PC boot alleen liggend, CPU aan ut dood gaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
mijn systeem:

Asus P4C800 deluxe
Pentium 4 2.6 GHz met Zalman 7000a Al-CU koeler
512 MB DDR400 in dual channel
2x 120 GB S-ata Maxtor 8 mb cache in raid 0
Leadtek geforce 4 TI4400 128 mb myvivo met Zalman passiefe koeler
Q-Tec 450 watt voeding

Windows XP

Het begon dus dat ik mijn pc de vorige avond met autoshutdown heb laten uitgaan, de volgende morge wil ik me pc starte en blijft het beeld zwart en de monitor in slaapstand. Na aantal keer proberen heb ik uiteindelijk een andere monitor erop aangesloten, zonder resultaat, omdat hij geen beeld gaf heb ik ook andere videokaart geprobeerd, ook zonder resultaat. Toen heb ik alles eruit gehaald en geprobeerd met alleen mobo, cpu en geheuge te booten, en te wachten op de 4 piepjes dat er geen videokaart in zat, die kwamen niet. Ook met videokaart geen piepjes. Toen me bios maar gereset. Toen gaf de POST voice aan: System CPU Test Failed. Ik me cpu eruit gehaald, schoongemaakt van koelpasta en gechecked op kapotte dingen: alle pinnen stonden helemaal rechts en nergens was iets kapot. Er opnieuw ingezet en koeler er weer op (met nieuwe pasta he ;)). Nu lag de PC dus op zijn kant. Na het opnieuw instellen van bios heb ik dus de rest van de dag gewoon kunnen werken met pc (gamen ook). Nu vanochtend weer zelfde probleem, bios weer gereset en toen boote hij wel, alleen bij aanmeldscherm van windows liep ie helemaal vast. Daarna weer niet booten en na meerdere bios resetten zonder resultaat. Ik de PC weer op zijn kant gelegd en toen boote hij weer wel, alleen niet verder dan windows laadscherm. Nog keer gereset en CPU op 130 fsb (1.7 GHz) gezet, nu boote hij wel, en kan er dus gewoon mee werken (typ dit bericht nu op die PC).

Temps zijn nooit boven de 33 graden stressed, CPU is meestal 25-27 idle - 30 stressed. Mobo is altijd rond de 30 met kast open en 28 met kast dicht

Mijn vraag: Is mijn CPU nu aan het doodgaan of kan het ook nog andere oorzaken hebben?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:29
Zag dat je je videokaart eruit hebt gehad. Maar misschien een andere proberen?

[ Voor 60% gewijzigd door jantje112 op 20-05-2004 11:35 ]

• DutchTSE
  • Niet online
heb ook al andere videokaart geprobeerd, en hem al aantal keer goed vastgedrukt, en ik werk nu met die videokaart in het systeem, dus die doet het iig

jah dat wil ik dus ook wel wete :P

dacht eerst dat het drivermatig probleem was (dag ervoor drivers voor me video-in geinstalled) maar dat is het dus niet, want hij doet het nu wel, met ondergeklokte CPU

CPU is trouwes van 28/08/03 dus aantal maanden oud

[ Voor 47% gewijzigd door DutchTSE op 20-05-2004 11:36 ]

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 14:25
Kan het niet toevallig je schijf zijn o.i.d want dat lijkt me het enigste object dat zoiets echt kan veroorzaken...

Is het niet puur toeval dat ie op z´n zeikant wel bootte? Probeer het anders eens een paar keer zodat het wat duidelijker wordt, want het lijkt mij persoonlijk nogal een hele kleine kans dat een chip op z´n kant wel boot maar rechtopstaand niet :o (alhoewel het natuurlijk mischien wel mogelijk kan zijn)

• DutchTSE
  • Niet online
haha jah vond het ook vreemd, maar het rechtop al 12 keer geprobeerd te booten zonder resultaat, en die 2 keer dat ie op zijn zijkant lag (om cpu eropnieuw in te stoppe) deed ie het wel. . . . misschien dat CPU anders niet genoeg kontact maakt met socket ofzo :?

(dat was n00bopmerking trouwes :+ ))

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 23:05
Kijk ff goed of alle kabels goed liggen en of er nergens een kortsluiting wordt gemaakt. Zit je batterij goed vast, zitten je jumperstjes goed vast. Oftewel loo alles (nog een keer) goed na. Anders zou ik het eerst zeggen dat het bij je hardechiijven zit. Test al jke onderdelen ff. Hala je hdds eruit en boot dan naar bios.

Succes

Verwijderd

ik zeg: soldeerprobleempje onder de socket, ruil je mainboard om..
probleem gefixed

*gokje*

• R.A.
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik had een soort gelijks probleem bij een pc van een vriend van me. Ik had de harde schijf verplaatst en toen wilde hij echt niet meer opstarten. Zodra ik de harde schijf weer los had gehaald startte de pc weer op zoals het hoorde.
Ik gok dus op de hdd

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:32

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het mobo kan door de lichte buiging als je de kast op de zijkant zet net wel contact maken... En als 'ie rechtopstaat niet. Slechte contactjes ergens. Ik gok op het mobo :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

ik zie dat je er een zware zalman 7000 cooler op hebt zitten, goed ding hoor hoor verder niks mis mee. deze gaat dus wel aan de rand trekken waar die aan vast zit op je mobo waardoor deze gaat dan krom staan en kan het dus zijn dat deze ergens een fout geeft en niet meer boot. probeer eens de cooler te ondersteunen of deze weer goed vast te zetten op je mobo.
ik weet bijna zeker dat het probleem aan de cooler ligt dit i.v.m. het gewicht er van
Besides, the user manual has some announcements that Zalman shall
bear no responsibility for any damage incurred with overclocking or
inadequate cooler installation. Besides, the user is warned that the
cooler mass is 773 g, which exceeds the admissible mass for Socket 478
(as per Intel, it is 450 g).

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Dat krijg je ervan als je gaat rotzooien met je computer.

::modbreak::
So what? Wat doe je überhaupt hier op GoT? Ga je in elk probleemtopic de wijsneus staan uithangen? :/ Dat is niet de manier om te omgaan met andere mensen binnen een community. Herlees eens de netiquette zoals beschreven in het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/]. Als je het daar niet mee eens ben, dan adviseer ik je om een ander PC-related techforum te zoeken.

[ Voor 81% gewijzigd door BalusC op 20-05-2004 14:53 ]

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 12:28
Als je pech hebt is je mobo door het zware gewicht van je koeler zo krom gaan staan dat je nu een haarscheurtje erin hebt zitten.
Als je je kast neerlegt maakt 't net wel contact en kun je booten. Tijd voor andere proc of ander mobo om dat te kunnen testen.

Verwijderd

Faust schreef op 20 mei 2004 @ 14:14:
offtopic. wat een noob reactie zeg. als je niks zinnigs meldt om het
probleem op te lossen reageer dan niet.

Ik denk dat het mobo wel eens het probleem kan zijn.
zware cooler die je socket van mobo eraf trekt. Heb je
de cpu al in een andere computer getest? gewoon alles uitsluiten

Heb je de hdd in een andere computer getest of hij daar
wel liggend of staand boot/herkend?

Verwijderd

misschien lullig maar is niet gewoon je bios batterijtje leeg?

• DutchTSE
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 13:50:
ik zie dat je er een zware zalman 7000 cooler op hebt zitten, goed ding hoor hoor verder niks mis mee. deze gaat dus wel aan de rand trekken waar die aan vast zit op je mobo waardoor deze gaat dan krom staan en kan het dus zijn dat deze ergens een fout geeft en niet meer boot. probeer eens de cooler te ondersteunen of deze weer goed vast te zetten op je mobo.
ik weet bijna zeker dat het probleem aan de cooler ligt dit i.v.m. het gewicht er van

[...]
Faust schreef op 20 mei 2004 @ 14:14:
mag ik ff terugflamen ;)

er staat in me startpost toch echt dat het om de AL-CU versie gaat en die is geen 773 gram (das de CU versie) maar 445 gram (uit mijn hoofd) :)
Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 14:44:
[...]

Heb je de hdd in een andere computer getest of hij daar
wel liggend of staand boot/herkend?
Dat gaat dus niet, aangezien hij in Raid 0 staat ;) of ik moet iemand vinde met zelfde mobo. . .

[ Voor 15% gewijzigd door DutchTSE op 20-05-2004 15:16 ]

Verwijderd

DutchTSE schreef op 20 mei 2004 @ 15:14:

mag ik ff terugflamen ;)

er staat in me startpost toch echt dat het om de AL-CU versie gaat en die is geen 773 gram (das de CU versie) maar 445 gram (uit mijn hoofd) :)
sorry die is idd 445 gram, maar kan nog te zwaar zijn voor het mobo je kan het allicht proberen om de cooler ff te ondersteunen als je boot dan weet je snel genoeg of het daar aan ligt

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Zalman 7000 koeler heeft voor P4 speciaal ondersteuningsplaatje voor tussen CPU en koeler... Even losschroeven, CPU reseaten, plaatje reseaten... mss dat het helpt

• DutchTSE
  • Niet online
zal es ff kijke in doosie

stond trouwes niks over in in de gebruiksaanwijzing d8 ik :?

edit: dat plaatje is voor de AMD athlon 64 ;) zal eens kijke of hij toevallig ook bij pentium past (moet aan de achterkant van mobo)

[ Voor 44% gewijzigd door DutchTSE op 20-05-2004 16:41 ]

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:15

gws24

Thinking is hard!

Dit probleem hebben meer mensen met de asus p4c800 (al dan niet deluxe) er zijn al verschillende threads over geweest en meestal was de oplossing het mobo RMA te doen.

Een van de specifieke fouten die voorkomt zoals Phuong al gezegd heeft is een "soldeerfoutje", waarbij een soldeerpunt aan de achterkant van je mobo door de klemkracht van je koeler/heatsink geplet wordt. zie ook:
Asus P4C800E (Deluxe) soldeerfout

Er is in dit topic wat verwarring over welke types het zou gaan maar ben op i-net vrijwel alle types p4x800 tegen gekomen die dit probleem hadden, behalve de p4c800-e dlx rev 2 waarbij het opgelost zou moeten zijn. Verder zijn er met de search nog een aantal topics te vinden over dit moederbord en deze foutmelding.

Een andere oorzaak is het onboard lan, zelf heb ik hier last van :( . Op een gegeven moment kreeg ik hetzelfde probleem als jij (heb een p4c800-e BTW) en echt van alles geprobeerd inclusief het checken van de soldeer punten; niets hielp. De computer wou alleen na een clear cmos nog opstarten. Na het uitzetten van de onboard lan (moest wel een pci nic erin doen om te i-netten) boot de computer nu weer als normaal. Ik ga hem nog RMA'en omdat die onboard lan gewoon hoort te werken (plus het feit dat mijn bios nu blijkbaar gaar is want de datum en tijd worden niet meer goed onthouden (en ja ik heb mijn bios batterij al vervangen))

[ Voor 7% gewijzigd door gws24 op 20-05-2004 22:50 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Was misschien beetje voorbarig om meteen "rotzooien" te zeggen.

Maar waarom zou je ook een "zalmman"(1) erop zetten, als (wat eerder verondersteld werd) het niet op je processor past, kwa gewicht?

Ik zou me beroepen op de garantie van je moederbord. En een zalmman kopen waarvan het gewicht compatible is met je moederbord.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Faust schreef op 20 mei 2004 @ 22:48:
Maar waarom zou je ook een "zalmman"(1) erop zetten, als (wat eerder verondersteld werd) het niet op je processor past, kwa gewicht?

Ik zou me beroepen op de garantie van je moederbord. En een zalmman kopen waarvan het gewicht compatible is met je moederbord.
Die Zalman is prima. Je moet hem idd goed bevestigen en eventueel ondersteunen. Bijna alle goeie Zalman heatsinks zijn zwaarder dan de specs die Intel opgeeft, dit houdt niet in dat ze daardoor onbruikbaar zijn.
Garantie claimen van je mobo gaat hier niet op. Ik zou eerst eens kijken of de stock koeler het wel doet en dan de Zalman anders bevestigen.

• DutchTSE
  • Niet online
gws24 schreef op 20 mei 2004 @ 22:47:

Een andere oorzaak is het onboard lan, zelf heb ik hier last van :( . Op een gegeven moment kreeg ik hetzelfde probleem als jij (heb een p4c800-e BTW) en echt van alles geprobeerd inclusief het checken van de soldeer punten; niets hielp. De computer wou alleen na een clear cmos nog opstarten.
Jah Pcies!!!!
ik kan de PC ook alleen opstarten na een cmos clear. Moet ik nu dus elke keer doen wil ik de pc opstarten. Maar gebruik de onboard nic niet, heb eigen kaartje erin
Faust schreef op 20 mei 2004 @ 22:48:
Was misschien beetje voorbarig om meteen "rotzooien" te zeggen.

hallow 8)7
zeg net dat die AL-CU nog BINNEN het maximum valt :)
en aangezien het opgegeven maximum dus niet de grens zal zijn (ze zulle met hun aanbevole maximun iets onder het echte maximum zitte) zie ik dus geen probleem.
En als die koeler echt je mobo zou slope zou toch niet iedereen die koeler kopen. . . . ;)

edit: net de winkel gemaild of ik dit mobo ter reparatie kan aanbieden en of ik dan vervangen mobo kan meekrijgen, anders ben ik hem aantal weken kwijt gok ik :'(

[ Voor 47% gewijzigd door DutchTSE op 21-05-2004 14:23 ]

Verwijderd

Check de condensators op dit moederbord goed. Ik kom de laatste tijd HEEL veel mensen tegen met kapotte computers, met dezelfde symptonen als die jij hebt. Ik kijk in de kast en zie af en toe helemaal niets, maar af en toe zie ik ook bruin spul lopen uit de bovenkant van de condensators.
Bekijk ook het batterijtje van het moederbord. Ik denk eigenlijk niet dat dit het is, aangezien het moederbord nog geen 2 jaar oud is.
Probeer ook een geheugentest te draaien. Het kan zijn dat het geheugen niet helemaal in orde is.
Als dit het allemaal niet is, raad ik je aan je mobo terug te brengen naar de winkel.

Verwijderd

Ik had ditzelfde probleem dat m'n pc alleen liggend wou booten. Het probleem was namelijk dat er speling tussen de cpu en de heatsink zat, dit heb ik even improfisorisch opgelost met een stroopwafelstripje tussen de heatsink en de klem:) (aan beide kanten)
Om te checken of jij hetzelfde probleem hebt moet je de pc gewoon staand opstarten en wat druk geven op de heatsink/cooler. Als ie dan wel boot weet je wat het probleem is!

Succes

• DutchTSE
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 14:11:
Check de condensators op dit moederbord goed. Ik kom de laatste tijd HEEL veel mensen tegen met kapotte computers, met dezelfde symptonen als die jij hebt. Ik kijk in de kast en zie af en toe helemaal niets, maar af en toe zie ik ook bruin spul lopen uit de bovenkant van de condensators.
Bekijk ook het batterijtje van het moederbord. Ik denk eigenlijk niet dat dit het is, aangezien het moederbord nog geen 2 jaar oud is.
Probeer ook een geheugentest te draaien. Het kan zijn dat het geheugen niet helemaal in orde is.
Als dit het allemaal niet is, raad ik je aan je mobo terug te brengen naar de winkel.
Condensators had ik al gechecked, zijn allemaal goed. Batterij lijkt me sterk, het moederbord is pas 9 maanden oud. Geheugentest heb ik aantal weken geleden gedraaid voor ander probleem, en 0 fouten (bleek uiteindelijk softwarematig probleem te zijn).
Verwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 14:16:
Ik had ditzelfde probleem dat m'n pc alleen liggend wou booten. Het probleem was namelijk dat er speling tussen de cpu en de heatsink zat, dit heb ik even improfisorisch opgelost met een stroopwafelstripje tussen de heatsink en de klem:) (aan beide kanten)
Om te checken of jij hetzelfde probleem hebt moet je de pc gewoon staand opstarten en wat druk geven op de heatsink/cooler. Als ie dan wel boot weet je wat het probleem is!

Succes
Had dus eerst die zalman koeler erop, die zat goed vast (zonder speling). Heb nu de boxed koeler terug geplaatst omdat mijn PC net tijdens het gamen helemaal vastliep (stroom moest eraf om uit te kunnen zetten)

Verwijderd

misschien zit er iets tussen je moederbord en de kast vast? waardoor hij sluiting maakt ofzo

• DutchTSE
  • Niet online
zou dat kunnen? (dat is sluiting maakt en daardoor dit probleem geeft)
zal mobo strax ff uit kast halen. . . .

edit: heb ff gekeken, en de 2 soldeerpuntjes zijn idd plat, maar raken geen lijnen voorzover ik met het blote oog kon zien

toch het bord maar ff terug naar de winkel brengen en nieuwe krijgen ;)

edit2: hij doet nu helemaal niks meer, springt gewoon aan maar krijg SYSTEM CPU TEST FAILED. binnekort dus maar ff naar amsterdam om um te ruilen ;(

[ Voor 68% gewijzigd door DutchTSE op 22-05-2004 17:36 ]

Pagina: 1