Toon posts:

XP - OEM Licentie overhevelen naar andere PC? *

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,
Ik heb een laptop van Toshiba gekocht, met Windows XP Professional erbij. XP Pro is uiteraard 100% legaal. Op de onderkant van de laptop zit een licentiestikker zoals bij elk exemplaar. Ik weet, dat als ik Windows XP Pro van m`n laptop afgooi, de licentie mag 'overhevelen' naar een ander computer van mij, hij staat dan immers maar op een computer. Maar op de sticker staat onder 'Windows XP Professional' 'Toshiba'. Mag ik XP dan alleen op een toshiba computer installeren? Zo ja, dan is het uit den boze, vindt ik, aangezien ik er extra voor heb betaald!

Jeroen

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 17:24

FastBunny

Give it the Works !

Je hebt XP bij je laptop gekocht met de overeenkomst dat die alleen op dat systeem gebruikt mag worden. De licentiestikker is dus NIET geldig op een ander systeem ook niet op een ander toshiba systeem.

Dit komt omdat het een OEM licentie is, met een volledige versie mag je hem wel wisselen tussen pc's zolang het er maar 1 is waarop je hem gebruikt, echter voor een OEM licentie gaat die vlieger niet op.

[ Voor 34% gewijzigd door FastBunny op 10-05-2004 13:46 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En als je goed kijkt... Zie je zelfs dat er 1-2 CPU's op de stikker staat...
Wat dus zeggen wil, dat je een licentie hebt, om Windows XP op 2 CPU's te installeren...

Het zij via:
• Een dual CPU systeem
of
• 2 PC's met 1 CPU

Je zou dus gewoon op 2 PC's Windows XP kunnen installeren... :)

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52

Acheron

updatepack.nl

Het is een OEM versie. Die mag je alleen gebruiken op het systeem dat je gekocht hebt

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 10 mei 2004 @ 13:45:
Je hebt XP bij je laptop gekocht met de overeenkomst dat die alleen op dat systeem gebruikt mag worden. De licentiestikker is dus NIET geldig op een ander systeem ook niet op een ander toshiba systeem.

Dit komt omdat het een OEM licentie is, met een volledige versie mag je hem wel wisselen tussen pc's zolang het er maar 1 is waarop je hem gebruikt, echter voor een OEM licentie gaat die vlieger niet op.
Dat is wel erg droog!

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op 10 mei 2004 @ 13:47:
Wat dus zeggen wil, dat je een licentie hebt, om Windows XP op 2 CPU's te installeren...

Het zij via:
• Een dual CPU systeem
of
• 2 PC's met 1 CPU

Ook als het een OEM is?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:52

Het zij via:
• Een dual CPU systeem
of
• 2 PC's met 1 CPU

Hoe kom je hier bij??? Dat betekent dat elk bedrijf die 100 desktoppies aanschaft maar 50 licenties hoeft aan te schaffen?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 13:48:
[...]

Ook als het een OEM is?
Als er 1-2 CPU's op de licentie staat wel ja...

Is geloof ik al zo vanaf Windows 98, als het niet Windows 95 is :)

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 10-05-2004 13:50 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Vragen over licenties kunnen waarschijnlijk het beste beantwoord worden door Microsoft aangezien zij de regels bepalen. Ik stel dan ook voor dat je hen, of wellicht Toshiba even belt met deze vraag aangezien wij slechts ongefundeerd kunnen gokken ;) Als er nog mensen met verstand van zaken rondlopen, zijn zij uiteraard van harte uitgenodigt om te reageren :)

SA > WOS
[XP] Licentie? > XP - OEM Licentie overhevelen naar andere PC? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 13:47:
[...]

Dat is wel erg droog!
Droog of niet tis wel zo :+

Het zij via:
• Een dual CPU systeem
of
• 2 PC's met 1 CPU

1 pc met maximaal 2 cpu's (fysieke cpu's geen virtuele) Stikker is machine gebonden dus niet 2 pc's met 1 cpu :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Dan heb ik weer iets geleerd! :)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

GJ-tje schreef op 10 mei 2004 @ 13:49:
[...]
Als er 1-2 CPU's op de licentie staat wel ja...

Is geloof ik al zo vanaf Windows 98, als het niet Windows 95 is :)
Kun je deze stelling onderbouwen met quotes van de Microsoft site? Dit klinkt mij namelijk vrij ongeloofwaardig in de oren en zou mensen op het verkeerde been kunnen zetten :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb stage gelopen bij een computerwinkel (die ik niet noem) en die zeggen hetzelfde als GJ-tje

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:52
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 13:53:
Ik heb stage gelopen bij een computerwinkel (die ik niet noem) en die zeggen hetzelfde als GJ-tje
Zeggen en weten zijn 2 verschillende dingen lijkt mij, volgens mij heeft het gewoon met de licentie te maken, aangezien je niet meer dan 2 processsoren kan gebruiken onder XP pro. Anders moet je server aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
MICROSOFT WROTE::
OEM-licentie voor de eindgebruiker
Voor de eindgebruiker geeft de OEM-software licentie alleen het recht om de software te gebruiken op de PC waarbij ze is geleverd. De OEM software licentie is onlosmakelijk met het computer systeem verbonden. Een kopie installeren voor bijvoorbeeld thuisgebruik of op een laptop, is niet toegestaan. Bij voorgeïnstalleerde OEM software moet bij de eerste keer dat de PC wordt opgestart, de End User License Agreement (EULA) door de gebruiker geaccepteerd worden. De EULA is een overeenkomst tussen de PC fabrikant en de eindgebruiker. Legale en originele voorgeïnstalleerde Microsoft OEM software bevat een Certificate of Authenticity (COA, echtheidscertificaat) zichtbaar op het device (PC, laptop, etc.) geplakt, en wordt in de meeste gevallen geleverd met installatiemedia en handboeken.

Ondersteuning bij de OEM-software wordt, in tegenstelling tot bij standaardsoftware, niet gegeven door Microsoft, maar door de desbetreffende hardwareleverancier.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Archie_T schreef op 10 mei 2004 @ 13:54:
[...]

Zeggen en weten zijn 2 verschillende dingen lijkt mij, volgens mij heeft het gewoon met de licentie te maken, aangezien je niet meer dan 2 processsoren kan gebruiken onder XP pro. Anders moet je server aanschaffen.
Precies,
Windows Server is bv 1-4 cpu's
Windows Advanced server is bv 1-8 cpu's

de licentie is dat geldig tot het maximaal aantal cpu's in 1 systeem. Een licentie is systeem gebonden, en met XP Pro mag je 2 cpu's gebruiken. Heb je een systeem met 4 cpu's dan ondersteund xp pro dat niet en moet je Windows Server gaan aanschaffen

Dat je dan 4 pc's ermee kunt voorzien is onzin en in strijd met je licentie.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom staat er dan op die stickers 1-2 CPU? :? Voor de dual-systemen oke, maar volgens mij mag je dan wel op een 2de PC installeren hoor... Je hebt toch voor die licentie betaalt? Voor 2 CPU's, dan mag ik toch zelf ook wel bepalen wélke 2 CPU's dat dat zijn? :?

Verwijderd

Topicstarter
Oftewel de conclusie is dat ik het op m`n laptop moet houden, en als ik het op een andere PC wil zetten moet ik een Retail versie hebben?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 13:08

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 14:02:
Oftewel de conclusie is dat ik het op m`n laptop moet houden, en als ik het op een andere PC wil zetten moet ik een Retail versie hebben?
De conclusie is dat je het op je laptop MAG houden, en dat als je het op een andere pc wilt zetten, dat je daarvoor dan een nieuwe licentie moet aanschaffen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:44

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

GJ-tje schreef op 10 mei 2004 @ 14:01:
[...]
Waarom staat er dan op die stickers 1-2 CPU? :? Voor de dual-systemen oke, maar volgens mij mag je dan wel op een 2de PC installeren hoor... Je hebt toch voor die licentie betaalt? Voor 2 CPU's, dan mag ik toch zelf ook wel bepalen wélke 2 CPU's dat dat zijn? :?
|:( 1 - 2 cpu's wil gewoon zeggen dat het voor 1 cpu geschikt is of voor dual cpu systeemen. heeft nix te maken met 2e pc. oem licentie is voor 1 machine.
OEM-licentie voor de eindgebruiker
Voor de eindgebruiker geeft de OEM-software licentie alleen het recht om de software te gebruiken op de PC waarbij ze is geleverd. De OEM software licentie is onlosmakelijk met het computer systeem verbonden. Een kopie installeren voor bijvoorbeeld thuisgebruik of op een laptop, is niet toegestaan. Bij voorgeïnstalleerde OEM software moet bij de eerste keer dat de PC wordt opgestart, de End User License Agreement (EULA) door de gebruiker geaccepteerd worden. De EULA is een overeenkomst tussen de PC fabrikant en de eindgebruiker. Legale en originele voorgeïnstalleerde Microsoft OEM software bevat een Certificate of Authenticity (COA, echtheidscertificaat) zichtbaar op het device (PC, laptop, etc.) geplakt, en wordt in de meeste gevallen geleverd met installatiemedia en handboeken.

Ondersteuning bij de OEM-software wordt, in tegenstelling tot bij standaardsoftware, niet gegeven door Microsoft, maar door de desbetreffende hardwareleverancier.
bron: microsoft :)

[ Voor 51% gewijzigd door Hubert op 10-05-2004 14:11 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 18:46

Gerco

Professional Newbie

Wat dan met [edit]dual P4 HT systemen? Dat zijn twee fysieke CPUs, maar wel 4 virtuele.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 10-05-2004 18:48 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Gerco schreef op 10 mei 2004 @ 14:14:
Wat dan met P4 HT systemen? Dat zijn twee fysieke CPUs, maar wel 4 virtuele.
P4 is 1 fysieke cpu en 2 virtuele. Je kunt dus een Dual Xeon gebruiken met XP Pro, 2 fysieke en 4 virtuele :)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22

Het zij via:
• Een dual CPU systeem
of
• 2 PC's met 1 CPU

Whahahahaha

Graag zie ik het niveau van je postings in het vervolg wat hoger zijn

[ Voor 14% gewijzigd door Spider.007 op 10-05-2004 20:01 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 15:06
De licentie voorwaarden zijn naar mijn weten veranderd sinds Windows 2000 :

Waar vroeger de gebruiker een licentie had en dus bijgevolg transfereerbaar was is dit nu niet meer mogelijk! Deze licentie is omgezet naar een device licentie. Dus gebonden aan het toestel.

Deze wijzigingen waren samen met de sticker die je op de pc moest plakken in plaats van het boekje!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Maar we hebben toch een europese wet mbt koppelverkoop? volgens mij mag dit volgens die wet niet. Als je 2 producten koopt, moet je die ook los van elkaar MOGEN gebruiken!

• StevenK
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 15:14:
Maar we hebben toch een europese wet mbt koppelverkoop? volgens mij mag dit volgens die wet niet. Als je 2 producten koopt, moet je die ook los van elkaar MOGEN gebruiken!
Nee, het werkt andersom: een fabrikant kan jouw niet verplichten een windows-licentie te kopen als je een pc koopt.

Maar als jij een windows-licentie bij een pc hebt, die goedkoper is, omdat 'ie alleen voor die pc gebruikt mag worden, is dat legaal.

Je koopt namelijk niet los een licentie, je koopt een speciaal soort licentie.

Koppelverkoop is wanneer een hypotheekverstrekker jou verplicht je auto-verzekering bij hen onder te brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 10-05-2004 15:23 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 18:46

Gerco

Professional Newbie

FastBunny schreef op 10 mei 2004 @ 14:38:
P4 is 1 fysieke cpu en 2 virtuele. Je kunt dus een Dual Xeon gebruiken met XP Pro, 2 fysieke en 4 virtuele :)
Ik neem aan dat je wel doorhad dat daar nog het woordje "dual" tussen moest :) Maar als XP maar 2 CPUs accpteert en ik voer er twee P4 HTs aan, gaat hij er dan maar 1 gebruiken? Aangezien XP maar 2 CPUs ondersteund.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Gerco schreef op 10 mei 2004 @ 18:48:
[...]

Ik neem aan dat je wel doorhad dat daar nog het woordje "dual" tussen moest :) Maar als XP maar 2 CPUs accpteert en ik voer er twee P4 HTs aan, gaat hij er dan maar 1 gebruiken? Aangezien XP maar 2 CPUs ondersteund.
De licentie is voor fysieke cpu's dus gaat het met die dual xeon (p4 met ht).
Xp Home heeft support voor 1 fysieke cpu en die werkt ook met 1 p4 met ht en ziet dan 2 cpu's dus dat is geen probleem.

Verwijderd

StevenK schreef op 10 mei 2004 @ 15:22:
[...]

Nee, het werkt andersom: een fabrikant kan jouw niet verplichten een windows-licentie te kopen als je een pc koopt.

Maar als jij een windows-licentie bij een pc hebt, die goedkoper is, omdat 'ie alleen voor die pc gebruikt mag worden, is dat legaal.

Je koopt namelijk niet los een licentie, je koopt een speciaal soort licentie.

Koppelverkoop is wanneer een hypotheekverstrekker jou verplicht je auto-verzekering bij hen onder te brengen.
en toch heeft een duitse rechter wel eens bepaald dat het gewoon keiharde koppelverkoop is. europese hof heeft dat vonnis ook overgenomen :)

• StevenK
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 19:47:
[...]

en toch heeft een duitse rechter wel eens bepaald dat het gewoon keiharde koppelverkoop is. europese hof heeft dat vonnis ook overgenomen :)
Het is pas koppelverkoop als jij aan de kassa zegt 'doe mij die pc van EUR 1000,00' en de winkelier zegt dan 'dat is dan EUR 1200,00' want je moet Windows erbij kopen.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 15:17
Dan zal dit bij mij wel niet kloppen wat ik voor de gein had gemaakt:

http://home.wanadoo.nl/st...and/Tweakers/Screenshots/
en dan op 'veel cpu.jpg' klikken.

16 Cpu's op windows xp gaat dus niet.

Plaatjes zijn trouwens allemaal bullshit.

_@/'

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat is o.a. het verschil tussen XP Home en XP Professional Edition.

De home edition kan 1 CPU aansturen en de Professional Edition kan 2 CPu's aansturen. Vandaar die opmerking op de sticker.

Als het bedrijf dat zegt, dat je met één pro licentie twee PC's mag installeren, en allemaal van dit soort onzin verkondigt, heb ik zomaar spontaan mijn twijfels over de kennis binnen dat bedrijf.

Overigens, kun je me dan even verklaren waarom er geen twéé stickers bijzitten? Immers, de sticker MOET op de PC zijn geplakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 10-05-2004 21:10 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

StevenK schreef op 10 mei 2004 @ 20:18:
[...]

Het is pas koppelverkoop als jij aan de kassa zegt 'doe mij die pc van EUR 1000,00' en de winkelier zegt dan 'dat is dan EUR 1200,00' want je moet Windows erbij kopen.
dat gebeurt nu min of meer ook, alleen staat het alvast voor je op het prijskaartje.
veel pc's met een windows oem licentie zijn gewoon niet zonder windows te koop.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Daarom hebben wij dus standaard GEEN windows bij de meeste aanbiedingen zitten.

Krijg je alleen weer weet ik hoeveel klanten die beginnen te zeiken dat we de boel oplichten, omdat ze denken voor een bedrag X klaar te zijn, en er dan nog ineens Windows bij moet...
Het is ook nooit goed bij de consument... :P

• StevenK
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 23:42:
[...]

dat gebeurt nu min of meer ook, alleen staat het alvast voor je op het prijskaartje.
veel pc's met een windows oem licentie zijn gewoon niet zonder windows te koop.
Een auto is toch ook niet zonder remblokken, schijven, banden en olie te koop ?

• StevenK
BredeP schreef op 10 mei 2004 @ 23:48:
Daarom hebben wij dus standaard GEEN windows bij de meeste aanbiedingen zitten.

Krijg je alleen weer weet ik hoeveel klanten die beginnen te zeiken dat we de boel oplichten, omdat ze denken voor een bedrag X klaar te zijn, en er dan nog ineens Windows bij moet...
Het is ook nooit goed bij de consument... :P
En dan zit je dus op het randje van koppelverkoop. Je moet dan heel duidelijk vermelden dat de prijzen excl. OS zijn.

Verwijderd

StevenK schreef op 11 mei 2004 @ 08:14:
[...]

En dan zit je dus op het randje van koppelverkoop. Je moet dan heel duidelijk vermelden dat de prijzen excl. OS zijn.
Lijkt me nogal nonsens, niemand verplicht een PC-winkel om Windows bij een PC te leveren

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

[...]

Je zit juist verder bij het koppel verkoop vandaan. Er vanuitgaande dat je niet verplicht wordt om Windows te kopen.
Maar nu heb je standaard de keus om de PC mee te nemen omdat je nog een Retail windows hebt of dat je graag iets anders op de computer wil hebben als Windows.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

ralpje

Deugpopje

StevenK schreef op 11 mei 2004 @ 08:13:
[...]

Een auto is toch ook niet zonder remblokken, schijven, banden en olie te koop ?
Een auto zonder remblokken, schijven, banden en olie rijdt niet. Een pc zonder windows draait Linux (of iets anders). :)
[...]

Ik vindt dit juist netjes. In ieder geval netter dan een aanbieding voor een pc, waar Windows bij blijkt te zitten, en niet zonder geleverd wordt (Dell, iemand?) terwijl ik linux wil draaien. Dát is pas koppelverkoop.
Ik bedoel, ik wil helemaal geen Windows, ik wil een open-source OS gebruiken. Ik wil juist een aanbieding zonder OS. Niemand verplicht mij om windows gebruiken.

offtopic:
Tevreden Win XP gebruiker, en absoluut geen verstand van Linux o.i.d., maar het gaat ff om het idee he :)

[ Voor 55% gewijzigd door ralpje op 11-05-2004 08:51 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Een auto zonder remmen is niet compleet, maar je krijgt ook niet de keus wat je wilt hebben.
Liefst heb ik Brembo, met BBS velgen en Vredestein banden. Scheel stoelen met een Clarion Radio met JBL boxen. Shell Helix motor olie met BP diesel.

volgens mij gaan ze je raar staan aankijken bij de dealer als je het zo vraagt.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

je moest eens weten.

er zijn regelmatig mensen die dat willen. dat kan gewoon als je bijbetaalt. de originele onderdelen worden dan gewoon helemaal niet bij de auto besteld, en daar hoef je ook niet voor te betalen. (tegenwoordig wordt een auto pas gefabriceerd als hij al verkocht is)

• Anders
  • Laatst online: 08-05 13:28
hp38guser schreef op 10 mei 2004 @ 13:47:
Het is een OEM versie. Die mag je alleen gebruiken op het systeem dat je gekocht hebt
Wanneer is iets "het systeem dat je gekocht hebt"? Als je er geheugen bij prikt of een grotere harddisk, is het dan nog steeds het systeem, of moet je dan gelijk een nieuwe Windows-versie kopen? Of mag je zoiets alleen door de laptop-fabrikant (c.q. vertegenwoordiende partij daarvan) laten doen?

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Anders schreef op 11 mei 2004 @ 17:26:
[...]

Wanneer is iets "het systeem dat je gekocht hebt"? Als je er geheugen bij prikt of een grotere harddisk, is het dan nog steeds het systeem, of moet je dan gelijk een nieuwe Windows-versie kopen? Of mag je zoiets alleen door de laptop-fabrikant (c.q. vertegenwoordiende partij daarvan) laten doen?
De verandering is op het systeem, dus die blijft hetzelfde. Je mag bv ook voor he activeren een andere videokaart kopen ofzo, pas na een aantal grote veranderingen moet je bellen voor het activeren, dat is nu ook. Zolang je pc orgineel blijft met wat aanpassingen geld je licentie, niet als je hem leeghaald en de complete inhoudt vervangent, dan hoort ie namelijk bij het overgebleven setje cpu+mobo+ram+harddisk etc.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

ronny schreef op 11 mei 2004 @ 09:12:
Een auto zonder remmen is niet compleet, maar je krijgt ook niet de keus wat je wilt hebben.
Liefst heb ik Brembo, met BBS velgen en Vredestein banden. Scheel stoelen met een Clarion Radio met JBL boxen. Shell Helix motor olie met BP diesel.

volgens mij gaan ze je raar staan aankijken bij de dealer als je het zo vraagt.
Een pc zonder besturingssysteem ook niet.
Of je nou Linux of WIndows draait, een van de 2 is nodig. De ene kost meer als de andere, maar de ene is voor de noobs standaard. Als je jouw auto koopt met Brembo remmen en je zet er andere remmen op, moet je dan zelf weten, maar de garantie die je bij je remmen van de dealer kreeg zijn neit geldig als je zelf de remmen op een oude fiat panda monteert. Zo moet je dat met die stikker ook een beetje zien.

Verwijderd

Topicstarter
Svzje schreef op 10 mei 2004 @ 21:00:
Dan zal dit bij mij wel niet kloppen wat ik voor de gein had gemaakt:

http://home.wanadoo.nl/st...and/Tweakers/Screenshots/
en dan op 'veel cpu.jpg' klikken.

16 Cpu's op windows xp gaat dus niet.

Plaatjes zijn trouwens allemaal bullshit.
Het kan ook Windows Server 2003 zijn met een skinning progje!

EDIT: Alhoewel, de andere zijn ook fake...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2004 18:04 ]

• tc982
De vergelijking met de auto is verkeerd, deze zaken zijn bij WET geregeld.

Een auto ZONDER remmen vanuit de fabrikant uit zal nooit zijn gelijksvormigheidsattest krijgen! En maar goed ook.

Het is normaal dat bij een PC een besturingsysteem hoort. Dit is geen koppelverkoop, dan zou geheugen bij een pc dat ook zijn!

Deze discussie gaat de volledige verkeerde richting op :

1) Een OEM windows licentie is geldig per DEVICE ( home pc / bussiness pc / handheld / etc.. ) en mag enkel en alleen geintegreerd worden door een OEM partner en normaal gezien NIET los in de winkel te verkrijgen, vandaar dat deze goedkoper is dan de retail

2) Een RETAIL windows licentie is geldig per gebruiker. En deze laat je toe om over te zetten naar een andere pc die a) niet OEM geleverd is met die windows versie of B) je eigen PC te bouwen. Deze licentie is eigenlijk de enigste licentie die de gebruiker RECHTSTREEKS bij Microsoft kan kopen als particulier! De andere OEM altijd via partners

het is niet omdat iedereen installeert met een OEM versie dat dit legaal is. Niet dat MS daar moeilijk over zal doen, maar het is niet volgens de letter van de wet.

3) Bij twijfel lees de EULA van windows XP maar eens doer en vind de verschillen !!

Verwijderd

tc982 schreef op 17 mei 2004 @ 10:42:
De vergelijking met de auto is verkeerd, deze zaken zijn bij WET geregeld.

Een auto ZONDER remmen vanuit de fabrikant uit zal nooit zijn gelijksvormigheidsattest krijgen! En maar goed ook.
belgisch? ik neem aan een keuring oid?

daar gaat het helemaal niet om. er worden overal allerei dingen zonder keuring verkocht.
Het is normaal dat bij een PC een besturingsysteem hoort. Dit is geen koppelverkoop, dan zou geheugen bij een pc dat ook zijn!
dat is het ook. als jij een bepaalde kast+mobo niet los zou kunnen kopen is een complete pc koppelverkoop. gelukkig kun je die onderdelen wel los kopen, en minder betalen.

het hele punt is: als je een pc koopt en de windows licentie niet hoeft, krijg je geen korting, ondanks dat het overduidelijk is dat de detaillist wel betaald heeft voor die licentie. daarmee is het koppelverkoop.
Deze discussie gaat de volledige verkeerde richting op :

1) Een OEM windows licentie is geldig per DEVICE ( home pc / bussiness pc / handheld / etc.. ) en mag enkel en alleen geintegreerd worden door een OEM partner en normaal gezien NIET los in de winkel te verkrijgen, vandaar dat deze goedkoper is dan de retail

2) Een RETAIL windows licentie is geldig per gebruiker. En deze laat je toe om over te zetten naar een andere pc die a) niet OEM geleverd is met die windows versie of B) je eigen PC te bouwen. Deze licentie is eigenlijk de enigste licentie die de gebruiker RECHTSTREEKS bij Microsoft kan kopen als particulier! De andere OEM altijd via partners

het is niet omdat iedereen installeert met een OEM versie dat dit legaal is. Niet dat MS daar moeilijk over zal doen, maar het is niet volgens de letter van de wet.

3) Bij twijfel lees de EULA van windows XP maar eens doer en vind de verschillen !!
de eula van microsoft staat vol onwettige zaken hoor:
http://www4.hccnet.nl/404...B01-591A-FAC618A9AEB761BD
(en lees ook deeltje 2 tm 6 even)

• tc982
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 11:45:

belgisch? ik neem aan een keuring oid?

daar gaat het helemaal niet om. er worden overal allerei dingen zonder keuring verkocht.
Inderdaad belgisch , net zoals in nederland moet een auto aan een bepaalde vereiste voldoen voor het op de weg kan. Maar het ging mij om de vergelijking met een auto. Dit is een totaal verkeerde manier van vergelijken. Er is geen overheidsorgaan dat nagaat dat een pc goed geassembleerd is en dat het alles bevat. Een auto heeft dat wel, elke auto moet gebouwd worden volgens bepaalde EUROPESE normen en wetgevingen die de autobouwers een bepaalde minimum vereisten opleggen! De vergelijking ging gewoon niet op tussen een auto en een pc.
dat is het ook. als jij een bepaalde kast+mobo niet los zou kunnen kopen is een complete pc koppelverkoop. gelukkig kun je die onderdelen wel los kopen, en minder betalen.

het hele punt is: als je een pc koopt en de windows licentie niet hoeft, krijg je geen korting, ondanks dat het overduidelijk is dat de detaillist wel betaald heeft voor die licentie. daarmee is het koppelverkoop.
Niet helemaal akkoord : Ik neem aan dat koppelverkoop twee produkten aan elkaar linken die ZONDER elkaar ook zouden functioneren. Een pc ZONDER een OS werkt niet, een moederbord ZONDER geheugen werkt ook niet, dus deze word gebundeld om het geheel te laten werken!

Koppelverkoop is dat je een schuld/saldo verzekering koppelt aan je hypothecaire lening, de een kan functioneren zonder de andere, en bijgevolg dwing je de consument een prijs op! Ik denk dat dit een wezenlijk verschil is , maar de lijn blijft toch zeer klein tussen wat koppelverkoop is en wat niet.
de eula van microsoft staat vol onwettige zaken hoor:
http://www4.hccnet.nl/404...B01-591A-FAC618A9AEB761BD
(en lees ook deeltje 2 tm 6 even)
Ik heb ook niet gezegd dat de EULA een RECHTSGELDIG document is , het is enkel een referentie middel en in dat referentie middel staat duidelijk dat licenties OEM enkel en alleen voor "DEVICES" dient.

• tc982
uit die link van hcc :

OEM
Bij OEM-software liggen de zaken duidelijk anders dan bij de pakketten die je zelf in de winkel koopt. OEM is ontstaan doordat computerfabrikanten hun producten graag als kant en klaar product aan de consument willen verkopen. Dat wil zeggen: inclusief een besturingssysteem en vaak nog andere bruikbare software. Natuurlijk doen ze hun best die software zo goedkoop mogelijk te krijgen en omdat ze in het groot inkopen, zijn er wat dat betreft best afspraken te maken met de fabrikanten.
Voor die lage prijs stellen de fabrikanten ook hun eisen. Het gebruiksrecht blijft, maar het is wel systeemgebonden. Dat wil zeggen dat als de pc waarop de software bij verkoop was geïnstalleerd door wat voor oorzaak ook niet meer is te gebruiken, je ook geen licentierechten meer hebt. Bij een nieuwe computer, zul je ook nieuwe software moeten aanschaffen. En in het geval van problemen kun je niet bij de helpdesk van Microsoft aankloppen, maar moet je bij je leverancier zijn

• StevenK
Niet waar; het is pas koppelverkoop als de pc wel aangeboden wordt zonder OS, maar de verkoper alleen wil verkopen als je er Windows bij koopt.

Een duidelijk voorbeeld van koppelverkoop is de hypotheekverstrekker die het afsluiten van een ziektekosten- of autoverzekering bij de eigen maatschappij als voorwaarde stelt voor het verstrekken van de hypotheek.

Het is dus afhankelijk van de precieze omstandigheden of er sprake is van ongeoorloofde koppelverkoop.

Ik denk van niet, want je kunt ook een pc met een losse XP licentie, of zelfs een pc zonder windows kopen. En als de winkel niet een pc zonder windows wil verkopen is dat jammer, maar geen ongeoorloofde koppelverkoop. Je kunt ze tenslotte ook niet dwingen een pc zonder HDD te verkopen.

Verwijderd

tc982 schreef op 17 mei 2004 @ 13:42:
[...]

Inderdaad belgisch , net zoals in nederland moet een auto aan een bepaalde vereiste voldoen voor het op de weg kan. Maar het ging mij om de vergelijking met een auto. Dit is een totaal verkeerde manier van vergelijken. Er is geen overheidsorgaan dat nagaat dat een pc goed geassembleerd is en dat het alles bevat. Een auto heeft dat wel, elke auto moet gebouwd worden volgens bepaalde EUROPESE normen en wetgevingen die de autobouwers een bepaalde minimum vereisten opleggen! De vergelijking ging gewoon niet op tussen een auto en een pc.
als we er vanuit europa naar kijken is het wbt oem-licenties niet moeilijk. de hoge raad in duitsland heeft bepaald dat het koppelverkoop is, microsoft is nooit in beroep gegaan, en daarmee is het vonnis overgenomen door het europese hof in luxemburg :)
van die jurisprudentie is afaik alleen nog geen richtlijn gemaakt.
[...]

Niet helemaal akkoord : Ik neem aan dat koppelverkoop twee produkten aan elkaar linken die ZONDER elkaar ook zouden functioneren. Een pc ZONDER een OS werkt niet, een moederbord ZONDER geheugen werkt ook niet, dus deze word gebundeld om het geheel te laten werken!

Koppelverkoop is dat je een schuld/saldo verzekering koppelt aan je hypothecaire lening, de een kan functioneren zonder de andere, en bijgevolg dwing je de consument een prijs op! Ik denk dat dit een wezenlijk verschil is , maar de lijn blijft toch zeer klein tussen wat koppelverkoop is en wat niet.
da's natuurlijk onzin. een blik bonen werkt niet zonder blikopener. maar je gaat mij niet vertellen dat het geen koppelverkoop is als ze er verplicht een blikopener bij doen.

bijna niets in deze maatschappij werkt zonder iets anders. die hypothecaire lening bijvoorbeeld werkt niet zonder dat de consument een bankrekening heeft. en toch is het niet verplicht om die bankrekening bij diezelfde bank te hebben, als je er maar één hebt.
net als met computers: werkt niet zonder OS, maar werkt wel zonder windows als je een ander OS hebt.
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat de EULA een RECHTSGELDIG document is , het is enkel een referentie middel en in dat referentie middel staat duidelijk dat licenties OEM enkel en alleen voor "DEVICES" dient.
ja dus? als ze erin zetten dat de consument verplicht naar de maan en terug moet, is dat toch ook onzin.
tc982 schreef op 17 mei 2004 @ 13:45:
uit die link van hcc :
<...>
maar dat wil nog niet zeggen dat het ook klopt, zie boven.
het ging me trouwens meer om de algemene teneur over de eula's van MS

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 14:12 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 14:10:
[...]

als we er vanuit europa naar kijken is het wbt oem-licenties niet moeilijk. de hoge raad in duitsland heeft bepaald dat het koppelverkoop is, microsoft is nooit in beroep gegaan, en daarmee is het vonnis overgenomen door het europese hof in luxemburg :)
van die jurisprudentie is afaik alleen nog geen richtlijn gemaakt.
Da's een mooie kort-door-de-bocht interpretatie van hoe u Europa werkt.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 14:10:

[...]

da's natuurlijk onzin. een blik bonen werkt niet zonder blikopener. maar je gaat mij niet vertellen dat het geen koppelverkoop is als ze er verplicht een blikopener bij doen.

bijna niets in deze maatschappij werkt zonder iets anders. die hypothecaire lening bijvoorbeeld werkt niet zonder dat de consument een bankrekening heeft. en toch is het niet verplicht om die bankrekening bij diezelfde bank te hebben, als je er maar één hebt.
net als met computers: werkt niet zonder OS, maar werkt wel zonder windows als je een ander OS hebt.

[...]
[...]
maar dat wil nog niet zeggen dat het ook klopt, zie boven.
het ging me trouwens meer om de algemene teneur over de eula's van MS
Als je je pc koopt met Windows kies je er zelf voor. In het bonenverhaal:
Als je een Blik bonen koopt kun je de Tefal Blikopener er voor 20% van de prijs erbij kopen, alleen mag je dan alleen maar blikjes Bonen openmaken. De Blikopener kan ook prima persikkenblikken openmaken maar daar heb je geen licentie op. Dan had je de Tefal Blikopener zonder die licentiebeperking moeten kopen.

En dat het nu wel of niet koppelverkoop is... dat maakt niet uit, als je het niet wilt, koop je het toch niet ? Je hoeft de blikkenopener erbij te kopen als je het niet wilt :)

• PhilipsFan
  • Laatst online: 20:07
De vraag of het legaal is, is helemaal niet interessant.

Veel interessanter is de vraag hoe het moet. (overhalen van een meegeleverde XP-distributie naar een andere pc)

Ik kan me zo voorstellen dat je de recovery cd in een andere pc stopt? Misschien dat dat helemaal niet gaat werken, maar als de recovery het doet, zou je dan kunnen opstarten? Dit gezien de andere hardware en benodigde drivers?

Verwijderd

PhilipsFan schreef op 17 mei 2004 @ 14:50:
De vraag of het legaal is, is helemaal niet interessant.
jawel, koppelverkoop is namelijk verboden :)
maargoed, dit is een eindeloze discussie, de rechter vond het in ieder geval wel koppelverkoop.
Veel interessanter is de vraag hoe het moet. (overhalen van een meegeleverde XP-distributie naar een andere pc)

Ik kan me zo voorstellen dat je de recovery cd in een andere pc stopt? Misschien dat dat helemaal niet gaat werken, maar als de recovery het doet, zou je dan kunnen opstarten? Dit gezien de andere hardware en benodigde drivers?
dat ligt eraan wat voor recovery je hebt.
image > kan niet. als het al lukt heb je een vreselijk vervuilde windows btw
windows install cd met hardware-check > is te omzeilen, verschilt per merk, maar is altijd op te googelen
gewone windows cd (ja dat bestaat nog, oa medion) > gewoon installeren.

wat overigens altijd werkt: regel een gekopieerde xp cd, en gebruik je oem-key.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2004 15:12 ]

• Hakkie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54
Mijn ervaring:
Samen met geheugen heb ik een OEM XPpro CD gekocht. Dat kon volgens de betrokken zaak omdat ik hardware bij de OEM versie kocht. Activeren etc. ging probleemloos. Wat verderop in de tijd vervang ik moederbord, processor, geheugen en harddisk. Gevolg: activeren lukt niet omdat 'dit exemplaar reeds geregistreerd is'. Gebeld met Microsoft, waar ik een nieuw serienummer kreeg. Dit nummer ingevoerd en probleemloos opnieuw kunnen activeren. Naar mijn idee is dit qua principe vergelijkbaar met het overhevelen van een OEM van de ene naar de andere PC. Op één belangrijk ding na: de laptop zal nog steeds worden gebruikt, mijn 'oude' PC niet...
Ikzelf heb ook een laptop zonder OS aangeschaft. Op dezelfde wijze als hierboven heb ik ook daarvoor een OEM XPpro CD gekocht.
Pagina: 1