Toon posts:

Computer reboot spontaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst wil ik beginnen met aan te geven dat ik dit echt als laatste redmiddel zie voor ik terug naar de winkel ga. Ik hoop dan ook dat iemand hier het antwoord of een idee heeft.

De hardware waarmee het probleem zich voordoet:

Moederbord: Asus A7V600 (VIA KT600 Chipset)
Processor: Athlon XP2500+ (1833 MHz)
Geheugen: 1 x 512Mb 333MHz Merk TwinMos of/en 1 x 512Mb 333MHz Merk Kingston
Videokaart: 1 x ATI 9600XT (Sapphire, 256Mb) of 1 x Asus V7700 (Geforce 2 GTS (64 Mb))
Voeding: 1 x 400 Watt Q-Tec of 1 x 300 Watt AOpen Beide voedingen gloednieuw

Zoals te zien is, is het een zo'n klein mogelijke opstelling ik heb ook bijvoorbeeld allebei de geheugenbanken afzonderlijk getest en tegelijk. Ook de videokaart veranderen maakt geen verschil, beide kaarten werken zonder problemen in combinatie met een andere PC. Dit geldt ook voor de voedingen.

Het probleem (Eindelijk :P)

Onder windows 2000 en / of XP constant reboots zonder aanwijsbare reden alleen dat het veelal gebeurt bij het afspelen van films en/of het draaien van DirectX of OpenGL toepassingen (games, 3Dmax enz). De foutmelding in het BSOD (blue screen of death) is "PFN_List_Corrupt" wat volgens Microsoft een videokaart of geheugen kan zijn.

Onder Suse Linux 9.1 Live-CD loopt het afspelen van een filmpje uiteindelijk vast maar de computer reboot niet, en is verder gewoon nog te gebruiken, OpenGL heb ik niet kunnen testen (en directX wordt niet ondersteund zonder WineX)

Wat verder gedaan?

Naast alle al genoemde stappen heb ik het volgende allemaal gedaan:

- Processor in snelheid verlaagd (naar +/-1433 MHz), filmpjes draaide goed, 3DMark liep nog steeds vast

- 3 x een Memory Test, meegeleverd bij een Suse linux live-cd versie 9.1 (alledrie succesvol)

- Prime95 (Een test programma) gedraaid geeft soms errors (afrondingsfouten, volgens dit programma is er dan iets fout :P maar daar was ik al achter)

- 3DMark 2003 gedraaid, gaat soms goed maar meestal loopt deze vast.

- Nogmaals, twee voedingen geprobeerd

- Nogmaals, twee videokaarten geprobeerd

- Nogmaals, geheugen afgewisseld en tegelijk geprobeerd

- Drivers zijn allemaal up2date (VIA 4in1 en Ati driver of NVidia driver)

Alle pogingen helaas zonder succes, please help... Ik word er gek van...

Oh ja, het is ook geen Sasser want:

1. ik zit achter een firewall
2. Windows geloof ik wel 500 keer opnieuw geprobeerd te installeren
3. Het probleem is ook onder linux terug te vinden

Nog voor de record: alle bios instellingen zijn standaard, geen overclocking what so ever...

(Zelfs na een CMOS clear is het probleem niet verholpen)

Ik hoop dat iemand het antwoord heeft, voor nu ga ik maar huilend verder werken op me oude laptop....

Verwijderd

Welke bios? v1006 verbetert stabiliteit voor sommige geheugen modules

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 20:19

Janao

Dog Clubbing Cat

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 19:57:

- Prime95 (Een test programma) gedraaid geeft soms errors (afrondingsfouten, volgens dit programma is er dan iets fout :P maar daar was ik al achter)
voornamelijk hierdoor krijg ik toch het vermoeden dat het de proc is

wat je evt. kan doen is ff kijken wat de temps van je proc zijn en ff vergelijken met wat er in " hoe heet mag mijn processor worden" staat

nadat je dit gecontroleerd heb, moet je ff kijken of je cooling wel voldoende werkt en anders ff controleren of de core niet gekraakt is, (als dit zo is dan is dat hoogstwaarschijnlijk het probleem)

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

Verwijderd

Topicstarter
Thanx for the replies!

Die bios update zag ik inderdaad staan gister, ik ga die vanavond proberen erop te zetten. Ik laat het nog weten

Met gekraakte core bedoel je echt fysiek? Dus een scheur ofzo in de core?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 10:05:
Met gekraakte core bedoel je echt fysiek? Dus een scheur ofzo in de core?
Ik denk dat in dit geval de CPU niet de eerste verdacht is. Aangezien je twee geheugenmodules met hetzelfde resultaat hebt geprobeerd, zou ik eerder het moederbord verdenken. Als je zeker wil weten of je CPU het probleem is, probeer dan andere CPU's in je bordje en test met jouw CPU in andere bordjes om te zien of het probleem met de CPU 'meereist' of bij de rest van het systeem blijft.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08 18:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Volgens mij draag je de oplossing zelf aan ...

Je hebt nog niet je mobo en cpu geprobeert met een ander, dus ik zou daar eens naar kijken :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor alle hulp! ik heb mijn Bios geupdate naar versie 1006 en het probleem is verdwenen. De pc blijft nu stabiel!

Eindelijk!
Pagina: 1