Asus P4C800E (Deluxe) soldeerfout

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Baltar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Hallo,

Bij veel exemplaren van bovenstaand moederbord is een soldeerfout geconstateerd die diverse foutmelding kan produceren waarvan "system failed cpu test" de meest voorkomende is.

Zie deze links:

(zie posting mecabouncer):
http://techsupportforum.c...4&perpage=20&pagenumber=3

en

http://hardwareanalysis.com/content/topic/8069/?o=20

en hier voor een foto:

http://koti.mbnet.fi/~nightops/eki/DSC00249.JPG

Het probleem wordt veroorzaakt door te hoge druk van de heatsink waar dat soldeerpunt uit gaat lopen. Dit kan dus ook optreden na enkele weken/maanden.

Asus schijnt weinig tot niets te doen aan dit probleem dat al door veel mensen geconstateerd is.

Ik heb ook hier gezocht maar ik ben hier dit probleem niet tegengekomen

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 21:38
Dat wordt dus ff met je soldeerbout dat Punt wat kleiner maken he :)

Blijkbaar zijn ze er nu van op de hoogte en zal het in de toekomst worden aangepast.
En mocht het echt een grote fout zijn, dan moet het ff gereworked worden.

Shit happens.

Ik weet er zelf niks van, maar ik repareer die boarden ook niet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Hoyden op 22-12-2003 18:33 ]

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
als ik het goed begrijp hebben rev 2.0 borden dit probleem niet.

• McCoy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
Je mobo mag/kan normaal toch nergens iets raken in je kast, enkel te punten waar het vast gevezen is.
Dus lijkt dit eerder een fout van users zelf :?

[ Voor 29% gewijzigd door McCoy op 22-12-2003 18:36 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb ook zo'n mobo en niet de 2.0 rev maar hier werkt alles goed. goed tenminste in de zin van dat ik geen opstart probs etc. vastlopen doet elke consumenten pc wel eens :)

als ik megabouncer's verhaal zo lees kan het zijn dat het wel goed werkt met wat zwaardere voedingen omdat die dan het lek kunnen overkomen. ik heb een 430W antec TruePower voeding dus misschien dat dit het geval bij mij is. Aangezien ik geen echte problemen heb behalve bij OCen lijkt het me het risico niet waard om dat soldeer stukje te checken/corrigeren zeker aangezien ik geen soldeerervaring op deze schaal heb. Alleen OCed is Vcore wat schommelig rond m'n instelling (1.6V) en verder alles binnen 1% afwijking maar wie weet wat het uit maakt.. :)

is er misschien iemand anders waar alles nu "goed" gaat (met zwaardere voeding dan 350W) zowel default als OCed die dit "gefixt" heeft en nu wellicht verder kan komen of stabieler is?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
(jarig!)
Beide forum threads gaan over de P4C800 deluxe, niet de "e" versie, of heeft dit mobo hetzelfde probleem.
Ik ben van plan zo'n p4C800-e deluxe te kopen maar als dit mobo zulke fouten vertoond ga ik toch liever voor iets anders.

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Het is niet de eerste keer dat Asus niets doet. Misschien kun je de P4PE Cold boot nog herinneren. Jammer, als trouwe Asus fan raak ik steeds meer teleurgesteld in de afhandeling van problemen door Asus.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

• Baltar
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb mijn Mobo in ieder geval teruggestuurd en omgeruild voor een MSI.
Voor mij nooit meer Asus en dat heeft nog niet eens zo te maken met die soldeer fout alswel voor de belabberde service.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:21
Dan staat je nog wat te wachten met MSI..... ;)

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13

Lief Adje

Love is in the air

Baltar schreef op 24 december 2003 @ 20:15:
Ik heb mijn Mobo in ieder geval teruggestuurd en omgeruild voor een MSI.
Voor mij nooit meer Asus en dat heeft nog niet eens zo te maken met die soldeer fout alswel voor de belabberde service.
Lekkere actie, van de regen in de drup :X

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:25
met mijn p4p800 deluxe heb ik ook vaak van die cpu meldingen erg vervelend. Dat is vaak bij wijzigen van iets wat totaal niet met de processor te maken heeft (bij fireware uitschakelen).

Verwijderd

zit het probleem niet erin dat de tin over dat ene spoor valt ?? en daardoor misschien een soort van kortsluiting kan maken ?? je kunt dan toch ook met een scalpel en wat precisie werk dat stukje weg snijden, VOORZICHTIG natuurlijk. Tin is namelijk niet zo hard.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 21:38
dominator schreef op 24 december 2003 @ 21:53:
Dan staat je nog wat te wachten met MSI..... ;)
Ik wou net zeggen..
Als ik zie wat er bij Asus hier allemaal gerepareerd wordt aan gebruikersfouten (verbranden dimm sloten, afgebroken cpu sockets/dimmslots etc..)

Dat kon ik toen bij MSI wel vergeten, me mobo kon de container in, ik kreeg er geen garantie op (was een verbrand dimmslot door eigen fout)
Bij Asus zou die netjes teruggekomen zijn, als nieuw :)
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 15:59:
zit het probleem niet erin dat de tin over dat ene spoor valt ?? en daardoor misschien een soort van kortsluiting kan maken ?? je kunt dan toch ook met een scalpel en wat precisie werk dat stukje weg snijden, VOORZICHTIG natuurlijk. Tin is namelijk niet zo hard.
Dat haal je echt niet makkelijk weg hoor, alst eenmaal hard is..

[ Voor 30% gewijzigd door Hoyden op 25-12-2003 16:42 ]

• StRuJeKeR
(jarig!)
Heeft de p4C800-E Deluxe dit probleem nu ook of is het enkel bij de niet E versies?

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 09:24

immetjes

HIER is BERN-E

Heb sinds 3 maanden een P4C800-deluxe, (nog) geen problemen mee gehad, noppes helemaal niets. bord rev. 1.0.

Vorige maand m'n boxed koeler vervangen door een ZALMAN koeler. Geen enkel probleem, ook niet OC'ed.

Las op internet (zie de links hiervoor) dat je niet hoeft te solderen maar alleen met een scherp mes het samengevloeide soldeerpuntje hoeft los te snijden. Al zou ik daar niet aan beginnnen want dan vervalt je garantie denk ik zo. Een defect moederbord zou ik gewoon ruilen.

Verwijderd

ruward schreef op 30 december 2003 @ 15:33:
Heb sinds 3 maanden een P4C800-deluxe, (nog) geen problemen mee gehad, noppes helemaal niets. bord rev. 1.0.

Vorige maand m'n boxed koeler vervangen door een ZALMAN koeler. Geen enkel probleem, ook niet OC'ed.

Las op internet (zie de links hiervoor) dat je niet hoeft te solderen maar alleen met een scherp mes het samengevloeide soldeerpuntje hoeft los te snijden. Al zou ik daar niet aan beginnnen want dan vervalt je garantie denk ik zo. Een defect moederbord zou ik gewoon ruilen.
Dit gaat over het moederbord P4C800E Deluxe.

• StRuJeKeR
(jarig!)
Zoals ik enkel post hierboven al vermeld heb gaat het in de beide forumthreads die de TS vermeld over de p4C800 deluxe.
Over welk mobo gaat het nu eigenlijk?
Ik ben van plan een P4C800-E deluxe te kopen maar zou toch eerst wel eens willen welk mobo dit probleem heeft.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 09:24

immetjes

HIER is BERN-E

Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 11:47:
[...]

Dit gaat over het moederbord P4C800E Deluxe.
Waar staat dat? Aha, ik begrijp het. Dat staat in de titel van dit forum ja, maar als je de links in de first post bekijkt dan gaat het zo te zien over de NIET E versie.

[ Voor 31% gewijzigd door immetjes op 31-12-2003 19:05 ]

Verwijderd

Oke, ik neem gewoon aan dat de omschrijving in de titel correct is. Er staat wel een link in naar een topic over de P4C800 Deluxe maar dat is gewoon een algemeen topic. De twee moederborden verschillen volgens mij nauwelijks met elkaar.

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 22:02

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Ik heb een P4C800E deluxe en nog steeds geen problemen hier :)

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Rennie
  • Laatst online: 06-08 09:50
Ik snap het niet meer. Gaat het nou om de E versie of niet.
Ik heb een p4c800 deluxe non E.

Ik heb laatst nog dit topic geopend [URl] P4C800 Deluxe start niet meer op [/URl]
omdat ik een probleem had met opstarten. Hd's enzo gingen niet aan.
Weet verder niet of ik een system fail cpu test kreeg, want beeld kreeg ik ook niet.
Ik weet dus niet precies of ik nou hetzelfde probleem heb of niet.

En gaat het hier nou om de cpu bracket holder of om de de onderkant van de heatsink van de chipset? Want de een zegt heatsink en de ander cpu bracket holder :?

Verwijderd

Het gaat om de normale P4C800, de -E heeft het probleem voor zover ik weet niet.
Ik heb nou al meerdere malen het bord moeten vervangen vanwege bovengenoemde problemen.
Het is te schandalig voor woorden dat Asus hier niks aan doet, we hebben het hier over een bord van meer dan 150 Euro.
Wij verkopen het bord inmiddels niet meer.

Asus zou een voorbeeld moeten nemen aan Abit, die erg goede support leveren en zelf ook een directe RMA-service verlenen.

Verwijderd

Rennie schreef op 07 februari 2004 @ 21:22:
Ik snap het niet meer. Gaat het nou om de E versie of niet.
Ik heb een p4c800 deluxe non E.

Ik heb laatst nog dit topic geopend [URl] P4C800 Deluxe start niet meer op [/URl]
omdat ik een probleem had met opstarten. Hd's enzo gingen niet aan.
Weet verder niet of ik een system fail cpu test kreeg, want beeld kreeg ik ook niet.
Ik weet dus niet precies of ik nou hetzelfde probleem heb of niet.

En gaat het hier nou om de cpu bracket holder of om de de onderkant van de heatsink van de chipset? Want de een zegt heatsink en de ander cpu bracket holder :?
Het gaat om de CPU-bracket holder, hieronder zitten 2 soldeerpunten die niet goed zijn.

• Rennie
  • Laatst online: 06-08 09:50
Nou lekker dan.
Zou ik ermee terug kunnen naar de winkel en een rev 2.0 kunnen krijgen.
Ze weten er in de winkel waarschijnlijk niks van en als het niet officeel bevestigd is ofzo zullen ze het vast hierom niet willen inruilen. Of moet ik dan rechtstreeks naar Asus.?

Verwijderd

Rennie schreef op 07 februari 2004 @ 23:46:
Nou lekker dan.
Zou ik ermee terug kunnen naar de winkel en een rev 2.0 kunnen krijgen.
Ze weten er in de winkel waarschijnlijk niks van en als het niet officeel bevestigd is ofzo zullen ze het vast hierom niet willen inruilen. Of moet ik dan rechtstreeks naar Asus.?
Laat ze voor de gein eens een bord uit de voorraad halen en die bracket er af laten halen, zien ze als het goed is zo wat de fout is.
Een winkel met een beetje service moet de service bieden het bord om te ruilen voor een gelijkwaardig bord(bv. Abit IC7-G)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:44

Dark

who tweaked the light?

Tja het bericht is een beetje oud, maar ik wil het toch graag even bevestigen:

mijn Asus p4c800e wilde gisteren plotseling niet meer opstarten met de medede;ing 'system failed cpu test', ik dacht eerst nog aan SNDS omdat mijn procje op 283Mhz fsb draaide, maar na het loshalen van het moederbord zag ik idd dat die soldeerpunten platgedrukt waren.

omdat ik al een voltmod had en er dus geen sprake meer was van garantie heb ik het zelf opgelost door het soldeer voorzichtig wat weg te krabben.

foto:
Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/badasus.jpg

Verwijderd

hm ik heb mn p4c800e nu een maand of 2
met een SP94, nog geen last van gehad.

trouwens die volt mod en de vdimm mod, ken je een zaak die deze dingen doet toevallig?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:44

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 01:41:
hm ik heb mn p4c800e nu een maand of 2
met een SP94, nog geen last van gehad.

trouwens die volt mod en de vdimm mod, ken je een zaak die deze dingen doet toevallig?
Bij mij is het probleem pas na een maand of 6 naar voren gekomen, de pc heeft het tot die tijd altijd prima gedaan, maar wilde plots niet meer rebooten, terwijl hij de minuut daarvoor nog gewoon windows deed...

Het probleem onstaat met de originele asus backplate, dat vierkante stukje plastic dat aan de onderkant van het mobo zit, om doorbuigen door de krachten op het p4 vasthoud mechaniekje te voorkomen, zo'n thermalright heeft ook een eigen backplate, als je die gebruikt hebt zal het probleem denk ik niet optreden.

Ik zou hier in NL geen zaak weten die v-mods uitvoert, dat soort dingen moet je meestal zelf doen, hoewel er in de usa geloof ik wel shops zijn die pre-modded boardjes verkopen.

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-08 08:46
Hmm, om welke moederbord(en) gaat het nu?
De P4C800 , Deluxe, of E-Deluxe.
En hoe zit het met de rev 2 borden, is dit dan verholpen?

dot.blaat

Verwijderd

Rostvertol-Mil schreef op 10 maart 2004 @ 16:00:
Hmm, om welke moederbord(en) gaat het nu?
De P4C800 , Deluxe, of E-Deluxe.
En hoe zit het met de rev 2 borden, is dit dan verholpen?
Dit kun je toch prima zelf controleren adhv de foto? Lijkt mij dat dit gewoon onder de garantie valt. Heb je je board al gemod dan ben je niet vies van de soldeerbout en haal je ff wat tin weg daar.

Niet echt een probleem dus, gewoon niet zo netjes. Als ie ineens niet meer wil dan kun je dit dus controleren en proberen. Er zullen waarschijnlijk wel meer boardjes zijn waarbij dit probleem kan optreden.

Verwijderd

Ter bevestiging van het probleem mijn P4C800-Dlx hield er gister ook ineens mee op met de melding 'FAILED CPU TEST'.

Ik ga dus dalijk maar 's ff schroeven en zien of dit probleem hier ook is opgetreden. Ik edit deze post als ik de uitslag heb!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 11:55 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

MMM is niet zo mooi :(.

P4C800E-DLX, P4 2.8@ 3.6 etc (Zie de sig voor de spec's. )

Deze bak al weer meer dan 6 maanden in gebruik en tot op heden nog geen CPU failed problemen. In ieder geval is het wel iets om in de gaten te houden, bij de eerst volgende upgrade of uitbreidingsactie even de mamaplank losschroeven en op zoek naar de loodpuntjes.

Mijn persoonlijke ervaring met Asus is dat het soms nog al eens kan duren. Daar waar ik een vervangende P3B-F binnen 2 weken thuis had, duurde het voor een GF3ti200 dikke 3 maanden. Over dat laatste heb destijds bij Asus een klacht ingediend en na de nodige emails heen en weer heb ik toen als pleister op de wonde ipv een ti200 een ti200 deluxe retour gehad.
Vergelijkbare dingen heb ik gehad met Abit en MSI moederborden, in de regel duurde dat 1 a 1 1/2 maand voor de vervanging.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Pagina: 1