Tweeter essentieel??

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:42
Klikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://image.hostcubix.com/getimg.php?img=IMAG0327.JPG

Afbeeldingslocatie: http://image.hostcubix.com/getimg.php?img=IMAG0326.JPG

Dit is de speaker waar ik het over heb, ik wil deze speaker in een costum kast bouwen, het is alleen een 3-weg speaker systeem. Nu is dat bovenste tweetertje heel moeilijk los te krijgen. Het zit vast door plastic dat er overheengesmolten is.

Zou het nu heel erg voor de geluidskwaliteit zijn als ik dat tweetertje gewoon afknip en laat zitten??

En hoe raden jullie mij anders aan om dat spul los te krijgen??

Ow ja specs van de speakers:

Op de achterkant:
Sony SS-A950
Impedance 6 Ohm
Power handling capacity: Music 70W Din

Aan de binnenkant:
bovenste tweeter staat niks
middelste speaker 8 ohm
grote speaker 8 ohm High quality loudspeaker.

Ik heb die pics expres groot gelaten zodat je kunt zien hoe het aan de binnenkant in elkaar zit

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 14:37 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ja, je gaat 't hoogste deel van je frequentiebereik van de speaker missen :) en doe die plaatjes resizen en thumben, dit is kut :)

[ Voor 29% gewijzigd door HunterPro op 09-05-2004 14:32 ]

• Dekaasboer
Sorry, en dank voor de gene die de plaatjes goed heeft gezet!

Ik bedoel dus alleen dat bovenste dingetje he, dat andere kleine dingetje kan er wel gewoon uit.

[ Voor 46% gewijzigd door Dekaasboer op 09-05-2004 14:34 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Ja, nogmaals, dan ga je de hoogste tonen missen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Ik heb je pics wat gerezised, dit sloeg nergens op :o

Over je tweeter vraag, mijn ervaring is dat een systeem (3-weg) zonder tweeter al heel erg snel slecht gaat klinken. Hoewel hij niet direct gebruikt wordt voor stemmen ed., voegt het toch een heel belangrijk deel toe aan de geluidsbeleving.

Maar neem zelf eens de proef op de som. Je kunt bijvoorbeeld de tweeter even los knippen, of makkelijker met de Winamp equalizer gewoon het hoogste deel totaal wegfilteren (vanaf c.a. 7000hz). Dan merk je snel genoeg of je hem gaat missen. :)

• Dekaasboer
ff geknip en geplakt, maar ik merk er niks van als dat ding loskigt dus ik ga gewoon verder met mijn constructie.

Verwijderd

Gretver, piëzo"tweeters", ofwel geluid maken met de gasaansteker.
Meestal zit dat spul vast met een lijm die bij verwarming weer zacht wordt. Even met moeders haardroger erop dus. Als je hem weglaat verlies je wel een deel van je hoog. Eventueel kun je gewoon 2 nieuwe piëzotweetertjes kopen.

• Dekaasboer
Nah, ik ga de speaker toch met nog een tweeter bouwen, want ik wil deze speaker en de inhoud van een JAMO compact 70 bass speaker in 1 zetten.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwacht geen al te hoge geluidskwaliteit van je bouwsels want berekeningen heb je er vast niet bij gemaakt :+

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Dekaasboer schreef op 09 mei 2004 @ 14:45:
Nah, ik ga de speaker toch met nog een tweeter bouwen, want ik wil deze speaker en de inhoud van een JAMO compact 70 bass speaker in 1 zetten.
Hou je er ook rekening mee dat dat je dat niet zomaar kunt doen. Als het een Bass-reflex kast is zal je afstemming helemaal naar de haaien zijn, waardoor je kanst hebt dat het behoorlijk bagger gaat klinken. Maak dan liever de BR poort dicht, dan kan er niet zoveel fout gaan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik denk dat je wel moet weten waar je mee bezig bent, ten eerste zonderd ie tweeter heb heb je geen fatsoenlijk geluid, mischien dat je dove scoonmoedder dan nog van het geluid kan genietten, maar elke normaal mens wil niet meer naar die speeker luisterren.

En ook is het erg gevaarlijk om er een anderre kast om heen te bouwwen, vergeet niet dat er (als het goed is teminste) over de materiaal, volume en vorm is nagedacht, en als ji die veranderd, dan veranderd de karakterrestiek van die speaker ook.

Greetz Begde

• Dekaasboer
ok, ik heb hier idd denk ik te weinig ervareng en ik wil men speakers natuurlijk niet helemaal verkloten.

Maar ik wil wel de speaker verven, de speaker zelf dan niet de kast die er omheen zit, in het zilver.

Of raden jullie me dat ook af??

Verwijderd

Dat is geen probleem hoor, je kunt de drivers in een andere kast zetten met ongeveer dezelfde inhoudsmaat. Dat is geen enkel probleem.

Al zit er in de speaker een basreflex buis (die zou dan in de achterkant moeten zitten) dan neem je gewoon een nieuw buisje van ook dezelfde maat.

Je kunt als materiaal het beste dan 12mm MDF nemen, dat is makkelijk te verven en sterk genoeg voor deze drivers. Het is een leerzaam begin om eens een bestaande speaker in een andere kast te zetten. Dan kun je je later wat gaan inlezen en voor je het weet kun je zelf beginnen met een speaker bouwen/ ontwerpen. :)

Als je verdere plannen hebt hoe de speaker eruit moet gaan zien dan kun je die hier ook posten en kunnen wij je algemene tips geven of het een goede keuze is mbt de geluidskwaliteit. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 15:28 ]

• Dekaasboer
Ik wou dus die Drivers??? gaan verven. Maar is da geen probleem?
Ik bedoel dus dat bewegende deel.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekaasboer op 09-05-2004 15:40 ]

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Dat is WEL DEGELIJK een probleem. Dan wordt het namelijk zwaarder en das niet bevorderlijk voor de gevoeligheid en ws door de manier waarop je het doet, ook niet voor de kwaliteit. Laat staan of het materiaal er wel tegen kan.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:30

OMD

wat heb je toch voor een rare ideeen??? :o

speaker zonder tweeter maken :+
2 verschillende merken speakers bij elkaar voegen :+
niet weten waar je aan begint :Z
en dan ook nog is de drivers willen verven |:(

gast, niet lullig bedoeld maar zoek ff op internet op wat je allemaal moet weten van een speaker bouwen voordat je er aan begint. :X

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Hij zei zelf dat HIJ het verschil met/zonder tweeter niet hoort, omdat het geluid alleen voor ZIJN oren bedoeld is maakt dat dus niks uit.

Wat is daar mis mee :?

Van fouten leer je :)

Er is mij ooit verteld dat je speciale verf kon kopen om je speakers mee te verven (speciaal voor conussen en superlicht, het hecht zich goed aan het oppervlak<---we handig voor als de conus een beetje harder wappert 8), kijk dus even bij Conrad ik denk dat als het bestaat...dat zij het wel moeten hebben

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

O je conussen verven? Hmm dat kan nooit goed zijn voor de geluidskwaliteit. Maar dat is van te voren ook niet met zekerheid te zeggen.

Daarnaast heb je ook nog kans dat ze eigenlijk niet te verven zijn omdat het materiaal te broos is. Dat het dus gewoon de verf opneemt. Eerst even op een minder zichtbare plek testen dus. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 18:53:
O je conussen verven? Hmm dat kan nooit goed zijn voor de geluidskwaliteit. Maar dat is van te voren ook niet met zekerheid te zeggen.

Daarnaast heb je ook nog kans dat ze eigenlijk niet te verven zijn omdat het materiaal te broos is. Dat het dus gewoon de verf opneemt. Eerst even op een minder zichtbare plek testen dus. :)
En dan ook nog het feit dat als je een beetje slecht-gecoate papiere conus hebt, dat je door de verf misschien wel de conus zo dun maakt dat ie scheurt. (nat papier)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeker is het verven van de conus niet goed voor de geluidskwaleit. Echter vraag ik me af of je het verschil zult horen, aangezien je toch al je tweeter weg gooit, en ik betwijfel dat de kwaliteit van de huidige speakers geweldig zal zijn...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Barry_Loef schreef op 09 mei 2004 @ 18:49:
ij zei zelf dat HIJ het verschil met/zonder tweeter niet hoort, omdat het geluid alleen voor ZIJN oren bedoeld is maakt dat dus niks uit.

Mijn zusje zegt ook geen verschil te horen tussen haar ghetto blaster, en mij steroe instalatie 8)7

Daar is heel veel mis mee, je wilt natuurlijk niet afgelijd worden door het feit, dat je links wel een bas hoort, en rechts niet, laat staan dat je dan dik kans hebt dat de ohm gevoeligheid van de speakers verschillend is, waardoor je je versterker kunt opblazen.

Tja, daar heb gelijk in, alleen somigge foutten zijn nog al kostbaar. En een beetje voorbereiding kan ook nooit geen kwaad.

Er is mij ooit verteld dat je speciale verf kon kopen om je speakers mee te verven (speciaal voor conussen en superlicht, het hecht zich goed aan het oppervlak<---we handig voor als de conus een beetje harder wappert 8), kijk dus even bij Conrad ik denk dat als het bestaat...dat zij het wel moeten hebben

Tja dan heb je het ook over conrad |:(.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Waarom haal je niet gewoon wat SpeaKa onderdelen bij Conrad, heb je een berg waardes erbij, kunt je de boel een beetje berekenen, gewoon ervaring opdoen, kast bouwen, filter berekenen, enz. Dan heb je voor een relatief laag bedrag een grappige speaker en een zooi ervaring opgedaan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

deepspace schreef op 09 mei 2004 @ 19:29:
Zeker is het verven van de conus niet goed voor de geluidskwaleit. Echter vraag ik me af of je het verschil zult horen, aangezien je toch al je tweeter weg gooit, en ik betwijfel dat de kwaliteit van de huidige speakers geweldig zal zijn...
Ik denk maar dat ik me bij je aansluit :'(

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 19:32:
Barry_Loef schreef op 09 mei 2004 @ 18:49:
ij zei zelf dat HIJ het verschil met/zonder tweeter niet hoort, omdat het geluid alleen voor ZIJN oren bedoeld is maakt dat dus niks uit.

Mijn zusje zegt ook geen verschil te horen tussen haar ghetto blaster, en mij steroe instalatie 8)7

Daar is heel veel mis mee, je wilt natuurlijk niet afgelijd worden door het feit, dat je links wel een bas hoort, en rechts niet, laat staan dat je dan dik kans hebt dat de ohm gevoeligheid van de speakers verschillend is, waardoor je je versterker kunt opblazen.

Tja, daar heb gelijk in, alleen somigge foutten zijn nog al kostbaar. En een beetje voorbereiding kan ook nooit geen kwaad.

Tja dan heb je het ook over conrad |:(.
Dude, doe wat aan je spelling :X . zelden heb ik zoveel rare fouten gezien ;) .

Links een bas horen is redelijk knap. Een laagfrequente golf is moeilijk te traceren. Daarom dreunt het laag ook vaak door. Ze zijn niet directioneel. Dat ie op een plek beter klinkt dan op een andere plek is een ander verhaal natuurlijk.

Luidsprekers hebben een ohmage (impedantie) en een gevoeligheid (in dB). Niet door elkaar halen, is iets heel anders. Hij kan trouwen prima deze luidsprkers samenvoegen als hij dat wil. Afregelen is een heel ander verhaal, maar de impedanties staan bijna altijd achter op de units. Dat is geen probleem. Of je er een ontwerp mee kunt maken dat een beetje een mooie fase-accurate curve heeft is een tweede en hem dan ook nog fatsoenlijk gevoelig houden, tja, uitdaging zou ik zeggen :P .

Vind je dit een kostbare fout? Dat vind ik ook wel weer meevallen. Een leuk DIY project, en het zal echt niet in de honderden euro's lopen hoor :) .

Er is overigens wel iets van conusverf, maar meestal doet de fabrikant dat al voor je :) . Meestal zijn de zwarte conussen gewoon geschilderd, alleen zit je inderdaad wel met het feit dat ze wel eens gecoat zouden kunnen zijn om het papier heel te houden. Proberen kan geen kwaad. Als het mislukt, tja, kun je een ander DIY projectje beginnen :) . Het heeft ook goede kanten, als het mislukt :) .

Een tweeter is een 'belangrijk' onderdeel. Hij neemt een groot spectrum voor z'n rekening, maar absoluut niet het belanbgrijkste deel. Wel zitten je hoogfrequente details erin. S-klanken en hi-hats onder anderen. Je tweeter zet als het ware de puntjes op de i. Je kunt zonder, maar het is gewoon niet natuurgetrouw. Je kunt ook proberen je tweeter een keer een dagje uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. Dan pas weet je wat je echt mist. Een luidpreker zonder tweeter klinkt vaak een beetje ingekrompen en saai. Op het scoutinggebouw hebben we van die dingen. The Horror! :'(

Music Addicted

Verwijderd

ach het is maar hoe je het bekijkt al het bovenstaande

als je een paar speakers aan het bouwen bent voor echt luid en 'bang bang' te gaan moet je echt niet te veel moeite doen.
ik denk wel te weten waar de topic starter heen wilt:
ik vermoed dat hij een speaker wil bouwen die zijn huidige aanvult en dus aangesloten word als het niet zo kritiek is maar heel luid

(dat heb ik zelf ook ooit gedaan toen ik 16 was of zo, een speaker van 40 cm, die ik op het stort gevonden had maar wel nog goed werkte in een kast gebouwd, een versterkertje ervoor en dan als ik heel luid wou gaan op mij hitachi radio aangesloten. gaf wel een gaaf geluidje (rock) maar was bv onbruikbaar om computer>film af te spelen. ik ben blij dat ik het zo gedaan heb want anders waren mijn boxen van mijn radio nu wel wat minder)

mijn broer heeft een verhuur van geluid en lichtinstallaties , hij heeft vroeger wel meer zijn boxen geverfd toen ze versleten waren, naast het feit dat het op dat moment er niet opaan kwam zei hij iets dat de rand kritiek was en het verven een goeie invloed erop had.. (boxen waren niet duur genoeg voor professionele behandeling). wat er van waar is weet ik niet maar ze worden er een beetje minder beweeglijk van... of dat nu goed (bass) is of slecht ...
Pagina: 1