Ik, en ook vinge nog geloof ik, zijn bezig met een nieuwe startpost voor het "[3d] post je 3d stuff maar weer" topic hier in W&G.
De bedoeling is iig een FAQ te maken, deze wordt dan opgenomen in de algemene W&G FAQ. Dat scheelt weer een hoop ruimte in onze startpost, om het nog maar niet te hebben over het aantal posts wat niet meer gepost hoeft te worden
Daarnaast natuurlijk de links en wat mooie plaatjes, daar zal ik me de komende tijd mee bezig gaan houden. Ook een betere layout met wat puike tabelletjes zal niet misstaan.
Hier zijn alvast wat punten ter aanvulling en ter discussie. Ik zal deze post updaten wanneer nodig.
Natuurlijk zal de inhoud van de huidige startpost zoveel mogelijk hergebruikt worden.
Elke suggestie is welkom!
Punten:
Discussiepunten
- nieuwe topicnaam?
- 3d topic opsplitsen in WIP en Final?
- welke links moeten er in de startpost komen?
- layout?
- ...
FAQ
Even vlug een tabelletje om het ongeveer te laten lijken op de W&G FAQ.
FAQ
Algemeen
[ ] ?
Max
[ ] ?
Maya/C4D/XSI/Blender/...
[ ] ?
Brazil
[ ] image/view/sec rate uitleg
[ ] mat editor bij 1.2 probleem, oplossing
[ ] ?
Goed, even alle punten langsgelopen. Ik heb alle punten die ik relevant vind of niet al behandeld worden hier even gezet.
Wat al gedaan is wordt afgevinkt en zal kort daarna uit de lijst verdwijnen. Bedankt iedereen!
[ ] = WIP
[x] = FINAL

Krusher:
[ ]Wat is het beste 3d pakket voor mij?
Ik zal voor elk pakket een korte uitleg+links geven, mensen moeten zo maar kijken wat ze het beste vinden.
[ ] Hoe kan ik een primitive maken?
Ik zal proberen een tal van basic vragen in de lijst te zetten.
[ ] Textures/mapping?
misschien iets bij de tutorial links
[ ] Bediening van pakket X?
Zoiets als Inquestos' HotKey lijstje zou voor elk pakket idd wel handig zijn, maar vooralsnog alleen max en, als MayaFreak zin heeft, zoiets voor Maya/XSI.
Qylos:
[x] Layout verhaalje in FAQ.
Ok, komt er in. -- gedaan
LiToKi:
[/]Texture in viewport? 2-sided? Texture res? Splinecage gat? Standaardbelichting?Tri's/quads? Edgeloop?
Check, vink, vink en check. Ik zal een stukje schrijven (korte uitleg en links) over de verschillende belichtingsvormen (3-punts/GI/etc.). Tri's, edgeloops komen in de woordenlijst, ook verschillende modelingvormen (poly/box/NURBS/whatever). En blijf vooral doortypen
-- 2-sided verhaal gedaan.
[ ] Links onderverdelen per pakket.
Ok, dit naast een algemeen stukje.
JesterRace:
[ ] Brazil speed tips linkje.
Handig idd, ik ken hem ook, maar dit is ondertussen wel erg outdated (gaat nl. nog over de brazil public beta, eventjes geleden al). Maar ik denk dat ie er wel in komt, met bijschriftje dan.
-FoX-:
[ ] Brazil inleiding/tutorial.
Korte beschrijving van brazil komt erin. Geen tutorials, die schrijf ik misschien ooit nog eens voor mezelf, wel komt er
een hele korte uitleg over shade / view / image rate (=FAQ).
Inquestos:
Layout voorstel startpost.
Is een mooie, ik zal dit als basis aanhouden.
MayaFreak:
Als jij dan wat zou willen schrijven over Maya/XSI
[ ] higend3d.com
Ok.
vinge:
[ ] Woordenboek.
Komt er in.
Aardbei:
[ ] Silo.
Ok.
Hertog_Martin:
[ ] 3dbuzz.com.
Ok.
Hymn:
[x] Wire posten = screenshot posten.
Goeie, ok. -- gedaan
rowanov2:
[ ] www.learningmaya.com
Ok.
De bedoeling is iig een FAQ te maken, deze wordt dan opgenomen in de algemene W&G FAQ. Dat scheelt weer een hoop ruimte in onze startpost, om het nog maar niet te hebben over het aantal posts wat niet meer gepost hoeft te worden
Daarnaast natuurlijk de links en wat mooie plaatjes, daar zal ik me de komende tijd mee bezig gaan houden. Ook een betere layout met wat puike tabelletjes zal niet misstaan.
Hier zijn alvast wat punten ter aanvulling en ter discussie. Ik zal deze post updaten wanneer nodig.
Natuurlijk zal de inhoud van de huidige startpost zoveel mogelijk hergebruikt worden.
Elke suggestie is welkom!
Punten:
Discussiepunten
- nieuwe topicnaam?
- 3d topic opsplitsen in WIP en Final?
- welke links moeten er in de startpost komen?
- layout?
- ...
FAQ
Even vlug een tabelletje om het ongeveer te laten lijken op de W&G FAQ.
Algemeen | ||
-Hoe plaatjes te posten bij vragen? Als het om losse objecten gaat is het vaak handig als je een aantal aanzichten post. Ook is het vaak heel handig al je een wireframe laat zien. Let er op dat deze dan geen smoothing heeft. Smoothing ziet er vaak beter uit, maar dit belemmert weer het zicht op de opbouw van je mesh. En maak voor het laten zien van je wireframe een screenshot van ja viewport, dat is een stuk duidelijker dan een gerenderde wireframe. Denk er ook aan de layout van het forum: een plaatje kan maximaal 600 pixels breed zijn zonder dat deze de layout beïnvloedt. Vaak is het beter om een klein plaatje te posten (b.v. 200 x 150 px) en deze te linken naar je originele plaatje. Dit houdt het overzichtelijk en als je een apart kleiner plaatje gebruikt scheelt dat ook stukken in de laadtijd van de pagina. Ook hebben sommige browsers problemen met browser-verkleinde plaatjes. Voorbeeldcode: code:
| ||
-Welke software heb ik nodig? Zie ook deze pagina voor een overzicht van hoe vaak elk programma gevraagd bij openstaande baantjes. 3D Studio MAX: 3ds max is een van de meest gebruikte 3D pakketten. Een van de zwaargewichten. Wordt eigenlijk overal veel voor gebruikt maar is heel veel terug te vinden in de gamessector. Duidelijke UI maar kan soms onoverzichtelijk worden door de vele opties die het programma heeft. Er zijn heel veel plugins en tutorials te vinden voor max. Maya: Ook Maya wordt heel veel gebruikt in vrijwel elke sector. Ook een zwaargewicht. Vooral professionele filmmakers werken vaker met Maya dan met 3ds max. Maya zal voor de beginners wat moeilijker zijn. Ook komt er op hoger niveau vaak wat meer scriptwerk bij kijken dan bij b.v. 3ds max. Maya (Unlimited) komt standaard met veel opties waar andere pakketten het met losse plugins moeten stellen. Softimage XSI: XSI wordt in elke sector vrijwel evenveel gebruikt. blabla Cinema 4D: blabla Lightwave: blabla Dit waren de vijf grootsten. Het verschil tussen deze vijf is eigenlijk minimaal te noemen vergeleken met andere 3D programma's. Andere, minder uitgebreide programma's: Bryce blabla Blender Wings3D Vue Terragen etc. | ||
-Welke hardware heb ik nodig? Om snel te kunnen renderen zelf heb je alleen een snelle CPU en veel snel geheugen nodig. Om dingen lekker snel te laten gaan in je viewport heb je een snelle videokaart nodig, de videokaart beïnvloedt het renderen zelf helemaal niet. Een goede harde schijf zal niet veel uitmaken, tenzij je veel swapspace nodig hebt. Daarnaast dient het alleen als opslag van je 3D files. Voor netwerkrenderen is een gewone 10/100 kaart voldoende aangezien alleen je scene files en het eindresultaat hoeven worden verzonden. Ruwweg gezien zal netwerkrenderen met 2 pc's 2x zo snel gaan; met 100 pc's 100x. Er zijn een aantal professionele kaarten verkrijgbaar speciaal voor CG/CAD werk, een tweetal voorbeelden zijn de Quadro en de FireGL. Ook zijn er hardware renderers verkrijgbaar in de vorm van kaarten, maar aangezien dit hardware is zullen ze vaak niet de nieuwste opties ondersteunen. Voor simpel scanline werk zal dit wel vele malen sneller zijn. | ||
-blabla? bla! |
(H1)3ds max |
-(H2)Mijn gizmo is weg of niet goed zichtbaar? Wat nu? Druk op 'x' en je zal hem weer zien! |
-(H2)Ik krijg een bounding box te zien als ik mijn objecten ga veslepen, wat nu? Druk op 'o'. Dit is de adaptive degeneration toggle. Dit zorgt ervoor dat je objecten vereenvoudigd weergegeven worden als ze bewegen in je viewport. Vooral handig bij veel polygons of langzame videokaarten. |
-(H2)Wat zijn handige hotkeys in max? -- insert lijstje van inquestos Zie ook hier of kijk in max bij Help -> HotKey Map |
-(H2)Ik zie maar een zijde van mijn object? / Waar kan ik 2-sided aanzetten? Er zijn verschillende manieren om je objecten zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant te kunnen zien. Dit is een behoorlijk uitgebreid onderwerp in max, maar ik denk nu alle mogelijke opties beschreven te hebben. (H3)Begrippen Backfacing Cull > Laat faces/wires zien die een normal hebben die van je (de view) af staat. De faces/wires die je ziet hebben de shading van die face/wire. Dus bij een licht van voren zullen die faces/wires donker zijn. Alleen een optie voor in de viewports. Backface Cull aan = achterste faces/wires (met de normal van je af) niet zichtbaar ("cull" betekent uit / inferieur). 2-sided > Geeft faces/wires twee zijdes. Bij een licht van voren zullen deze faces/wires dan wel belicht zijn. Zowel een optie in viewports als in de renders. Let er op dat 2-sided voorrang heeft op backface cull: als 2-sided aanstaat zul je altijd* beide zijdes van het object zien. Ook heeft de "force" optie voorrang op gewone 2-sided opties. 2-sided aan = achterzijde zichtbaar. (H3)Toepassing (H4)Object-specifiek, viewport: Object Properties -> General -> Backface Cull toggle. Backface cull aan/uit bij alle geselecteerde objecten. Heel handig om deze als shortcut key in te stellen. Vooral handig voor poly/spline/NURBS modeling. Customize menu -> Preferences -> Viewports tab -> Backface Cull on Object Creation toggle. Zelfde als hierboven, maar geeft aan of je Backface Cull aan of uit wilt bij elk nieuw object dat gemaakt wordt. Material Editor -> Material Base/Basic Parameters -> 2-sided toggle. Alle objecten die deze material hebben zijn wel of niet 2-sided. *Let op: dit geldt niet voor geselecteerde polygonen, daarvoor gelden dan alleen de hierboven beschreven opties en de viewport 2-sided optie hieronder. Dus voor een geselecteerde polygon zal het in de viewport niets uitmaken of deze optie aan of uit staat. (H4)Alle objecten, viewport: Customize menu -> Viewport Configuration -> Rendering Method tab -> Force 2-sided toggle, of right-clik op viewport naam > Configure -> Rendering Method tab -> Force 2-sided toggle. Alle objecten in de betreffende viewport zijn nu wel of niet 2-sided, ongeacht de voorgaande opties. (H4)Rrender: Render Dialog (F10) -> Common/Common Parameters -> Force 2-sided toggle. Alle objecten zijn nu 2-sided. Material Editor -> Material Base/Basic Parameters -> 2-sided toggle. Alle objecten die deze material hebben zijn wel of niet 2-sided. |
FAQ
Algemeen
[ ] ?
Max
[ ] ?
Maya/C4D/XSI/Blender/...
[ ] ?
Brazil
[ ] image/view/sec rate uitleg
[ ] mat editor bij 1.2 probleem, oplossing
[ ] ?
Goed, even alle punten langsgelopen. Ik heb alle punten die ik relevant vind of niet al behandeld worden hier even gezet.
Wat al gedaan is wordt afgevinkt en zal kort daarna uit de lijst verdwijnen. Bedankt iedereen!
[ ] = WIP
[x] = FINAL
Krusher:
[ ]Wat is het beste 3d pakket voor mij?
Ik zal voor elk pakket een korte uitleg+links geven, mensen moeten zo maar kijken wat ze het beste vinden.
[ ] Hoe kan ik een primitive maken?
Ik zal proberen een tal van basic vragen in de lijst te zetten.
[ ] Textures/mapping?
misschien iets bij de tutorial links
[ ] Bediening van pakket X?
Zoiets als Inquestos' HotKey lijstje zou voor elk pakket idd wel handig zijn, maar vooralsnog alleen max en, als MayaFreak zin heeft, zoiets voor Maya/XSI.
Qylos:
[x] Layout verhaalje in FAQ.
Ok, komt er in. -- gedaan
LiToKi:
[/]Texture in viewport? 2-sided? Texture res? Splinecage gat? Standaardbelichting?Tri's/quads? Edgeloop?
Check, vink, vink en check. Ik zal een stukje schrijven (korte uitleg en links) over de verschillende belichtingsvormen (3-punts/GI/etc.). Tri's, edgeloops komen in de woordenlijst, ook verschillende modelingvormen (poly/box/NURBS/whatever). En blijf vooral doortypen
[ ] Links onderverdelen per pakket.
Ok, dit naast een algemeen stukje.
JesterRace:
[ ] Brazil speed tips linkje.
Handig idd, ik ken hem ook, maar dit is ondertussen wel erg outdated (gaat nl. nog over de brazil public beta, eventjes geleden al). Maar ik denk dat ie er wel in komt, met bijschriftje dan.
-FoX-:
[ ] Brazil inleiding/tutorial.
Korte beschrijving van brazil komt erin. Geen tutorials, die schrijf ik misschien ooit nog eens voor mezelf, wel komt er
een hele korte uitleg over shade / view / image rate (=FAQ).
Inquestos:
Layout voorstel startpost.
Is een mooie, ik zal dit als basis aanhouden.
MayaFreak:
Als jij dan wat zou willen schrijven over Maya/XSI
[ ] higend3d.com
Ok.
vinge:
[ ] Woordenboek.
Komt er in.
Aardbei:
[ ] Silo.
Ok.
Hertog_Martin:
[ ] 3dbuzz.com.