[Videokaart] Onderdeel van 9500pro gemold

Pagina: 1
Acties:

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Hallo, ik ben de eigenaar van een Club3d Radeon9500pro. ( Plaatje is van een gigabyte, hij heeft dezelfde pcb en kon geen plaatje van een club3d vinden ) Nou had ik mijn kaart er eens uit en laat ik hem meteen uit mijn handen kletteren. |:( :X

Hopsa, onderdeeltje eraf. Ik heb het gevalletje nog wel. Heb hem er alweer op gesoldeerd maar kreeg alleen lopende strepen in beeld na ongeveer 20 sec. Daarna gereboot maar strepen bleven Onderdeeltje er weer af en hij doet et weer. :? Hij zit dus nu in de pc met een onderdeeltje minder :X

Kheb ook al gezocht op google maar als je niet weet hoe zoon ding heet is het lastig zoeken :/

Zouden jullie kunnen vertellen waar dit ding voor is en of ie er weer op moet om schade te voorkomen? Ander laat ik het zo. Hij werkt nl prima zonder het ding. Het gaat om dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/pakje_bakmeel/full9500pro.jpg

dit ding is d00d :

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Pakje_bakmeel/achterkant.jpg

( Die andere blauwe pijltjes zaten al op het plaatje btw ;) )

*help :| ;( :'( :r

offtopic:
Kwee nie of ie hier goed staat , Verplaats het topic maar als ie ergens anders moe

[ Voor 33% gewijzigd door Pakjebakmeel op 12-03-2004 00:21 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hij staat hier goed, en dat dingetje waar je een cirkel omheen hebt staan, ziet er uit als een standaard transistortje, maar dan heel klein. Ik weet niet of deze voor consumenten te bestellen zijn, maar als je heel handig bent met een soldeerbout is het in principe mogelijk om dat ding te vervangen.
Makkelijk wordt het echter niet. Anders kun je ook proberen een 'normale' weerstand daar te solderen.
Je moet dan wel weten hoeveel Ohm die weerstand is :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Pakjebakmeel
Dat kan ik zo meten maar is het nou een transistor of een weerstand of is dat weer hetzelfde !? nee toch?

Wat doet die weerstand. Waarom doet de kaart het ook zonder en wat is het gevolg van het draaien zonder dit ding?

[ Voor 36% gewijzigd door Pakjebakmeel op 12-03-2004 00:23 ]

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
dat is een smd, als er een C bijstaat is het een condensator, als er een R bijstaat een weestand. normaal gesproken staat er ook nog een getal bij

kan alleen niet zien op dit plaatje wat het is, maar aangezien ie dicht bij de geheugenchips zitten zal het waarschijnlijk iets met het geheugen te maken hebben.

misschien krijg je alleen problemen bij iets wat veel geheugen vraagt van je videokaart.

zo ver ik weet worden smd's vast gesoldeert door er soldeerpasta onder te doen en er dan een hetelucht apparaat op te richten. geen idee of je ze normaal kan solderen. lijkt me moeilijk aangezien je er niet onder kan komen met je soldeerbout. soldeerbout op de smd houden lijkt me niet bevordelijk voor de smd

[ Voor 64% gewijzigd door Mr.Nobody op 12-03-2004 00:33 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Pakjebakmeel
3dmark03 doet ie wel nog. Ongeveer zelfde performance maar als ik de driver reinstall ben ik de control panel kwijt :?
*opgelost. :)

denk ook dat ie dood is door de hitte. :( ( Dat onderdeeltje dan)

*en errug "niet op de kaart" :P :z

Maar weet niemand precies wat ie doet, (of nu niet meer doet).
Want alles loopt wel nog gewoon.

[ Voor 74% gewijzigd door Pakjebakmeel op 12-03-2004 00:57 ]

Verwijderd

dat onderdeeltje is zeker een condensator en er staat niet altijd wat op.
meet maar eens met een multimeter en dan zal je zien dat die geen doorgang geeft.Het lijkt voor een beginner dan dat die kapot is (issie niet).
Wat ik zo kan zien is het een ontkoppel condensator en die is ervoor om evt ruis of pieken uit de spanning te halen.en die eraf ligt is volgens mij de ontkoppeling van een geheugen chip.
Voorzichtig erop solderen en de boel doet het weer.Wel solderen op een metalen aanrecht blad en dan ook een draad van je soldeerbout naar aanrechtblad.
En vooral niet te lang je bout eraan houden en ZEKER niet met een stook-ijzer van 100wat!!!
Aarding en korte soldeertijd is belangrijk bij dit soort SMD onderdelen(o.a tegen statische ladingen)..

• Pakjebakmeel
Wat is het gevolg van zonder dit ding doorlaten gaan dan? Alles werkt nl gewoon.

Verder had ik hem er al weer aangesoldeer maar toen gaf ie alleen maar strepen in beeld. Toen ik hem er weer afhaalde was alles ok. Zou dit betekenen dat het ding stuk is? Hij maakte cker weten goed contact. Heb alleen niet geaard gesoldeerd en ook best wel lang de bout erop gehouden omdat de soldeer niet wilde smelten doordat het contactpunt van de bout te klein was.

Waarschijnlijk is ie dus d00d. Zou je zoon ding mogelijk kunnen krijgen bij een electronica winkel? Dan kan ik het alsnog proberen.

Wat moet ik meten dan? weerstand? als die oneindig is issie ok? hoe weet ik of ie stuk is dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Pakjebakmeel op 12-03-2004 12:05 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:52
Waarschijnlijk wordt ie gebruikt om een voedingsspanning te filteren. Tegengaan van hoogfrequente ruis.
Als je kaart het gewoon doet zou ik er verder niks meer aan doen. Onder de noemer (is niet helemaal juist in dit geval) If it aint broke; don't fix it.

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:34

Stronkie

Where wind is Trouble

ik denk ook dat het het een filter condensator is.

Mijn advies is soldeer tin opn een plek smelten , drupje op de plek doen, condensator erop.
restand drupje om andere contact leggen en bingo werkt asl een tiet

• Pakjebakmeel
T probleem is dat ik a, een te groffe soldeerbout heb. en b, Het tin niet wil vloeien. Waarschijnlijk omdat de pcb niet warm wordt. Ik kan hem wel solderen maar het tin hecht niet aan het aanhechtingspuntje op de pcb. Wel aan de transistor.

Hoe kan ik nou weten of ie stuk is of niet? :?

• olof
Je kaart doet het wel?

Niks aan doen dan verder. Gewoon zonder dat kreng in je pc stoppen en nooit meer aankomen.

• Pakjebakmeel
olof schreef op 12 maart 2004 @ 12:58:
Je kaart doet het wel?

Niks aan doen dan verder. Gewoon zonder dat kreng in je pc stoppen en nooit meer aankomen.
Wat is de motivatie hiervan dan? Ik zoek meer een andwoord in de vorm van blablabla, OMDAT. blablabla. Strax is het iets om mijn geheugenvoltage te regelen en gaat er nu ineens meer volt door mijn mem ( onbedoelde volt mod :P ) en kap ie er na 2 maanden ineens mee :X :|

• olof
Geef dan eerst even antwoord op mijn vraag.

Zodra ik daar een antwoord op heb kan ik het je wat beter uitleggen.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
beter dat hij het nog 2 maanden doet, dan als je een nieuwe erop soldeert en hij is gelijk dood :+

Verwijderd

Je moet een oneindige weerstand meten.je kan je soldeer-punt wat "kleiner"maken door er een dunne draad eromheen te wikkelen en met die draad solderen.
Als je strepen hebt dan maak je toch op de een of andere manier een sluiting.Waarschijnlijk omdat de bout te groot is.
als je de spanning meet met de kaart in de pc dan zal je over die twee aansluitingen 5 of 3,3 volt meten.Als dat zo is dan soldeer je een condensator erop van 68 -100 nF.
Kapot zal je videokaart zonder dat ding niet gaan maar bij hogere resoluties kan je wel onstabiel beeld krijgen.Ligt een beetje aan de hoeveelheid ruis wat op de voeding zit...

als je in de buurt van zuid limburg woont kan ik je die condensator er wel opzetten.Ik heb alle apparatuur..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 13:17 ]

• Pakjebakmeel
Ik heb al in meerdere posts aangegeven dat de kaart gewoon prima werkt ;)

@matchles helaas woon ik in Noord holland :P bedankt voor het aanbod iig.

Het dinkie maakte geen sluiting als ik zo keek. Netjes beide kanten aangesloten en geen soldeer rommel gelekt ofzoow. Denk dat ie gewoon dood is. De kaart deed het ook nl 20 sec en kapte er daarna mee.

• olof
olof schreef op 12 maart 2004 @ 12:07:
Waarschijnlijk wordt ie gebruikt om een voedingsspanning te filteren. Tegengaan van hoogfrequente ruis.
Als je kaart het gewoon doet zou ik er verder niks meer aan doen. Onder de noemer (is niet helemaal juist in dit geval) If it aint broke; don't fix it.
Wat is dus ook al heb gezegd. Zeer waarschijnlijk filter ie je voeding.

Deze wordt op wel meer dan alleen deze plek gefilterd, dus een filtertje minder maakt echt niet uit. Het zal geen buffer zijn, want daar is zo'n condensatortje veel te klein voor.
Hij zit niet bij je uitgangen in de buurt dus is het ook niet aannemlijk dat het een C-tje is voor je uitgangsfilter.
Zo te zien zit hij bij het geheugen. Daar zitten er wel meer en de chips zullen vanuit een zelfde spanningsregelaar gevoed worden. Daarom durf ik met enige zekerheid wel te zeggen dat er dus wel op meerdere plekken al gefilterd wordt waardoor deze niet veel uit zal maken.
Het is toch allemaal aan hetzelfde circuit gekoppeld dus dat beinvloed elkaar al wel.

Ik zou er persoonlijk dus lekker niks aan doen. Zeer waarschijnlijk zul je er nooit iets van merken en ik denk ook niet dat het de levensduur zal beinvloeden.

• Pakjebakmeel
Er staan er wel een paar is serie. Aan die 2 buitenste baantjes op de print zitten er nog meer. Is de gehele kring nu niet onderbroken? * Zal trouwens een kijken als ik thuis kom of ie nog wel 128 herkent. Strax zijn er 2 chippies dood en heeft ie nog maar 96Mb ram :/

• olof
In een filter is een C meestal naar aarde gekoppeld, dus niet in serie maar eerder parrallel.

• Zerora
  • Laatst online: 00:12

Zerora

Ik Henk 'm!

Heb je er al een zwaar 3d spel mee gespeeld. Zo ja, geeft ie problemen die voor het incident niet er niet waren?

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Zerora schreef op 12 maart 2004 @ 13:41:
Heb je er al een zwaar 3d spel mee gespeeld. Zo ja, geeft ie problemen die voor het incident niet er niet waren?
3D Mark ;)

• Pakjebakmeel
JA, de score is ook nog wel hetzelfde gebleve. Ook far cry doet ut nog, Maar zou het kunnen dat ie ineens minder mem vind? Ik ben over een uurtje of wat wel thuis en kijk ik ff..

Verwijderd

neh.. die condensator doet niks met je mem.ook zal de kaart er niet kapot van gaan.

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:34

Stronkie

Where wind is Trouble

achter af denk ik het ook niet nee, maar toch het zal wel ergens voor gediend hebben.

Ach happy gaming joh

Verwijderd

er is trouwens best een kans dat je dat dingetje verkeerd om hebt gemonteerd, ziet er namelijk nogal symmetrisch uit. En dan blokkeerd ie alle stroom als het een condensator is tenminste. Een condenstor kan dan trouwens ook uit elkaar spatten.

Maar zoals eerder gezegd. Als je hem niet nodig hebt dan zou ik hem er niet op solderen. Je hebt meerdere van die dingen als backup.

• olof
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 16:19:
er is trouwens best een kans dat je dat dingetje verkeerd om hebt gemonteerd, ziet .......
Helaas. We gaan niet door voor het cd pakket. :+

Maar even zonder gein. Dit soort condensatoren is nooit verkeerd om te monteren.Dit zijn altijd "normale" condensatoren en geel elco's. Het maakt dus niet uit of je hem rechtom, linksom of zelfs op de kop erop zet.

• Pakjebakmeel
Als ik het dus goed begrijp nemen die andere die erop zitten nu zijn functie over? Die zitten er dus voor het geval er 1je kapot gaaT? In dat geval laat ik het gwoon zoow. :)

• olof
Dat ook weer niet helemaal, maar het is niet het enige C-tje die dit werk doet. Aangezien er meer zijn zal het dus niet zo veel uitmaken dat er nu een minder "aan het werk is".

• Pakjebakmeel
Hmmz, mijn score OC'd is wel een stuk lager : 3800 Ivp 4600. Dat ding MOET er dus weer op. Wanneer is ie nou stuk dan? Als ie een oneindige weestand heeft?

Verwijderd

{ er is trouwens best een kans dat je dat dingetje verkeerd om hebt gemonteerd, ziet er namelijk nogal symmetrisch uit. En dan blokkeerd ie alle stroom als het een condensator is tenminste. Een condenstor kan dan trouwens ook uit elkaar spatten. }

Dat is alleen met elko's zo.Bij dit onderdeel maakt het niet zoveel uit.
Een elko spat alleen uit elkaar als je hem verkeerd om monteerd of als de spanning te laag is.Maar deze condensator is geen elko maar een keramische condensator..

• Pakjebakmeel
Heb hem er wederom op gesoldeerd . Maakt ook goed contact. Heb van tevoren even de codensator en het soldeeroppervlak schoongemaakt. Weer strepen door het beeld :/ Wat ik denk is dat het d00d is . Waar kun je deze dingen verkrijgen? En kan je de capaciteit meten? Kon op google ook al geen specificaties vinden.

Wat zou ik kunnen gebruiken als alternatief ; hoe kan ik het meten of wie weet de specificaties van dit ding?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.wima.com/graphik/cartsimage15.jpg

Zo ziet het er van dichtbij uit.
Nu is het alleen zo dat je op de foto van jouw kaart bijzonder kleine tinpuntjes om het condensatortje heen ziet .
Dit zijn verbindingen met onderliggende koperbaantjes, het is een multilayerprintje.
Wanneer deze door te grote hoeveelheden tin contact gaan maken met de rest dan komt het ook niet goed.
Probeer de plek schoon te solderen en het condensatortje opnieuw te solderen, gebruik een klein en schoon soldeerboutje en elektronica tin ( met harskern ).
Succes

• Pakjebakmeel
Kan ie d00d zijn door de warmte of doen condensatoren daar niet aan?

Verwijderd

Dat zou zeker kunnen , zeker in het geval van te lange verhitting.
Ik weet niet of er mischien een leesbare waarde opstaat , anders kun je mischien een gewone keramische condensator in huis halen en die er op solderen.
Als er geen waarde opstaat zou je zelfs een regelbare condensator ( trimmer )kunnen gebruiken.
De waarde zal ergens tussen de 10 en 80 pf liggen

Afbeeldingslocatie: http://learning.media.mit.edu/projects/gogo/new/parts_images/ceramic_cap.jpg
Een keramische condensator

Afbeeldingslocatie: http://www.arndt-electronics.com/products/prodimages/134818.jpg
Een regelbare condensator ( trimmer )

• Pakjebakmeel
Dank :)

Wat is het effect als je een te grote of kleine neemt dan?> / Hoe merk je dat je de goede waarde hebt? Kan ik de huidige meten oid?

Verwijderd

Gezien dat de kaart het ook zonder doet zul je het niet merken.
Alleen als je zelf aangeeft dat de score in 3dmark zoveel lager is geworden zou je dus aan de hand van een nieuwe score na het plaatsen van een nieuwe condensator kunnen weten of je in de buurt van de juiste waarde komt .

Overigens heb ik zelf mijn twijfels of het invloed heeft op de prestaties omdat, zoals eerder is aangegeven door andere tweakers, het hier hoogstwaarschijnlijk gaat om een filtertje waarvan er uiteraard meerdere van zijn .
Deze zijn voor eventuele ontstoring en hebben geen invloed op de prestaties van de kaart .

• Pakjebakmeel
De niet Oc'd score is vrijwel gelijk maar de Oc'd waarde wijkt veel te veel af. Misschien dat bij die hogere snelheid zonder dat filter inteferentie ontstaat :? ? Misschien omdat ze in serie staan doen de andere het nu ook niet meer. *ziet er wel naar uit.

Is er niet een simpele manier? Zoals met een multimeter de capaciteit meten? Ik heb nl een vrij geavanceerde... kan het hier niet mee?

Verwijderd

Niet als ie stuk is........

• Pakjebakmeel
Er zitten er meerde op . Elke memchip heeft er 2. Ik neem aan dat dit dezelfde zijn,. Zou ik de capaciteit van die kunnen meten?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik had vroeger perongelijk ook zo`n ding van mn Geforce 2 gemolt :P

die kaart loopt nog net zo fijn bij zn nieuwe eigennaar zonder dat componentje :)

404 Signature not found

Verwijderd

Het probleem is dat je zo'n andere dan ook zou moeten los solderen omdat je anders door circuits heen zou meten , en dan heb je er twee die er weer opmoeten .
Heb je in je vriendenkring niet iemand met zo'n kaart zodat je daar 3dmark kunt draaien en dat daarna kunt herhalen met jouw kaart er in .
Een verschilletje heb je dan natuurlijk altijd wel, maar geen 1000 punten.
Haal anders een reeks van die keramische condensators in huis, die dingen kosten vrijwel niets .
Gewoon een stuk of acht , van 10, 20, 30 pf enz. t/m 80pf ,en begin met die van 10 pf te plaatsen en kijk of dit überhaupt invloed heeft op 3dmark.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 10:23 ]

• Pakjebakmeel
Denk dat het dan nog het beste is om een 2 draadjes aan de print te maken en dan aan die draadjes steeds de condensator te plaatsen. Zo hoef je niet steeds risicovol aan de print te solderen met het risico dat ik die gaatjes opvul met soldeer. Dan werkt ie waarschijnlijk niet meer.

Oke, even samenvattend:

1Welke soorten heb je nou en welke moet ik hebben? Ik heb nl elco , condensator en keramische condensator gehoord.
2Kan ie nou wel of niet verkeerdom en hoe weet ik wat doe goede kant is?
3Heb ik alleen met capacititeit te maken? Niet volt ohm etc? *n00b op dit gebied :P
De waarde zal ergens tussen de 10 en 80 pf liggen
Waarop baseer je dat dan? :X

[ Voor 8% gewijzigd door Pakjebakmeel op 15-03-2004 10:43 ]

Verwijderd

Je moet de keramische condensators hebben.
Het maakt niet uit hoe je ze plaatst .
De waarde is echter moeilijk te schatten, tis dus meer de ervaring dat het vaak in die range zit.
Staat er geen waarde op het componentje zelf?
Met het voltage heb je eigenlijk niet te maken omdat die zeer laag zijn en ohm’s al helemaal niet , dat heeft betrekking tot weerstanden.

Maar 10pf is een risicovrij begin, al was het alleen maar om te kijken of de kaart dan weer aan de juiste 3dmark’s komt.

Ik zie op een detailfoto dat er inderdaad niets op staat , het zal echt niet makkelijk zijn om dat te achterhalen Afbeeldingslocatie: http://brainbox.co.kr/image/news_product/2003/09/15/Memory.jpg

Dit is toch wel alles wat ik je mee kan geven want van afstand is het echt moeilijk .
Als ik zelf zo’n kaart in bezit had dan had ik wel de bereidwilligheid gehad om het componentje te de-solderen en door te meten , maar ik heb alleen nvidia kaarten.

Maar als het exact zo’n geel dingetje is als op het midden van de foto dan is het in elk geval een condensatortje en niet iets anders.
Afbeeldingslocatie: http://www.themodfathers.com/Reviews/9600pro/7.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt , succes

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 11:31 ]

• Pakjebakmeel
Het is er zo eentje als op je bovenste plaatje, niet zoals op die onderste. Waar woon je ergens dan ..? Misschien dat er de mogelijkheid is dat ik hem eens langsbreng als je dat zou willen doen...? Anders gaat ik gewoon zelf even prutsen. :X

Verwijderd

Ok, op het bovenste plaatje zijn ook condensators.
Ik hoop dat het printje nog een beetje fatsoenlijk is en niet te heet is geweest.
Ik denk dat het raadzaam is om het printje op die plek even schoon te solderen met koperlitse en vervolgens te reinigen met alcohol om harsresten te verwijderen.
Hiermee krijg je het overzicht terug .
Ook het componentje wat er vanaf gekomen is kun je dan reinigen.
Dan kun je het componentje even door meten op capaciteit zonder de meetpennen met de vingers op het componentje te drukken anders krijg je een vreemde waarde .
Mocht je een aannemelijke waarde krijgen, tussen de 2 en 200 pf dan kun je het componentje voor de zekerheid nog eens ohm’s doormeten, hij dient dan oneindig te zijn .
Als dit alles zo is dan kun je het componentje nog een keer met een fijn soldeerboutje er op plaatsen zonder de andere minuscule eilandjes te raken
In de hoop op succes, hou me op de hoogte.

• Pakjebakmeel
Zal ik gaan doen zodra ik thuis kom . Dank voor alle hulp :) post dan even het resultaat ;)

Welke stand moet ik de multimeter zetten om capaciteit te meten?

Als ie GEEN oneindigende weerstand heeft is ie dus stuk. ok

Verwijderd

Je dient dan in bezit te zijn van een multimeter die capaciteit kan meten .
Dat kunnen ze lang niet allemaal

• Pakjebakmeel
aha, volgens mij heeft de pa van mijn vriendin er zo een. Dan gaat het alleen vanavond alleen niet meer lukken denk ik ;) Ga ook wel even kijken of de mijne dat toevallig niet kan,. Tis nl wel een redelijk geavanceerde.

Verwijderd

zoals ik al eerder poste zit de capaciteit tussen de 68 en 100 nF.kan je de SMD niet solderen dan kan je een kleine gewone condensator erop zetten.soldeert wat makkelijker.normale waarde voor filtering is 100nF.
Met die andere condensators heb je niks te maken.mooi vanaf blijven.en die staan niet in serie :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 12:31 ]

Verwijderd

SMD techniek dien je een "speciale" soldeerbout voor te hebben. Doe je dit met een gewone (niet regelbare) soldeerbout is de kans 99% dat je door oververhitting het componentje doorbrand, en in het geval van (drie) dubbele printplaat layer de kans groot is dat je nog meer onherstelbare schade veroorzaakt.

Verwijderd

klopt,normaal werk je met een hot air bout.
Ik heb deze
http://www.hakko.com.hk/c...ct/hotair/i_hakko850b.jpg

Maar voor kleine reparaties kan dat wel met een kleine soldeerbout mits je voldoende ervaring hebt.alleen als het de grootte van een gsm telefoon is moet je niet met een gewone bout werken.

ps.. waarom krijg ik die foto niet bij mijn bericht?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 12:37 ]

• Pakjebakmeel
Gebruik [img]Linknaar plaatje[/img]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.hakko.com.hk/content/image/product/hotair/i_hakko850b.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 12:47 ]

• Pakjebakmeel
Hmzz, voordat ik ga solderen wil ik nog even 1 ding zeker weten. Wat gebeurt er als je een condensator met een te hoge capaciteit gebruikt? Kan je dan niets opblazen? Zolang ik onder de 100pF blijf gaat alles goed?

[ Voor 4% gewijzigd door Pakjebakmeel op 15-03-2004 19:09 ]

Verwijderd

tis 100 NF.. dus 100 nano farad..
zolang het geen elko is valt het wel mee maar waarom zou je een hogere in willen zetten?zet er 1 in van 100nF en dan is het goed(je mag tussen 68 en 100 inzitten)
Als je de condensator te hoog neemt dan krijg je hetzelfde als geen condensator.Kans op ruis of glitches(spanningspieken) krijg je dan..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 22:39 ]

• Pakjebakmeel
Heb gesoldeerd. geen glitches enzoow maar 3dmark blijft laag. Gaat ff verder zoeke. Drivers klooten enzoow. Als dit niet werkt is er misschien wel meer stuk gegaan :/

Solderen is iig gelukt :) Extreem veel dank allen :)
Pagina: 1