Toon posts:

Welk OS&software voor file, web, mail, fax en printserver? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Binnenkort moet ik voor iemand een Windows 2000 Server of 2003 .net Server installeren (daar ben ik nog niet over uit, kan iemand me de voordelen of nadelen van Win2k en .net geven, zelf weet ik niet welke beter of slechter kan zijn...).
De server moet gaan dienen als fileserver, webserver, mailserver, faxserver en printerserver. Tevens moet de server uitgerust worden met een virusscanner voor ieder geval email en eventueel ook internetverkeer.
Als webserver had ik (ondanks dat IIS in 2k en XP zit ingebakken) Apache icm MySql en PHP in gedachten.
Wat zou ik kunnen gebruiken als mailserver? Het is erg belangrijk dat deze af en toe grote hoeveelheden ineens aankan (denk aan simpele HTML mailings van maximaal 1000 stuks!)
Welk programma zou ik kunnen gaan gebruiken om in ieder geval zekerde email en het liefst ook het internetverkeer te kunnen scannen?
De faxserver is niet zo heel erg belangrijk, maar welke applicatie (voor server en clients) zijn hier erg goed voor?
Alles word geinstalleerd op een gloednieuwe Pentium 4 of AMD XP 2600 machine met minimaal 512mb en 60GB harde schijf en DVD brandeer, verder zitten er maar een stuk of 5 tot 6 werkstations in het netwerk en word de server afgezien van enkele momenten per weerk niet veel belast.

Alvast Thanks voor de reply's :)

Molski

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik denk dat je hier nogal verkeerd zit, je topic hoort meer thuis in een netwerk- of Windows forum. Ik heb een topicreport ingediend voor een move, dan krijg je misschien wat meer replies. :)
edit:
Das snel gorgi... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door NMe op 09-05-2004 01:13 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik neem aan dat je geen eigen mailserver wil programmeren c.q. ontwikkelen. Oftewel, je bent een beetje verdwaald met dit topic.. :P

* gorgi_19 pakt een honkbalknuppel en slaat dit topic naar Software Algemeen toe en gooit er nog P&W FAQ - Installatie c.q. SA vragentopic achteraan.. :P

>> SA

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 09-05-2004 01:12 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
Cross posten is niet toegestaan : http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/910441

Ik zou persoonlijk gewoon gaan voor 2003, omdat dit toch iets sneller werkt dan 2000

Tevens zou ik voor de internet & Email gaan voor Kerio Winroute Firewall Pro, & Kerio Mail Server.

Hierin zit al een ingebakken Virus scanner (Beide)
In de Winroute zit ook een adblokker enzo,
In de mail server zit een Spam Blokker.

Voor meer informatie : Www.Kerio.nl

[ Voor 45% gewijzigd door Xtremer op 09-05-2004 01:19 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:18
Easy solution:

Small Business Server 2003

Windows 2000 (incl sp4)
Exchange 2003 (of 2000)
SQL
ISA (voor het internet verkeer) (dubbele NIC vereist)

Eenvoudige HTML pagina's voor het beheren van de machine

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

kan iemand me de voordelen of nadelen van Win2k en .net geven, zelf weet ik niet welke beter of slechter kan zijn...).
Microsoft zelf zegt al heel veel over de verschillen, zie hun website. Daarnaast staat er in Windows Operating Systems al zat over de verschillen te lezen en zijn er AFAIC genoeg websites die het bespreken :o

Voor alles: voor alle vragen zijn al veel zaken op en buiten GoT besproken: wat vind je er zelf van, wat vind je goede opties?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 18:44
ik heb hier windows 2003 server enterprice edition :*) draaien: sweet!
draaid lekker, kep er apache en bulletproof server op draaien, tis de domain controller en het is de server voor roming profiles.

en dit allemaal op 700mhz :9

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

hmz, ik zou een mooie Dell Server pakken, en daar SBS opzetten (weet de versies van 2003 niet), maar die van 2000 heeft alles wat jij nodig hebt. Denk er wel om, geheugen is je vriend bij zo'n machine dus >= 1024MB ram erin (en die DVD brander zou ik vervangen voor een tapestreamer achtig iets).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 09:54 ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50

Duinkonijn

Huh?

Ik zou voor de snelheid / ondersteuning kiezen voor 2003 sbs.

2003 werkt sneller dan 2000.
2003 zal door MS langer ondersteund worden

enige nadeel wat ik van de sbs weet is dat deze geen 2e domeincontroller
aankon. dat leverd problemen op als je over 5 a 6 jaar wil migreren
naar een volgend product.. maar of dit de rede is om enterprice / exchange
te draaien is... (denk voor jou aantal gebruikers niet)

kwa server zou ik een HP server met een raid 5 scsi constructie
nemen. misschien overkill maar in de praktijk heeft
5 ons meer opgeleverd dan de ellende die we met 1 en 2 hebben gezien

[ Voor 19% gewijzigd door Duinkonijn op 09-05-2004 10:09 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
Kolere wat een reply's :)

Het mooie is dat ik via via, software rechtstreeks en officieël kaan aanschaffen direct bij Microsoft zelf voor maar 25 euro 'per pakket' zeg maar. Dus ik denk dat
ik het beste maar de Small Business Server 2003 editie kan gaan nemen?? Zie http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/default.mspx
Zit daar al iets van een mailserver ingebakken of moet ik dan echt gaan denken aan een Exchange server, of zit die ingebakken in de Standard of Premium editie van 2003?
Verder weet ik ook niet of ik de Standard services kan gaan gebruiken of kan ik beter Apache, MySql en PHP gaan draaien ipv "het standaard Microsoft spul"? Apache is en blijft natuurlijk de nr.1 webserver in de wereld :) (en zelf gebruik ik niet anders, maar dan op Linux servers :D ).

Of heeft Microsoft Windows Small Business server 2003 zelf al deze mogelijkheden:
- webserver
- mailserver
- fileserver
- faxserver

Volgens mij kan dit er allemaal wel mee, alleen weet ik dus niet of ik beter het standaard spul, of andere programma's kan kiezen?

In het systeem komt inderdaad ook een DVD-writer zodat we 2 DVD+RW's bij de server hebben liggen en de even en oneven weken (altijd dus :) ) alle gebruikersdata e.d. met Nero fikken naar een DVD+RW. Heb al aan een tapestreamer zitten denken, maar DVD is een wat makkelijkere en voor ons net zo'n goeie oplossing.
Of is een RAID oplossing misschien beter? Is het dan wel zo, dat als alles in RAID staat en de harde schijven zeg maar realtime worden gesynchroniseerd met elkaar dat als de ene (zeg maar de 1e RAID schijf) kapot gaat, ik gewoon van de 2e kan opstarten en alle data eraf kan halen en eventueel kan verplaatsen naar de nieuwe harde schijf die ik dan vervangen heb voor de stukke of......hoe zit dat allemaal precies? Van RAID snap ik geen REED :D

Zal inderdaad maar zeker een minimale hoeveelheid van 1GB geheugen in dat ding doen :)
Iemand nog ideëen of het nog echt verschil uitmaakt of ik een AMD XP 2600 of een P4 CPU zou gaan gebruiken, of is dit verschil niet zo groot ?

Molski

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 17:24

FastBunny

Give it the Works !

Of heeft Microsoft Windows Small Business server 2003 zelf al deze mogelijkheden:
- webserver
- mailserver
- fileserver
- faxserver
Kunnen allemaal met de standaard sbs 2003. Ik zou wel kiezen voor raid1, dan krijg je een mirror en beschermt tegen het doodgaan van je harddisk :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 11:12:
Het mooie is dat ik via via, software rechtstreeks en officieël kaan aanschaffen direct bij Microsoft zelf voor maar 25 euro 'per pakket' zeg maar.
voor zakelijk gebruik of voor educatieve doeleinden :?

educatief mag je dus niet gebruiken voor op het werk :z

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Raid 1 is toch dat alle data gesynced word tussen de 2 schijven. Is het wel zo dat als bv de 1e RAID schijf crasht, ik de 2e schijf op de plek van de 1e kan hangen en er zonder problemen een nieuwe 2e schijf, uiteraard wel hetzelfde type/model enz. in kan plaatsen als 2e RAID schijf?

Door alle mogelijkheden denk ik dat het dus zeker Small business server 2003 gaat worden icm met Win2k Pro werkstations en een laptop en een Win98SE werkstation.

Zitten er in SBS 2003 ook mogelijkheden tot scannen van email en internetverkeer (denk dat MS dat zelf standaard niet heeft ;) ), of kan ik hiervoor het beste McAfee of Office Scan Client of zoiets aanschaffen?

Is het met SBS 2003 ook mogelijk om bv alle Windows Updates automatisch naar de server te downloaden en vanuit daar naar de werkstations te verspreiden?

Molski

Verwijderd

Topicstarter
@Zwelgje

Mag gelukkig ook zakelijk gebruikt worden en als dat niet zou mogen dan heb ik gelukkig de mogelijkheid om te kopen wat IK nodig vind. Geld speelt geen rol,als we uiteindelijk maar de zekerheid hebben dat het netwerk is zoals mijn klant (is ook meteen mijn oom :D ) van me verlangt. Met SBS 2003 en wat andere dingen (zoals ACT 6, Office, Flash, Dreamweaver, MindManager) is dit allemaal te bereiken.
Moet in ieder geval toch een aantal applicaties gewoon aanschaffen, want op de zaak moet alles wel netjes gebeuren :)

Molski

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 11:29:
Raid 1 is toch dat alle data gesynced word tussen de 2 schijven. Is het wel zo dat als bv de 1e RAID schijf crasht, ik de 2e schijf op de plek van de 1e kan hangen en er zonder problemen een nieuwe 2e schijf, uiteraard wel hetzelfde type/model enz. in kan plaatsen als 2e RAID schijf?

Door alle mogelijkheden denk ik dat het dus zeker Small business server 2003 gaat worden icm met Win2k Pro werkstations en een laptop en een Win98SE werkstation.

Zitten er in SBS 2003 ook mogelijkheden tot scannen van email en internetverkeer (denk dat MS dat zelf standaard niet heeft ;) ), of kan ik hiervoor het beste McAfee of Office Scan Client of zoiets aanschaffen?

Is het met SBS 2003 ook mogelijk om bv alle Windows Updates automatisch naar de server te downloaden en vanuit daar naar de werkstations te verspreiden?

Molski
Als 1 harddisk crasht draait alles gewoon door, en je kunt de defecte vervangen met eenzelfde schijf en de mirror wordt opnieuw gemaakt zonder moeilijk doen.
Virusscan moet je nog lost aanschaffen bv McAfee Groupshield of Symantec Mid-Tier.
Met sbs 2003 is het update verhaal te regelen met de los te downloaden SUS server.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

FastBunny schreef op 09 mei 2004 @ 11:22:
- webserver
- mailserver
- fileserver
- faxserver
Kunnen allemaal met de standaard sbs 2003. Ik zou wel kiezen voor raid1, dan krijg je een mirror en beschermt tegen het doodgaan van je harddisk :)
Houd er wel rekening mee dat je met een SBS 2003 server GEEN Terminal Server in applicatie modus kan draaien!! Dus remote werken (mocht dat in de toekomst gaan spelen) gaat niet lukken. Terminal Server in Remote Administration mode is wel ondersteund, maar dit zijn slecht 2 sessies, en is niet bedoeld voor remote werken.
Willen de mensen in de toekomst vanaf huis werken op de server dan zal je een 2e server (windows 2003 standaard) er naast moeten zetten, en deze gebruiken als TS in appmode..

Verwijderd

Voor 25 euro koop ik ook alle producten van Microsoft. Althans: de media kit.

Daarmee heb je nog niet de licenties. Dat via-via adresje is dus puur voor de originele cd's, maar je krijgt er geen licenties bij.

Verwijderd

Topicstarter
Om de server en eventueel 1 of 2 werkstations remote te kunnen beheren wil ik Remote Administrator van http://www.radmin.com te gebruiken. Dit gebruik ik zelf thuis ook om Remote mijn werkstation of laptop over te nemen. Mijn server is linux, dus daarvoor gebruik is SSH, maar dat is met SBS 2003 niet nodig. Met Remote Admin kan ik hem perfect over nemen, dit lijkt mijzelf de juiste oplossing (om het ook makkelijk te houden voor als mijn oom zijn werkstation en in de toekomst misschien ook de server remote wil gebruiken/beheren). Hiervoor hoef ik in de router/firewall alleen maar de juiste poorten te forwarden..it's easy as that :)

Molski

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Ik neem aan dat dit idee niet in het bedrijfsleven gebruikt gaat worden, anders moet je op z'n minst de machinetaken op meerdere "pc's" hebben.
Hoe wou je anders bijvoorbeeld onderhoud plegen aan de mailserver terwijl er niets met de machine mag gebeuren aangezien het een fileserver is..

btw met 2003 heb je geen extra tools nodig om remote beheer te doen, dat zit er standaard in onder de naam remote desktops en daarnaast heb je nog altijd terminal services met de clients remote desktop connection

[ Voor 30% gewijzigd door nAFutro op 09-05-2004 11:44 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

SBS2003 heeft standard beheer op afstand via Terminal Services, en dat is echt veel vlotter dan RA of VNC :)

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou zeggen SBS2003 icm Trend Micro SMB Suite. Dan heb je mail/web/file/print server + een verdomd goede virusscanner die ook in Exchange inplugt.

Maar eerlijk is eerlijk, als je deze vragen stelt, nofi is het dan wel verstandig dat je dit doet ? Hij wil stabiliteit en een goed geconfigureerd netwerk, maar als je deze redelijke basisvragen moet stellen weet ik niet of je wel "up to the task" bent.
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 11:42:
Om de server en eventueel 1 of 2 werkstations remote te kunnen beheren wil ik Remote Administrator van http://www.radmin.com te gebruiken. Dit gebruik ik zelf thuis ook om Remote mijn werkstation of laptop over te nemen. Mijn server is linux, dus daarvoor gebruik is SSH, maar dat is met SBS 2003 niet nodig. Met Remote Admin kan ik hem perfect over nemen, dit lijkt mijzelf de juiste oplossing (om het ook makkelijk te houden voor als mijn oom zijn werkstation en in de toekomst misschien ook de server remote wil gebruiken/beheren). Hiervoor hoef ik in de router/firewall alleen maar de juiste poorten te forwarden..it's easy as that :)

Molski
En dit onderschrijft mijn vermoeden, je gaat 3rd party tools op een server inzetten terwijl het pakket zelf integrated Terminal server heeft waarmee je de machine naadloos vanaf een XP bak kan overnemen. Safe en simpel.

[ Voor 56% gewijzigd door Ghost(NL) op 09-05-2004 11:45 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Topicstarter
@Systeemprutser

Is dat zo? Mijn oom heeft familie die bij Microsoft werkt en zij mogen volgens hem software éénmalig incl. licentie voor €25,- aanschaffen. Zo heeft hij tenminste wel een XP Pro CD incl. licentie voor €25,- gekocht. Maar ja, is dat niet zo, dan moeten we SBS 2003 maar kopen incl. licentie....jammer genoeg :D

Molski

Verwijderd

nAFutro schreef op 09 mei 2004 @ 11:43:
Ik neem aan dat dit idee niet in het bedrijfsleven gebruikt gaat worden, anders moet je op z'n minst de machinetaken op meerdere "pc's" hebben.
Hoe wou je anders bijvoorbeeld onderhoud plegen aan de mailserver terwijl er niets met de machine mag gebeuren aangezien het een fileserver is..
Voor een beperkt gebruik is dat SBS hier toch geschikt voor, ik bedoel onderhoud kan ook ' avonds of in het weekend. A'ls je zeg zo'n max. 10 gebruikers hebt kun je wat downtime betreft altijd wel wat regelen. Wat zou jij dan voorstellen, 3 SBS servers neerzetten?? SBS is juist voor dit soort situaties bedoelt.
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 11:44:
@Systeemprutser

Is dat zo? Mijn oom heeft familie die bij Microsoft werkt en zij mogen volgens hem software éénmalig incl. licentie voor €25,- aanschaffen. Zo heeft hij tenminste wel een XP Pro CD incl. licentie voor €25,- gekocht. Maar ja, is dat niet zo, dan moeten we SBS 2003 maar kopen incl. licentie....jammer genoeg :D

Molski
Lijkt me niet dat je ook SBS 2003 voor dat geld krijgt

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 11:46 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 11:44:
@Systeemprutser

Molski
Vriend van een vriend van een vriend.. lijkt me sterk zoiets. Zoiets mag misschien als Microsoft medewerker. Maar als bedrijf is zoiets net zo illegaal als een twilight cd hebben liggen ofzo. En is 500€ voor een bedrijf dan echt zoveel :?

Verwijderd

Topicstarter
@NaFutro

Quote:

Onderhoud doe ik gewoon na 5en, als ikzelf ook thuis ben, anders doe ik et in het weekend :) Dat is geen enkel probleem, als alles gewoon goed werkt is het ondehoud niet al te veel, vooral als we bepaalde dingen kunnen automatiseren, mijn oom kan het één en ander best zelf, met applicaties kan die aardig goed overweg, dus na wat hulp kan die sommige dingen op de server best zelf doen en de rest doe ik gewoon 's avond of in het weekend

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

RAID: OM FAQ / Beleid --> RAID FAQ geeft alles dat je wil weten en meer. (Hardware!) RAID is zeker aan te raden - kost tegenwoordig ook niet zo veel. Maar het is niet genoeg (deleten, verkeerde versies overschrijven, virussen, andere 'ongelukjes'); je wilt ook backuppen. En dan is twee DVD's niet genoeg; koop dan een doosje en verzin een schema waar je niet te snel data kwijt bent en ook wat oudere versies terug kan halen.

Over verdelen over meer servers; dat is voor het MKB IMHO een beetje overkill. Wel moet er natuurlijk altijd rekening gehouden worden met een kleine kans op uitval, maar dat blijft en is voor ze ws. goedkoper dan een tweede server <-- of je wilt alvast een tweede licentie nemen voor alles, lijkt me niet in dit geval.

En idd is voor 25 euro geen licentie te krijgen die in een bedrijf gebruikt mag worden. Als je ons niet gelooft, bel MS zelf even :+
"Geld speelt geen rol" --> ik zou dat toch nog eens overleggen met de opdrachtgever, die denkt daar vast anders over als je thuiskomt met een server van > € 20.000

En inderdaad kan Kerio een oplossing zijn; net als idd. SBS. In beide gevallen zijn diverse virusscanners mogelijk -> in Beveiliging & Virussen zijn een aantal discussies over welke vscanner wat kan, lees het even door :)

edit:
werkt ook deels ja :P

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 09-05-2004 13:20 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
F_J_K schreef op 09 mei 2004 @ 12:09:
RAID: OM FAQ / Beleid --> RAID FAQ geeft alles dat je wil weten en meer. (Hardware!) RAID is zeker aan te raden - kost tegenwoordig ook niet zo veel. Maar het is niet genoeg (deleten, verkeerde versies overschrijven, virussen, andere 'ongelukjes');
Volume Shadow Copy's :z

kan je lekker je vorige versies terughalen (via de verkenner) als je 'per ongeluk' iets hebt overschreven (mits je een snapshot hebt gemaakt voor die tijd natuurlijk...)

A wise man's life is based around fuck you

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
zwelgje schreef op 09 mei 2004 @ 12:14:
[...]

Volume Shadow Copy's :z

kan je lekker je vorige versies terughalen (via de verkenner) als je 'per ongeluk' iets hebt overschreven (mits je een snapshot hebt gemaakt voor die tijd natuurlijk...)
En mits je server niet afbrand of bij een inbraak weg gehaald wordt.
Backups zijn nog altijd onmisbaar.

Firmpete on Aerie Peak

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Hier nog een gebruikerservaring voor ongeveer hetzelfde scenario.

Bij een klein bedrijf heb ik pas SBS 2003 geïnstalleerd. Door de OEM-versie te nemen vallen de kosten erg mee.

De belangrijkste wensen waren stabiel :), regelmatige backups, thuis e-mail kunnen lezen en een gemeenschappelijk adresboek. SBS biedt alles standaard uit de doos. Beheer doe ik op afstand via een VPN-verbinding met Terminal Server. Zodra op de clients XP is geïnstalleerd kun je ook de desktop overnemen voor eventuele hulp op afstand.

En iedere ochtend krijg ik keurig een mailtje met de serverstatus.

Het enige dat ik nog mis is het benaderen van gebruikersbestanden op afstand. Ik denk dat ik dat oplos door door een simpele ASP-website te maken.

Een klein nadeel is dat veel via wizards gaat. Je hebt ook de standaard beheertools maar als je teveel afwijkt van wat SBS wil werken de wizards niet meer. Verder zou ik een paar basisbeheertaken simpel willen aanbieden 'aan de baas' zodat hij bijvoorbeeld zelf een wachtwoord kan resetten.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
xtra schreef op 09 mei 2004 @ 12:48:
Verder zou ik een paar basisbeheertaken simpel willen aanbieden 'aan de baas' zodat hij bijvoorbeeld zelf een wachtwoord kan resetten.
offtopic:
Dit is niet zo'n probleem en kan allemaal via de ad worden geregeld. via "Delegate control" op zijn engels.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

Topicstarter
Das inderdaad wel de beste oplossing denk ik. Een server kopen en daar meteen een SBS 2003 OEM versie op laten zetten, drukt de kosten een beetje. Verder is zoals ik in een eerdere post zag staan een DVD doosje met bv 10 DVD's om te backuppen wel beter dan 2 DVD's ja. Remote Admin valt dus ook af omdat het standaard in XP enz. zit (wist ik eigenlijk wel, stom dat ik daar niet aan gedacht had!!). Ga zelf de RAID FAQ eerst grondig doorlezen en een goede snelle server samenstellen en veel info over SBS2003 lezen.

Molski

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Nieuwe Windows server opzetten > Welk OS&software voor file, web, mail, fax en printserver? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
MoBi schreef op 09 mei 2004 @ 13:03:
[...]

offtopic:
Dit is niet zo'n probleem en kan allemaal via de ad worden geregeld. via "Delegate control" op zijn engels.
Het probleem zit 'm niet in Windows inderdaad :) Het gaat om de baas die geen knop teveel wil indrukken, geen ster is in Engels en niets van wachtwoorden moet hebben.

Ik zat te denken om zelf iets te maken in ASP of VB om de basisdingen te doen. Hetzelfde geldt voor het aanmaken van nieuwe gebruikers.

offtopic:
Kan ik d.m.v. een policy of groep toegang tot Exchange Web Access en POP3 regelen?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50

Duinkonijn

Huh?

FastBunny schreef op 09 mei 2004 @ 11:22:
- webserver
- mailserver
- fileserver
- faxserver
als je raid doet doe het dan goed 5.

een harde schijf sterft meestal niet in eens vaak krijg
je bad data etc. als die bad data verwerkt word naar de goede schijf
heb je corruptie.
daar heb je met 5 minder last van

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1