[3D Topic] Suggesties nieuwe startpost

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77157

Topicstarter
Ik, en ook vinge nog geloof ik, zijn bezig met een nieuwe startpost voor het "[3d] post je 3d stuff maar weer" topic hier in W&G.

De bedoeling is iig een FAQ te maken, deze wordt dan opgenomen in de algemene W&G FAQ. Dat scheelt weer een hoop ruimte in onze startpost, om het nog maar niet te hebben over het aantal posts wat niet meer gepost hoeft te worden :)

Daarnaast natuurlijk de links en wat mooie plaatjes, daar zal ik me de komende tijd mee bezig gaan houden. Ook een betere layout met wat puike tabelletjes zal niet misstaan.

Hier zijn alvast wat punten ter aanvulling en ter discussie. Ik zal deze post updaten wanneer nodig.
Natuurlijk zal de inhoud van de huidige startpost zoveel mogelijk hergebruikt worden.

Elke suggestie is welkom!

Punten:

Discussiepunten

- nieuwe topicnaam?
- 3d topic opsplitsen in WIP en Final?
- welke links moeten er in de startpost komen?
- layout?
- ...

FAQ

Even vlug een tabelletje om het ongeveer te laten lijken op de W&G FAQ.

Algemeen
-Hoe plaatjes te posten bij vragen?

Als het om losse objecten gaat is het vaak handig als je een aantal aanzichten post. Ook is het vaak heel handig al je een wireframe laat zien. Let er op dat deze dan geen smoothing heeft. Smoothing ziet er vaak beter uit, maar dit belemmert weer

het zicht op de opbouw van je mesh. En maak voor het laten zien van je wireframe een screenshot van ja viewport, dat is een stuk duidelijker dan een gerenderde wireframe.

Denk er ook aan de layout van het forum: een plaatje kan maximaal 600 pixels breed zijn zonder dat deze de layout beïnvloedt.

Vaak is het beter om een klein plaatje te posten (b.v. 200 x 150 px) en deze te linken naar je originele plaatje.
Dit houdt het overzichtelijk en als je een apart kleiner plaatje gebruikt scheelt dat ook stukken in de laadtijd van de pagina. Ook hebben sommige browsers problemen met browser-verkleinde plaatjes.

Voorbeeldcode:
code:
1
2
3
[url=http://mijn.url/plaatjeGROOT.ext]
[img]http://mijn.url/plaatjeKLEIN.ext[/img]
[/url]

-Welke software heb ik nodig?

Zie ook deze pagina voor een overzicht van hoe vaak elk programma gevraagd bij openstaande baantjes.

3D Studio MAX:
3ds max is een van de meest gebruikte 3D pakketten. Een van de zwaargewichten. Wordt eigenlijk overal veel voor gebruikt maar is heel veel terug te vinden in de gamessector.
Duidelijke UI maar kan soms onoverzichtelijk worden door de vele opties die het programma heeft. Er zijn heel veel plugins en tutorials te vinden voor max.

Maya:
Ook Maya wordt heel veel gebruikt in vrijwel elke sector. Ook een zwaargewicht. Vooral professionele filmmakers werken vaker met Maya dan met 3ds max.
Maya zal voor de beginners wat moeilijker zijn. Ook komt er op hoger niveau vaak wat meer scriptwerk bij kijken dan bij b.v. 3ds max.
Maya (Unlimited) komt standaard met veel opties waar andere pakketten het met losse plugins moeten stellen.

Softimage XSI:
XSI wordt in elke sector vrijwel evenveel gebruikt. blabla

Cinema 4D:
blabla

Lightwave:
blabla

Dit waren de vijf grootsten. Het verschil tussen deze vijf is eigenlijk minimaal te noemen vergeleken met andere 3D programma's.

Andere, minder uitgebreide programma's:

Bryce
blabla

Blender

Wings3D

Vue

Terragen

etc.

-Welke hardware heb ik nodig?

Om snel te kunnen renderen zelf heb je alleen een snelle CPU en veel snel geheugen nodig. Om dingen lekker snel te laten gaan in je viewport heb je een snelle videokaart nodig, de videokaart beïnvloedt het renderen zelf helemaal niet.
Een goede harde schijf zal niet veel uitmaken, tenzij je veel swapspace nodig hebt. Daarnaast dient het alleen als opslag van je 3D files.
Voor netwerkrenderen is een gewone 10/100 kaart voldoende aangezien alleen je scene files en het eindresultaat hoeven worden

verzonden. Ruwweg gezien zal netwerkrenderen met 2 pc's 2x zo snel gaan; met 100 pc's 100x.

Er zijn een aantal professionele kaarten verkrijgbaar speciaal voor CG/CAD werk, een tweetal voorbeelden zijn de Quadro en de FireGL.
Ook zijn er hardware renderers verkrijgbaar in de vorm van kaarten, maar aangezien dit hardware is zullen ze vaak niet de nieuwste opties ondersteunen. Voor simpel scanline werk zal dit wel vele malen sneller zijn.

-blabla?
bla!

(H1)3ds max
-(H2)Mijn gizmo is weg of niet goed zichtbaar? Wat nu?

Druk op 'x' en je zal hem weer zien!
-(H2)Ik krijg een bounding box te zien als ik mijn objecten ga veslepen, wat nu?

Druk op 'o'. Dit is de adaptive degeneration toggle. Dit zorgt ervoor dat je objecten vereenvoudigd weergegeven worden als ze bewegen in je viewport. Vooral handig bij veel polygons of langzame videokaarten.
-(H2)Wat zijn handige hotkeys in max?

-- insert lijstje van inquestos

Zie ook hier of kijk in max bij Help -> HotKey Map
-(H2)Ik zie maar een zijde van mijn object? / Waar kan ik 2-sided aanzetten?

Er zijn verschillende manieren om je objecten zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant te kunnen zien. Dit is een behoorlijk uitgebreid onderwerp in max, maar ik denk nu alle mogelijke opties beschreven te hebben.

(H3)Begrippen

Backfacing Cull > Laat faces/wires zien die een normal hebben die van je (de view) af staat. De faces/wires die je ziet hebben de shading van die face/wire. Dus bij een licht van voren zullen die faces/wires donker zijn.
Alleen een optie voor in de viewports.
Backface Cull aan = achterste faces/wires (met de normal van je af) niet zichtbaar ("cull" betekent uit / inferieur).

2-sided > Geeft faces/wires twee zijdes. Bij een licht van voren zullen deze faces/wires dan wel belicht zijn.
Zowel een optie in viewports als in de renders. Let er op dat 2-sided voorrang heeft op backface cull: als 2-sided aanstaat zul je altijd* beide zijdes van het object zien. Ook heeft de "force" optie voorrang op gewone 2-sided opties.
2-sided aan = achterzijde zichtbaar.

(H3)Toepassing

(H4)Object-specifiek, viewport:

Object Properties -> General -> Backface Cull toggle.
Backface cull aan/uit bij alle geselecteerde objecten.
Heel handig om deze als shortcut key in te stellen.
Vooral handig voor poly/spline/NURBS modeling.

Customize menu -> Preferences -> Viewports tab -> Backface Cull on Object Creation toggle.
Zelfde als hierboven, maar geeft aan of je Backface Cull aan of uit wilt bij elk nieuw object dat gemaakt wordt.

Material Editor -> Material Base/Basic Parameters -> 2-sided toggle.
Alle objecten die deze material hebben zijn wel of niet 2-sided.
*Let op: dit geldt niet voor geselecteerde polygonen, daarvoor gelden dan alleen de hierboven beschreven opties en de viewport 2-sided optie hieronder. Dus voor een geselecteerde polygon zal het in de viewport niets uitmaken of deze optie aan of uit staat.

(H4)Alle objecten, viewport:

Customize menu -> Viewport Configuration -> Rendering Method tab -> Force 2-sided toggle,
of right-clik op viewport naam > Configure -> Rendering Method tab -> Force 2-sided toggle.
Alle objecten in de betreffende viewport zijn nu wel of niet 2-sided, ongeacht de voorgaande opties.

(H4)Rrender:

Render Dialog (F10) -> Common/Common Parameters -> Force 2-sided toggle.
Alle objecten zijn nu 2-sided.

Material Editor -> Material Base/Basic Parameters -> 2-sided toggle.
Alle objecten die deze material hebben zijn wel of niet 2-sided.

FAQ

Algemeen
[ ] ?

Max
[ ] ?

Maya/C4D/XSI/Blender/...
[ ] ?

Brazil
[ ] image/view/sec rate uitleg
[ ] mat editor bij 1.2 probleem, oplossing
[ ] ?

Goed, even alle punten langsgelopen. Ik heb alle punten die ik relevant vind of niet al behandeld worden hier even gezet.

Wat al gedaan is wordt afgevinkt en zal kort daarna uit de lijst verdwijnen. Bedankt iedereen!

[ ] = WIP
[x] = FINAL
;)

Krusher:
[ ]Wat is het beste 3d pakket voor mij?
Ik zal voor elk pakket een korte uitleg+links geven, mensen moeten zo maar kijken wat ze het beste vinden.
[ ] Hoe kan ik een primitive maken?
Ik zal proberen een tal van basic vragen in de lijst te zetten.
[ ] Textures/mapping?
misschien iets bij de tutorial links
[ ] Bediening van pakket X?
Zoiets als Inquestos' HotKey lijstje zou voor elk pakket idd wel handig zijn, maar vooralsnog alleen max en, als MayaFreak zin heeft, zoiets voor Maya/XSI.

Qylos:
[x] Layout verhaalje in FAQ.
Ok, komt er in. -- gedaan

LiToKi:
[/]Texture in viewport? 2-sided? Texture res? Splinecage gat? Standaardbelichting?Tri's/quads? Edgeloop?
Check, vink, vink en check. Ik zal een stukje schrijven (korte uitleg en links) over de verschillende belichtingsvormen (3-punts/GI/etc.). Tri's, edgeloops komen in de woordenlijst, ook verschillende modelingvormen (poly/box/NURBS/whatever). En blijf vooral doortypen :) -- 2-sided verhaal gedaan.
[ ] Links onderverdelen per pakket.
Ok, dit naast een algemeen stukje.

JesterRace:
[ ] Brazil speed tips linkje.
Handig idd, ik ken hem ook, maar dit is ondertussen wel erg outdated (gaat nl. nog over de brazil public beta, eventjes geleden al). Maar ik denk dat ie er wel in komt, met bijschriftje dan.

-FoX-:
[ ] Brazil inleiding/tutorial.
Korte beschrijving van brazil komt erin. Geen tutorials, die schrijf ik misschien ooit nog eens voor mezelf, wel komt er

een hele korte uitleg over shade / view / image rate (=FAQ).

Inquestos:
Layout voorstel startpost.
Is een mooie, ik zal dit als basis aanhouden.

MayaFreak:
Als jij dan wat zou willen schrijven over Maya/XSI :)
[ ] higend3d.com
Ok.

vinge:
[ ] Woordenboek.
Komt er in.

Aardbei:
[ ] Silo.
Ok. :)

Hertog_Martin:
[ ] 3dbuzz.com.
Ok.

Hymn:
[x] Wire posten = screenshot posten.
Goeie, ok. -- gedaan

rowanov2:
[ ] www.learningmaya.com
Ok.

[ Voor 139% gewijzigd door Anoniem: 77157 op 23-05-2004 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:00
Ik weet niet of er nou een nieuwe topic-titel moet komen. Wat is er mis met de oude? Bovendien herkenbaar, en natuurlijk past 't bij 't 2d-topic...

Opsplitsen zou ik ook zeker niet doen, tis misschien wel een beetje een rommeltopic, maar de hele 3d-zooi zit nou mooi wel in 1 topic, en daarnaast zullen de modjes er niet zo blij mee zijn als het opgesplitst zou worden.

Links? Ik zal er eens naar kijken, maar jij bent zelf absoluut de beste verzamelaar van links. :)

Een korte faq + links moet er eigenlijk ook voor elk software-pakket komen. IIG wat grote voor 3dsmax, cinema4d, (maya, lightwave, zbrush), en in mindere mate softimage, blender, rhino..... Maar dat kan later toch nog allemaal nog wel. Heeft niet erg haast. Maak eerst een korte startpost en breidt deze later uit :)

edit:

Ik heb wel wat essential keys verzamelt voor 3dsmax (volgensmij nog voor versie 5)

http://home.planet.nl/~ooter000/inquestos/hotkeys.html

[ Voor 11% gewijzigd door inquestos op 19-05-2004 01:52 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
inquestos schreef op 19 mei 2004 @ 01:49:
Maar dat kan later toch nog allemaal nog wel. Heeft niet erg haast. Maak eerst een korte startpost en breidt deze later uit :)
Goede suggestie. Als de nieuwe layout klaar is kan ie gepost worden, maar wie weet hoe ver we komen tot dit 3D topic weer vol is. :)

edit: woo, die hotkeys lijst is een hele mooie!

En gefeliciteerd trouwens Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/smile.gif

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 77157 op 19-05-2004 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Hmm, misschien een leuke HOWTO/FAQ voor W&G tho'

Er zijn een hoop herhalende vragen op 3D gebied zoals:

• Wat is het beste 3d pakket voor mij?
• Ik heb ruzie met XYZ met pakket XYZ, hoe kan ik een primitive maken? vragen
• Textures en mapping
• Bediening van * 3D pakket
• Waar kan ik een tutorial vinden?
• Ik zie zoveel mensen bezig [insert pakket] hoe krijg ik dat??

Kortom, genoeg vragen die her en der wel aanwezig zijn, maar kennelijk niet gezien word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 12:14
• Nieuwe topicnaam lijkt me niet - 20 topics lang is de titel al hetzelfde waardoor de titel herkenbaar is.
• Ik zie meestal alleen wips in het 3d topic en nauwelijks finals. Het lijkt me dan ook onnodig om het topic te splitsen, waarom zou je dat eigenlijk willen? Ik heb er geen problemen mee om wips en finals in 1 topic te hebben; het 3d gedeelte in got strekt zich niet zo erg ver uit.
• De links die jij (RareAap) zelf verzamelt hebt, en links die andere users nog toevoegen.

Misschien kan je in de startpost ook even bijzetten dat er op de lay-out gelet moet worden. Ik vind dat 800x600 pixels wel mag, maar sommigen posten plaatjes van > 1024x768 pixels en dat is niet handig.

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
> 1024x768 kan wel, maar uiteraard gewoon thumbnailen lijkt me? Maar zal inderdaad in de starterspost moeten komen, dat iedereen er iig op gaat letten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
  • Laatst online: 06-06 14:55
Leuk, leuk, leuk.

• Nieuwe topicnaam hoeft niet vind ik, deze is wel grappig (en na tig versies herkenbaar)
• Opsplitsen hoeft ook niet, 99 van de 100 die gepost worden zijn WIP's.
• Voor max kan je nog veel beginners-vragen verzinnen (hoe krijg ik m'n texture in de viewport te zien? hoe aan 2 kanten van een poly? hoe krijg ik de resolutie van de texture in de viewport omhoog? welke plugin gebruik ik om de uvw te exporteren? waarom heeft m'n spline-cage een gat? waarom zijn tri's niet goed voor m'n mesh? wat is een edgeloop? en waar gebruik ik die voor? wat is een goede standaardbelichting? enzovoort, ik blijf typen :+)
• Links die in de startpost moeten komen kan je onderverdelen per pakket lijkt me, galleries en tutorials voor 3dsmax, C4D, Maya, weet ik wat (mooi tabelletje per pakket maken ofzo).
• Natuurlijk gewoon de links naar alle voorgaande topics.
• Links naar grote 3d communities (cgtalk, 3dtotal enz.)
• En dan langzaam de boel uitbreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32226

http://ringas.netfirms.com/brazil/Brazil_Notes.htm

Dit is ook wel een aangename link voor Brazil users... zou ook toegevoegd kunnen worden aan startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Mooi zo!
Ik volg de 3D topics al een tijdje, en ik hoop dat ik binnenkort weer tijd heb zodat ik nog eens wat kan gaan 3D'en :)

Als je iets over Brazil erbij gaat plaatsen zou ik ook een korte inleiding over het hoe en waarom van brazil. En misschien een kleine tutorial hoe een brazil omgeving op te zetten en waar je op moet letten om welk resultaat te verkrijgen.
Zodat niet brazil fanaten hier ook eens mee kunnen gaan spelen :) (zoals ik)

Voor de rest vind ik dit een mooi initiatief!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
@1024x768-discussie: Het maakt mij niet uit, maar het lijkt me wel dat iedereen die aan 3d doet toch op z'n minst een resolutie heeft van 1024*768. Nou komen er ook een hoop in dit topic die alleen komen om plaatjes te kijken, maar die lezen zoiezo de faq weer niet. Maar goed, ik vind alles goed :)
Anoniem: 77157 schreef op 19 mei 2004 @ 01:54:
[...]

Goede suggestie. Als de nieuwe layout klaar is kan ie gepost worden, maar wie weet hoe ver we komen tot dit 3D topic weer vol is. :)

edit: woo, die hotkeys lijst is een hele mooie!

En gefeliciteerd trouwens [afbeelding]
thx :)

Ok, even alles op een rijtje.... (Iedereen het ermee eens ? Kunnen we gaan invullen :) )

Post je 3d stuff maar weer - part 21

links naar punten uit de startpost

FAQ

>Algemeen
  • algemene regels van "post je 3d stuff maar weer"
  • Wat is/doet een 3d programma
  • 3d-terminologie
  • welk 3d-pakket
  • hoe post ik zelf nou plaatjes
>3dsmax
  • korte omschrijving
  • frequently asked questions
  • tutorials
  • links
>maya
  • korte omschrijving
  • tutorials
  • links
>lightwave
  • korte omschrijving
  • tutorials
  • links
>cinema4d
  • korte omschrijving
  • tutorials
  • links
>rhino
  • korte omschrijving
  • tutorials
  • links
>softimage XSI
  • korte omschrijving
  • tutorials
  • links
>zbrush
  • korte omschrijving
  • tutorials
  • links
>blender
  • korte omschrijving
  • tutorials
  • links
Links
>3d-communities
engelsnederlands>textures
  • [url]http://[/url]
    .
    .
>reference>oude "post je 3d stuff maar weer" topicscredits :P

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 21:38

TheNameless

Jazzballet is vet!

Ik vind hem netjes. Nu de invulling nog :D
Ik wil wel helpen met de Softimage gedeelte, volgens mij ben ik hier een van de weinige die het gebruikt. Ook van Maya weet ik wel wat :)

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah kijk, dit zijn goede suggesties, ik zal ze zo snel mogelijk proberen te verwerken.

Ziet er goed uit Inquestos! Lijkt me zo wel een goede opzet van de FAQ (komt trouwens wel in de W&G FAQ mocht je het nog niet weten :)).

Mayafreak: dat zou heel erg handig zijn, aangezien ik nog niet zo heel veel kaas heb gegeten van Maya, laat staan van XSI :)
- Als je nog wat veelgestelde vragen weet... bring it on :)

- startpost update

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 77157 op 19-05-2004 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:55

alienfruit

the alien you never expected

MayaFreaks gebruikt Softimage|XSI vet :) _/-\o_
Net deze week nog v4.0 besteld die kicked Maya's arse weer (natuurlijk :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik zal even alle punten tot nu verzamelen.

Maar over de links, misschien is het een idee om een aantal basislinks in de startpost te zetten (voor het overzicht) en dan daarnaast linken naar andere sites met meer links zoals 3dlinks.com of de linkspagina van 6K en mij. 6K heeft er nu trouwens een stukje bijgeplakt zodat je makkelijk suggesties kan doen.

Dus zeg maar de meest gevraagde links in de startpost. Mocht je er nog een paar echt missen in de startpost laat het maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Anoniem: 77157 schreef op 19 mei 2004 @ 15:03:
Ah kijk, dit zijn goede suggesties, ik zal ze zo snel mogelijk proberen te verwerken.

Ziet er goed uit Inquestos! Lijkt me zo wel een goede opzet van de FAQ (komt trouwens wel in de W&G FAQ mocht je het nog niet weten :)).
Komt de FAQ alleen in de W&G-FAQ? We zijn toch bezig met een nieuwe startpost, niet met een update voor de W&G-FAQ?
Anoniem: 77157 schreef op 19 mei 2004 @ 15:15:
Ok, ik zal even alle punten tot nu verzamelen.

Maar over de links, misschien is het een idee om een aantal basislinks in de startpost te zetten (voor het overzicht) en dan daarnaast linken naar andere sites met meer links zoals 3dlinks.com of de linkspagina van 6K en mij. 6K heeft er nu trouwens een stukje bijgeplakt zodat je makkelijk suggesties kan doen.

Dus zeg maar de meest gevraagde links in de startpost. Mocht je er nog een paar echt missen in de startpost laat het maar weten :)
Ik denk dat je toch zoveel mogelijk links in de startpost moet verzamelen. Je hoeft natuurlijk niet van elk software-pakket een hele lijst van tutorials te geven, maar probeer in ieder geval zo veel mogelijk in de startpost zelf te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
inquestos schreef op 19 mei 2004 @ 15:35:
Komt de FAQ alleen in de W&G-FAQ? We zijn toch bezig met een nieuwe startpost, niet met een update voor de W&G-FAQ?
We zijn idd bezig met een nieuwe startpost, en normaal zou daar de nieuwe 3D FAQ in komen, maar deze mag ook in de W&G FAQ. Zo te zien wordt de 3D FAQ echt heel lang en ik denk dat de meeste mensen geen zin hebben om door een startpost van ikweetniethoeveel pagina's te scrollen, ook zitten alle FAQ's nu bij elkaar :)
Natuurlijk komt er een duidelijke link in de 3D startpost naar de FAQ :)
edit: achteraf gezien zou dit topic dan ook "[3D Topic] Suggesties nieuwe startpost + FAQ" moeten heten, maar goed :/
Ik denk dat je toch zoveel mogelijk links in de startpost moet verzamelen. Je hoeft natuurlijk niet van elk software-pakket een hele lijst van tutorials te geven, maar probeer in ieder geval zo veel mogelijk in de startpost zelf te zetten. :)
Ja, dat lijkt me idd ook wel beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 77157 op 19-05-2004 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Ik heb een hele hoop nuttige Maya links op mijn andere pc staan. Deze heb ik verzameld omdat ik zef nog niet zo lang met Maya bezig ben. Ik post ze vandaag of morgen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

alienfruit schreef op 19 mei 2004 @ 15:10:
MayaFreaks gebruikt Softimage|XSI vet :) _/-\o_
Net deze week nog v4.0 besteld die kicked Maya's arse weer (natuurlijk :+)
Idd maar eens een nickchange aanvragen :)
Qua poly modelling tools is XSI idd veel verder als maya, maar op NURBS gebied komt XSI weer niet in de buurt :)
Ik zal eens nadenken over veelgestelde vragen over XSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86133

Heb je mijn startpost toevallig nog ergens liggen? Ik ben hem kwijt! :o 8)7

O-)

edit: En anders is dat woordenboek wel een perfekt idee.. (ik wil mijn eigen ideeen niet overraten :P)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 86133 op 19-05-2004 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105830

Vergeet Silo niet in de startpost te zetten! :)

(en ga je even flink schamen als je niet weet wat Silo is Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/puh2.gif)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 22:48
Must have link: http://www.3dbuzz.com

Echt honderden uren aan zeer goede en gratis video tutorials van elk denkbaar 3d software pogramma.

En ook een forum met bijna 120.000 leden waar je dus vragen kan stellen.

Is echt een site voor elk softwarepakket; maya, houdini, lightwave, 3ds max, cinema 4d, bryce, animation master, XSI etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41017

stuiter er ook ff in dat wanneer er een wire wordt gepost dat het wel een screenshot van de viewport is. Aan gerenderde wireframes heb je natuurlijk helemaal niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Aanradertje voor Maya is [link]http://www.learningmaya.com[/link]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Nog een algemene link die ik nog niet ben tegen gekomen is http://www.highend3d.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen z'n suggeties genoteerd, zie deze startpost. Ga ze nu verwerken. :)

-- 2-sided verhaaltje voor max er in gezet, als het goed is heb ik alle 2-sided/backface opties in max beschreven, ben er alleen nog niet over uit of ik het nu duidelijker of onduidelijker heb gemaakt ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 77157 op 21-05-2004 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien is het handig om maya gebruikers erop te wijzen dat er al een berg maya tutorials ingebakken zitten in maya zelf. Verder zijn er op de alias site zelf heel veel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 15:07

6K

is ook zo...

hey RareAap, ik heb nog een database vol met links ;)

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-05 14:48

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

mmm, Maya op hoger niveau meer scripting dan max?!? :?
Maya heeft wat meer scripting mogelijkheden, maar dat zegt niet dat het daarom op hoger niveau vaker gebruikt moet worden? 't is handig en daarom wordt het wel veel gedaan maar voor ons een beetje overbodige informatie. Ik zou er eerder iets van maken als "maya heeft daarnaast een hoop mogelijkheden met scripting" oid.
Verder wel genoemd maar nog niet in de startpost: Zbrush!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 22:48
Ik ben ook wel erg benieuwd hoe het met de 3D-industrie in nederland zit.

Hoe zit het met werkgelegenheid, bedrijven, salarissen etc?

Ik zie de laatste tijd steeds iets meer 3D met nederlandse dingen, bijvoorbeeld met reclame's.

Dus als iemand aardig wat weet over hoe het met de 3d-industrie in Nederland zit dan zou het wel leuk zijn als dat ook in de startpost kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35969

Hertog_Martin schreef op 23 mei 2004 @ 06:15:
Ik ben ook wel erg benieuwd hoe het met de 3D-industrie in nederland zit.

Hoe zit het met werkgelegenheid, bedrijven, salarissen etc?

Ik zie de laatste tijd steeds iets meer 3D met nederlandse dingen, bijvoorbeeld met reclame's.

Dus als iemand aardig wat weet over hoe het met de 3d-industrie in Nederland zit dan zou het wel leuk zijn als dat ook in de startpost kwam
Voor zover ik weet is er hier in Nederland niet zo erg veel werkgelegenheid in de 3D Industrie. Daarvoor moet je toch echt in het buitenland zijn.

offtopic: Zou je aub het contest topic willen checken. Je moet namelijk (als enige) nog voten en je bent nergens bereikbaar. Waarschijnlijk was er een misverstandje of je nou mee kon doen of niet. Alvast bedankt !

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 35969 op 23-05-2004 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41017

Anoniem: 35969 schreef op 23 mei 2004 @ 09:06:
[...]

Voor zover ik weet is er hier in Nederland niet zo erg veel werkgelegenheid in de 3D Industrie. Daarvoor moet je toch echt in het buitenland zijn.
mwah, valt wel mee hoor. Zijn wel wat 3d huizen, alleen je moet niet denken aan bedrijven die aan the day after tommorow of LOTR meewerken. Gewoon kleine bedrijfjes
Klik hier voor een lijst is van een andere site dus ik zal niet alles schaamteloos copy pasten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35969

Anoniem: 41017 schreef op 23 mei 2004 @ 12:10:
[...]

mwah, valt wel mee hoor. Zijn wel wat 3d huizen, alleen je moet niet denken aan bedrijven die aan the day after tommorow of LOTR meewerken. Gewoon kleine bedrijfjes
Klik hier voor een lijst is van een andere site dus ik zal niet alles schaamteloos copy pasten ;)
Nou ja goed, dat bedoelde ik ook met m'n post. Er is wel wat, maar er is geen gigantische markt voor in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86133

*schopje* Al verder met de startpost? Update hem anders @ deze startpost! ;)
Pagina: 1