Welke mapeditor gebruiken om...? Welke raden jullie aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tijdenlang en ook tijden terug heb ik gemapt met WorldCraft, maar door sommige errors die bijna onverhelpbaar leken, heb ik het aan de wilgen gehangen. Ik heb een aantal omgevingen gebouwd, wat allemaal aardig lukte, tot op die errors.

Ik wil nu toch weer gaan mappen, maar met de functionaliteit van een game erin. Niet omdat ik zo graag wil schieten of zo, maar games hebben standaard vaak al een bepaalde functionaliteit in zich, zoals zwaartekracht en dat je je dus kunt manouvreren door de map. Hierbij vallen voor mij dus de 3D programma's af, zoals 3D Studiomax e.d.

De search leverde niet veel op betreffende dit, enkel wat problemen met mensen die ook voor CS aan het mappen waren.

Ik ben bereid een spel aan te schaffen, mits daarmee ik kan doen wat ik wil. Ik heb tot zover gekeken naar de volgende games als opties:

CounterStrike en Half Life
Mapeditor: WorldCraft

Quake 3
Mapeditor: Q3Radiant

Recentere opties, diegenen met voorkeur:
Medal of Honor: Spearhead
Mapeditor: Spearhead SDK

Call of Duty
Mapeditor: CoD Radiant

Unreal Tournament 2004
Mapeditor: UE3D

:? Wat wil ik gaan mappen?
Voornamelijk binnen-omgevingen, en dan denk ik aan (wat ik al is eerder succesvol heb uitgewerkt, maar toentertijd met WorldCraft) bioscopen, theaters en ook ben ik een tijd bezig geweest met een supermarkt van de toekomst waarbij geld geen rol speelde zullen we maar zeggen, waar de gebouwen waren voorzien van allerlei handigheden. Ik heb helaas geen screenshots meer van de toen destijds gemaakte bouwwerken. De omgevingen binnen moeten 'luxe' zijn te maken, met zoals gezegd, vele handigheden. Een (gedeelte van een) muur laten schuiven moet kunnen dus, ook liften moeten dus kunnen.

Er hoeven geen monsters in de maps ofzo, het wordt immers puur om te mappen. Als ik er mensen in rond kan laten lopen zou dat uiteraard wel leuk zijn, maar dat is dus niet totaal nodig. Mij lijkt persoonlijk de laatst genoemde editor de beste optie. Textures zijn futuristisch, maar de buiten omgeving valt redelijk realistisch te maken. Dit spel heb ik nog echter niet in mijn bezit.

:? Wat wil ik met dit topic bereiken?
Ik wil graag jullie opinie horen over de verschillende editors of andere editors die niet in het lijstje staan, en dan voornamelijk de recente, en de mogelijkheden..

Gerelateerd topic:
Het UnrealEd 3.0 topic

Dank voor het lezen :)

[ Voor 3% gewijzigd door SanderTje! op 09-05-2004 15:59 ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THPSrulez
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 15:12

THPSrulez

Kijk uit malloot een kokosnoot

CoD Radiant vind ik zowieso af te raden. Ik bouw zelf levels voor CoD, puur omdat ik het een erg leuk spel vind, alleen de editor is bagger. Hij heeft veel tekortkomingen, en wil op cruciale momenten nogal makkelijk crashen. Ook het compilen van de levels geeft soms onverklaarbare errors. Het is nogal veel gedoe om sommige standaard dingen in je map te krijgen.

Met de andere editors heb ik geen ervaring.

Ik denk trouwens dat je met GTK-radiant wel een eind komt, die ondersteund nl veel spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

GtkRadiant kom je iid een heel eind mee, en is heel makkelijk te begrijpen
Heel simpel te gebruiken, en redelijk gebruiksvriendelijk. Helaas soms ook heel vaag, en heeft ook wat tekortkomingen
Voor binnenomgevingen is het wel fijn, maar als je tig veel gebouwen wilt gaan maken, dan raad ik je aan om ook nog wat andere editors te testen

offtopic:
voor Alternova (@ sig) gebruiken we verder ook gtkradiant

[ Voor 38% gewijzigd door Bleet op 09-05-2004 21:00 ]

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Ik heb is even gekeken naar de GTKRadiant website, GTK ondersteunt Q3, RTCW, ET, Raven games, Half-Life, Quake II and Heretic II (rechtsstreeks van de downloadsite)..

De genoemde spellen zijn bijna allemaal wat ouder dus, zoals Q2, HL en Heretic II (laatstgenoemde ken ik overigens niet). Ik heb zojuist 2000 Photoreal textures gedownload - voor wie ze ook wil:
http://www.planetquake.com/berneyboy/textures.htm (2000 textures, JPG, 125 MB!)

Is er ook een spel met best wat textures van deze tijd? CoD Radiant heb ik gisteren wat mee gestoeid, maar de textures zijn te beperkt en te ouderwets.. Gelukkig nog geen crash gehad.. :) Maar ik was dan ook nog niet zo ver.. Qua textures dacht ik dacht meer weer zoiets aan textures zoals Half Life die kent.. Dat is wel iets op de tijd vooruit, maar niet zo extreem als Unreal..

Iemand hiervoor een suggestie, voor een te gebruiken game die óók te editten valt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

scorpie

Supra Addict

Ik gebruik juist CodRadiant, met de tutorial sites die ik heb gevonden is dit perfect te doen.
BTW alle games die op de q3 engine lopen hebben een *radiant mapeditor, dus vind je geen tutorial voor call of duty, kun je nog altijd eenzelfde tutorial zoeken voor, zeg medal of honor.

Het is dat ik nog steeds geen mailtje heb gehad van de mods, anders had ik al een "[xRadiant] Tutorials" topic gestart..

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Scorperito schreef op 10 mei 2004 @ 15:23:
Ik gebruik juist CodRadiant, met de tutorial sites die ik heb gevonden is dit perfect te doen.
BTW alle games die op de q3 engine lopen hebben een *radiant mapeditor, dus vind je geen tutorial voor call of duty, kun je nog altijd eenzelfde tutorial zoeken voor, zeg medal of honor.

Het is dat ik nog steeds geen mailtje heb gehad van de mods, anders had ik al een "[xRadiant] Tutorials" topic gestart..
offtopic:
Ja ik zou ook wel een algemeen leveledit topic willen starten voor 3D games ja.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

-Sander_ schreef op 10 mei 2004 @ 15:15:
Ik heb is even gekeken naar de GTKRadiant website, GTK ondersteunt Q3, RTCW, ET, Raven games, Half-Life, Quake II and Heretic II (rechtsstreeks van de downloadsite)..

De genoemde spellen zijn bijna allemaal wat ouder dus, zoals Q2, HL en Heretic II (laatstgenoemde ken ik overigens niet). Ik heb zojuist 2000 Photoreal textures gedownload - voor wie ze ook wil:
http://www.planetquake.com/berneyboy/textures.htm (2000 textures, JPG, 125 MB!)

Is er ook een spel met best wat textures van deze tijd? CoD Radiant heb ik gisteren wat mee gestoeid, maar de textures zijn te beperkt en te ouderwets.. Gelukkig nog geen crash gehad.. :) Maar ik was dan ook nog niet zo ver.. Qua textures dacht ik dacht meer weer zoiets aan textures zoals Half Life die kent.. Dat is wel iets op de tijd vooruit, maar niet zo extreem als Unreal..

Iemand hiervoor een suggestie, voor een te gebruiken game die óók te editten valt? :)
Stalker heeft geweldige textures _O_
Helaas dat je ze nog niet mag gebruiken omdat het spel nog niet released is :(

Last.fm |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Goed, inmiddels heb ik wat editors geprobeerd, waaronder MoH Radiant, CoD Radiant en UnrealEd 3.0..

UnrealEd 3.0 werkt tegen mijn principe.. Die editor bevalt me allerzins niet. De editor werkt met het hak-principe en niet met het bouw-principe. Je kunt ook niet zien in 2D view hoe dik je muren zijn in 1 oogopslag.

MoH Radiant en CoD Radiant werken ongeveer gelijk, en vond ik ook de beste 2 van de 3.

CoD Radiant
+ In CoD Radiant kan ik textures importeren met de .pk3 manier.. Werkt perfect.
+ Textures toekennen aan brushes werkt zoals gewenst en eventueel kan ik de 'Surface Inspector' gebruiken om te de texture precies te laten passen op een brush.
- In CoD Radiant kan ik geen schuifdeuren maken. Ik kan wel een brush toewijzen als 'func_door', maar ik kan geen richting opgeven waarheen de deur beweegt.

MoH Radiant
- In MoH Radiant leest ie de .pk3 wel uit, maar verschijnen er geen textures.
- Daarnaast beweegt de camera in de 3D view erg snel, zelfs met in de preferences de camera op 'slow'.
+ Lekker veel entity opties.. en betere support op internet dan met CoD.

Ik begin inmiddels aardig de pest erin te krijgen :) Dus ik probeer nu een andere game: Quake 3... where it all started.

Heeft iemand daar ervaring mee? En weet diegene toevallig of je daar wel textures kan importeren? En.. ook schuifdeuren maken?

[ Voor 3% gewijzigd door SanderTje! op 14-05-2004 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgil
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 02:10

Virgil

We're not alone

-Sander_ schreef op 14 mei 2004 @ 16:13:
Goed, inmiddels heb ik wat editors geprobeerd, waaronder MoH Radiant, CoD Radiant en UnrealEd 3.0..

UnrealEd 3.0 werkt tegen mijn principe.. Die editor bevalt me allerzins niet. De editor werkt met het hak-principe en niet met het bouw-principe. Je kunt ook niet zien in 2D view hoe dik je muren zijn in 1 oogopslag.

MoH Radiant en CoD Radiant werken ongeveer gelijk, en vond ik ook de beste 2 van de 3.

CoD Radiant
+ In CoD Radiant kan ik textures importeren met de .pk3 manier.. Werkt perfect.
+ Textures toekennen aan brushes werkt zoals gewenst en eventueel kan ik de 'Surface Inspector' gebruiken om te de texture precies te laten passen op een brush.
- In CoD Radiant kan ik geen schuifdeuren maken. Ik kan wel een brush toewijzen als 'func_door', maar ik kan geen richting opgeven waarheen de deur beweegt.

MoH Radiant
- In MoH Radiant leest ie de .pk3 wel uit, maar verschijnen er geen textures.
- Daarnaast beweegt de camera in de 3D view erg snel, zelfs met in de preferences de camera op 'slow'.
+ Lekker veel entity opties.. en betere support op internet dan met CoD.

Ik begin inmiddels aardig de pest erin te krijgen :) Dus ik probeer nu een andere game: Quake 3... where it all started.

Heeft iemand daar ervaring mee? En weet diegene toevallig of je daar wel textures kan importeren? En.. ook schuifdeuren maken?
Wat ik jou aan mag raden, is om de basic tutorials van Bubba op http://www.planetquake.com/bubba/ te doen. Je krijgt dan te kneepjes van GTK Radiant onder het vak.

Zelf ben ik ook een mapper voor quake3, ik heb dit echter aan de wilgen gehangen voor een studie Maya om binnenkort toch te kunnen mappen voor Painkiller.

Maar als jij wilt mappen met een echte mapping tool, en minder geinterreseerd bent in het echte renderwerk. Raad ik je echt aan leuke omgevingen te creeeren met Gtk Radiant.

Je kan het downloaden, gratis, op www.qeradiant.com en onder het kopje files moet je voor Gtk Radiant kiezen.

Daarbij is het meteen ook leuk, ik neem aan dat je photoshop hebt, om GenSurf te gebruiken. Waar je deze hedendaags kan vinden zou ik bij got niet weten, maar google is your friend...
Gensurf is een tooltje waarmee je mooie glooiende landschappen kan creeeren, die je dan weer kan importen in GtkRadiant, en daar mee verder kan werken. Dit alles staat ook nog eens haarfijn uitgelegd bij bubba.

-> Btw, bij bubba's tutorial kan je denk ik wel de eerste 'Hello World' tuts wel overslaan. Het is een 'mijn eerste vierkante kamer en hoe kan ik eigenlijk compilen' tutorial :). Verderop leer je meer art maken met de tool. Aangezien de maptools erg varierend zijn en je eigenlijk door de grote uitgebreide id-engine ongelovelijk veel mogelijkheden hebt.

Succes, en ik hoop dat je wat aan deze post hebt ;).

-edit, nog een antwoord op je vraag:

Ja, je kan zelfs heeeeel erg gemakkelijk textures importeren. Wat ik je wel aanraad is gelijk een quickguide .shaders op te googlen. Aangezien .shaders ervoor zorgen dat je met 1 texture file (meestal targa 24bits file met alpha channels), meerdere effecten kan creeeren. Bijvoorbeeld met een doorzichtige witte targa texture, in een shader laten renderen als rood, blauw, groen, of andere hexcode mogelijkheden.

En dan daarbij. Quake3 is een en al schuifdeur ;) Er zijn treinfuncties (stukken brushes die gewoon heen en weer 'zweven' van punt a naar b)

[ Voor 11% gewijzigd door Virgil op 14-05-2004 17:35 ]

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Oh ja, www.planetquake.com/6thfloor is ook een goede tutorial site :)

Last.fm |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Scorperito schreef op 10 mei 2004 @ 15:23:

Ik vind dat wel een goed idee eigenlijk.. Misschien nog maar is achteraan? Anders zou ik ook wel zoiets op touw willen zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

-Sander_ schreef op 14 mei 2004 @ 21:27:
[...]

Ik vind dat wel een goed idee eigenlijk.. Misschien nog maar is achteraan? Anders zou ik ook wel zoiets op touw willen zetten..
Ik heb nu Terr een mailtje gestuurd, maar ik kreeg na een week geen reactie, dus ik heb toen maar hetzelfde mailtje gestuurd naar alle spielerij mods gestuurd ( s..@tweakers.net oid..) maar na een week kreeg ik nog steeds geen reactie.. ik ga nu niet nóg een keer mailen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
Scorperito schreef op 14 mei 2004 @ 23:10:
[...]

Ik heb nu Terr een mailtje gestuurd, maar ik kreeg na een week geen reactie, dus ik heb toen maar hetzelfde mailtje gestuurd naar alle spielerij mods gestuurd ( s..@tweakers.net oid..) maar na een week kreeg ik nog steeds geen reactie.. ik ga nu niet nóg een keer mailen..
offtopic:
Iets voor SEM?

[ Voor 4% gewijzigd door SanderTje! op 14-05-2004 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

*schopje*

Ik heb een startpost voor 80% klaarliggen, als ik klaar ben met m'n examens zal ik een nieuw topic starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
@Scorperito:
Ik heb vast nog wel een heleboel links voor je.. (Met name tutorialsites)

Ik ben intussen al aardig op dreef en heb een geschikte game + mapeditor gevonden. Dit is de Spearhead SDK met als editor MOH Radiant. Gekozen voor de editor omdat het tenminste een func_door kan maken, zonder te scripten, het staat custom textures toe en het editten feels like editting Half-Life/CS..

Ik heb ook wat screenshots en er zit vordering in het geheel.

Ja, het zit VOL leaks.. een nieuw gebouw is in het echt ook niet direct luchtdicht :)

Hier volgen er: 13..:

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.deltaserv.nl/sander/got/map/mapsc1s13.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door SanderTje! op 24-05-2004 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:35
Nee man, neem gewoon Far Cry -> CryEngine Sandbox! ;)

Veel makkelijker en leuker en veel en veel mooier O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Daar gaat het niet om :)
Tuurlijk, Far Cry is mooi, maar ik map toch liever voor Q3 ofzo, weet niet wat ik ermee heb :) En wie zegt dat het makkelijker is? ;)

Last.fm |

Pagina: 1