Zalman Reserator 1 vanzelf aan...

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de zalman reserator 1 als koeling voor de cou en videokaart, en gisteren was ik hem vergeten aan te zetten, en het alarm liet me weten dat de processor (P4 2,8) 70 graden was (en mag volgens de intel lijsten 72 hebben) Niks aan de hand ik zet gewoon de koeling aan...

Maar wat als ik er net even niet was, dan zou de temperatuur makkelijk over de 80, 90 kunnen gaan en dan denk ik dat mn videokaart het niet overleeft (P4 schijnt thermisch beveiligd te zijn en schakeld zichzelf uit, zo las ik ergens in een specificatie bij intel)

Dus, hoe sluit ik op een veilige manier mijn externe koeling 220 volt x Amp (??) aan op de pc zodat hij automatisch aan en uit gaat zonder dat ik een groot risico neem op kortsluiting of andere zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 12:54
Als je het heel makkelijk wil doen een schakeldoos waar je gewoon alle stekkers in duwt en dan aanzet. Kun je het nooit vergeten doe ik ook zo omdat ik anders wat kan vergeten en anders ook nog es gek word van alles aan en uit te zetten.

En daarbij MBM die zet je pc uit als hij te warm word.

[ Voor 12% gewijzigd door jbcyber op 11-05-2004 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat doe je met buhulp van een relais was schakelt als je er bijvoorbeeld 12V op zet. Deze sluit je dus aan op een molex stekker zodat elke keer als je je pc aanzet je pomp ook automatisch gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:12

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

voeding met zo'n 220 out aansluiting kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/Prism_WC/relais-schema.jpg

dit is hoe ik het heb gedaan, een simpel relaitje dat aanspringt zodra er links 12v op komt te staan (komt dus uit een molex) met een controle ledje om te zien ofdat er ook daadwerkelijk 220v uitkomt, dit kun je dus weglaten.

Het relais is een of ander siemens kreng dat uit een oude voeding komt. Het zijn allemaal oude onderdelen, maar voor 10eur MAX is het te maken.

als je de link in mijn sig volgt, dan naar Prism_WC---->large gaat staan er plaatjes, kun je het zien.

Als de pc aanspringt krijgt het relais 12v en schakeld hij de pomp in, doodeenvoudig en fool-proof eigenlijk dankzij het controle ledje (mocht het relaitje kapot zijn, gaat het ledje ook niet aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linde002
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2021
offtopic:
liquidsmoke, ik zie dat je het schema van de fanbus op de frontpage hebt aangepast, wat zijn de aanpassingen precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

MIjn broer heeft mijn Eheim waterpomp aan de voeding gekoppeld. Hij knipte het snoer naar de stekker door en soldeerde de stroomdraadjes vast aan de binnenkant van de voeding (waar de electriciteit de voeding binnenkomt).
PC + randapparatuur gaan aan/ uit mbv een grote stekkerdoos met schakelaar. Stroom op de PC dan automatisch ingeschakelde pomp.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
@linde002

als je kijkt staan er 3/4 schema's de laatste (lmschema5) die heeft een fan-aanloopsturing, bij het aanzetten, krijgt de fan 12v voor zijn kiezen en zakt dan terug tot het ingestelde voltage, makkelijk als je fan niet op 6v wilt starten, maar wel goed draait op 6v.

hij is begrenst zodat de stroom niet lager dan ongeveer 4v gaat

@bombadil

Ik heb er echt belachelijk veel randapparatuur aan hangen, dan krijgt de voeding te veel op zijn flikker (pieken, dalen, noem maar op)

plus dit is veel makkelijker :)

[ Voor 23% gewijzigd door LiquidSmoke op 11-05-2004 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

LiquidSmoke schreef op 11 mei 2004 @ 10:22:
@bombadil

Ik heb er echt belachelijk veel randapparatuur aan hangen, dan krijgt de voeding te veel op zijn flikker (pieken, dalen, noem maar op)

plus dit is veel makkelijker :)
IK denk niet dat het van invloed is (al heb ik er geen verstand van). De pomp krijgt zijn stroom bij het punt dat de electriciteit de voeding ingaat. De pomp belast de voeding dan toch niet maar het stopcontact?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
hij belast alles, zit immers op dezelfde lijn, als ik het wasmachine aandoe, zie je vooral de plafondlampen ff wat minder fel branden (100e seconde ofzo)

dat gebeurt dus ook met die randapparatuur, plus krijg ik altijd ongezonde vonken in die schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 19:11

Silentpuma

To much mind...

bombadil schreef op 11 mei 2004 @ 10:20:
MIjn broer heeft mijn Eheim waterpomp aan de voeding gekoppeld. Hij knipte het snoer naar de stekker door en soldeerde de stroomdraadjes vast aan de binnenkant van de voeding (waar de electriciteit de voeding binnenkomt).
PC + randapparatuur gaan aan/ uit mbv een grote stekkerdoos met schakelaar. Stroom op de PC dan automatisch ingeschakelde pomp.
Om het gewoon simpel te houden: doe gewoon wat Seaborg eerder al heeft gezegd. Korte uitleg hoe een relais werkt: zodra er stroom staat op de 'schakelpoort' (12V dus) schakelt het relais van pootje 1-2 (ruststand) naar 2-3. Als je dus op pootje 2 220V zet en op pootje 3 de aansluiting van je pomp zal de pomp 220V ontvangen zodra er 12V van de voeding erop komt te staan. :) Dit is een veilige schakeling die altijd werkt en je hoeft er niks voor open te schroeven.

Wel vaag, levert Zalman standaart niet zo'n soort oplossing mee?

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbcyber schreef op 11 mei 2004 @ 09:11:
Als je het heel makkelijk wil doen een schakeldoos waar je gewoon alle stekkers in duwt en dan aanzet. Kun je het nooit vergeten doe ik ook zo omdat ik anders wat kan vergeten en anders ook nog es gek word van alles aan en uit te zetten.

En daarbij MBM die zet je pc uit als hij te warm word.
Dan moet ik nog steeds 2 knopjes omzetten, alleen is de veiligheid dan al beter
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 09:11:
Dat doe je met buhulp van een relais was schakelt als je er bijvoorbeeld 12V op zet. Deze sluit je dus aan op een molex stekker zodat elke keer als je je pc aanzet je pomp ook automatisch gaat lopen.
Ik heb wel een oude voeding, maar ben niet echt met elektronica bezig... Hoe herken ik het relais om er uit te slopen?
(En ja, avontuurtjes op gebieden waar ik niks van weet zijn leuk, dus alles onder stroom zetten is prima :D)
Armageddon_2k schreef op 11 mei 2004 @ 09:23:
voeding met zo'n 220 out aansluiting kopen?
a) verkeerde aansluiting b) ik heb een silentmaxx ProSilence. Zo'n stille met 220 out is er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 13:35:
[...]
Ik heb wel een oude voeding, maar ben niet echt met elektronica bezig... Hoe herken ik het relais om er uit te slopen?
Ik zou gewoon even naar je locale electro-boer rijden om daar voor een paar eur een relais vandaan te halen.. :/ In je voeding zit (bijna) alles op een printplaatje geintegreerd en of er een relais bij zit die je kan gebruiken.. denk het niet.

thuis heb ik nog een relais liggen die jij ook kan gebruiken, zal strax ff kijken naar de specs enzo :)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 18-09 20:12

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Verkeerde aansluiting?? voeding = voeding daar valt altijd aan te solderen. :):)
en je zit hier in et MOD topic dus daar valt altijd aan te knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

je hebt ook van die stekkerblokken met 1 master uitgang die je op bv je computer aansluit en zodra die meer dan zeg 5 watt vraagt springt de rest ook aan dus je pc schakelt alles tegelijkertijd aan misschien iets voor jou.

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:34
Ik vergeet het nooit, maar kun je gewoon niet je mobo instellen dat hij uitgaat als je cpu 70 graden is? Je weet dat je vga kaart nog werkt, en aangezien je pc de 72 heeft overleefd kun je 70 of 65 als shutdown temp instellen, al mocht je het dan vergeten zet je pc zich zelf gewoon uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

In de handleiding adviseert Zalman een stekkerdoos met schakelaar te gebruiken voor zowel PC als reserator.. of te wel als res. niet geen power heeft, dat de PC ook niet...

Hopelijk gaat dit mij nooit overkomen :/

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een relais kan je inderdaad gewoon halen bij je elektroboer. Hiervan sluit je 2 pinnetjes aan op je 12V lijn van je voeding en 2 andere pinnetjes gebruik je om 1 draadje van de voeding van de reserator te onderbreken en als je je pc aanzet te connecten. Hiermee heb je voor een euro of 3 een schakeling die ervoor zorgt dat je pomp altijd aangaat als je pc aangaat en je hoeft niet constant een extra schakelaar om te zetten.

Bij je elektroboer kan je het beste even vragen naar een relais wat schakelt bij 12v om 230V te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 07:34:
Een relais kan je inderdaad gewoon halen bij je elektroboer. Hiervan sluit je 2 pinnetjes aan op je 12V lijn van je voeding en 2 andere pinnetjes gebruik je om 1 draadje van de voeding van de reserator te onderbreken en als je je pc aanzet te connecten. Hiermee heb je voor een euro of 3 een schakeling die ervoor zorgt dat je pomp altijd aangaat als je pc aangaat en je hoeft niet constant een extra schakelaar om te zetten.

Bij je elektroboer kan je het beste even vragen naar een relais wat schakelt bij 12v om 230V te schakelen.
Zoals ik al zei... :z
Silentpuma schreef op 11 mei 2004 @ 12:31:
[...]

Om het gewoon simpel te houden: doe gewoon wat Seaborg eerder al heeft gezegd. Korte uitleg hoe een relais werkt: zodra er stroom staat op de 'schakelpoort' (12V dus) schakelt het relais van pootje 1-2 (ruststand) naar 2-3. Als je dus op pootje 2 220V zet en op pootje 3 de aansluiting van je pomp zal de pomp 220V ontvangen zodra er 12V van de voeding erop komt te staan. :) Dit is een veilige schakeling die altijd werkt en je hoeft er niks voor open te schroeven.
Voordat dit topic nog onduidelijker wordt, kijken wat de topicstarter er van vind :)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een lange stilte graag een vervolg...
Ik heb nu namelijk (zoals te lezen was in de schijndood thread van mij) een klein probleempje...
Mijn pc springt nu aan als je op het toetsenbord ook maar een toets aan raakt. En aangezien mijn pc absoluut 0 kabaal maakt (wie de specs wil weten om dit te doen, vraag maar) kan ik niet horen of hij wel aan staat. Ik kan de pc dus per ongeluk aan zetten zonder dit te weten, en dus de koeling vergeten 8)7

Dat is een zeer vervelende situatie!! Vandaar dit vervolg...
Dit lijkt mij het handigst. Kan LiquidSmoke of iemand anders me vertellen wat ik hier voor nodig heb aangezien ik bijna 0 verstand van de onderdelen op deze tekening heb...

Misschien ook een korte uitleg over het in mekaar zetten??
Moet ik ook een pcb-tje maken? Hiervan heb ik er duizenden gemaakt tijdens vakantiewerk en in de weekenden bij een "high-tec productiebedrijf" van printplaten ik heb alleen zelf natuurlijk geen middelen om ze te maken...

Kan het overigens ook zonder pcb, of eentje van de formaten die ik gewend ben (hele kleine spoortjes), want ik zou die ledjes graag buiten de kast hebben, maar met een grote printplaat staat dat ook niet.

Uiteraard zal ik de gemaakte schakeling laten meten door iemand met meer verstand van zaken, ik moet zo iemand alleen nog zien te vinden, wellicht een elektronicazaak...

Nog zo'n vraag: waarom komt het 12 volt aansluitstuk nergens in contact met de rest :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

je kan t plaatje gewoon uitprinten en naar een componenten zaak toegaan zoals www.dil.nl.
Die weet dan precies wat je moet hebben. Op een experimenteer printje solderen zou ook goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn ook PCI insteek kaarten met een opgebouw relais. Of doe net als mij, laat die pomp altijd aan, gewoon voor de veiligheid (alles wat er extra aan zit zijn extra dingen die stuk kunnen gaan). Heb verder alles in een stekkerdoos met schakelaar, dus PC uit ==> op stekerdoos knopje om = pomp uit (en je PC gaat niet per ongeluk aan). Alleen op een LAN-party niet vergeten stekker er weer in te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 13:30:
Er zijn ook PCI insteek kaarten met een opgebouw relais. Of doe net als mij, laat die pomp altijd aan, gewoon voor de veiligheid (alles wat er extra aan zit zijn extra dingen die stuk kunnen gaan). Heb verder alles in een stekkerdoos met schakelaar, dus PC uit ==> op stekerdoos knopje om = pomp uit (en je PC gaat niet per ongeluk aan). Alleen op een LAN-party niet vergeten stekker er weer in te prikken.
Zo'n pomp heeft een aantal uren dat ie het doet, ik wil hem heeeeel lang gebruiken. Ik heb dus een alarm dat de pc uit zet als ie de cpu waardes niet kan lezen of de cpu te warm wordt, maar dit wordt pas opgestart als ik inlog :(

dus vandaar dat ik dit automatisch wil....

Dat stekkerdoos idee deed ik met mn oude AT kast, maar nu vindt ik dat geen strak plan eigenlijk...

LAN-parties? wat is dat :/
(mn huidige pc is niet lan-party enabled tenzij ik een betere vervoermethode kan vinden dan de huidige voor mn pc+toren ;))

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31
Ben je niet zo'n knutselaar of soldeerheld, dan kan je altijd nog een Automatische pompstarter kopen.

Freezinghardware verkoopt ze voor € 17,99
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1449-1428.jpg

linkje

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Turismo schreef op 11 juni 2004 @ 14:09:
Ben je niet zo'n knutselaar of soldeerheld, dan kan je altijd nog een Automatische pompstarter kopen.

[afbeelding]

linkje
Laat dat nou ongeveer zijn wat ik zoek :D

Alleen een beetje jammer dat er weinig info bij staat, bijvoorbeeld of dat dingetje dat ik zie zitten of dat een ledje is.
En het 12V kabeltje is wat kort, maar verder lijkt het me wel ok _/-\o_

Ik ga es bestellen, en ik laat jullie weten hoe ie werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnielsm
  • Laatst online: 09:34
wat ook zou werken is een master-slave stekkerdoos.

Dat is een gewone stekkerdoos met een master aansluiting en tig slave aansluitingen.
De slave aansluitingen krijgen pas stroom als de master aansluiting meer dan een bepaalde waarde aan stroom gebruikt (in te stellen met regelknopje)

Hierop kan je dan ook meteen je monitor, speakers, printers e.d. aansluiten.

Bijna elke computerwinkel verkoopt wel zo'n ding.

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 14:23:
[...]
Laat dat nou ongeveer zijn wat ik zoek :D

Alleen een beetje jammer dat er weinig info bij staat, bijvoorbeeld of dat dingetje dat ik zie zitten of dat een ledje is.
En het 12V kabeltje is wat kort, maar verder lijkt het me wel ok _/-\o_

Ik ga es bestellen, en ik laat jullie weten hoe ie werkt
anders kan je deze ook kopen maar dies 2 x zo duur € 33,-

https://shop.sallandautomatisering.nl/products.do?catId=190

Afbeeldingslocatie: http://www.asetek.com/filarkiv/DYO/ControlUnit.jpg

en dan heb je deze nog

PumpControl-O-Matic Automatische Pomp Inschakeling

http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=38486
Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/38486-small.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Turismo op 11-06-2004 17:08 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.spacepromotion...ex.php?pnr=05&product=538
Afbeeldingslocatie: http://www.spacepromotion.nl/images/producten/product_538_367.jpg

Is eigenlijk hetzelfde. Zodra de voeding van je PC inschakelt, gaat je 220V apparaat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 00:09:
http://www.spacepromotion...ex.php?pnr=05&product=538
[afbeelding]

Is eigenlijk hetzelfde. Zodra de voeding van je PC inschakelt, gaat je 220V apparaat aan.
Toen ik een paar weken terug bij Spacepromotion was liet Pepijn me die zien, maar ze komen zonder gebruiksaanwijzing en ze waren best vaag. Kijk maar naar het plaatje, precies dat krijg je en geen gebruiksaanwijzing. Maar Pepijn moest er nog naar kijken zei hij, om te zien hoe het werkt, want hij had ze pas net binnen.. Eventueel zou hij een gebruiksaanwijzing toevoegen. Maar goed, het is duurder dan die eerste oplossing, dus doet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Turismo schreef op 11 juni 2004 @ 14:09:

[afbeelding]

linkje
Jow, ik heb hem, werkt prima. Enige nadeel is dat de stekkers gegoten zijn, en ik dat blokje niet in mn pc krijg en de kabels er uit zonder ergens in te knippen/boren

maar goed, ik heb hem met tie-raps aan de buitenkan vast gemaakt, en de 12 volt kabel door een open pci slot (waar de waterkoeling door loopt) naar binnen gestoken...
Pagina: 1