Addict
[ Voor 176% gewijzigd door sdomburg op 18-05-2004 01:40 ]
Verwijderd
je kan (vrij goedkoop zelfs) mp3-decoder-IC's kopen, en dan kan je die koppelen aan de data-stream die de cd-speler zelf genereert...
eenvoudig zal het niet zijn, maar 't is te doen...
Dan heb je nog niets werkend. Koop gewoon een een mp cd speler voor de 30 euro dat die krengen tegenwoordig kosten. Met het proberen om t emodden ben je veel meer geld en tijd kwijt, en dan is het nog maar zeer de vraag of het je lukt.Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 02:04:
en als je er dan zo'n decoder bij propt?
Verwijderd
Lees steeds vaker van dit soort reply's (helaas). Check nog even de naam van dit forum voordat je zoiets postsdomburg schreef op 18 mei 2004 @ 02:07:
[...]
Dan heb je nog niets werkend. Koop gewoon een een mp cd speler voor de 30 euro dat die krengen tegenwoordig kosten. Met het proberen om t emodden ben je veel meer geld en tijd kwijt, en dan is het nog maar zeer de vraag of het je lukt.
Verwijderd
jah zeker jah!Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 02:09:
[...]
Lees steeds vaker van dit soort reply's (helaas). Check nog even de naam van dit forum voordat je zoiets postGeld is niet altijd het belangrijkste motief. The good 'ol hacking spirit kan ook de drijfveer zijn: ik heb een cd-speler, ik heb een mp3-decoder en we zien wel waar het eindigt
het is toch stoer om het voor elkaar te krijgen!!
hmm dt word dus even zoeken naar de geschikte componenten
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 02:17 ]
Ik ben me wel degelijk bewust op welk forum we hier zitten (zou wel dom zijn 5k posts te maken zonder te weten waarVerwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 02:09:
[...]
Lees steeds vaker van dit soort reply's (helaas). Check nog even de naam van dit forum voordat je zoiets postGeld is niet altijd het belangrijkste motief. The good 'ol hacking spirit kan ook de drijfveer zijn: ik heb een cd-speler, ik heb een mp3-decoder en we zien wel waar het eindigt
Het is dan puur uit z'n eigen bescherming dat ik hem aanraad er simpelweg niet aan te beginnen.

Om enkel de aansluitingen van de decoder te illustreren; prop dat én de rest maar eens in een fatsoenlijke cd speler.
[ Voor 34% gewijzigd door sdomburg op 18-05-2004 02:32 ]
Verwijderd
*no offence*sdomburg schreef op 18 mei 2004 @ 02:18:
[...]
Ik ben me wel degelijk bewust op welk forum we hier zitten (zou wel dom zijn 5k posts te maken zonder te weten waar), maar uit de, sorry dat ik het zeg, kansloze manier hoe de TS zijn topic start, kan ik afleiden dat hij lang niet genoeg verstand van zaken (elektronica) heeft, en z'n soldeerskills ook niet optimaal zullen zijn. Dit is wel een paar stappen verder dan de LED van je optische muis vervangen door een blauwe
Het is dan puur uit z'n eigen bescherming dat ik hem aanraad er simpelweg niet aan te beginnen.
[afbeelding]
Om enkel de aansluitingen van de decoder te illustreren; prop dat én de rest maar eens in een fatsoenlijke cd speler.
Maar dat ziet er nu ook niet echt 'profi' uit.
Als test opstelling ... ok, maar dat kan toch wel veel kleiner toch?
Verwijderd
hmm ruimte kan je wel creeeren in een oude CD speler. en eventueel een apart kastje er bij maken toch?
Het klinkt misschien simpel, even een mp3 decoderchipje aan de datastream koppelen... maar dat valt in de praktijk nog zwaar tegen.
Een normale standalone cd speler die standaard niet aan mp3 decoding doet is qua hardware puur gemaakt voor standaard red book/cdda cd's. Hier kun je niets mee als je een mp3 decoder wilt aansturen. Je zult dus al op een of andere manier iets moeten maken waardoor je een standaard interface/protocol krijgt, zodat het ook mogelijk is om data cd's (yellow/orange book extensies op red book) met mp3's erop te verwerken.
Je zult ws aan de slag moeten met microcontrollers, en krijgt te maken met low level dingen (aansturen van de laser, regelen van de draaisnelheid, doorlezen van veel specificaties etc etc).
Mocht dit je lukken (geef je weinig kans
Mocht ook dat je lukken (geef je nog minder kans
Al met al moet je dus vrij veel verstand hebben van de hardware/electronica, microcontrollers, het schrijven van software voor deze microcontrollers en de verschillende protocollen/specificaties die je zeker tegen gaat komen (om nog maar niet te spreken van het feit dat je ook nog eens uit moet zoeken hoe de fysieke tray/laser etc in de cd speler aangestuurd moet worden).
Zelfs als je vrij veel verstand hebt van de materie en je hebt veel vrije tijd, dan ben je nog maanden bezig om tot een werkend resultaat te komen.
Als je snel iets wilt hebben om mp3 cd's af te spelen gewoon ff naar de winkel lopen en zo'n ding kopen dus...
Mocht je na het lezen van bovenstaande het toch nog willen proberen, veel succes (ook met het verwerken van de frustraties als het niet lukt
Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.
Verwijderd
- neem een oude CDspeler
- sloop alles eruit
- plaats een fanloze PC voeding
- plaats een ATA/IDE CDROM speler
- plaats een PC mobo - of een speciaal voor dit doel gemaakte decoder print met ATA/IDE naar SPDif/analoog interface
- hergebruik een deel van de oude CD printplaat voor het audiocircuit.
DIY:
- http://elm-chan.org/works/mpc/report_e.html (nonCD MAS3507D based)
- http://www.pjrc.com/ (CD/HDD XCS10XL based)

In elk geval kun je niet het huidige loopwerk gebruiken (of je moet wel héél erg veel zin hebben om je eigen I/O controller te fabriceren).
Je zult van diverse onderdelen toch eerst de specificaties/datasheets moeten opzoeken én begrijpen. In het geval van PIC en andere microcontrollers zul je ook moeten kunnen programmeren (of het juiste programma weten te vinden).
Voor de prijs hoef je het niet te doen: voor minder dan 50 euro (voor de helft van die prijs heb je ook een CD/MP3 speler) heb je al een MP3 / CD / DVD / VCD / SVCD / JPG / PhotoCD / Karaoke speler met 1 á 3 jaar garantie (die je in sommige gevallen zelfs gratis kunt krijgen bij een DVD-film of een abonnement/bestelling).....
Hoe het ook zij: je zult eerst Google en de search moeten masteren alvorens je de nodige techniek eigen kunt maken - iets wat je door je topicstart van 2 zinnen aangeeft niet te kunnen. Kortom: het kan, maar begin er maar niet aan als enig voorwerk teveel moeite is en je het niet doet puur voor de educatieve waarde. Zie ook CME Policy en forumFaq voor wat wij verwachten alvorens een topic te openen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 06:07 ]
Dit topic is gesloten.
![]()