Toon posts:

Kopieren binnen RAID0 erg traag?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jo peeps.

Ik heb een IGM 40Gb HDD op primaire master op me mobo aangesloten en daarnaast op een Q-Tech PCI Raid kaart een 60Gb IBM HDD zitten op primaire en secondaire, gecombineerd in RAID0.

Ik wou wat data herinrichten om meer hdd space vrij te maken, daarvoor kopieerde ik 10Gb mappen weg van een 78Gb partitie op de RAID0 array. Eerst naar een andere partitie ook op de RAID0 array en daarna naar een partitie op de 40Gb HDD.
Resultaat: 8Mb/s binnen de RAID0 array en 24MB/s van de RAID0 array naar de 40Gb HDD op de primaire master van me mobo :?

Dit lijkt me niet echt logisch. Een RAID0 array die wel 24MB/s kan lezen, maar niet 24MB/s kan kopieren naar een partitie op z'n eigen array :?

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-03 16:01

Shaggy

Misantroop pur sang

Dit lijkt me niet echt logisch. Een RAID0 array die wel 24MB/s kan lezen, maar niet 24MB/s kan kopieren naar een partitie op z'n eigen array :?
Lijkt me juist vrij normaal,

De lees/scrijfkop moet als een zot op en neer bewegen om de actie uit te voeren ( lezen-schrijven-lezen-schrijven etc. etc. ), terwijl dit op een enkele schijf gewoon achtermekaar geschreven word. ( raid lezen-40 gig schrijven is dus 1 beweging )

En dan zal er nog veel verschil inzitten naar de plek waarop je schrijft, lezen o[p het begin van de aray en schrijven op het einde zal wel enige vertraging met zich meebrengen.

[ Voor 18% gewijzigd door Shaggy op 11-05-2004 21:47 ]

Making an ass of myself since the 70's

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad :) Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat? en dan onder Partities :)

Ook staat het e.e.a. in Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? toegelicht B)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 11 mei 2004 @ 22:34:
Inderdaad :) Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat? en dan onder Partities :)

Ook staat het e.e.a. in Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? toegelicht B)
En het kopieren van data op eenzelfde RAID0 array gaat met 8mb/s :?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:34

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je verliest veel snelheid door kopverplaatsingen. Die nemen al snel 10 milliseconde in beslag en dat is erg veel. 10ms is al een verlies van 240KB voor een schijf die 24MB/s trekt. Als de koppen regelmatig verplaatst moeten worden zul je zo veel snelheid verliezen.

Schijven met veel cache of een RAID-adapter met veel cache zullen in dit soort tests vaak een stuk beter presteren als er wordt gebruikgemaakt van een beetje intelligente cachestrategieën.