[HELP!] Wat zijn dit voor ding op de videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Dauthi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 21:02
Afbeeldingslocatie: http://www.reinierszbeheer.demon.nl/oops.jpg

Wat zijn die omcirkelde dingen en wat doen ze?

En is het erg als ze zijn afgebroken... :P zoja kan ik ze er dan weer aan lijmen en zo ja met wat voor lijm.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

lijmen? Lijm geleidt niet, solderen! :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Vage pic....

Staat er nog iets op die dingen? Zo ja: Wat?

Lijmen lijkt me geen strak plan tenzij het met geleidende lijm gebeurt... maar dan nog. Solderen lijkt me verstandiger.

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
dat is of een condensator of een weerstand. kan erg zijn, in sommige gevallen maakt het niet uit. ff zwaar belasten om te testen.

er was laatst trouwens ookal een topic over.[rml][ Videokaart] Onderdeel van 9500pro gemold[/rml]/

[ Voor 15% gewijzigd door Mr.Nobody op 12-05-2004 20:00 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je foto is een beetje heel erg onduidelijk vind ik...
En ik denk niet, dat je het er aan zou kunnen lijmen...

Kan je trouwens het plaatje wat kleiner maken, dan gaat de lay-out van het forum er niet aan... (Moet je hem wel clickable maken ;))

Verwijderd

Dat zijn condensators of spoelen in SMD-package. Het is aan te raden deze er gewoon op te solderen en niet te lijmen omdat er een goed contact moet zijn met de printplaats. En wat ze doen? Ja dat wordt moeilijk, dat kun je vanaf hier niet zien :9

• Dauthi
ik heb er al mee gegamed paar rondes nfsu deed het gewoon perfect.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
k zou ze niet lijmen, want dan heb je kans dat de lijm ook tussen de raak vlakken komt en zoals hierboven al gezegd, lijm gelijd niet,
dus er goed opdrukken en dan met tape of iets vast zetten.
en beter is natuurlijk solderen

of het erg is dat die dingen eraf liggen?? steek hem erin en kijk naar het resultaat, ontploffen zal het wel niet zo snel....

• Dauthi
WFvN schreef op 12 mei 2004 @ 19:53:
Vage pic....

Staat er nog iets op die dingen? Zo ja: Wat?

Lijmen lijkt me geen strak plan tenzij het met geleidende lijm gebeurt... maar dan nog. Solderen lijkt me verstandiger.
Er staan C nummers bij. C214 e.d.

Verwijderd

Dauthi schreef op 12 mei 2004 @ 19:58:
[...]

Er staan C nummers bij. C214 e.d.
dan zijn het condensators

• Dauthi
ernstig of niet ?

Verwijderd

Ik kan zo niet zien (en met mij ook anderen) wat de functie is van die condensators. Misschien dat ze met de voeding van je kaart hebben te maken (ze zijn namelijk nogal groot) en dan zal je kaart het wel blijven doen, al zul je wel iets van de kwaliteit merken (of je merkt het niet omdat het verschil niet zo groot is). Maar ik denk dat het niet veel schade aan je kaart kan aanrichten.

• Dauthi
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 20:10:
[...]

Ik kan zo niet zien (en met mij ook anderen) wat de functie is van die condensators. Misschien dat ze met de voeding van je kaart hebben te maken (ze zijn namelijk nogal groot) en dan zal je kaart het wel blijven doen, al zul je wel iets van de kwaliteit merken (of je merkt het niet omdat het verschil niet zo groot is). Maar ik denk dat het niet veel schade aan je kaart kan aanrichten.
Ik heb er daarnet gewoon NFSU mee kunnen spelen zonder problemen. Dus het zou het gewoon moeten doen.

Verwijderd

Dauthi schreef op 12 mei 2004 @ 20:27:
[...]

Ik heb er daarnet gewoon NFSU mee kunnen spelen zonder problemen. Dus het zou het gewoon moeten doen.
Dat las ik idd, maar dit betekent nog niet dat het op lange termijn goed blijft werken. Het kan ook zijn dat je grafische kaart minder stabiel wordt of dat hij op een gegeven moment stroom tekort komt (daar zijn die condensators voor die als 'opslagtanks' dienen). Als het dus idd de condensators van de voeding zijn, dan kan het dus zijn dat je kaart op sommige momenten wat traag zal zijn (omdat er minder stroom is 'opgeslagen' en hij dit dus ergens anders vandaan moet halen, de voeding ja :)). Dus als het nu werkt, hoeft het niet te BLIJVEN werken, en als het blijft werken hoeft het niet 100% stabiel te zijn.

• Dauthi
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 20:35:
[...]

Dat las ik idd, maar dit betekent nog niet dat het op lange termijn goed blijft werken. Het kan ook zijn dat je grafische kaart minder stabiel wordt of dat hij op een gegeven moment stroom tekort komt (daar zijn die condensators voor die als 'opslagtanks' dienen). Als het dus idd de condensators van de voeding zijn, dan kan het dus zijn dat je kaart op sommige momenten wat traag zal zijn (omdat er minder stroom is 'opgeslagen' en hij dit dus ergens anders vandaan moet halen, de voeding ja :)). Dus als het nu werkt, hoeft het niet te BLIJVEN werken, en als het blijft werken hoeft het niet 100% stabiel te zijn.
Thnx voor de info ik ga binnenkort opzoek voor geleidende lijm en plak ik meteen alles vast. En ik check of me soldeer bout het aankan.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-08 20:03

Metten

ik hou het graag simpel

kan je die dingen niet gewoon vastmaken door ze er op hun plek te leggen en de bout ff tegen de (gebroken) soldeerresten aan te houden? Het zou dan weer aan elkaar moeten smelten.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Metten schreef op 12 mei 2004 @ 22:00:
kan je die dingen niet gewoon vastmaken door ze er op hun plek te leggen en de bout ff tegen de (gebroken) soldeerresten aan te houden? Het zou dan weer aan elkaar moeten smelten.
Dit is idd de truuk om een SMD-component te solderen. Meestal moet je er dan nog een heeeel klein beetje soldeertin bij doen, en dan zit 't weer perfect :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou de bout er vooral niet te lang ophouden. SMD spul moet je geloof ik op een lage temperatuur solderen.

In fabrieken doen ze het in de oven, maar daar zou ik bij jou thuis niet aan beginnen. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Dauthi
Thnx Voor alle Tips :) Ik zal kijken of het me allemaal lukt :P

Verwijderd

even als toevoeging voor het geval je gaat solderen: er wordt meestal een soldeerbout van 8W of 12W gebruikt voor dit soort componenten

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 14:41

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Wat voor kaart is het eigenlijk? Dan zou je eventueel op internet een "plattegrond" op kunnen zoeken en kijken wat het is.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Dauthi
the_shadow schreef op 12 mei 2004 @ 22:51:
Wat voor kaart is het eigenlijk? Dan zou je eventueel op internet een "plattegrond" op kunnen zoeken en kijken wat het is.
Club3d Ati Radeon 9800 Pro 128 Mb

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 20:35:
[...]
Als het dus idd de condensators van de voeding zijn, dan kan het dus zijn dat je kaart op sommige momenten wat traag zal zijn (omdat er minder stroom is 'opgeslagen' en hij dit dus ergens anders vandaan moet halen, de voeding ja :)).
Dit soort grotere condensators (wellicht zijn het elco's in SMD-package, let in dat geval op de polariteit bij terugsolderen!) worden inderdaad met name gebruikt om de voedingsspanning voor geheugen of GPU te bufferen. Ontbreken van deze elco's (dus ontbreken van voldoende buffering) leidt echter niet tot lagere prestaties vanwege een 'stroomtekort'. Doordat de voedingsspanning niet voldoende gebufferd is, blijft er teveel rimpel over op de voedingsspanning waardoor een GPU of geheugenmodule onvoorspelbaar gedrag kan voorkomen. De symptomen hiervan zijn artifacts en vastlopend beeld.
Het kan echter zijn dat de voedingsspanning die aan de AGP wordt aangeboden op het mobo al voldoende wordt gebufferd. In dat geval kan het zijn dat het ontbreken van deze condensatoren op de VGA kaart geen consequenties heeft. Als je langere tijd hebt gewerkt met de kaart onder zware belasting en hij blijft stabiel draaien, is er niks aan de hand (uiteraard...). Als je de kaart een paar uur stresstest en hij komt daar goed doorheen, mag je aannemen dat de kaart het in de toekomst goed zal blijven doen. Doordat de kaart echter in grotere mate afhankelijk wordt van de kwaliteit van de voeding en het moederbord, kan het wel zijn dat je bij de eerstvolgende upgrade (schijf erbij, DVD-RW erbij, andere CPU, meer memory, noem maar op) de balans omslaat en de kaart een niet voldoende gebufferde voedinsspanning krijgt en alsnog instabiel wordt. Houd het dus goed in de gaten!

Overigens is (correct) terugsolderen van de componenten natuurlijk de beste oplossing. En zolas gezegd: als het SMD-elco's zijn (ziet het niet naar uit, die zijn wat 'geler' van kleur meestal of juist zwart), let dan op da polariteit bij terugsolderen.

Verwijderd

koraks schreef op 12 mei 2004 @ 23:53:
[...]

Dit soort grotere condensators (wellicht zijn het elco's in SMD-package, let in dat geval op de polariteit bij terugsolderen!) worden inderdaad met name gebruikt om de voedingsspanning voor geheugen of GPU te bufferen. Ontbreken van deze elco's (dus ontbreken van voldoende buffering) leidt echter niet tot lagere prestaties vanwege een 'stroomtekort'.
Als het de voeding betreft, wat ik denk en jij volgensmij ook, dan zijn het idd de condensators/elco's die geplaatst zijn voor buffering. Het hoeft echter niet per se zo te zijn dat dit is om de rimpel uit te voedingsspanning te halen, hoewel dit helemaal juist is. Wat niet juist is, is dat je zegt dat ze niet bedoeld zijn om een tijdelijk stroomtekort op te vangen als er op een bepaald moment even een grote stroom van de voeding wordt gevraagd. Daarom moeten deze condensators ook altijd dicht bij de IC's worden geplaatst zodat de 'tank' met stroom dichtbij is.

Wat ik dus wil zeggen: de condensators/elco's op de videokaart kunnen dus verschillende functies hebben en ik vind het dus niet goed als je zegt dat het niet komt door een 'stroomtekort', het is gewoon een tweede mogelijkheid. Je kunt van zo'n foto niet zien waar de condensators in dit geval voor dienen.

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

offtopic: maar hoe krijg jij die dingen er dan afgebroken?

• Dauthi
M.I.G. schreef op 13 mei 2004 @ 08:10:
offtopic: maar hoe krijg jij die dingen er dan afgebroken?
Ongeduldigheid met het eruit halen van me hddrack :X ik schaam me diep :X
Pagina: 1