Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Mobo aarden?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

ik heb een computercase van mdf gemaakt, en nu heb ik een vraag, moet je de schroefjes waarmee het moederbord op de backplate zit ook aaren? (ik heb namelijk geen stalen backplate en dat aard zo moeilijk :p)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:51
als je je (atx voeding neem ik aan) gewoon op een geaard stopcontact aansluit is er verder vrij weinig aan de hand imho..

Verwijderd

Topicstarter
e, maar hijs van hout he. En een cdrom speler bijvoorbeeld moet je wel aarden aan de voeding als je een houten kast hebt. Mijn vraag is dus, moet je je mobo ook aarden

• SyS_ErroR
volgens mij is je mobo al "geaard" via de ATX Stekker (toch? :P)

Verwijderd

In de kabelbos die van je psu naar je mobo gaan zitten aardings draden. Deze gaan via de psu naar het stopcontact dus je hoeft je mobo niet te aarden.

Verwijderd

je kunt het beste ff een aarde aan je behuizing van de voeding maken , gewoon een draadje trekken naar het schroefje van je moederbord enzo

• SyS_ErroR
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 21:28:
In de kabelbos die van je psu naar je mobo gaan zitten aardings draden. Deze gaan via de psu naar het stopcontact dus je hoeft je mobo niet te aarden.
dat dacht ik dus al, maar ik wist t niet zeker 8)7

Verwijderd

Topicstarter
dus ik leg gewoon vanaf 1 schroefie op m'n mobo een draadje naar m'n voeding
(kan gewoon aan de buiten kant dacht ik zo)

• SyS_ErroR
dat zou idd voldoende moeten zijn..

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 21:32:
dus ik leg gewoon vanaf 1 schroefie op m'n mobo een draadje naar m'n voeding
(kan gewoon aan de buiten kant dacht ik zo)
je doet gewoon niet eigenwijs, sluit alles normaal aan, en doet geen extra draadjes trekken

je pc kast is normaal van staal of alu om straling af te schermen, niet om te aarden, daar zijn de zwarte draden van je voeding voor namelijk

Verwijderd

Heeft dat aarden eigenlijk wel zin als je geen aarde in je stopcontact hebt?
En een verwarming is ook geaard, als je je pc daarop gaat aarden, is dat een probleem??

Verwijderd

Topicstarter
aarden op de kachel is geen probleem, maar ik heb geaarde stopcontacten dus da's wel handig. Maar die zwarte draden uit de voeding zijn de - polen mr anti 1337.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 21:36:
En een verwarming is ook geaard, als je je pc daarop gaat aarden, is dat een probleem??
als je de faq's op tweakers had gelezen had je geweten dat dat niet goed is, je moet geaard stopcontact hebben, geen verwarmingsbuizen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 21:36:
pc of wat dan ook nooit aan je verwarming aarden, kan gevaarlijke situaties opleveren. Alleen aarden via een geaard stopcontact.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:09

w0w

Maar volgens mij zijn die zwarte draden wel verbonden met de buitenkant van je voeding. (weet dit trouwens niet heel zker)

[ Voor 5% gewijzigd door w0w op 09-05-2004 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
m'n pa zegt net (en die heeft er verstand van dat de cv ketel en dus de radiatoren geaard zijn) dus dat moet geen probleem zijn, maar voor de zekerheid aard ik alles toch maar denk ik aan de voeding

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
Alle onderdelen van je pc zijn via de voeding vanzelf geaard

De massa (zwarte draad) is namelijk verbonden met aarde

Repareren doe je zo.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 21:38:
aarden op de kachel is geen probleem, maar ik heb geaarde stopcontacten dus da's wel handig. Maar die zwarte draden uit de voeding zijn de - polen mr anti 1337.
Dat zijn niet de - lijnen, maar dat zijn de 0 lijnen ;)

Ik weet het eerlijk gezegd niet, het lijkt mij logisch dat je de schroeven moet aarden, vanwege afscherming/voorkoming opbouw statische electriciteit in het pcb, maar ik weet niet hoe ze het doen met die mooie plexi cases.

De oplossing van DeeP_7894 (met een draadje alle schroeven verbinden, en dat naar de aarde van de voeding (= aan de case vastzetten) lijkt mij de beste oplossing.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
ach man - of 0 lijnen nait soesen. dus alle schroeven verbinden en dan naar de voeding? okee, dan doe ik dat. ik ga nu naar bed dus weltrusten he

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
Hmzz ben ook met mdf kassie bezig moet het nou wel als je een geaard stopcontact hebt?? lijkt me niet want zoals eerder werd gezegd aard je normale kast ook niet.

*typfoutjes 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Thrillseekah op 09-05-2004 22:10 ]

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:57
Thrillseekah schreef op 09 mei 2004 @ 22:04:
Hmzz ben ook met mdf kassie bezig moet t nou wel als je een geaard stopcontact hebt?? lijkt me nie want zoals eerder werd gezegd aard je normale kast ook nie
Het hoeft dan niet

Gewoon nederlands alsjeblieft... Dat maakt het voor andere gebruikers aardig makkelijker om te reageren op je vragen ;)

Verbouwing

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 13:04
Zit te vaak op msn merk ik al weer :o excusses

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 21:52:
ach man - of 0 lijnen nait soesen. dus alle schroeven verbinden en dan naar de voeding? okee, dan doe ik dat. ik ga nu naar bed dus weltrusten he
Nee die schroeven hoef je niet te verbinden...
de zwarte draden van je atx stekker zijn genoeg om de boel te aarden.
Niet kloten met draadjes. heeft helemaal geen nut.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:09

w0w

Als je dan toch gaat aarden, is één schroefje meer dan genoeg. Alle schroefjes staan met elkaar in contact :)
En als je nog steeds niet gelooft dat het allemaal geaard is, dan pak je de multimeter erbij en dan steek je het ene pinnetje in het midden van een molex en het andere pinnetje houd je gewoon tegen je kast/voeding, dan zul je wel zien dat alles met elkaar in verbinding staat :)

[ Voor 57% gewijzigd door w0w op 09-05-2004 22:14 ]

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Sine schreef op 09 mei 2004 @ 21:46:
Alle onderdelen van je pc zijn via de voeding vanzelf geaard

De massa (zwarte draad) is namelijk verbonden met aarde
De zwarte draden zijn zeker geen aarde, het is slechts de nul van de stroomkring. Als het namelijk wel verbonden was met de aarde, dan zou je computer niet werken als je hem in een ongeaard stopcontact zou steken.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De nullijnen of massalijnen (de zwarte draden dus) zijn wel degelijk in de voeding verbonden met de aarding (meestal via de behuizing). Neem maar eens een multimeter en meet de weerstand tussen de massalijnen, de kast en de aardingspen (als de PC uit staat natuurlijk). Je zult zien dat de weerstand nagenoeg nul is wat betekent dat ze verbonden zijn.

Het zijn natuurlijk fabeltjes dat iets niet zou werken wanneer de massalijnen verbonden zijn met de aarding en het toestel op een ongeaard stopcontact wordt gezet. De aarding heeft geen enkele invloed op de primaire werking (*) van een toestel. Daarom werken alle toestellen met randaarde ook perfect op een ongeaard stopcontact.

*: De aarding kan wel de storingsgevoeligheid verlagen onder bepaalde omstandigheden (weghalen van statische elektriciteit,...), of in andere gevallen de storingsgevoeligheid zelfs omhoog duwen (denk maar aan aardlussen)

De aarde is er louter voor uw eigen veiligheid. Wanneer een aardingsaansluiting voorzien is op een toestel dan is dit nooit voor de grap. Het is dan ook niet verantwoord om deze toestellen aan te sluiten op een ongeaard stopcontact.

De centrale verwarming of waterleiding die zo vaak aangehaald worden als aardingssubstituut, zijn hiervoor niet geschikt. Enkel mensen zonder elektrisch benul zullen deze methode aanraden. Zij beseffen niet dat ze zichzelf en mogelijk ook anderen in levensgevaar kunnen brengen op deze manier.

De centrale verwarming is vaak geaard (niet altijd!), maar de werking hiervan is erg onbetrouwbaar door de vele koppelstukken en de oxidatie van de aansluitingen. Men zegt wel eens dat het water in de buizen geleid, maar de geleiding van water is lang niet voldoende om van een veilige aarde te kunnen spreken. Steek je multimeter maar eens in een glas water (de meetpennen weliswaar, niet het toestel ;)), en vergelijk de weerstand van die paar centimeter afstand in water maar eens met de weerstand van een rol koperdraad van 100 meter. Natuurlijk geleidt het water beter bij hogere spanningen, maar zelfs deze simpele en niet geheel juiste vergelijking zou zelfs bij de domste mensen het besef moeten oproepen dat water niet genoeg geleidt.

Nu in veel gevallen werkt de aarding via de CV of waterleiding probleemloos. Hier in huis is er bijvoorbeeld niet meer dan 1 Ohm weerstand tussen de buizen van de CV en de aardingspennen van de stopcontacten. Maar dat is lang niet overal zo!

Het gevaar zit hem bij onderhoud aan de CV-installatie. Denk eens na wat er kan gebeuren wanneer een technieker (of jezelf) een stuk buis wilt vervangen en met de ene hand een geaarde leiding vastneemt en met de andere het stuk buis dat naar je 'ongeaarde' toestellen gaat? *Normaal* zou dat niets mogen geven, maar als je bijvoorbeeld een TV-tuner in je PC hebt zitten en je PC op de kabel is aangesloten dan kan er al een aanzienlijk potentiaalverschil tussen de massa van de kabel (en dus je PC) en de aarde bij je thuis zitten. Genoeg om een onplezierige schok te krijgen - zeker als je vochtige handen hebt van het werken aan de watervoerende buizen. Door de opbouw van een computervoeding kan er via de ontstoorcondensatoren bovendien zelfs de halve voedingsspanning op de kast komen te staan (115V). De stroom is hierbij laag zodat de meeste mensen dit niet voelen of hoogstens ervaren als een raar getintel in de vingers als ze metalen delen aanraken. Andere mensen krijgen al serieuze klappen hiervan. Helemaal leuk wordt het als er een defect in je toestellen is (bv door een kapotte ontstoorcondensator in je voeding) waardoor de halve of volledige voedingsspanning op de aarde komt te staan... En als de technieker in dit geval niet aan de leidingen blijft 'plakken' dan kun je wel aan je PC blijven hangen die nu plots wél onder spanning staat omdat je aarding onderbroken is!

Sommige mensen gebruiken zelfs de gasleiding als aarding. Waar zit je verstand dan?

Natuurlijk kun je nu wel roepen dat de kans op zulke gevallen klein is, maar ze komen wel degelijk voor. En meer dan je zou denken. Denk er trouwens ook aan dat wanneer je zulk een frats voorhebt of er brand uitbreekt in een elektrisch toestel (waarbij de aarde niet eens van invloed hoeft te zijn) de verzekering meteen valt over zulke details. Wat nu een goedkope oplossing lijkt te zijn kan op termijn wel eens heel duur uitvallen.

Samenvatting... Dat je de CV als aarde gebruikt moet je zelf weten. Je creëert alleszins een levensgevaarlijke situatie voor jezelf en personen die rond je fictieve aarding moeten werken. Dat je anderen aanraadt om de CV als aarde te gebruiken is gewoon crimineel. Zeker als je er niet bijzegt wat de gevaren zijn.

Verwijderd

Mooie uitleg. Had er nog niet bij nagedacht dat er nog zoveel weerstand in in de leidingen zou kunnen zitten.

Bedenk me net dat een aardlekschakelaar ook nog eens stuk kan zijn.

Toch maar ns een extra draad trekken (mocht dat nog gaan passen).

Zijn er eigenlijk alternatieven??

Edit: Jazeker, gevonden bij conrad.nl: *Klik*

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 23:45 ]

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

Werk al jaren regelmatig ongeaard en kastloos,alle onderdelen los over tafel,ZONDER PROBLEMEN.

Randaarde is verplicht bij alle elektrische apparaten die in een metalen behuizing zitten.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• satcp
  • Niet online
Akino schreef op 10 mei 2004 @ 11:51:
Werk al jaren regelmatig ongeaard en kastloos,alle onderdelen los over tafel,ZONDER PROBLEMEN.
Ik zeg toch ook duidelijk in mijn bericht dat alle toestellen die een aardingsaansluiting hebben zullen werken zonder aarding. Maar dat neemt niet weg dat de storingsgevoeligheid stijgt en bovenal dat het gevaarlijk is. Zolang je zelf weet wat de risico's zijn en er rekening mee houdt is er geen probleem. Dat is als een technieker die meet aan een TV terwijl deze onder spanning staat. Die weet ook wat hij doet.

Helaas hebben de meeste mensen (en vaak het soort mensen die de CV als aarding verkondigen voorop) totaal geen verstand van elektriciteit.
Randaarde is verplicht bij alle elektrische apparaten die in een metalen behuizing zitten.
Ik zou de normeringen toch nog maar eens doorlezen want dat is een grove misvatting. De correcte definitie omvat de verplichte aarding van alle geleidende aanraakbare delen voor een klasse I toestel (waaronder een computer valt). Het zou me héél sterk verbazen mocht er in je kastloze opstelling geen geleidend materiaal aanraakbaar zijn. Denk maar aan de metalen behuizing van de voeding, de harde schijven, de cd-romspelers,... Deze zijn allemaal verbonden met de massa en zo ook de randaarde die bij u niet aangesloten is.

Daarnaast dient de aarding bij een PC via de behuizing (die bij u dan wel achterwege gelaten is) ook voor extra storingsongevoeligheid en ter bescherming van de elektronica voor statische elektriciteit. Zo zijn veel toestellen die toch geen aanraakbare metalen delen hebben toch geaard.

Dat het probleemloos lijkt te werken wil niet zeggen dat het goed is...

[ Voor 6% gewijzigd door satcp op 10-05-2004 13:03 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:26 ]

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 21:23:
ik heb een computercase van mdf gemaakt, en nu heb ik een vraag, moet je de schroefjes waarmee het moederbord op de backplate zit ook aaren? (ik heb namelijk geen stalen backplate en dat aard zo moeilijk :p)
Neen dat is niet nodig. De schroefjes zijn reeds verbonden met de massa via het moederbord zelf. Als je goed kijkt zul je zien dat rond de boorgaten in het moederbord een geleidende ring is aangebracht. Deze is verbonden met de massa en zorgt er voor dat de schroeven (indien van metaal) meteen contact hiermee maken.

Nut heeft het in uw geval absoluut niet. De metalen schroeven dienen enkel om beter contact tussen de massa en de kast te verkrijgen. Bij een houten kast gaat dat natuurlijk weinig (lees geen) effect hebben dus of de schroefjes nu geaard zijn of niet maakt niets uit.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Ik zal de multimeter er thuis eens inzetten want volgens mij zitten de zwarte draden wel met de metalen behuizing verbonden. :)

Senile! Senile Oekaki

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 19:01
uhh, nou, je hoeft je pc niet te aarden, als ie t doet, dan doet iet t.
maar t.b.v. je eigen veiligheid is het misschien handig.
als je je kast vastpakt met vochtige handjes, en je voelt een lichte tinteling, dan kun je m beter aarden ja.
heb bovendien al eens gehad dat bij een analoog modem de verbinding steeds verbrak. bleek dat de pc zichzelf probeerde te aarden via het modem (3e draad in telefoondstopcontact). geaard stopcontakt --> probleem opgelost.

maar even ter zake: de behuizing van je voeding hangt of aan de 0 (zwarte draad), of zelfs helemaal los.

als ie aan de 0 hangt, en er gaat iets stuk in je voeding, dan fikt er vanzelf een zekering in je voeding uit.

als ie aan niets hangt, en er gaat iets mis, dan kan de behuizing onder stroom komen te staan. maarja, die zit netjes ge-isoleerd in een houten kast toch :9

kortom: je zou uit veiligheid zelf een aarddraadje kunnen leggen door je kast :)
Pagina: 1