[How-to]'Zweet'-effect Op Glazen/Blikjes

Pagina: 1
Acties:
  • 827 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik had het idee om mee te doen aan de laatste Foto Contest. Ik probeerde laatst mijn voorlopige inzending te verbeteren door een 'Zweet'-effect te maken op mijn Cola glaasje, maar dit is niet zo makkelijk als ik dacht. Wanneer krijg je een 'Zweet'-effect? Wanneer de Vloeistof en het glas kouder zijn dan de omgeving. Misschien heb je het wel eens gemerkt op een warme dag op een terrasje met een koud drankje. Op het glas vormt zich condens en uiteindelijk lopen de druppels naar beneden. Denk ook maar aan de heerlijke bierreclames waar ze de boel nog even wat aantrekkelijker maken met dit effect. Hoe bereik je dit? Ik heb een poging gewaagd.

Er zijn 2 manieren om het effect te bereiken. Jammergenoeg ontdekte ik het makkelijke effect pas nadat ik het moeilijke had geprobeerd. Dat wil niet zeggen dat het niet leuk is om te doen wat ik gedaan heb. Je krijgt er wel een leuk effect door.

- Pak een plantespuit en spray je glas onder, niet teveel. Ongeveer totdat de eerste druppels beginnen te lopen.
- Doe het zoals hieronder, ik vond het effect van hieronder mooier worden dan met een plantenspuit.

Stap 1 - De vloeistof koel krijgen
Zet een colafles in de vriezer, let op dat je dit niet te lang doen. Een nachtje de fles erin is geen slim plan, omdat ijs namelijk uitzet. Doe je dit wel, dan tref je waarschijnlijk de volgende ochtend een plas onder je vriezer aan en je brood smaakt naar cola. Om het half uur pak je even de fles eruit en keer je hem rustig om (zodat de vloeistof gelijdelijk opwarmt) anders krijg je een ijslaag langs de rand terwijl de kern nog warm is. Niet te hard schudden, je wilt je prik houden natuurlijk. Voel even of de Cola al flink klaar is. Dit bereik je meestal na ongeveer 2 a 3 uur in de vriezer.

Stap 2 - Het Glas koel krijgen
Maak het object dat je wil laten zweten (in mijn geval een Origineel Colaglas) mooi schoon, alles moet wel netjes zijn natuurlijk. Plaats deze ook in de vriezer (zet hem om een keukenpapiertje anders vriest hij vast aan de bodem). Na een uurtje is je glas wel klaar.

Stap 3 - Tijd Voor het 'Zweet'-effect
Haal je glas en de Cola uit de vriezer. Maak haast want je staat op het punt een mooi verschijnsel waar te nemen. Zorg dat de ruimte waarin je wil gaan fotograferen een beetje op temperatuur is. Hoe warmer hoe beter. Buiten met 10 graden krijg je niet veel te zien.
Na een minuutje ziet je glas er al aardig spectaculair uit.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/X9Z2MG74O70H/picserver.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/26FW7L8T4P17/picserver.jpeg
Het glas komt helemaal onder het ijs te zitten waarna het ijs al snel smelt en als je niet snel bent, ben je te laat voor het mooiste effect.
Zorg dat de cola nu snel in het Glas komt. In mijn geval had ik geen geduld genoeg om de Cola koud te krijgen en dus heb ik de Cola gekoeld met ijs. Jammergenoeg Ging de prik er daardoor uit. No bubbles, No Fun :/.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/79HFD66J5834/p.jpeg
Als je geluk hebt gaan er druppels lopen, mits je Cola koud genoeg is. Gebeurd dit niet, dan kan je misschien een pipetje pakken en wat druppels op het glas druppelen. Dit heb ik niet geprobeerd. Misschien dat iemand het proberen kan?

Nog een aantal plaatjes van het effect.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/78L0ZV421CRE/picserver.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/TJXBGHL06J43/p.jpeg

Heeft iemand anders misschien nog leuke 'Zweet'-Foto's?

[ Voor 11% gewijzigd door Josh op 10-05-2004 12:41 ]

Verwijderd

Zweet effecten maak je met een plantenspuit, maar dat kan je inmiddels ook al meerdere keren lezen in het gewone wedstrijdtopic :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Mmmmh, gezocht maar niet gevonden. Maar het effect met de plantenspuit is wel degelijk anders. In het begin krijg je een laag ijs over je glas en dat vond ik erg mooi om te zien. Lijkt me moeilijk te maken met een plantenspuit. Als je snel genoeg ben om de cola in je glas te doen terwijl de ijslaag zich vormt kan je erg mooie effecten krijgen. Misschien een idee om hiervan dan gewoon een algemeen 'Zweet'-topic te maken :P. Ik zet het even in me TS, die plantenspuit.

[ Voor 51% gewijzigd door Josh op 10-05-2004 12:36 ]

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:56
Ik vind het resultaat niet echt fantastisch (imho). Plantenspuit op een bevroren glas is beter denk ik.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Wat ze gebruiken in film en de betere fotografie is of een chemisch middel wat ze er op spuiten, of een folie wat ze op het glas plakken, te hore gekregen van mijn docent Video / Fotografie...

• Nibbles
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

Nibbles

just nibb it

Het lijkt meer op een laagje water als je het mij vraagt. Er zijn wel wat druppeltjes te zien maar echte bijna gerangschikte condensdruppeltjes zoals op dit Pepsi logo zijn mooier als je het mij vraagt.

Ik denk dat je glas ook erg goed schoon en goed droog moet zijn voor je begint, zodat de druppels gelijkmatig over je glas komen. Ze lijken op jouw laatste foto namelijk een beetje onregelmatig.

Een erg leuk initiatief. Ik vind die frozen glass look nog het mooist :)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:48

Super_ik

haklust!

ze gebruiken toch baby olie daarvoor d8 ik? omdat t trager beweegt dan water :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik krijg dat dus niet voor elkaar inderdaad. Misschien een idee om te bedenken hoe je wel een mooi zweet effect maakt? Zoals in dat pepsi logo? Iemand ideëen? Experimenten? Als iemand een concreet idee heeft wil ik het wel experimenteren...

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-10 23:49

DJH

Mijn docent heeft bij een reclame bedrijf gewerkt die reclame's maakte voor o.a. icetea.. Daar moesten ze dus prof. 'zweet' op de fles krijgen. Hier hadden ze een trucje voor met 1 of ander middel. Ik weet zo niet meer wat dat was, maar ik zal het nog eens even vragen

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:12
Je kunt proberen iets van vet* op je glas te doen voordat je er water op spuit.

Vet is hydrofoob zodat het water aan elkaar "plakt" in plaats van aan het glas en dus zou je mooiere druppels moeten krijgen.

* iets van boter, olie of iets dergelijks.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-12 17:02
Wirf schreef op 10 mei 2004 @ 16:49:
Je kunt proberen iets van vet* op je glas te doen voordat je er water op spuit.

Vet is hydrofoob zodat het water aan elkaar "plakt" in plaats van aan het glas en dus zou je mooiere druppels moeten krijgen.

* iets van boter, olie of iets dergelijks.
Een van de truukjes die in het 'echt' gebruikt worden is het inspuiten van het glas met vaseline.

Verwijderd

Je doet het imo verkeerd, je moet het glas zelf niet koelen.

Als ik gewoon een fles cola in de koekast zet, en er een paar uur later een glas van uitschenk in een normaal, schoon, kamertemperatuur glas, begint het gelijk te 'zweten'.

Ik ga zo even een nieuwe voorraad cola inslaan, en experimenteren. Ik heb nl. het idee dat het effect versterkt wordt door het op de juiste plek te doen, in mijn geval heb ik net de verwarming in de douche op 'vol' gezet (geef het een uurtje, en dan is het er 35~40 graden), en de kraan op warm water en aan. Die zet ik zo weer uit, maar op die manier creëer ik een warme, vochtige lucht.

Over een paar uur post ik de foto's hier wel :)

//edit
overigens kun je een PET fles veilig in de diepvries leggen hoor. Je cola wordt er door verneukt, maar de fles gaat niet kapot. Ik heb daar ervaring mee omdat ik een koelkast heb die zo af en toe aanvallen krijgt en alles invriest wat er inzit.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 17:46 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Glas moet niet te schoon zijn, zeker geen zeepresten aan de buitenkant (als je niet wilt dat iets beslaat (binnenkant helm, bril) moet je hem dun insmeren met afwasmiddel)

Vochtige warme ruimte, en goed koude vloeistof (desnoods met ijsblokjes), en dan zie je vanzelf condens (hoe kom je er nou bij dat dat 'zweten' is, condenseren is zo'n beetje basic natuurkunde) onststaan.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
* HunterPro pakt daar meestal een flesje koolzuur voor :) daarmee koel je 'm erg lekker af, erg plaatselijk. Dan uitrichten met cam, en even psscht met plantenspuit.
Pagina: 1