Ik wordt niet goed! Geen inet verbinding onder XP...

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik heb hier thuis de volgende situatie. Ik heb internet van @home, daar zit een router op(staat bij de buurman) en vanuit daar gaan er kabels naar zijn pc's en naar mijn pc. Nu heb ik er zelf ook 2 dus heb ik daar altijd een extra router voor gebruikt. Nou heb ik begrepen dat het ook met een hub kan(aangezien mijn prachtige sweex ding kapot is na 6 mnd). Ik heb het aangesloten, nu krijg ik op 1 pc verbinding, en op de andere niet. Als ik op mijn hub kijk brand er wel een lampje dat er een stekkertje inzit. Op die pc(XP) krijg ik als ip 169.bla.bla.bla. Geen ip dus...

Ik kan niet pingen naar buiten en niet naar de router. Terwijl ik de andere pc wel heb draaien. Netwerk staat allemaal automatisch, dus geen rare instellingen. Wat doe ik verkeerd?!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37
Je gebruikt nu dus een router? Probeer dan de kabel die van je buurman komt ook eens in de LAN poort ipv de WAN poort van de router.

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 20:30
@ Jimster
Denk dat het nu andersom is. Vroeger gebruikte hij een router nu een hub.

@MauriX
Wat zijn de instellingen op die PC's? Vanwaar krijgen ze hun Ip's (subnets en gateway instellingen ?)

• MauriX
Euuuhm volgens mij staat alles bij "Lan verbinding" Op automatisch een ip adres verkrijgen. De router bij de buurman werkt gewoon. Alleen krijg ik op mijn tweede pc geen ip...

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

MauriX schreef op 09 mei 2004 @ 13:42:
Euuuhm volgens mij staat alles bij "Lan verbinding" Op automatisch een ip adres verkrijgen. De router bij de buurman werkt gewoon. Alleen krijg ik op mijn tweede pc geen ip...
Misschien heeft je buurman de router wel zo ingesteld dat deze maar een x aantal IP's vrijgeeft.

• MauriX
Maar dan zou het moeten zijn dat ik 1 pc aansluit dat hij het doet, en dat gebeurd nu niet. Als ik deze pc(waar ik internet op heb) aan zet, werkt de andere niet, maar als ik hem uitzet doet die andere het ook niet....

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:01
Kabels wel goed? Gaan de lampjes branden op je netwerkkaart en hub/switch? Zelfgemaakte kabel of een met gegoten stekkertjes? Indien zelfgemaakt: welke volgorde van aders gebruik je? Al een ander poortje van je hub/switch geprobeerd?

Eenvoudige test: wissel de 2 PC's eens om en kijk of het nu wel werkt... zoja, dan is waarschijnlijk je kabel brak.

Al gekeken of je netwerkkaart op 'auto-detect' staat voor de netwerksnelheid? Al geprobeerd om handmatig deze snelheid in te stellen (10 of 100 Mbit, Full- of Half duplex)?

Dat ze hier nog geen FAQ over geschreven hebben :+

[ Voor 69% gewijzigd door jurri@n op 09-05-2004 14:16 ]

• MauriX
Haha, ik snap je reactie, maar er is verder niets veranderd, ik heb alleen de router omgewisseld voor een hub. Dus de kabel is goed, de aders zijn goed. Geen probleem. Lijkt me op de instellingen vast te zitten, maar die staan automatisch, heb nic opnieuw geinstalleerd, maar werkt niet. Zit inmiddels bij Lan verbinding 4 :D

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb ook ooit eens Internet willen delen met een hub. dat werkte niet echt. ik heb ook even een sweex router gehad maar die deed het bij mij helemaal niet, dus dat hij het bij jou deed was nog een geluk :P
Ik zou persoonlijk weer gewoon een router nemen, het zal iets duurder zijn dan een hub maar ik herken je probleem precies. En neem dan een E-Tech (ok nog steeds bagger) of een LinkSys (ok, duur).

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• MauriX
Dat is waar, maar het moet zo ook werken toch?

Verwijderd

@home heeft hier iig een controle op computernaam, er kan maar 1 tegelijk actief zijn, dus als je je modem in een hub duwd zal maar 1 computer tegelijk werken?

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:01
Totaal andere benadering van het probleem: heb je toevallig een cd-tje met knoppix liggen (knoppix = live linux from cd)? Als hierop internet wel werkt, ligt het aan windows, werkt het niet, dan zal het aan je hardware liggen.

Altijd handig om te weten of het een hardware of een software probleem is.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 15:24:
@home heeft hier iig een controle op computernaam, er kan maar 1 tegelijk actief zijn, dus als je je modem in een hub duwd zal maar 1 computer tegelijk werken?
TS zegt dat bij de buurman een router staat, die dus meteen dhcp server zal zijn en NAT doet. De computernaam staat dus in de router. Op deze manier kun je zoveel PCtjes aan een @home aansluiting hangen als je maar wil. Je hebt al eens een ipconfig /release , _ /renew uitgevoerd ? Ik zou ook eens proberen de twee PC's van plaats te wisselen en kijken welke nu wel en geen verbinding krijgt proberen. Dat Knoppix idee is ook briljant. Puur toevallig deze week eens wat gerommeld ermee.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 09-05-2004 15:55 ]

• MauriX
Hmmm, ik ben er nog steeds niet uit. IEmand anders nog andere suggesties?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:09
Heb je al geprobeerd om de snelheid / duplex vast te zetten ?

Ziet windows wel een link ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Virgil
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 20:10

Virgil

We're not alone

Ik denk dat het volgende probleem aan de hand is. Jouw hub heeft niet de capaciteit om jouw 2e bak een ip te geven. Let maar op, als jij jouw 1e pc, waar nu het internet WEL op werkt uitzet, en dan de andere bak aanzet, heb jij op die andere bak internet.

Wat is nu het geval? Je hub kan niet routeren, je hub krijgt een adresje van de router van de buurman en geeft deze netjes door aan pc1. Dat adres is dus al in gebruik, en er kan door 2 dus niet geinternet worden.

Nu wil jij dit natuurlijk zo goedkoop mogelijk oplossen. Jij kan softwarematig jouw pc1 als router laten spelen. Let wel, je hebt hiervoor 1 extra netwerkkaartje nodig in pc1.
Die dingetjes zijn niet zo duur meer, en voor zon 7 euro heb je er al eentje.

Let ook op dat je nu je hub tussen de router van je buurman en je computer weghaalt, en dus de kabel die van de buren komt direct in jouw pc1 stopt ;).

Met deze klik kan jij stap voor stap zien hoe jij dan het Internet aan de praat krijgt op jouw pc2.

Ik hoop dat je geholpen wordt door deze oplossing, succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Virgil op 12-05-2004 14:06 ]

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

Verwijderd

Denk dat jou buurman de router geen dhcp ingesteld heeft en daraom krijg jij bij beide pc's geen internet. Dit probleem werd eerder verholpen door je router die wel dhcp ingesteld was.

Een router deelt in princiepe op iedere poort internet. En die poorten kun je m.b.v. een hub ofzo weer verder opdelen dushier zal het niet aan liggen.

Misschien je netwerkinstellingen, full of half duplex of 10 0f 100 mbit. Of brakke kabels.

Probeer eens andere poorten te gebruiken van je hub, misschien een brakke poort.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 14:35 ]

• MauriX
[quote]SeRRveR schreef op 12 mei 2004 @ 14:05:
Ik denk dat het volgende probleem aan de hand is. Jouw hub heeft niet de capaciteit om jouw 2e bak een ip te geven. Let maar op, als jij jouw 1e pc, waar nu het internet WEL op werkt uitzet, en dan de andere bak aanzet, heb jij op die andere bak internet.

Wat is nu het geval? Je hub kan niet routeren, je hub krijgt een adresje van de router van de buurman en geeft deze netjes door aan pc1. Dat adres is dus al in gebruik, en er kan door 2 dus niet geinternet worden.

[quote]

Sorry, maar dit heb ik getest. Het klopt niet. Zodra de ene bak uitstaat krijg ik op de andere geen internet. Dus mijn 2e pc krijgt geen internet. Het kan zijn dat de router idd geen dhcp heeft ingeschakeld, dat zal ik nog 's checken, voor nu, alvast bedankt jongens!

Verwijderd

[quote]MauriX schreef op 12 mei 2004 @ 14:48:
[quote]SeRRveR schreef op 12 mei 2004 @ 14:05:

Sorry, maar dit heb ik getest. Het klopt niet. Zodra de ene bak uitstaat krijg ik op de andere geen internet. Dus mijn 2e pc krijgt geen internet. Het kan zijn dat de router idd geen dhcp heeft ingeschakeld, dat zal ik nog 's checken, voor nu, alvast bedankt jongens!
Hoe heb je dit getest? beide pc's aan, eentje uitzetten en de andere geen internet? Of heb je die andere inmiddels al wel een keertje gereboot?

En wat SeRRveR zegt klopt wel, kan ook nog zo zijn dat je ip aan mac gekoppeld is waardoor je alsnog geen internet op pc 2 krijgt. In iedergeval wat SeRRveR klopt.

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:21
Was het niet zo, dat als je een HUB aan een ROUTER hangt, je hem aan de UPLINK poort moet hangen?

Verwijderd

SeRRveR schreef op 12 mei 2004 @ 14:05:
Een hub doet helemaal niks met ip-adressen. Een hub is een dom apparaat, dat elk binnenkomend pakket (eigenlijk ook al fout, want een hub doet ook niks met pakketten, alleen met het signaal) over alle poorten (versterkt) doorstuurt. Een hub geeft dus geen IP's, dat doet de DHCP-server in de router.
Er hoeft ook helemaal niet gerouteerd te worden. Alle PC's in het netwerk zitten namelijk in hetzelfde subnet, namelijk het subnet waarin de DHCP-server zijn IP's uitgeeft.
Nu wil jij dit natuurlijk zo goedkoop mogelijk oplossen. Jij kan softwarematig jouw pc1 als router laten spelen. Let wel, je hebt hiervoor 1 extra netwerkkaartje nodig in pc1.
Die dingetjes zijn niet zo duur meer, en voor zon 7 euro heb je er al eentje.

Let ook op dat je nu je hub tussen de router van je buurman en je computer weghaalt, en dus de kabel die van de buren komt direct in jouw pc1 stopt ;).

Met deze klik kan jij stap voor stap zien hoe jij dan het Internet aan de praat krijgt op jouw pc2.

Ik hoop dat je geholpen wordt door deze oplossing, succes!
Waarom zou je dit doen, als er in je netwerk al een gateway zit die je kan gebruiken? Een PC die dag en nacht aanstaat kost wat aan stroom enzo.

TS: zet voor de netwerkkaart in de niet-werkende PC de lijnsnelheid eens op 10 mbit half duplex en zet er eens een vast IP-adres, subnet, gateway en DNS in. Werkt dit?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 15:33 ]

Verwijderd

Nee, ik heb mijn hub gewoon op een normale poort van mijn router hangen. Dus niet in de uplink poort.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 15:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 15:32:
Nee, ik heb mijn hub gewoon op een normale poort van mijn router hangen.
Aangezien 1 van je PC's het via die hub doet, zit de hub goed aan de router aangesloten.

Owja, had je ookal gekeken of je tweede PC het in een andere poort van de hub wel doet?

Kloontje??? Of iemand die met hetzelfde probleem zit???

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 15:37 ]

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 11:14
Noteer eens de IP gegevens van de pc waarop het werkt. (IP, Subnet, Gateway, DNS) Stel dit nu eens handmatig in op de pc waarop het niet werkt met als enige verandering het ip-adres. Als de pc waarop het werkt 192.168.1.5 heeft kies dan bv 192.168.1.150 oid. En dan kijken of er een beetje leven in te krijgen is.

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Als je de router direct op een computer aansluit kun je dat doen met een "straight ethernet cable". Sluit je de router aan op een hub of switch, gebruik dan een "cross ethernet cable". Probleem opgelost. Als je dat al hebt, heb ik nix 'gezegd'

[ Voor 15% gewijzigd door NRGetic op 12-05-2004 15:58 ]

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• MauriX
NRGetic schreef op 12 mei 2004 @ 15:49:
Als je de router direct op een computer aansluit kun je dat doen met een "straight ethernet cable". Sluit je de router aan op een hub of switch, gebruik dan een "cross ethernet cable". Probleem opgelost. Als je dat al hebt, heb ik nix 'gezegd'
MAar dan zou hij toch helemaal niet mogen werken? Ook al heb ik een normale kabel? Hij doet het nu alleen met 1 pc, dus....

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Er loopt toch van elke pc een kabel naar je hub? Dus elke kabel moet cross zijn. De meeste routers hebben een ingebouwde functionaliteit zodat ze met beide soorten kabels omkunnen, maar een hub heeft dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door TrickShot op 26-05-2004 19:42 ]

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Pagina: 1