Toon posts:

Aanschaf DVD-speler: geluidskwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zie ook mijn draadje over geluidskwaliteit op DVD-spelers in vergelijking met CD-spelers.

Na een week overwegen wordt het toch een DVD-speler in verband met de toegevoegde waarde om films te kijken. Nu blijkt inderdaad dat de duurdere modellen Audio-CD wel prima kunnen weergeven, terwijl omgekeerd goedkope DVD-spelers over het algemeen een minder goede geluidskwaliteit geven. Dit heb ik thuis ook ondervonden met onze (oudere) DVD-speler uit 2000, mogelijk zelfs 1999.

De D/A-converter is altijd 24-bits/192 KHz; ik kan daar dus moeilijk op selecteren. Uit een test van Disk Idee blijkt dat bijvoorbeeld de Sony DVP-NS930V een zeer goede audiokwaliteit geeft. Alleen kost deze speler meer dan 400 euro, hij geeft ook SACD weer; een standaard die het waarschijnlijk niet gaat redden omdat SACD voornamelijk ontwikkeld is in het kader van kopieerbeveiliging. Dus ik denk dat het wel degelijk goedkoper kan.

Mijn vraag verandert nu dus: heben jullie ervaring met DVD-spelers in een lagere prijsklasse die toch een mooie CD-weergave geven? Daarbij vermeld ik ook dat ik de beeldkwaliteit van minder belang vind: ik ben geen filmfreak, maar wil af en toe wel een filmpje bekijken. Gemakshalve ga ik ervan uit dat DVD-spelers van onder de 100 euro over het algemeen een inferieure geluidskwaliteit geven - correct me if I'm wrong 8)7

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

De resolutie van de DA convertor is niet alles bepalend voor de geluidskwaliteit. Een goede 96 Khz convertor kan beter klinken dan een slechte 192 Khz convertor. Ik denk dat als je een apparaat wilt wat zowel CD als DVD met een goede kwaliteit afspeelt, je al snel richting de 400 euro gaat.

Omdat je aangeeft dat je muziek belangrijker vind dan film, en je niet gelooft in SACD, zou je kunnen overwegen om een goedkope DVD speler te kopen en een losse CD speler. Denk dan bijvoorbeeld aan een Marantz CD5400 voor ongeveer €225. Als je maar een apparaat wilt aanschaffen zou je bijvoorbeeld een Marantz DV4400 voor €275 kunnen overwegen. Ik denk echter wel dat de CD5400 CD's aanzienlijk beter kan weergeven.

De beste oplossing is nog om eens een keertje te gaan luisteren in een hifi winkel en zo voor jezelf te bepalen wat voor jouw de beste oplossing is.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom koop je niet voor 250 euro een CD-speler, en een DVD-speler voor 50 euro. Heb je voor 300 iets wat altijd wel prima is (zeker voor geluid) :+

Ik heb zelf BTW de Marantz CD-5400, heb extra niet voor een DVD-speler gekozen. Kwaliteit is echt super goed!

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 09-05-2004 22:35 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen, ik dacht al dat ik in dit geval de aanschaf van twee apparaten zeker niet moet uitsluiten (hoewel het de keuze misschien moeilijker maakt). Dus die mogelijkheid houd ik open.

Ik heb nog nergens op internet echt goede informatie over deze materie kunnen vinden, waarschijnlijk omdat anno 2004 vrijwel iedereen een dvd-speler koopt in de wetenschap dat je daarmee toch wel cd's kan afspelen.

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 13:11
Ga eens naar een (goede) av winkel en luister eens naar een Onkyo DV-SP501.
Deze apparaten worden verkocht onder de 200 euro's en bieden echt heel goede audio kwaliteit. DVD kwaliteit is ook prima.
Het oordeel zul je zelf moeten vellen door te luisteren of het op jou wensen aansluit.

Carpe Diem

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Patten schreef op 09 mei 2004 @ 22:45:
Ga eens naar een (goede) av winkel en luister eens naar een Onkyo DV-SP501.
Deze apparaten worden verkocht onder de 200 euro's en bieden echt heel goede audio kwaliteit. DVD kwaliteit is ook prima.
Het oordeel zul je zelf moeten vellen door te luisteren of het op jou wensen aansluit.
Idd, luisteren is het advies. En ja, werelden van verschil. Ik heb ook een Onkyo staan (535) en die komt tenminste een beetje mee met mn ouwe Yamaha. Niet te vergelijken met een goedkoop prutdingetje

Trouwens, als je versterker digitaal-in heeft, heb je niets te maken met de DA convertor van je DVDspeler, je kan dan gewoon die van je versterker gebruiken. (Tenzij die brakker is dan die van een goeie losse dvdspeler)

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 09-05-2004 23:18 ]

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 15:25

Boekster

Naimoholic

Philips DV963SA wordt geprezen om z'n audiokwaliteiten. Zeker een bak om rekening meet te houden denk ik. Is rond de €400,- ,maar zou het geld meer dan waard zijn. Is toch al geen slechte prijs voor een all-in-one apparaat denk ik :) .
Twee apparaten kan. Zou de DVD-speler van €50,- links laten liggen, die kan niets goed ;) . Beeldkwaliteit is ook matig.

Music Addicted

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Boekster schreef op 09 mei 2004 @ 23:27:
Philips DV963SA wordt geprezen om z'n audiokwaliteiten. Zeker een bak om rekening meet te houden denk ik. Is rond de €400,- ,maar zou het geld meer dan waard zijn. Is toch al geen slechte prijs voor een all-in-one apparaat denk ik :) .
Twee apparaten kan. Zou de DVD-speler van €50,- links laten liggen, die kan niets goed ;) . Beeldkwaliteit is ook matig.
Dit kan ik alleen maar beamen. Wel moet opgemerkt dat ook deze speler zijn kuren heeft. Zo vindt ie Copy Controlled CD's :r niet leuk. Ook maakt het loopwerk een tjilpend geluid. Verder is de audio en video kwaliteit ronduit verbluffend. Maar voor dat bedrag zijn er tegenwoordig meerdere goede CD / DVD spelers te krijgen. De Sony NSV930 bijvoorbeeld.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik heb de 963SA ook, maar bij maakt hij zeker geen tjilpend geluid. Wel heeft hij last van posterization, maar dat valt zeer zelden op. Qua beeld verder zeer goed (progressive scan als je daar aan tilt), en CD playback met upsampling is verbluffend in deze prijsklasse; ik hoorde vrijwel geen verschil met mijn Arcam CD72T (toch geen doorsnee CD spelertje).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59
wellicht ook de moeite waard om naar te luisteren: de Harman/Kardon DVD 506 of Harman/Kardon DVD30

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een voorlopige keuze gemaakt! De Sony DVP-NS705V voor iets meer dan 200 euro. De test van Disk Idee praat over een uitstekende beeldkwaliteit (hoewel voor mij niet het belangrijkst, zekers wel mooi meegomen), terwijl de geluidskwaliteit voor de reguliere luisteraar als goed wordt bestempeld - ik ben zelf geen audiofiel, en ben PC speakers gewend (Labtec Arena 530). Ook het design vind ik heel mooi.

Verder is de muziek die ik draai niet op bijzonder hoge kwaliteit opgenomen, dus ik denk niet dat de NS930V voor mij de meerprijs van 182 euro waard is; ik ben nog steeds student 8)7
Voor het geld dat ik bespaar kan ik weer een aantal DVD's kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 21:04 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou als ik dit zo hoor dan raad ik je toch van harte aan om ook eens naar dvd spelers van 80 euro te gaan luisteren in een audio zaak en dan eens blind tussen A en B te schakelen. De verschillen tussen CD spelers zijn zowiezo ontzettend klein, ik vraag me af of je het verschil hoort of boeiend vindt. Koop voor die 200 euro extra liever betere speakers ofzo... Daarvan weet ik in elk geval zeker dat iedereen het verschil hoort...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Dericteur schreef op 10 mei 2004 @ 08:38:
wellicht ook de moeite waard om naar te luisteren: de Harman/Kardon DVD 506 of Harman/Kardon DVD30
Zijn idd leuke spelers, de DVD 506 is inmiddels EOL (limited edition). De DVD 22 is precies hetzelfde :)
Pagina: 1