Instellen van de ISO-waarde

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 06:39
Op zo'n bewolkte dag als vandaag (althans hier) had ik 'em eens op F2,8 gezet en de ISO op 100 omdat ik denk dat het wel oké is (lekker neutrale stand); maar hoe ga je er eigelijk mee om? Ik heb wel es gehoord dat 400 veel ruis opleverde? Maar dat is waarschijnlijk in combinatie met allerlei andere factoren?

Voorbeeldje... zoals vandaag als ik F2,8 gebruik; wat is dan de meest voor de hand liggende ISO stand? Of wanneer moet ik 400 pakken; en wanneer juist zo laag mogelijk (50) ?

[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 10-05-2004 17:39 ]

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 22:37
meer iso is meer ruis. Ik pak altijd de laagste iso stand, op mijn G3 is dat 50.
Dan is de sluitertijd maar iets langer, of het diafragma wat groter (laag nummer). Heb ik liever dan ruis.

Hogere iso waarden zou ik alleen gebruiken bij erg weinig licht, b.v. binnen als je niet wilt flitsen, of 's nachts.

dit staat volgens mij ook wel in de faq.. :P

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 06:39
Lagere ISO-stand betekent ook een hoger diafragma nemen dus..

Verwijderd

Gewoon even de algemene regels geven, dat is duidelijker.

De hoeveelheid licht die op je negatief/ dia of ccd valt wordt bepaald door de combinatie sluitertijd en diafragma. Kiezen voor een groter diafragma (kleiner getal) levert een kortere sluitertijd op en omgekeerd. Kiezen voor een kortere sluitertijd gaat eveneens gepaard met een groter diafragma. Deze twee werken bij een automatische instelling als koppel en blijven gelijk. Pas wanneer het licht verandert, dan is er een nieuwe meting van belang en krijg je een nieuw paar dat samen kan veranderen. Het gaat dus om de totale hoeveelheid licht.

Daarnaast heb je verschillende ISO waarden. Dat is de hoeveelheid licht die de ccd/ dia/ negatief kan hebben voor een correcte belichting! Als je iso 100 met iso 200 vergelijkt dan kun je iso 200 met de helft van de hoeveelheid licht correct belichten dan dat van iso 100. Hier wordt je lichtmeting weer op aangepast zodat je weer een correcte lichtmeting krijgt.

Voorbeeld:
Je meet een hoeveelheid licht en daar komt uit f=4 en s is 1/60 bij iso 100.
Als je nu de iso waarde op 200 zet dan worden de nieuwe waarden f=4 en s = 1/30 of f = 2.8 en s=120. Je ziet het f en s bewegen in paren (f= diafragma en s is sluitertijd).

Ik hoop dat het nu helemaal duidelijk is.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 18:40 . Reden: afgeleid tijdens typen ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je meet een hoeveelheid licht en daar komt uit f=4 en s is 1/30 bij iso 100.
Als je nu de iso waarde op 200 zet dan worden de nieuwe waarden f=4 en s = 1/60 of f = 2.8 en s=30(*). Je ziet het f en s bewegen in paren (f= diafragma en s is sluitertijd).
Volgens mij ben je in je voorbeeld op ISO 200 één stop aan het overbelichten. Je verandert namelijk van:
ISO 100
1/30sec
f/4
naar:
ISO200 (dus dubbele lichtgevoeligheid)
1/60sec (compenseert het verschil tussen ISO100 en ISO200)
f/2.8 (extra diafragmastop, dus één stop overbelicht)
Als ik verkeerd redeneer, hoor ik het graag...

(*) Wat wil je hier zeggen met s=30?

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 10-05-2004 18:29 ]

Verwijderd

Heb het inderdaad ff aangepast. Ik werd afgeleid tijdens het typen. Vandaar de verwarrind! Je hebt helemaal gelijk, redenatie was niet consistent, dus het foutje was niet bewust! ;)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Dubbele ISO = Dubbele hoeveelheid licht
Dubbele sluitertijd = Dubbele hoeveelheid licht
Halvering Diafragma* = Dubbele hoeveelheid licht

* Een halvering van je diafragma is drie stappen, f/4 naar f/2.8 is zo'n stap. f/2.8 levert dan 2x zo veel licht op je sensor op. (f/4 naar f/5.6 ook)

ISO100, 1/100, f/4 == ISO200, 1/200, f/4 of ISO200, 1/100, f/5.6 of ISO100, 1/200, f/2.8 of ISO50, 1/100, f/2.8 of ISO50, 1/50, f/4 ;)

Hope this helps :)

[ Voor 46% gewijzigd door Floor-is op 10-05-2004 20:19 . Reden: stomme fout :X ]

Bericht hierboven

Verwijderd

een onduidelijkheid over ISO en digitale camera's

als ik het goed heb (correct me if i'm wrong)
oorspronkelijk is iso van de foto rolletjes daar gaf het aan de hoeveelheid lichtgevoellige korrels op een rolletje.
Nu zit er in een digitale camere een ccd.
die je kunt instellen met de sluitertijd en de diafragma, maar hoe zit het dan met de
iso die je ook kunt instellen de ccd in de camera die kun je toch niet verwisslenen?
weet iemand hoe dit zit?

Verwijderd

Dat is alleen een versterking van het signaal zodat het overeenkomt met normale iso waarden.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

En klein beetje offtopic maar toch ontopic over belichten e.d.

Als je de exposure compensation gebruikt die op de meeste digicams toch zit (E.V. +0.3, +0.6 etc. bij positieve compensatie) wordt dan de belichting digitaal versterkt net zoals bij een verhoging van de Iso waarde, of kiest je camera dan voor een hogere s en/of lagere f dan dat hij zonder exposure compensation zou doen?

Alors.

Verwijderd

Het laatste...

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Bericht hierboven

Pagina: 1