Subwoofer aansluiten; Y-kabel of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.025 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de canton movie 10-MX II surround set aanschaffen. Nu heb ik gelezen dat de subwoofer twee aansluitingen heeft. Moet ik nu een Y-kabel voor de sub aanschaffen of een gewone cinch-cinch subwoofer kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Het maakt niet zoveel uit. De twee signalen worden in de sub bij elkaar opgeteld. Je hebt er niks aan, het kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn redenatie:

subwoofer == mono ---> 1 aansluiten is genoeg (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 17:40:
mijn redenatie:

Dat is een goede redenatie waar niks mis mee is. Je vergeet alleen iets. Als iemand alleen stereo voorversterkeruitgangen heeft, dan kan je die zo aansluiten. Voor de zogenaamde bronnen met stereo-bas zeg maar :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:38
tatata in "Post hier foto's en specs van je home-ci..."

Afbeeldingslocatie: http://www.janssenpfrommer.demon.nl/sound/bigimages/subcableback.jpg
Volgens sommigen heb je nu bij laag volume een voller geluid.

[ Voor 24% gewijzigd door Verdicampo op 20-05-2004 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou, dat is echt niet waar. Het is wel zo dat de sub 6dB meer signaal ontvangt. Maar ja, dan kan je hem net zo goed gewoon wat harder zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

6dB? Toch 3dB ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 17:40:
mijn redenatie:

Links + Rechts = mono

maar links != mono en rechts != mono

Dus 2 kabels aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:24
Bij een normale opname zal het denk ik zelden voorkomen dat er meer bas links dan rechts is ofzo, vermits bas toch niet zo nauwkeurig gepositioneerd kan worden (daarom dat een subwoofer ook werkt)
Links en rechts samen zal soms beter zijn (als er aan 1 kant meer bas is als aan de andere kant), maar kan net zo goed slechter zijn (als er een faseverschil is tussen de bas aan de 2 kanten, kan het zijn dat er in totaal minder bas is)

Er is 6dB meer signaal, en dat is 3dB meer vermogen (geloof ik?)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

Adion schreef op 20 mei 2004 @ 20:12:
Bij een normale opname zal het denk ik zelden voorkomen dat er meer bas links dan rechts is ofzo, vermits bas toch niet zo nauwkeurig gepositioneerd kan worden (daarom dat een subwoofer ook werkt)
Links en rechts samen zal soms beter zijn (als er aan 1 kant meer bas is als aan de andere kant), maar kan net zo goed slechter zijn (als er een faseverschil is tussen de bas aan de 2 kanten, kan het zijn dat er in totaal minder bas is)

Er is 6dB meer signaal, en dat is 3dB meer vermogen (geloof ik?)
Als je films kijkt of games speelt met alleen maar linkerbas, dan mis je het rechtergedeelte.

In muziek is er idd weinig verschil tussen linker- en rechtbas.

Als je 2 gelijke signalen optelt, dan heb je een verdubbeling, maar zo'n verdubbeling is maar 3dB.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 20-05-2004 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:08
Als het een sub/sat systeem is, waarbij er in de subwoofer een filter zit wat de lage tonen van de frontspeakers voor z'n rekening neemt, dan sluit je zowel links als rechts aan. Anders mis je immers 1 kanaal.

Is het een subwoofer dat is aangesloten op de subwoofer uitgang van de versterker dan sluit je 'm aan op 1 ingang. De versterker heeft hiervoor immers maar 1 uitgang en regelt zelf welke lage tonen er naartoe gaan.

Dubbel voltage = 4 keer zoveel vermogen = 6dB winst (zoiets was het afaik ;) )

Vroegah, met de ouwe bandrecorders (Nagra's), sloot je een mono microfoon aan op zowel links als rechts (intern overigens), hierdoor had je dus ook 6dB winst en tevens 3dB groter dynamisch bereik door bijv. bandruis wat bij L en R t.o.v. elkaar verschilde. Maar daar is hier weinig sprake van :P

[ Voor 23% gewijzigd door ShittyOldMan op 20-05-2004 21:25 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:27

Mad_Demon

de dokter

Staat er niet in de handleiding welke aansluiting er voor een LFE signaal is? Ben namelijk al bij diverse amps tegen gekomen dat er specifiek een ingang is voor LFE.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Voor de mensen die beginnen over bas links en rechts: het gaat over een enkele LFE output splitten naar twee inputs, heeft niets met bas van links en rechts te maken.
code:
1
2
dB = 20(log V1 / V2)
dB = 10(log P1 / P2)

Kortom: twee keer zo hoge spanning = +6dB. Twee keer zo hoog vermogen = +3dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het maakt dus idd geen ene jota uit. Ik heb hier gewoon een stevige, maar zeker niet dure, kabel ertussen zitten. Ding kostte €20,- voor 5 meter, prima... Ga niet voor een Monster oid, heeft weinig zin bij een sub imho... :)
Pagina: 1