Verwijderd

Topicstarter
Nu we toch bezig zijn heb ik nog 1 klein vraagje. Een vraagje dat me eigenlijk al behoorlijk lang bezighoudt. We praten wederom over de Minolta Dimage Xt

Heb net ff 2 fototjes genomen. 1 MET Flits en 1 ZONDER flits... het rare is, is dat de foto ZONDER!!! flits lichter is dan die met flits. Hoe kan dit?? ISO staat op 50.

Dit is MET flits
Dit is ZONDER flits

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 19:28 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Zet de instellingen eens op handmatig ipv. automatisch

Je camera detekteert meer licht bij de flits en zorgt dat de sluitentijd korter wordt, omdat de foto anders overbelicht wordt. Blijkbaar doet hij dat in dit geval zó erg, dat de foto donkerder wordt :)

[ Voor 66% gewijzigd door sdomburg op 10-05-2004 19:29 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Ik vind die met flits anders een stuk lichter overkomen, waarbij ik gelijk de opmerking wil maken dat die zonder flits prettiger is om naar te kijken (ondanks dat de kleuren niet kloppen).
Okay die zonder flits is inderdaad een stuk lichter, je camera heeft bedacht dat er dermate veel licht was dat de sluitertijd een stuk omhoog moest; bij het flitsen kan je ook duidelijker zien wat zich er buiten afspeelt.

Gezien je waarschijnlijk op 'auto' (groen vierkantje) schiet, heeft de camera de sluitertijd voor je aangepast om genoeg licht te verkrijgen; gezien het buiten bovendien goed licht was, is de foto niet bewogen ondanks de langere sluitertijd. :)

[edit]Jah leuk, niet alleen deden je linkjes het net niet, je hebt ook de foto's nog omgewisseld. Welke is nou welke :P (Best naar overigens, mijn verhaal slaat weer nergens op dan :( )

[ Voor 43% gewijzigd door Floor-is op 10-05-2004 19:34 ]

Bericht hierboven

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Foto's genomen met een langere sluitertijd worden inderdaad sneller lichter, omdat de camera dan de gehele foto licht te krijgen. Een flitser is niet perfect, en als het een vaste flitser is (ingebouwde), ook niet zo sterk. Vandaar dat die foto's vaak donkerder zijn. Dit komt omdat, zoals gezegd, de camera overbelichting door de flits probeert tegen te gaan. :9

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
had het per ongeluk verkeerd omgedaan... maar nu kloppen de links... als ik nu gewoon flits zonder auto is ie idd lichter dan flits met auto of zonder flits...

is blijkbaar iets mis met dat auto ofzo...

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 19:35:
had het per ongeluk verkeerd omgedaan... maar nu kloppen de links... als ik nu gewoon flits zonder auto is ie idd lichter dan flits met auto of zonder flits...

is blijkbaar iets mis met dat auto ofzo...
Nee hoor, bijna alle 'auto'-'s hebben dat :9

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Acid_Burn
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

voor flits staat vaak een vaste sluitertijd. Die ligt in dit geval dus lager (sneller) dan die zonder flits, dus minder licht. Het flitsje is waarschijnlijk niet zo sterk.

[ Voor 1% gewijzigd door Acid_Burn op 10-05-2004 20:24 . Reden: typo ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
waarom dan echt zo'n autoflitser er opzetten? of zeg ik nu iets heel doms? :$

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 19:52:
waarom dan echt zo'n autoflitser er opzetten? of zeg ik nu iets heel doms? :$
Je hebt die flitser gebruikt waar dat totaal niet nuttig is. Je moet foto's in lichte ruimtes gewoon zonder flits maken, dan is er niets aan de hand.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Ik zou haast zeggen "lees dit eens", maar eerlijk gezegt denk ik niet dat je er veel mee opschiet. (Ik denk namelijk dat je nog niet echt met diafragma bezig bent.)

Als je nu toch dat stuk leest en een vraag hebt: zet hem dan daarbij :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
als ik t goed begrijp is het dat als ik mijn brandpuntsafstand (das f toch?... diafragma dus) verklein zouden mn plaatjes lichter moeten worden.

enige probleem is dat ik dat niet in mn camera kan vinden :( ... vanavond toch maar eens beter t boekje doorspitten

• Acid_Burn
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Nee, brandpuntafstand is kort gezegd de lengte van je lens. Kijk maar als je inzoomt, dan komt je lens naar buiten (tenzij je zo'n cameraatje hebt met spiegels etc van binnen om zo te zoomen). Diafragma is een soort raampje in je lens wat groter en kleiner kan worden. Hiermee bepaal je dus hoeveel licht er door je lens valt. Dit heeft tevens invloed op je scherptediepte (DOF). Hoe verder het raam openstaat (kleiner F getal) hoe kleiner de scherptediepte en hoe meer licht er op je film/sensor valt.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
ik snap het :)

nu ga ik t knopje/de instelling zoeken in t boekje

wat je allemaal niet leert op zo'n dagje GoT

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik zie een verschil tussen de 2 foto's en dat is het zeer lichte raampartij dat op de flitsfoto wel staat en op de zonderflits foto niet staat.
Doordat de camera door het felle licht van het raam een gemiddelde maakt met de rest van het licht dat ie krijgt, zal ie daarop ook zn flits aanpassen. In dit geval heeft ie heel kort geflitst.
De foto zonder flits registreerde het felle licht van de ramen niet en paste zijn belichting daarop aan. Dit resulteerde in een goed belichte foto.

Om een goede belichting te krijgen met tegenlicht, zoals dit op deze flitsfoto mooi heet, moet je eerst op het onderwerp richten, eventueel inzoomen, belichting vastzetten door of de knop half in te drukken of op een andere manier (gebruiksaanwijzing) en dan je compositie te bepalen en door te klikken.

Oefen dr maar eens mee.

Gadgets FTW!

Pagina: 1