Toon posts:

[XP Home] DHCP kan niet worden ingeschakeld

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi tweakers,

Ik ben al een dag of wat bezig om mijn verhuisde PC hier in m'n nieuwe flat aan te sluiten in een netwerk met m'n vriendin's PC die hier al internet had. Thuis had ik al vaker probleemloos een netwerk zonder problemen opgezet, maar hier wil het gewoon niet lukken.

Mijns inziens is alles goed aangelegd, werkende kabels, alle leds branden etc. Allebei de pc's draaien XP Home. Verder heb ik alle online guides geprobeerd maar ik kom er maar niet uit wat er nu mis is. Voor de duidelijkheid, de PC die als server dient heeft gewoon i-net, maar ik kan op de 2e PC maar niet internet op.

Het enige waarvan ik niet zeker ben is dit: Als ik ipconfig /all doe dan geeft hij aan dat DHCP uitgeschakeld is.

Kan het hieraan liggen? Zo ja, hoe fix ik het, zo nee, enig idee wat het dan wel is?

Bvd

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 09:33
Uhm, DHCP inschakelen?

Dit is echt TE basic hoor, gewoon naar je Start -> Configuratiescherm -> Netwerkverbindingen gaan, rechtermuisklik op "LAN-verbinding" -> Internet Protocol (TCP/IP) -> Eigenschappen -> Automagisch een IP-adres laten toewijzen.

DHCP is nu ingeschakeld, fijne dag verder :Y)

Nog steeds gezeur? ipconfig /release & ipconfig /renew zou wel kunnen helpen, net als zeker weten dat je een MAC-adres hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja haha, dat zou je dus denken, maar dat werkt om een of andere reden dus juist NIET

En renewen werkt ook niet

Verwijderd

En als je die PC een vast ip-adres geeft, lukt het dan wel?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:46

Jimbolino

troep.com

stel dan het ip handmatig in, ben je ook van het gezeur af

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Geef meer info over je netwerk, ip-adressen instellingen, hoe heb je die instellingen gemaakt, enz.

netwerk/internet wizard van windows werken goed.

-=edit=-
Het is aan te raden om ip-adres gewoon vast te zetten, is ie ook sneller met opstarten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 15:36 ]

• LinuX-TUX
Wat is de DHCP server voor iets? (als die dan al aanwezig is)

Is zijn pool groot genoeg? Is het toevallig zo'n omgebouwde Alcatel (waarvan bekend is dat ie de kluts kwijt raakt bij 15+ clients)

Hoe en wat info kwa opstellingen en merken apparatuur zouden wel op prijs gesteld worden.
offtopic:
Spreek uit eigen ervaring met zo'n alcatel ding, tijdens een lanparty, pool was groot genoeg, maar je kreeg gewoon geen IP meer op een gegeven moment en ik had WEL een MAC adres

[ Voor 27% gewijzigd door LinuX-TUX op 10-05-2004 15:37 ]

Verwijderd

Hij heeft windows home dus het is de standaard DHCP die in windows zit, moet het kunnen.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 11:21

inXs

known as inXs

Sygate home networking (de server variant) op de pc gooien waar internet op zit...

http://www.tucows.com/preview/194032.html

http://smb.sygate.com/products/shn/shn_ov.htm

[ Voor 39% gewijzigd door inXs op 10-05-2004 15:41 ]

superB

Verwijderd

Topicstarter
Mjah mjah, ik wou dat het zo makkelijk was, maar zoals ik al zei, ik heb alle standaard "approaches" al uitgevoerd en om 1 of andere reden werkt het gewoon niet. Ik snap er zelf ook niks van, aangezien ik wel vaker een netwerk heb aangemaakt en nu kan ik gewoon geen duidelijke oorzaak vinden van wat er verkeerd zit.

Verwijderd

Vertel dan even wat je instellingen zijn, hoe je het geprobeerd hebt te installeren en wat je allemaal al wel niet geprobeerd hebt om het te fixen.
Je geeft echt te weinig info.

-=edit=-
firewall?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 15:43 . Reden: ideetje erbij ]

Verwijderd

De computer van je vriendin, heb je daar "share this computer's internet connection" aangevinkt? Of heb je met de hand een de tweede netwerkkaart van die computer geconfigureerd?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 15:44 ]

Verwijderd

Maar heb je al een vast ip-adres ingesteld?

Werkt het dan ook niet?

Misschien een inkoppertje maarre... is je netwerkkaart wel in orde?

• LinuX-TUX
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 15:39:
Mjah mjah, ik wou dat het zo makkelijk was, maar zoals ik al zei, ik heb alle standaard "approaches" al uitgevoerd en om 1 of andere reden werkt het gewoon niet. Ik snap er zelf ook niks van, aangezien ik wel vaker een netwerk heb aangemaakt en nu kan ik gewoon geen duidelijke oorzaak vinden van wat er verkeerd zit.
Bedankt voor de mededeling :/ snap gelijk waar het probleem zou kunnen zitten om even te controleren 8)7

Maargoed. DHCP gaat niet werken als je geen server hebt draaien die ze toereikt. Je hebt zoals je zei een server, hoe is die aan zijn adres gekomen? Kan je er dan niet 1 verzinnen (1 hoger of lager) en die pingen? Als die niet aanwezig is, kaap je hem gewoon }) en stel je hem in op de PC waar je nu nog niet mee kan internetten :) Alles een beetje goed instellen, klaar.

Of zit die PC waarop je niet kan internetten op de server aangesloten en gaat die via de server het intra/internet op? Dit zijn nou de redenen waarom wij de setup* vragen, zo kunnen we eindeloos blijven speculeren :(

*setup: een tekeningetje of ASCII art van hoe je netwerk ingedeeld is:
code:
1
2
3
4
5
Computer(nietwerkend) ----- SWITCH ---- Server(welwerkend)
                               |
                               |
                               |
                           Router ----- Intra/internet

ofzo

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-03 11:44
:P Ik zie eigenlijk nergens staan of je een netwerk opgezet hebt met een router, een hub of met een 2de nic in de server.

Hoe ziet de fysieke verbinding eruit?

Edit: Damn, Lunix-Tux was me voor :Y)

[ Voor 12% gewijzigd door MrLee op 10-05-2004 15:50 . Reden: Nothing special ]

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

1: Hoe deel ik Internet ?

2: ip adressen handmatig zetten en elkaar proberen te pingen

3: dhcp (software probleem) oplossen dmv bijvoorbeeld:
start -> uitvoeren -> cmd -> net start "DHCP Client"

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 16:08

Korakal

Up up up!

Titelfix.

Chisuteru, we hebben toch echt wat meer informatie van je nodig om hier wat zinnigs over te kunnen zeggen; wil je die info ajb verstrekken?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry sorry, ik had gehoopt dat ik genoeg informatie had gegeven, kennelijk dus niet ;)

@Linux-Tux

Ben niet zo'n Ascii-fan, maar het loopt in principe als volgt

Chello > Modem > Werkende PC > Niet Werkende PC

Geen switch, router of hub dus. De werkende PC hoort dus als server te dienen en de niet-werkende pc gaat via die pc het internet op. De werkende PC heeft een NIC en de andere heeft gewoon zo'n netwerkkaartje van 10 euro die verder gewoon werkt.

Zoals ik al vermeld had heb ik de meeste guides wel gevolgd, ik heb dus ook het handmatig instellen van het IP met 1 hoger / lager etc gedaan. Alle stappen gevolgd van de guides hier en op Tweakers.net en nog wat andere die allemaal hetzelfde zijn.

@Boxkeeper

Beide netwerkkaarten werken correct, heb ze even getest door een netwerk in m'n ouderlijk huis aan te leggen.

@Jimbolino

Als reactie kreeg ik "deze service is al gestart"

En verder... err... heb dus IP's handmatig insteld, DNS-servers van Chello ingesteld etc etc. Ik zou echt niet weten wat ik nog meer zou kunnen vertellen maar enige info geef ik graag zolang je aangeeft wat je wilt weten :)

Weet dat het een lastig verhaal is en normaliter zou ik er wel uit komen maar snap er deze keer echt geen drol van.

Alvast bedankt

edit: weet niet of dit belangrijk is, maar als ik de kabel van m'n modem naar de niet-werkende pc verleg dan heb ik daar nog steeds geen internet. Maar dat is misschien omdat die netwerkkaart geen NIC is?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 16:35 ]

Verwijderd

Als je in het run commando de C$ van je vriendin z'n pc oproept werkt dit :?

anders toch ff je Netwerkje nakijken ;)

Oh ja en als haar pc werkt op chello niks instellen op je eigen pc vind hij nie leuk en hij gaat dan idd moeilijk doen
edit: weet niet of dit belangrijk is, maar als ik de kabel van m'n modem naar de niet-werkende pc verleg dan heb ik daar nog steeds geen internet. Maar dat is misschien omdat die netwerkkaart geen NIC is?
Chello onthoud je Macx adres niet doen dus want bij probs moet chello je acces resetten ;) mijn advies eenmaal 1 pc werkend dan die erop houden of een router halen waar je een mac adres in in kan stellen waarbij je het MAC adres koppieert uit de werkende pc *D

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 16:43 ]

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ga op beide PC's eens in de DOS-prompt en tik in: ipconfig /all . Post vervolgens het resultaat hier, zodat we wat meer info hebben.

Verwijderd

Wat je moet doen is stap_voor_stap het volgende:

1- Op de pc van je vriendin: open de eigenschappen van de netwerkkaart waar Chello op binnenkomt. ga naar derde tabblad "Advanced" en vink aan: "Allow other network users to connect through this computer's Internet connection". Je krijgt een aantal schermen en daar klik je jezelf doorheen.

2- Open een Command Prompt, en doe ipconfig /all. Je ziet dan twee interfaces, waarvan 1 het ip-adres 192.168.0.1 heeft.

3- Sluit de tweede PC aan via kruiskabel of switch/hub, en stel op deze PC alles in op automatisch, dus gewoon DHCP client, en ook bij DNS niets invullen. Klik venster dicht door op "OK" te drukken,en klaar.

Dan moet het toch echt werken. Tenzij er dus iets stuk is natuurlijk.

Verwijderd

Lastigste gok-topic tot nu toe

de informatievoorziening is tot nog toe ronduit [komt uit tiel] dus... vul dit ff in.

1. de internet PC zit met een cross-kabel aan de tweede PC [Ja/Nee]
2. de niet-werkende pc heeft een werkende netwerkaart met drivers [Ja/Nee]
3. de internet PC heeft bij Netwerkverbindingen 2 LAN verbindingen staan, één ervan is eigenlijk de internet verbinding [Ja/Nee]
4. de internet verbinding is gedeeld op de internet PC [Ja/Nee]
5. de internet firewall staat uit op de pc-pc netwerkkaart op beide PCs [Ja/Nee]
6. je post hier de VOLLEDIGE ip configuratie van de beide netwerkaarten van de internet pc, waarbij je duidelijk aangeeft welke van de twee naar het modem gaat en welke naar de andere PC. je print ook de gehele ip configuratie van de netwerkaart op de tweede PC. [ipconfig /all]
7. je weet dat NIC betekent "Network Interface Card" en dat ddat gewoon een netwerkkaart is, dus een NIC is niet iets anders dan een netwerkkaart [Nee]
8. je hebt in het menu netwerkconfiguratie de optie "brug maken tussen twee verbindingen" een brug gemaakt tussne je internet-verbinding en je pc-pc netwerkkaart op de internet-PC [Ja/Nee/Weet niet/Geen mening]

Doe dit nou effe beantwoorden, want tot nu toe post je helemaal niets waar wij wat mee kunnen. De meesten hier hebben echt wel wat kaas gegeten van dit soort problemen, maar je moet echt veel meer info gaan geven anders blijft het voor ons ook gokken en gissen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 17:08 ]

Verwijderd

effe mijn voorganger aanvullen:

Mocht je een "brug" hebben gemaakt, haal deze weg want dat is niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Werkende PC:

Windows IP-Configuratie

Host-naam :SN029419320044
Primair DNS-Achtervoegsel :
Knooppuntype : Gemengd
IP-Routering ingeschakeld : Ja
WINS-Proxy ingeschakeld : Nee

Ethernet-Adapter LAN-Verbinding 2:

Verbindingsspec. DNS-Achtervoegsel:
Beschrijving
Asound 10/100M Based Fast Ethernet Card
Fysiek Adres :00-02-44-4F-34-2A
DHCP Ingeschakeld : Nee
IP-Adres : 192.168.0.1
Subnetmasker : 255.255.255.0
Standaardgateway :
DNS Servers : 212.142.28.66
: 212.142.28.130

Ethernet-Adapter Lan-Verbinding:
Verbindingsspec. DNS-Achtervoegsel: arnhem.chello.nl
Beschrijving
Realtek RT8139/810X Family Fast Ethernet NIC
Fysiek Adres : 00-20-ED-9E-6A-5F
DHCP Ingeschakeld : Ja
IP Adres : 62.194.219.175
Subnetmasker : 255.255.254.0
Standaardgateway : 62.194.218.1
DHCP-server : 212.142.28.181
DNS Servers : 62.108.1.67
Lease Verkregen : maandag 10 mei
Lease Verlopen : vrijdag 14 mei

Andere PC:

Windows IP-Configuratie

Host-naam : D2H5BH0J
Primair DNS-Achtervoegsel :
Knooppunttype : Hybride
IP-routering ingeschakeld : Nee
WINS-Proxy ingeschakeld : Nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding 3:

Verbindingsspec. DNS-Achtervoegsel:
Beschrijving
Asound 10/100M Based Fast Ethernet Card
Fysiek Adres :00-02-44-48-5F-79
DHCP ingeschakeld : Nee
IP Adres : 192.168.0.2
Subnetmasker : 255.255.255.0
Standaardgateway :
DNS Servers : 212.142.28.66
: 212.142.28.130

Verwijderd

Topicstarter
1. de internet PC zit met een cross-kabel aan de tweede PC
Ja

2. de niet-werkende pc heeft een werkende netwerkaart met drivers
Ja

3. de internet PC heeft bij Netwerkverbindingen 2 LAN verbindingen staan, één ervan is eigenlijk de internet verbinding
Ja

4. de internet verbinding is gedeeld op de internet PC
Ja

5. de internet firewall staat uit op de pc-pc netwerkkaart op beide PCs
Ja

6. je post hier de VOLLEDIGE ip configuratie van de beide netwerkaarten van de internet pc, waarbij je duidelijk aangeeft welke van de twee naar het modem gaat en welke naar de andere PC. je print ook de gehele ip configuratie van de netwerkaart op de tweede PC.

7. je weet dat NIC betekent "Network Interface Card" en dat ddat gewoon een netwerkkaart is, dus een NIC is niet iets anders dan een netwerkkaart
Dacht het al, maar omdat sommige mensen er soms over praten alsof het verschillende dingen zijn was ik ff in de war

8. je hebt in het menu netwerkconfiguratie de optie "brug maken tussen twee verbindingen" een brug gemaakt tussne je internet-verbinding en je pc-pc netwerkkaart op de internet-PC
Niet bewust, dus tenzij het op 1 of andere manier automatisch gebeurt als gevolg van iets anders hou ik het op "Nee"

Verwijderd

en de rest van de info :?

Hoe is de verbinding van pc tot pc cross cable werkt je netwerk wel etc etc.

edit:
te snel laat maar *D

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 17:29 ]

Verwijderd

OK maar werkt je gewone netwerkje wel maw zie je de andere pc alswel door een ping alswel door het runcommando ( \[pcname]\c$ ):?

Verwijderd

die brug is niet autometatisch, en als er staat dat je internet verbindingen een LAN verbinding is (de andere heet dan LAN verbinding 2 o.i.d.) dan heeft Windows niet door dat dat internet is, en kun je "delen" aanvinken tot je een zak aardappels bent, maar dan gaat het niet werken.

Even hoe het zou moeten werken in mijn bescheiden optiek:
-internetPC netwerkaart die pc aan pc linkt: 192.168.0.1, subnet 255.255.255.0, geen default gateway
-anderePC netwerkkaart: 192.168.0.2, subnet 255.255.255.0, default gateway 192.168.0.1

default gateway heet "standaard gateway" in het nederlands, meen ik

op internet PC bij Netwerkverbindingen bij Opties of Extra of Geavanceerd of hoe dat ook heet in de nederlandse windows, kiezen voor de optie om een brug te maken tussen twee netwerken (ik heb geen XP NL dus ik weet niet precies hoe het heet, kijk daar dus even naar) en de wizard volgen.

Deze handelingen zetten "routing" aan op je internet Pc. dit is min of meer hetzelfde als wat internet verbinding delen doet, maar dan zó dat je het zelf kan instellen. Voordeel is dat je dit werkend kan maken.

je hele probleem op dit moment is dus dat je tweede pc in het geheel niet weet waar hij z'n pakketen kwijt moet. puur ff standaard gateway intikken en je moet er al zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 17:55 . Reden: damn, hij post terwijl ik tiep ]

Verwijderd

Sorry boys, maar dit is echt een onzintopic aan het worden. Iedereen geeft (hoe goed bedoeld) halve tips, welke soms niet eens correct zijn, en onze TS geeft nog steeds vrij weinig info. Zo weten we nog steeds niet of er op de PC van vriendin "internet delen" aanstaat. Vrij essentieel lijkt me.

Ik zou de TS aan willen raden de kleverige draad erbij te pakken en op het gemak door te lezen. Van begin tot eind.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 19:18 ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Je moet op de niet-werkende PC als gateway het IP nummer van de wel werkende PC invullen (192.168.0.1)...

Verwijderd

Je moet bij je andere PC (die met ipadres 192.168.0.2 bij default gateway het adres 192.168.0.1 invullen.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

oops, ik zeg niks meer (ik sluit me aan bij bovenstaande mensen :))

[ Voor 89% gewijzigd door Jimbolino op 10-05-2004 20:08 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 16:08

Korakal

Up up up!

Chisuteru, essentiële informatie blijft missen, het wordt zo een groot raad-maar-wat-raak topic. Niet echt de bedoeling van GoT, dit wordt niks op deze manier.

Ik sluit je topic en stel voor dat je eerst maar eens aan de slag gaat met alle tips die hier zijn gegeven. Als je er nog steeds niet uitkomt mag je me mailen om het topic weer open te gooien.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.