Toon posts:

Master Slave probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 18 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nog al oude pc die ik laatst een schoonmaakbeurt gaf. Het was er zo erg aan toe dat het koeling ventilatortje moeilijk draaide door het stof en de andere rotzooi. Toen ging ik hem maar schoonmaken. Ik had toen veel stekkertjes los gemaakt om bij het stroomtoevoer stekkertje van de koeling te komen.
Na het schoongemaakt te hebben had ik hem weer in mn computer gezet en alle stekkertjes (dacht ik) weer goed aangesloten.
Dat heb ik dus verkeerd gedaan.
Er zitten op het moederbord 2 aansluitingen voor harde schijf enz. En er zijn 2 harde schijven en 2 cd spelers. Om die 4 apparaten op de 2 aansluitingen op het moederbord aan te sluiten zijn er 2 kabels met alle 2, 3 stekkertjes.
Ik heb van alles geprobeerd maar hij doet het nog steeds niet. Laatst aan iemand gevraagd hoe het zat en die vertelde mij over Master en Slave. Na dat verhaal wat wijzer geworden maar met de computer is het nog steeds niet gelukt. Kan iemand mij helpen?
Ik ben trouwens nog al een noob op dit gebied.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Je hebt een IDE kabel. Als je die voor je neer legt met het LANGSTE stuk naar links dan is uiterst links de connector die in je moederbord moet, de middelste is master en de rechter is slave :)

IDE apparaten zelf hebben ook master/slave/cableselect instellingen met jumpers achterop maar dat is bij elke weer anders (staat er als het goed is op)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Oxigun schreef op 15 mei 2004 @ 13:29:
Je hebt een IDE kabel. Als je die voor je neer legt met het LANGSTE stuk naar links dan is uiterst links de connector die in je moederbord moet, de middelste is master en de rechter is slave :)
Bij mijn IDE kabels zit de master aansluiting op het uiteinde en niet in het midden. :? Blijkbaar gebruik jij een ander type IDE kabel. :+

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Move Complete Systemen & Laptops » Opslagmedia & I/O Controllers

Heb je deze paar basiscursussen al eens doorgenomen?

Oxigun: De middelste is slave (grijs), de achterste (zwart) is master.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

omg :X

Nu weet ik wel waarom het niet altijd goed werkt 8)7

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik nog een beetje alles zat te proberen enzo, en dan de computer opstarte deed ie het eerst als altijd maar na een paar seconden begint hij te piepen. Een lange piep en daarna 3 korte. En dat doet ie dan de hele tijd door. Betekent dit dan dat ik die IDE kabels verkeerd heb aangesloten? Of betekent dat iets anders

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

/me Welkom op GoT !

De uitleg en tips staan hier al genoemd. Toch wil ik je dringend adviseren om een volgend keer even een viltstift te nemen (en te gebruiken) om de kabels te merken.

Verder is het slim een groot vel papier bij de hand te hebben om duidelijk op te schrijven hoe e.e.a. in elkaar zit gestoken zodat je in omgekeerde volgorde alles weer goed terug aansluit.

Er zijn een aantal leuke sites voor beginnende PC-enthousiasten. www.beginnersweb.nl is er een van.

De verklaring van de piepjes kun je hier vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 15-05-2004 18:32 ]

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals duidelijk in het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] staat beschreven, wordt hier op GoT van de gebruiker verwacht dat vooronderzoek wordt gepleegd eer er een topic wordt geopend. Daaronder valt dus het raadplegen van de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum. Voor jouw IDE-kabel probleem kun je dus in de FAQ van dit subforum terecht: OM FAQ / Beleid. Onder "Een paar basiscursussen" en onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" vind je informatie/tips hoe je kabels/jumpers goed te gebruiken.

En wat betreft de piepjes: deze komen van de BIOS/mobo af. Raadpleeg dan de FAQ van Processors, Mobo's & Geheugen. Daarin zul je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter vinden, waarin je weer 2 linkjes zult vinden naar sites met informatie over BIOS beeps (ook al staat deze informatie gewoonlijk in de handleiding van je moederbord, maargoed) :)

Je ziet het, er is zoveel wat je makkelijk zélf kunt uitwerken. Begin daar maar eerst mee. GoT is bestemd voor diegenen die na het uitzoeken, uitvinden, uitproberen danwel uitsluiten nog steeds niet uitkomen ;) Zie dus de Registratievoorwaarden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.