Toon posts:

[Win2K]Partitieprobleem > data kwijt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik post dit namens een vriend van me, we hebben al gesearched op de woorden partitie, extended, weg, win2k, maar helaas geen resultaat.

Ik zit met een groot probleem..

Omdat ik vond dat mn Windows 2000 - configuratie niet meer lekker liep en er verschillende register fouten in zaten heb ik een format c gedaan..

Ik heb dit als volgt gedaan: windows 98 bootdisk gebruikt om in dos te komen.. format c gedaan.. vervolgens met 4 bootdisk's en de win2k cd windows er opnieuw op gezet..

ok alles leuk en aardig..

probleem:

voorheen had ik dus;

c: os
d: dvd brander/speler
e: DATA 1
f : DATA 2
g: CD rom station

dit is na die format c en een nieuwe installatie veranderd in:

c: os
d: data 1
e: een LEGE SCHIJF :'(
f: dvd brander/speler
g: cd rom station

Maar nu.. ik had dus op F: iets van 23 gig aan belangrijke bestanden staan en f: is nu veranderd in een dvd station.. leek me logisch dat het dan e: was geworden maar die is dus leeg.. :'(

maar als ik nu kijk naar dit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robhop/partities.jpg

zie ik iets vreemds aan die extended partitie.. pm geeft dus aan dat de extented helemaal vol is.. :? terwijl d: en c: nog genoeg schijfruimte overhebben.. ik snap ook niet hoe daar 63 gig aan used mb komt te staan..

het lijkt em dus.. dat op die extended partitie data satat die voor mij op dit moment niet toegankelijk is en dat mn oude f; daar dus kan staan.. iemand hulp?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Verwijderd schreef op 16 mei 2004 @ 15:43:
[afbeelding]

zie ik iets vreemds aan die extended partitie.. pm geeft dus aan dat de extented helemaal vol is.. :? terwijl d: en c: nog genoeg schijfruimte overhebben.. ik snap ook niet hoe daar 63 gig aan used mb komt te staan..

het lijkt em dus.. dat op die extended partitie data satat die voor mij op dit moment niet toegankelijk is en dat mn oude f; daar dus kan staan.. iemand hulp?
Die 63gb is enkel dat het bezet is door een partitie..

waar windows je data gelaten heeft weet ik niet.

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-04 09:02

Gulli

100% Unwiderstehlich

Het lijkt erop dat tijdens het formatteren een schijf is verdwenen omdat de lettervolgorde aan moest sluiten. Ofwel de letter van je data schijf is toegekend aan je cdrom. Waarschijnlijk staat de data nu wel op je E schijf, maar omdat je registry nooit te weten is gekomen dat daar wat op hoort te staan kan windows het ook niet vinden. Met een data recovery tool kun je waarschijnlijk een hoop wel terugvinden, ik kan niet garanderen dat alles terug te vinden is maar ik denk wel een hoop. Het is namelijk nooit gewist, windows weet gewoon niet dat het bestaat.

Tja en de reden waarom dit allemaal is gebeurt... ik zou het niet weten. Volgende keer gewoon niet meer uit dos formatteren maar Partition Magic gebruiken. Die zet voor je op een rijtje wat er gaat gebeuren en zo zie je precies of het allemaal klopt. Plus dat je hiermee heel makkelijk je schijven kunt controleren. (de vriend van Sjef heeft mij verteld dat hij in dos formatteerde, vandaar dat ik dit zeg).

Succes, kijk dus even of je een data-recovery tool kan vinden. Die moet je wel kunnen vinden in I/O FAQ

Note; die 63 gb is het totale volume van je schijf die hij aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Gulli op 16-05-2004 16:20 ]

Connaisseur des femmes

Verwijderd

Als ik kijk naar de filesystems op je verschillende partities kan ik niet anders concluderen dan dat je in DOS de verkeerde schijf geformateerd hebt. DOS herkent namelijk geen NTFS schijven, alleen FAT. Dat betekent dat als je DOS start, je oude F schijf (nu E) automatisch C als schijfletter toegewezen krijgt en deze heb je geformateerd. Je zult dus op zoek moeten naar een recovery tool om deze format ongedaan te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Conclusie,
Niet handig om in dos c: te formateren aangezien dos dus geen NTFS schijven ziet en dus F: heeft geformateerd. Gelukkig met Getdataback nog een groot deel van de data teruggekregen.

Moet hij nog iets met die extended partition doen of is het zo goed?

Verwijderd

ik heb hetzelfde gehad met de overgang van Windows 2000 naar Windows XP alle data van andere partitie WEG het was er wel net als bij jou maar kon er NOOIT meer bijkomen... was voor mij ook echt :'(

gelukkig ben ik eroverheen gekomen :Y)

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik had een soort gelijk probleem.

Tegenwoordig koppel ik gewoon alle schijven los die ik niet nodig heb,
als ik met dat soort dingen bezig ben.
Pas als alles dan weer draait sluit ik de andere schijven ook weer aan.

Want ik ben ook al een keer 20 gig aan data kwijtgeraakt, omdat ik fat32 en
ntfs schijven in mijn systeem had.
Ik heb dit als volgt gedaan: windows 98 bootdisk gebruikt om in dos te komen.. format c gedaan.. vervolgens met 4 bootdisk's en de win2k cd windows er opnieuw op gezet..
Ik start op vanaf 98 diskette....(mijn gecopieëerde cd wilde niet booten)
Ga vanuit a: naar de cdrom, waar ik de Win2K cd al in heb zitten.
Dan draai ik vanaf de cd makeboot.exe en maak zo vier setup diskettes.
(makeboot.exe staat in de map Bootdisk op de cd)

Vervolgens draai ik de setup van de diskettes en installeer gewoon in de oude partitie.
Je krijgt dan wel een melding dat het andere besturingssysteem dan niet meer goed zou functioneren. Ik sla de waarschuwingen in de wind en klik op doorgaan.

Mocht ik de c: partitie schoon willen maken, dan formatteer ik hem gewoon via de
setup die ik vanaf de diskettes draai.

[note]
Wil je standaart HAL installeren ipv acpi, (Hardware Abstraction Layer)
dan moet je tijdens de hardware configuratie van de éérste diskette even op F5 of/en F7 drukken.
Dan krijg je later een prompt waar je de HAL kan kiezen. Daar kies je dan Standaart PC. Je hebt
dan niet meer het probleem dat er meerdere apparaten op één irq staan.
[/note]

[ Voor 3% gewijzigd door Phaerion op 18-05-2004 02:47 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Pagina: 1