CD's draaien op DVD-speler: lagere geluidskwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102087

Topicstarter
Ik heb weleens gelezen dat als je CD's op een DVD-speler afspeelt, dat de geluidskwaliteit dan lager ligt, en dat dat wordt veroorzaakt door de leeskop.

Maar: een CD bevat toch een vast samengesteld pakket data, en op grond daarvan zou de geluidskwaliteit toch niet mogen dalen?

En, geldt de regel van lagere geluidskwaliteit ook nog als je een MP3-CD in een DVD-speler afspeelt, in plaats van op een gewone CD-speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97917

Ik heb laatst uitgeprobeerd. En ik vond de muziek cd zeker mooier (helderder) klinken via de cd speler dan via de dvd speler :X Maar dat kan ook aand e bedrading liggen...zal het nog eens uitproberen :9 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit klopt wel. Maar niet alleen het loopwerk, maar heel veel verschillende factoren zijn van belang voor de geluidskwaliteit. Bijvoorbeeld DAC's versterker IC's, voeding, layout, kabels enz.

Feit is gewoon dat in een normale CD speler er veel meer geld is om in deze dingen uit te geven. Een DVD-speler heeft gewoon veel meer hardware nodig, waardoor er minder geld naar kwaliteit gaat.

MP3's zijn natuurlijk altijd slechter dat gewone audio-cd's. Of je het verschil echt hoort ligt natuurlijk ook aan de rest van je apperatuur. Over het algemeen geld: hoe duurder, des te hoger is de kwaliteit (er zijn natuurlijk uizonderingen).

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 27-04-2004 23:23 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 11:39

Boekster

Naimoholic

Anoniem: 102087 schreef op 27 april 2004 @ 23:17:
Ik heb weleens gelezen dat als je CD's op een DVD-speler afspeelt, dat de geluidskwaliteit dan lager ligt, en dat dat wordt veroorzaakt door de leeskop.

Maar: een CD bevat toch een vast samengesteld pakket data, en op grond daarvan zou de geluidskwaliteit toch niet mogen dalen?

En, geldt de regel van lagere geluidskwaliteit ook nog als je een MP3-CD in een DVD-speler afspeelt, in plaats van op een gewone CD-speler?
Een CD-speler bestaat uit een aantal componenten, waaronder je loopwerk, de klok, de DAC, de voeding als belangrijker comonenten. Een DVD-speler heeft deze ook, maar die heeft een andere laser, een andere DAC die ook DD en DTS (6.1, DTS-ES) kan decoderen, video-DAC, enz. Dit heeft allemaal invloed op de kwaliteit. Een CD-speler is gewoon gemaakt voor 1 ding, CD's. De DVD-speler is een manusje van alles, en dus ook wat 'gemiddeld' in de meeste dingen (heel kort door de bocht).

Zeker als je kijkt wat de prijs dan is, dan moet een DVD-speler een heel stuk duurder zijn wil je dezelfde performance halen.

En wat bedoel je met een MP3-CD? Een CD vol MP3's of MP3's die omgezet zijn naar wave-files/direct met nero oid en gebrand?

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102087

Topicstarter
In principe gewoon een CD met MP3's. Maar als het uitmaakt als ik die in WAV's omzet (en er dus een audio-CD) van maak, ben ik wel benieuwd naar eventuele verschillen in geluidskwaliteit (op CD en DVD speler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2022
Het is niet persé zo dat een cd op een dvd-speler minder goed klinkt dan op een cd speler. Het verschil zit hem in het feit dat een dvd speler vaak is gericht op het mooi weergeven van beeld en minder op het mooi weergeven van geluid. Terwijl bij een cd speler alle aandacht gaat naar de geluidskwaliteit.
Het gaat bij het weergeven van muziek van een cd niet echt heel erg om de kwaliteit van het loopwerk (of leeskop zoals jij het noemt), dat is tegenwoordig bij elke cd/dvd speler geen echte beperkende faktor meer. Bij muziek is bijvoorbeeld vooral de DAC (Digital Analog Converter) belangrijk. Bij een dvd speler zal hier relatief gezien minder geld aan besteed worden aangezien er ook nog mooi beeld weergegeven moet worden, dus zal een cd speler van dezelfde prijsklasse over het algemeen beter klinken dan een dvd speler van hetzelfde geld.

Oftewel: elke dvd/cd speler leest precies dezelfde bitjes, maar het gaat om hoe deze digitale bitjes omgezet worden naar een analoog geluid. Omdat er bij een cd-speler hier relatief gezien meer geld aan besteed wordt, klinkt muziek beter op een cd speler.

Een mp3-cd zal dus ook beter klinken op een cd-speler dan op een dvd speler (als beide apparaten in ongeveer dezelfde prijsklasse liggen).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Als een CD-speler MP3's kan afspelen dan is het weer geen pure CD-speler, en zit er dus weer een heleboel omheen. Meestal een ander loopwerk, extra logica en chips, dus je moet dan weer meer geld betalen om kwalitatief gelijk te komen met een puur CD-speler.

Het omzetten van MP3 -> Audio CD op de PC en dan op een CD-speler afspelen kan zeker wint opleveren, maar natuurlijk is dat helemaal afhankelijk van je CD-speler. De orginele CD zal altijd beter zijn!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

deepspace schreef op 27 april 2004 @ 23:38:
Als een CD-speler MP3's kan afspelen dan is het weer geen pure CD-speler, en zit er dus weer een heleboel omheen. Meestal een ander loopwerk, extra logica en chips, dus je moet dan weer meer geld betalen om kwalitatief gelijk te komen met een puur CD-speler.

Het omzetten van MP3 -> Audio CD op de PC en dan op een CD-speler afspelen kan zeker wint opleveren, maar natuurlijk is dat helemaal afhankelijk van je CD-speler. De orginele CD zal altijd beter zijn!
Daarom ook mijn vraag of het ging om een CD met puur MP3. Die leest een gewone speler dus niet.

Als je het omzet naar WAV maakt dat op zich weinig uit. De encoder zal er misschien wel wat 'bijdenken' om het dichter in de buurt van het origineel te laten komen, maar op zich ben je iets aan het inflaten met dingen die je niet hebt. Het verschil zal gering zijn met de MP3, en redelijk groot met het origineel. Je mist altijd iets. Een goede Cd-speler geeft dit verschil genadeloos weer. Het ligt er echter wel aan hoe de rest van de apparatuur is. Op PC speakers zul je weinig verschil horen. Op de wat nettere hifi des te meer.

Wat betreft loopwerk, ook dat maakt uit, al is het niet zo groot als de klok of de DAC (of de voeding). Goedkopere CD-spelers hebben echt goedkopere loppwerken. Stabiliteit is gewoon belangrijk voor een goede weergave :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2022
Idd Boekster, loopwerk maakt natuurlijk ook uit (wel als je zo'n mooie set hebt als jij :P ). Maar dat was bij het probleem van de TS nauwelijks aan de orde. Zijn vraag was of het verschil in kwaliteit zat in het verschil in loopwerk tussen cd of dvd speler. Mij lijkt het niet dat het grootste hoorbare verschil zit in het loopwerk bij deze vraag.
Maar inderdaad een goed loopwerk maakt uit mits rest van de onderdelen van je set ook van hoge kwaliteit zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat mij opvalt is dat een dvdspeler cds op een hogere snelheid afspeelt, wij hebben namelijk bij sommige (oude) cds dat de dvdspeler een soort brommend geluid produceert. De cd is dan enigszins in onbalans, maar daar heb je bij een gewone cdspeler geen last van (omdat die op 1x draait). Of praat ik nu onzin? En zou het sneller draaien nadelig zijn voor de kwaliteit van het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 22:12

Indoubt

Always be indoubt until sure

behalve veel van het bovenstaande: DVD spelers hebben een videocircuit hetgeen vaak storend werkt op het audiocircuit. Bij betere spelers is het vaaak mogelijk om het videocircuit volledig uit te zetten als de speler voor audio wordt gebruikt. Voor hetzelfde geld zal in principe een CD only speler betere resultaten geven, voor zover goede resultaten uberhaupt prijsafhankelijk zijn. Bij betere dvd spelers kan het verschil wel heel erg gering worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 11:29
Ik heb de dvd-speler digitaal (SPDIF) aangesloten op mijn Marantz versterker. De DAC in de Marantz wordt dus gebruikt en die lijkt me van prima kwaliteit. Heb geen behoefte aan een aparte cd-speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Ja, scheelt zeker wel, afhankelijk van de gebruikte prijsklasse.

Grootste verschil zit in de lage kwaliteit DA convertors die in de goedkopere DVDspelers gebruikt worden. Mijn elcheapo 50eur ding klinkt net als een verrotte walkman, terwijl mn Yamaha cdspeler tenminste een warm en vol geluid geeft.

Als je m digitaal aansluit, gebruik je de DA convertor van je versterker, en die is meestal een stukje beter dan die van de DVDspeler. Blijf je natuurlijk wel de storingen enz houden van een matig loopwerk, maar het grootste verschil is dan iig weg.

Juist dat is ook een van de redenen geweest dat ik een GOEIE dvdspeler gekocht heb, gister voor 75 EUR een Onkyo op de kop getikt.. Veel meer vertrouwen in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75607

//sorry voor off topic maar ik kan het niet laten

Lp's thats the shit

//ontopic

Een maat van mij heeft een pioneer dvd speler sr weet ik niet uit mn kop. Dat ding was 139 euro en voor cd's is kwaliteit redelijk (maar ja lp's he >:)) kwaliteit is zelfs beter dan zn kenwood cd speler maar die is ook al 7 jaar oud dus kan misschien ook daaraan liggen. Ik vond dat persoonlijk wat vaag maar voor de rest is het een kut dvd speler lees geen gekopieerde dvd's enz en niet regio vrij maar dat gaan we zo ff fixen.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 75607 op 30-04-2004 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanandu
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Xanandu

Xan!>

ligt natuurlijk aan wat voor dvdspeler.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanandu op 30-04-2004 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Xanandu schreef op 30 april 2004 @ 15:43:
ligt natuurlijk aan wat voor dvdspeler.
Uitgaande van een DVD-speler en CD-speler van ongeveer dezelfde prijs :) .

Natuurlijk is elk onderdeel belangrijk (kijk naar een platenspeler ;) ), maar ik gok dat DAC en klok het belangrijskte onderdeel vormen :) .

Platen zijn erg mooi, zeker mee eens. Nadelen zijn dat het veel meer tijd vergt qua afstelling, gebruiksgemak is niet geweldig en veel populaire muziek is niet op LP te krijgen. Dat laatste is het grootste nadeel denk ik. Als je een grote collectie hebt en de platen die nog uitkomen vallen in je genre, dan heb je mazzel :) . Kun je daar zeker van genieten.

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130117

Okeeee.... en hoe staat het met de kwaliteit van CDi spelers versus CD spelers???? Kan je hierover hetzelfde zeggen als wat is gezegd over DVD spelers vs. CD spelers???
Je ziet ze vaak voor nop aangeboden en een extra speel modus (ik heb al een cd, cd rec, dvd) is nooit weg. Voor mijn setje in de eetkamer.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 130117 op 16-01-2005 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Anoniem: 130117 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:44:
Okeeee.... en hoe staat het met de kwaliteit van CDi spelers versus CD spelers???? Kan je hierover hetzelfde zeggen als wat is gezegd over DVD spelers vs. CD spelers???
Je ziet ze vaak voor nop aangeboden en een extra speel modus (ik heb al een cd, cd rec, dvd) is nooit weg. Voor mijn setje in de eetkamer.
Dat kan ja. Er zitten immers componenten in die niet helpen met het afspelen van een gewone CD, en op dat moment dus niet gebruikt worden. Daar betaal je extra voor op dat moment.
Tenzij je de CDi functie daadwerkelijk gaat gebruiken zou ik naar iets kijken in dezelfde prijs maar dan alleen voor CD's :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

Een goede DVD speler heeft aparte electronica voor DVD en CD geluid. Een el-cheapo gebruikt gewoon dezelfde DAC voor het uitsturen van je cd-audio welke hij gebruikt voor je dvd-geluidskanaal. En dat verschil hoor je.
Pagina: 1