 @ 15:25:
[...]

Dat is een tuinderskas. Ik denk dat die kas het signaal wel erg sterk af gaat kaatsen (veel glas) maar dat weet ik niet...

edit:

en daar komt ook nog bij dat je dan al 4 richtantennes en acces points nodig hebt wat voor de kosten ook niet echt bevordelijk is :7
Wat had je zelf gedacht dan? De hele wereld draadloos maken met 1 access point? :/

Sommige mensen willen echt voor een dubbeltje op de eerste rij.

[ Voor 7% gewijzigd door chim0 op 22-05-2004 15:43 ]

• GH45T
chimo schreef op 22 mei 2004 @ 15:42:
[...]

Wat had je zelf gedacht dan? De hele wereld draadloos maken met 1 access point? :/

Sommige mensen willen echt voor een dubbeltje op de eerste rij.
nee daar gaat het zich helemaal niet om. Ik wil niet de hele wereld draadloos maken met een enkel acces point maar ik vraag me af of ik met zo'n setje die 7 km bereik hebben bij open zicht op elkaar over 4,5 km met deze "obstakels" ertussen verbinding kunnen leggen. Het mag ook best wat kosten maar niet meer dan 500 euro per man; want dan vinden we het simpelweg te duur om voor je hobby te hebben.

PS typen met een soldeerbout in je mond is nooit grappig ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Vroeger...in het bakkie tijdperk van 1200 baud packet modems hingen we er gewoon een 200 Watt lineaire versterker tussen. Je kunt toch wel zoiets kopen van een paar watt. Als je richtantennes gebruikt heeft niemand daar last van. Bijv zoiets.

• GH45T
TheBorg schreef op 22 mei 2004 @ 16:02:
Vroeger...in het bakkie tijdperk van 1200 baud packet modems hingen we er gewoon een 200 Watt lineaire versterker tussen. Je kunt toch wel zoiets kopen van een paar watt. Als je richtantennes gebruikt heeft niemand daar last van. Bijv zoiets.
Dat is iig een goede tip! Is het te ingewikkeld om zoiets zelf te maken? Zodat je ook echt goed hard kunt versterken (denk aan gsm sterkte)

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Een versterkertje maken van zeg 4 watt is niet zo moeilijk en duur, maar vroeger was het niet full duplex, er werd tussen RX en TX geschakeld met een relais... Dus hoe je dat technisch oplost kan ik je niet mee helpen. Met Google kun je vast wel een paar leuke schema's vinden.

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 10:27
Nogal moeilijk? yups, maar als je een echte freak bent :
http://www.qsl.net/n9zia/wireless/appendixD.html

Die antenne in je eerste post is megaduur btw, kijk ff bij http://www.zx-yagi.nl/raster.html voor wat normale prijzen

En verder denk ik dat het een kwestie is van uitproberen, maar met een bos ertussen vrees ik het ergste, helemaal als de bladeren aan de bomen zitten. Daar zul je dus overheen of met een repeater en een "tussenstation" omheen moeten.

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:19
Ik heb laatst een wifi verbinding van ongeveer 5km opgezet. Hiervoor hebben we twee richtantennes gebruikt van cisco (lijken op die plastic pringles bussen). Zie http://www.cisco.com/en/U...9/prod_view_selector.html
Bovenste deel, 3de van links.

Hiermee hebben wij, grotendeels over een kanaal, 5.5 mbit gehaald. Hij kan zelfs nog verder maar dan op 2mbit. Misschien heb je iets aan deze praktische informatie.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
TheBorg schreef op 22 mei 2004 @ 16:02:
Niemand daar last van ??? Kijk nog eens goed naar het kaartje...

Hij straalt dus recht door een aantal woonhuizen heen. En daar kun je dit soort grapjes echt NIET flikken he ;)

(Voorbeeldje: Ga maar eens met je hoofd een halve middag naast een standaard 50mWatt AP hangen. Wedden dat je daar koppijn van krijgt ? Ik wel in ieder geval.
Kun je je voorstellen hoe blij die mensen in die woonhuizen gaan zijn, als je daar lekker een paar Watt's doorheen gaat jagen :X

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Xandrios schreef op 22 mei 2004 @ 16:26:
[...]

Niemand daar last van ??? Kijk nog eens goed naar het kaartje...

Hij straalt dus recht door een aantal woonhuizen heen. En daar kun je dit soort grapjes echt NIET flikken he ;)

(Voorbeeldje: Ga maar eens met je hoofd een halve middag naast een standaard 50mWatt AP hangen. Wedden dat je daar koppijn van krijgt ? Ik wel in ieder geval.
Kun je je voorstellen hoe blij die mensen in die woonhuizen gaan zijn, als je daar lekker een paar Watt's doorheen gaat jagen :X
Daarom moet je het antennetje ook buiten hangen natuurlijk! :)

Je hebt wel gelijk hoor, maar na een tiental meters worden de effecten wel drastisch minder. Misschien dat de mensen die binnen de straal zitten wat last krijgen met hun WIFI apparatuur... Die regelgeving voor zendvermogen is er niet voor niets, maar de afstand is hier zo groot dat je of hele goede (lees dure) antennes nodig hebt of je moet het zendvermogen opvoeren. Ga ook niet goedkoop met je connectoren en kabels, dan kan echt een hoop schelen. Je antenne moet ook gematched worden met de kabels en de versterker etc. Dit noemen we SWR (standing wave ratio), hoe hoger deze factor hoe hoger de verliezen. Vaak zijn antennes af te stellen door een verdraaibaar/uitschuifbaar onderdeel om de SWR aan te passen. Dit verhaal wordt veel te lang :z.

• JaNuZz
Ik mag toch hopen dat ie OVER ipv door de huizen straalt, als je 5km wilt halen anders is het met 150meter wel gebeurd 8)7 en met een sterke richter boven je dak is het signaal zo vlak dat de mensen eronder er echt geen last van zullen hebben (hoe groter het aantal dB's versterking hoe platter het signaal) . Maar feit blijft dat je illegaal bezig bent (behalve als je een zendamateur bent)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
De TS had het over e-tech richt antennes, nou ben ik wel benieuwd naar de kwalitiet van die dingen, maar er staat niks over die antennes op e-tech.nu.

• JaNuZz
Icey schreef op 22 mei 2004 @ 16:52:
De TS had het over e-tech richt antennes, nou ben ik wel benieuwd naar de kwalitiet van die dingen, maar er staat niks over die antennes op e-tech.nu.
Die kwaliteit zal wel goed zijn als ik die specs zie, die kopen ze gewoon bij een gerenomeerde antenne-boer, plakken er een stickertje op en verdubbelen de prijs...

Voor het zelfde geld koop je bijna 2 Pacific Wireless met dezelfde specs

[ Voor 36% gewijzigd door JaNuZz op 22-05-2004 17:02 . Reden: blah ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
JaNuZz schreef op 22 mei 2004 @ 16:59:
[...]

Die kwaliteit zal wel goed zijn als ik die specs zie, die kopen ze gweoon bij een gerenomeerde antenne-boer, plakken er een stickertje op en verdubbelen de prijs...
E-tech is nou niet het werk waar ik als antenne boer mijn spullen 2x zo duur voor wil maken, over het algemeen is het namelijk prut...

• JaNuZz
Nee tis inderdaad wazig,
maar kijk eens wat andere bedrijven doen (hint check bv cisco wireless antenne's op pricewatch) die kosten vermogens en zijn echt niet beter als de antenne's aangeboden door de bekende antenne-winkels.
Ze proberen gewoon daar erg veel winst op te maken (net als bv spare-parts etc) omdat de consument er geen weet van heeft.

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:38

themodfather

J.C.B.

zoals ook al te lezen is op wifishop.nl moet je voor meer dan 100mW een vergunning hebben. ik denk niet dat ze een vergunning zomaar geven

The ModFather

Verwijderd

Neem gewoon een backhaul 5/5.8GHz unit. Daar MAG je 1 Watt mee uitstralen. Dus ehhh.. Frituur ze! >:)

Trouwens, je zou kunnen proberen oude Echelon apperatuur te bemachtigen. Okee, het is maar 33k6 maar je haal er met gemaak tientallen kiometers mee. :)

Je kan ook 40Mhz apperatuur CB's gebruiken met een modem erin. Die komen ook wel ver. Dacht dat die 4 Watt mochten uitstralen.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 18:12 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 18:04:
Neem gewoon een backhaul 5/5.8GHz unit. Daar MAG je 1 Watt mee uitstralen. Dus ehhh.. Frituur ze! >:)

Trouwens, je zou kunnen proberen oude Echelon apperatuur te bemachtigen. Okee, het is maar 33k6 maar je haal er met gemaak tientallen kiometers mee. :)

Je kan ook 40Mhz apperatuur CB's gebruiken met een modem erin. Die komen ook wel ver. Dacht dat die 4 Watt mochten uitstralen.
Hogere frequentie heb je niks aan door de hogere kosten en het veel kleinere bereik ondanks het hogere vermogen. Aan lagere frequentieapparatuur (bakkies etc) ook niet want dan zou je nog liever via ADSL gaan VPN'en, zo traag is packet radio...

• GH45T
Voor alle mensen die denken dat het de bedoeling is om mensen te frituren dat is natuurlijk niet zo. Het is de bedoeling dat het signaal OVER de bomen en huizen heen gaat want anders haal ik het sowieso nooit. Over de kwaliteit van de antennes kan ik weinig zeggen, ik ben geen zendamateur en veel ervaring met wifi heb ik nu ook bepaald niet (behalve wat simpel netwerk bouwen en gebruiken dan maar dat ging zich over afstanden van 100 meter en minder ;)) Wat die bakkies en dergelijke betreft heeft het allemaal geen zin. Ik moet eigelijk toch wel wat megabitjes over houden anders kan ik net zo goed een vpn neerzetten waar ik dan natuurlijk niet al die extra kosten hoef te maken. Wat ik zelf al was aan het denken was om aan beide kanten een 8 mbit adsl lijn eraan te koppelen (voor zover beschikbaar dan) en dan de mensen ertussen in die voor ons een acces point neer willen zetten gratis 256 kbit internet geven. Wij ons netwerk; die mensen gratis internet en voilledig legaal (als je geen kosten doorberekend mag je je internet verbinding delen) Het enige nadeel is het hoge aantal acces points en ik denk een enorme lag op je netwerk doordat je over tientallen acces points heen moet surfen. Ook is het een probleem dat hier in de buurt zo weinig mensen wonen waar een acces point neer kan worden gezet; maar dit heeft natuurlijk meteen weer als voordeel dat je weinig last hebt van huizen die tussen de acces points in staan >:) en als je het internet erover gaat delen voor veel mensen hou je steeds minder bandbreedte over :(
Pagina: 1