Wat zijn die omcirkelde dingen en wat doen ze?
En is het erg als ze zijn afgebroken...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
[ Voor 15% gewijzigd door Mr.Nobody op 12-05-2004 20:00 ]
Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)
Verwijderd
Er staan C nummers bij. C214 e.d.WFvN schreef op 12 mei 2004 @ 19:53:
Vage pic....
Staat er nog iets op die dingen? Zo ja: Wat?
Lijmen lijkt me geen strak plan tenzij het met geleidende lijm gebeurt... maar dan nog. Solderen lijkt me verstandiger.
Verwijderd
Ik kan zo niet zien (en met mij ook anderen) wat de functie is van die condensators. Misschien dat ze met de voeding van je kaart hebben te maken (ze zijn namelijk nogal groot) en dan zal je kaart het wel blijven doen, al zul je wel iets van de kwaliteit merken (of je merkt het niet omdat het verschil niet zo groot is). Maar ik denk dat het niet veel schade aan je kaart kan aanrichten.Dauthi schreef op 12 mei 2004 @ 20:06:
ernstig of niet ?
Ik heb er daarnet gewoon NFSU mee kunnen spelen zonder problemen. Dus het zou het gewoon moeten doen.Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 20:10:
[...]
Ik kan zo niet zien (en met mij ook anderen) wat de functie is van die condensators. Misschien dat ze met de voeding van je kaart hebben te maken (ze zijn namelijk nogal groot) en dan zal je kaart het wel blijven doen, al zul je wel iets van de kwaliteit merken (of je merkt het niet omdat het verschil niet zo groot is). Maar ik denk dat het niet veel schade aan je kaart kan aanrichten.
Verwijderd
Dat las ik idd, maar dit betekent nog niet dat het op lange termijn goed blijft werken. Het kan ook zijn dat je grafische kaart minder stabiel wordt of dat hij op een gegeven moment stroom tekort komt (daar zijn die condensators voor die als 'opslagtanks' dienen). Als het dus idd de condensators van de voeding zijn, dan kan het dus zijn dat je kaart op sommige momenten wat traag zal zijn (omdat er minder stroom is 'opgeslagen' en hij dit dus ergens anders vandaan moet halen, de voeding jaDauthi schreef op 12 mei 2004 @ 20:27:
[...]
Ik heb er daarnet gewoon NFSU mee kunnen spelen zonder problemen. Dus het zou het gewoon moeten doen.
Thnx voor de info ik ga binnenkort opzoek voor geleidende lijm en plak ik meteen alles vast. En ik check of me soldeer bout het aankan.Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 20:35:
[...]
Dat las ik idd, maar dit betekent nog niet dat het op lange termijn goed blijft werken. Het kan ook zijn dat je grafische kaart minder stabiel wordt of dat hij op een gegeven moment stroom tekort komt (daar zijn die condensators voor die als 'opslagtanks' dienen). Als het dus idd de condensators van de voeding zijn, dan kan het dus zijn dat je kaart op sommige momenten wat traag zal zijn (omdat er minder stroom is 'opgeslagen' en hij dit dus ergens anders vandaan moet halen, de voeding ja). Dus als het nu werkt, hoeft het niet te BLIJVEN werken, en als het blijft werken hoeft het niet 100% stabiel te zijn.
Dit is idd de truuk om een SMD-component te solderen. Meestal moet je er dan nog een heeeel klein beetje soldeertin bij doen, en dan zit 't weer perfectMetten schreef op 12 mei 2004 @ 22:00:
kan je die dingen niet gewoon vastmaken door ze er op hun plek te leggen en de bout ff tegen de (gebroken) soldeerresten aan te houden? Het zou dan weer aan elkaar moeten smelten.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Toen waren beige computers heel gewoon.
Verwijderd
I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."
Club3d Ati Radeon 9800 Pro 128 Mbthe_shadow schreef op 12 mei 2004 @ 22:51:
Wat voor kaart is het eigenlijk? Dan zou je eventueel op internet een "plattegrond" op kunnen zoeken en kijken wat het is.
Dit soort grotere condensators (wellicht zijn het elco's in SMD-package, let in dat geval op de polariteit bij terugsolderen!) worden inderdaad met name gebruikt om de voedingsspanning voor geheugen of GPU te bufferen. Ontbreken van deze elco's (dus ontbreken van voldoende buffering) leidt echter niet tot lagere prestaties vanwege een 'stroomtekort'. Doordat de voedingsspanning niet voldoende gebufferd is, blijft er teveel rimpel over op de voedingsspanning waardoor een GPU of geheugenmodule onvoorspelbaar gedrag kan voorkomen. De symptomen hiervan zijn artifacts en vastlopend beeld.Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 20:35:
[...]
Als het dus idd de condensators van de voeding zijn, dan kan het dus zijn dat je kaart op sommige momenten wat traag zal zijn (omdat er minder stroom is 'opgeslagen' en hij dit dus ergens anders vandaan moet halen, de voeding ja).
Verwijderd
Als het de voeding betreft, wat ik denk en jij volgensmij ook, dan zijn het idd de condensators/elco's die geplaatst zijn voor buffering. Het hoeft echter niet per se zo te zijn dat dit is om de rimpel uit te voedingsspanning te halen, hoewel dit helemaal juist is. Wat niet juist is, is dat je zegt dat ze niet bedoeld zijn om een tijdelijk stroomtekort op te vangen als er op een bepaald moment even een grote stroom van de voeding wordt gevraagd. Daarom moeten deze condensators ook altijd dicht bij de IC's worden geplaatst zodat de 'tank' met stroom dichtbij is.koraks schreef op 12 mei 2004 @ 23:53:
[...]
Dit soort grotere condensators (wellicht zijn het elco's in SMD-package, let in dat geval op de polariteit bij terugsolderen!) worden inderdaad met name gebruikt om de voedingsspanning voor geheugen of GPU te bufferen. Ontbreken van deze elco's (dus ontbreken van voldoende buffering) leidt echter niet tot lagere prestaties vanwege een 'stroomtekort'.
Ongeduldigheid met het eruit halen van me hddrackM.I.G. schreef op 13 mei 2004 @ 08:10:
offtopic: maar hoe krijg jij die dingen er dan afgebroken?