Toon posts:

[HDD] Schijf niet toegankelijk [wel te zien in bios]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom net thuis van mijn werk, zie ik dat mijn pc vast is gelopen...

Dus ik reset, alles lijkt goed te gaan, wil daarna een muziekje aanzetten... doet het niet, ik wil mijn map met mp3's openen... krijg ik de volgende melding:

[schijfletter]:\ is niet toegankelijk
bestand of map is beschadigd en onleesbaar.

:/

Ik heb de afgelopen week niks op de schijf gezet, niet geformat of iets in die richting. Het gaat om een 160gig Seagate s-ata schijf.

In de bios is de schijf gewoon te zien en via schijfbeheer ook, ik kan niet defragmenteren...ook niet checken. In apparaatbeheer geeft hij geen fouten...

Ik heb al via de search gezocht en kwam daar wel wat dingen tegen maar geen echte oplossing of ervaring van iemand die het weer aan de praat heeft gekregen.
Simpelweg formateren is geen optie aangezien de schijf vol zit met films en muziek.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of weet iemand een oplossing (zonder data verlies)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 17:58 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

fdisk /mbr geprobeerd? Check ook de FAQ en de kabels..

[ Voor 72% gewijzigd door PcDealer op 11-05-2004 18:10 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Probeer eens de schrijf te ontkoppelen en je systeem dan opstarten zonder die schijf.
Daarna weer erin en probeer het dan eens :)

Verwijderd

Topicstarter
oke dat gaan we morgen even proberen.

Als ik dat commando "fdisk /mbr" gebruik zegt ie dat hij fdisk niet kan vinden... beetje vaag.. zit dat niet standaard bij windows ofzo?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 23:46 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 17:56:
Ik heb de afgelopen week niks op de schijf gezet, niet geformat of iets in die richting. Het gaat om een 160gig Seagate s-ata schijf.
Ik begrijp dat je niet van deze schijf boot? Dan heeft fdisk /mbr namelijk geen enkel nut, IMO.
In de bios is de schijf gewoon te zien en via schijfbeheer ook, ik kan niet defragmenteren...ook niet checken. In apparaatbeheer geeft hij geen fouten...
Ok, en wat vinden partitiemanagers zoals PQMagic ervan? Knoppix al geprobeerd? Lijkt me dat je partitietabel beetje brak is ofzo.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 23:38:
oke dat gaan we morgen even proberen.

Als ik dat commando "fdisk /mbr" gebruik zegt ie dat hij fdisk niet kan vinden... beetje vaag.. zit dat niet standaard bij windows ofzo?
fdisk zit enkel bij win9x.
bij WinNT niet meer.

je kunt evt wel gewoon een bootfloppy proberen van win9x en dan fdisk starten. Ik denk echter dat je hdd gewoon dood is.

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 12 mei 2004 @ 00:00:
Ok, en wat vinden partitiemanagers zoals PQMagic ervan? Knoppix al geprobeerd? Lijkt me dat je partitietabel beetje brak is ofzo.
En hoe kan ik dat fixen?
Vraag me trouwens ook wel af hoe dat opeens gaar kan worden

anyone?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net het programma "GetDataBack" gedraaid, die ziet nog wel alle mappen... dus mijn schijf is niet dood zoals eerder werd gesugereerd.

Helaas had ik de trial versie dus ik kon niks herstellen. Iemand hier ervaring met dit programma?

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
ik heb alleen ervaring met ontrack easy recovery, (werkt super) maar zoals eerder is voorgesteld, waarom niet even knopix downloaden, iso branden, booten vanaf CD en voila

Verwijderd

Topicstarter
ik ben totaal niet bekend met Knoppix..

kan iemand even uitleggen wat dit precies doet?

• vierkant228
knoppix is niet meer dan linux op een CD waarvan te booten is.
de kans is zeer groot dat je met knoppix deze partitie wel kan berijken en dus alles over kan zetten op een andere partitie.

http://www.knoppix.org/

[ Voor 7% gewijzigd door vierkant228 op 12-05-2004 10:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit net even te lezen over knopix, zie dus dat het een linux distro is, maar wat kan ik daar precies van gebruiken om mijn schijf weer te kunnen gebruiken?

En ik zit nog met een ander probleempje, als ik GetDataBack gebruik dan moet ik (als het eindelijk werkt) de files kopieeren en daarna formatten en weer terugzetten, probleem is alleen dat ik geen ruimte heb om heen te copyen, die 160 gig is mijn grootste schijf en die zat bijna vol +/- 140gig. |:(

• Spivvi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-03 22:58
Je zal denk ik zoieso ergens een schijfie op de kop moeten tikken om je data ff tijdelijk te stallen.

• vierkant228
dan ben je niet verstandig bezig geweest, als het goed is kan je vanuit knoppix ook gewoon branden (weet ik niet zeker) anders met win XP via computerbeheer (start uitvoeren %SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s)
bij opslag/ schijfbeheer kijken of je de stationsletter kan toewijzen (winXP)

als dit niet lukt powerquest partition magic 8 aanschaffen, laatste middel om drive letter toe te wijzen (of extra schijf kopen)

Verwijderd

Topicstarter
hoezo moet ik een driveletter toewijzen, daar is niks mee aan de hand, ik heb nog wel iets van 50 gig vrij op mijn andere schijf. daar passen mijn mp3's dan net op, een deel van de films kan ik wel op mijn externe hd zetten. de rest van mijn films heeft een huisgenoot van me ook hoor ik net, dus gelukkig is dat geen probleem. vanmiddag maar even GetDataBack opnieuw gebruiken en anders knoppix.

Als ik er niet uit kom horen jullie nog van me B) kom ik er wel uit, dan ook, mischien handig voor andere tweakers :>

• vierkant228
het kan zijn dat om welke reden dan ook de driveletter weg is en verder nog 100% intact is, nee heb je en ja kun je krijgen.

sowieso wel geintreseerd in eindresultaat (er zijn meerdere wegen naar rome, en de 1 vind links prettiger, de ander rechtsom)

Verwijderd

Topicstarter
doe mij maar dwars door het midden :9

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als die schijf nog wel herkend wordt, waarom dan niet even met je wincdtje booten en vanaf hier de recovery console starten. Kun je iig fixboot gaan draaien en fixmbr, wellicht dat dat werkt)

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen Bootschijf he, waar het hier om gaat...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de full version van GetDataBack en ik kan g*d zij dank mijn files backuppen. Ben nu bijna klaar met de mp3's, morgen nog een paar filmpjes die ik niet ergens anders had staan... en dan formatten maar.

Blijf het toch raar vinden dat een schijf opeens een fout heeft... :/

In ieder geval bedankt voor de brijdrage allemaal :> Ik raad iedereen aan met een zelfde probleem GetDataBack te gebruiken.
Pagina: 1