tc982 schreef op 17 mei 2004 @ 13:42:
[...]
Inderdaad belgisch , net zoals in nederland moet een auto aan een bepaalde vereiste voldoen voor het op de weg kan. Maar het ging mij om de vergelijking met een auto. Dit is een totaal verkeerde manier van vergelijken. Er is geen overheidsorgaan dat nagaat dat een pc goed geassembleerd is en dat het alles bevat. Een auto heeft dat wel, elke auto moet gebouwd worden volgens bepaalde EUROPESE normen en wetgevingen die de autobouwers een bepaalde minimum vereisten opleggen! De vergelijking ging gewoon niet op tussen een auto en een pc.
als we er vanuit europa naar kijken is het wbt oem-licenties niet moeilijk. de hoge raad in duitsland heeft bepaald dat het koppelverkoop is, microsoft is nooit in beroep gegaan, en daarmee is het vonnis overgenomen door het europese hof in luxemburg

van die jurisprudentie is afaik alleen nog geen richtlijn gemaakt.
[...]
Niet helemaal akkoord : Ik neem aan dat koppelverkoop twee produkten aan elkaar linken die ZONDER elkaar ook zouden functioneren. Een pc ZONDER een OS werkt niet, een moederbord ZONDER geheugen werkt ook niet, dus deze word gebundeld om het geheel te laten werken!
Koppelverkoop is dat je een schuld/saldo verzekering koppelt aan je hypothecaire lening, de een kan functioneren zonder de andere, en bijgevolg dwing je de consument een prijs op! Ik denk dat dit een wezenlijk verschil is , maar de lijn blijft toch zeer klein tussen wat koppelverkoop is en wat niet.
da's natuurlijk onzin. een blik bonen werkt niet zonder blikopener. maar je gaat mij niet vertellen dat het geen koppelverkoop is als ze er verplicht een blikopener bij doen.
bijna niets in deze maatschappij werkt zonder iets anders. die hypothecaire lening bijvoorbeeld werkt niet zonder dat de consument een bankrekening heeft. en toch is het niet verplicht om die bankrekening bij diezelfde bank te hebben, als je er maar één hebt.
net als met computers: werkt niet zonder OS, maar werkt wel zonder windows als je een ander OS hebt.
[...]
Ik heb ook niet gezegd dat de EULA een RECHTSGELDIG document is , het is enkel een referentie middel en in dat referentie middel staat duidelijk dat licenties OEM enkel en alleen voor "DEVICES" dient.
ja dus? als ze erin zetten dat de consument verplicht naar de maan en terug moet, is dat toch ook onzin.
maar dat wil nog niet zeggen dat het ook klopt, zie boven.
het ging me trouwens meer om de algemene teneur over de eula's van MS
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 17-05-2004 14:12
]