[XP] OEM-licentie op andere PC installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
[Reeds gezocht bij Google en GoT]

We hadden een Compaq Evo N600 met Windows XP Prof NL, OEM. Deze laptop is gestolen, maar de Restore CD heb ik nog. Nu hebben we ook een Evo N800, maar met Windows 2000 of Windows 98 OEM. Omdat een ongebruikte licentie voor Windows XP heb, wil ik die installeren op de N800 - maar die CD werkt natuurlijk niet.

Ik heb naar Compaq gebeld en gevraagd of het mag en kan. Volgens Compaq mág het wel, maar is het technisch onmogelijk. Ik zou naar Microsoft kunnen bellen, maar als je daar alleen al aan dénkt (aan bellen), sturen ze je een *vette* rekening.

Mijn vraag: is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft? Is het mogelijk om op de een of andere manier van mijn licentie gebruik te kunnen maken op die andere laptop?

Nog eens voor de duidelijkheid: Compaq zegt dat het legaal is wat ik wil, en ik heb gewoon de juiste licentie.

Bloed, zweet & koffie

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Kun je niet gewoon een oem cd'tje XP ergens vandaan halen en de key-code gebruiken? Dat is nl. je licentie en niet die compaq cd. Ik neem tenminste aan dat je de key nog hebt... :+ :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
Die licentie is alleen geldig met de sticker....
(En die zit nog op de oude kast dus die CD kan je wel weggooien)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:20

Arno

PF5A

Een OEM licentie wordt alleen vrijgegeven voor de machine waar hij is bijgeleverd, maw: je mag deze NIET op een andere machine installeren :)

Zie microsoft.com voor de volledige info over licenties.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• JamesTiberius
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

Volgens mij is het niet legaal. Zover ik mij kan herineren is een OEM licentie meestal gekoppeld aan het betreffende produkt waarbij je het geleverd hebt gekregen (de licentiecode is in de vorm van een stikker op de gestolen laptop geplakt, en daarmee is de licentie samen met de laptop gestolen)

Maar als het technisch al niet mogelijk is, waarvoor probeer je het dan?

edit:

> 1 reactie / minuut :)

[ Voor 6% gewijzigd door JamesTiberius op 03-01-2003 11:49 ]

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

JamesTiberius schreef op 03 januari 2003 @ 11:48:
Volgens mij is het niet legaal. Zover ik mij kan herineren is een OEM licentie meestal gekoppeld aan het betreffende produkt waarbij je het geleverd hebt gekregen (de licentiecode is in de vorm van een stikker op de gestolen laptop geplakt, en daarmee is de licentie samen met de laptop gestolen)

Maar als het technisch al niet mogelijk is, waarvoor probeer je het dan?
het gaat toch gewoon om het nummertje? Een beetje bedrijf (ik neem aan dat het daarom gaat) bewaart die nummertje gescheiden van de pc's. Dus als je dat nummertje hebt kan je bij MS een wijziging in de hardware doorbellen en dan kun je hem d8 ik voor je nieuwe Evo gebruiken :)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Hmm, ik dacht: licentie = licentie = licentie. Compaq denkt er blijkbaar ook zo over, maar inderdaad: de sticker zat nog op de gestolen laptop |:(. Een week of wat geleden gaf iemand op GoT de tip om deze stickers eraf te peuteren en apart te bewaren. Dat heb ik gedaan, maar de laptop was daarvóór al gestolen...

Typisch gevalletje van jammer-dan, vrees ik.

Bedankt voor jullie reacties.

/Edit:
Niets is technisch onmogelijk. Een leverancier gaf mij de tip om "ergens" een OEM-versie vandaan te halen en die te gebruiken, mits legaal en op eigen risico..

[ Voor 18% gewijzigd door CmdrKeen op 03-01-2003 11:52 ]

Bloed, zweet & koffie

• vassago
WhizzCat schreef op 03 January 2003 @ 11:50:
[...]

het gaat toch gewoon om het nummertje?
Het is een OEM licentie...

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Als het product waarop het geinstalleerd is gestolen is het naar mijn weten wel legaal om het te installeren. Ook al is het OEM je hebt een licentie waarbij je het op 1 sys mag installeren.

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Vilenin schreef op 03 januari 2003 @ 11:50:
Hmm, ik dacht: licentie = licentie = licentie. Compaq denkt er blijkbaar ook zo over, maar inderdaad: de sticker zat nog op de gestolen laptop |:(. Een week of wat geleden gaf iemand op GoT de tip om deze stickers eraf te peuteren en apart te bewaren. Dat heb ik gedaan, maar de laptop was daarvóór al gestolen...

Typisch gevalletje van jammer-dan, vrees ik.

Bedankt voor jullie reacties.
Yep, sticker weg == licentie weg. ben bang dat je een nieuwe licentie moet aanschaffen in dat geval, sorry :)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
hehe.. licentie ligt al op de plank hoor, das geen probleem. Tis alleen wel heel erg zonde van die vijfhonderd euro's :(

Bloed, zweet & koffie

• vassago
Vilenin schreef op 03 januari 2003 @ 11:52:
hehe.. licentie ligt al op de plank hoor, das geen probleem. Tis alleen wel heel erg zonde van die vijfhonderd euro's :(
173,- bedoel je. Het was toch een OEM licentie :?

• vassago
Vilenin schreef op 03 januari 2003 @ 11:44:
[Reeds gezocht bij Google en GoT]

Omdat een ongebruikte licentie voor Windows XP heb, wil ik die installeren op de N800 - maar die CD werkt natuurlijk niet.
Dan installeer je die toch gewoon met een willekeurige XP cd?
(Al dan niet legaal, zolang je dat serienummer maar gebruikt)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mogelijk: dat was al gezegd. Je kan de laptop trouwens inclusief Windows licentie op de verzekering verhalen als je dat errug goed verzekerd hebt, maar dat is niet bepaald altijd zo :P

Mag het: officieel niet. Nogal vervelend in dit geval (en de dief zal niet zo snel gaan zeuren over dat z'n code het niet doet...) maar toch is het dan geen geldige licentie, je kan ook de sticker niet laten zien :o
Zie microsoft.com over OEM, bekijk bijvoorbeeld www.microsoft.com/licensing

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.