Koptelefoon té dynamisch?

Pagina: 1
Acties:

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
Sindskort heb ik een geweldige koptelefoon: de Beyerdynamic DT231. Ik heb em uitgekozen omdat ie niet te duur was en een (naar mijn idee) fantastisch geluid geeft. Ik vond em zelfs beter klinken dan de enorm dure, te vol bassende sennheisers die in die hifi-zaak hingen.

Ik ben er nog steeds heel tevreden mee, alleen merkte ik soms een vervelend bijgeluidje. Bij tonen die hard worden aangezet (bijvoorbeeld bij een piano waar de toetsen eventjes hard worden ingeduwd) begint dat geluid een beetje te kraken. In het begin denk je dat het aan de opname ligt, maar ik hoorde het later ook bij andere opnames, totdat ik bij "Ik was vergeten" van Acda en De Munnik een aantal keer zo'n zelfde kraakje hoorde. Ik heb het uitgetest op verschillende koptelefoonuitgangen en telkens hoorde ik dezelfde kraak in het geluid. Met m'n luidsprekers (Jamo E350) hoorde ik het niet en met mijn oordopjes van een RioVolt-mp3-speler (ik meen afkomstig uit de Sennheiser-fabrieken) hoorde ik het gekraak ook niet.

Ik vond dat de maat nu toch vol was, dus ben ik met Acda en De Munnik en de koptelefoon terug gegaan naar de winkel. De verkoper keek er redelijk van op en vroeg of ik soms te hard draaide. Dit doe ik dus niet, omdat ik op mijn leeftijd nog even geen zin heb ik een gehoorbeschadiging...
Afijn, daar werd de koptelefoon ook in een aansluiting geplugd en diezelfde kraakjes waren weer te horen.
Een andere koptelefoon (een Sennheiser van een euro of 200, 300) liet deze kraakjes ook horen, maar nu minder duidelijk (de verkoper hoorde het echter duidelijker dan ik...). Vervolgens zijn we naar een kamer gegaan waar ze naar zijn zeggen de duurste/beste set van de zaak hadden staan. En warempel: weer gekraak. Wederom zei de verkoper het te horen bij diezelfde stukjes, hoewel ik het maar één keer hoorde. Hierbij moet ik wel melden dat mijn oor ongetwijfeld niet zo goed is getraind als het zijne.

De verkoper was van mening dat het aan de opname lag, omdat dit behoorlijke dynamische stukken waren. Blijkbaar hebben de producers hun werk niet goed gedaan, maar dan denk ik weer aan de monitor-koptelefoons die ze daar hebben, waarmee alles te horen is. Als ze een fout vinden, passen ze dat toch aan? Ik kon me wel vinden in zijn uitleg over dynamiek, maar nu begin ik er toch over na te denken. Is het niet ongelooflijk raar dat mijn "goedkope" koptelefoon de details duidelijker weergeeft dan een duurdere Senn of een set zware zuilen? Of ligt de schuld toch bij mijn koptelefoon omdat die niet dynamisch genoeg is? Of is hij juist te dynamisch, zodat de eventuele fout in de opname te horen is?

Kortom: wie heeft enig idee wiens schuld het gekraak is? Zijn er overigens nog andere DT231-luisteraars die ditzelfde "probleem" hebben? En een laatste vraag: waarom is het voor een luidspreker/microfoon toch zo moeilijk om dynamisch geluid weer te geven/op te nemen?

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Acda en de Munnik..tja.. ik heb hjier thuis een redelijk hifi set, en ik hoor ook kraakjes op acda en de munnik.. hun opnames zijn niet bijsterend goed.. de muziek zelf wel.. (daar gaat het mij om) maar juist door goeie spullen, kan je je mooiste muziek kut vinden klinken (gewend aan beter, laten we het maar zeggen)

Ik ken de hoofdtelefoon zelf niet.. probeer voor de gein eens als je kan wat "audiofiele" nummers te beluisteren.. en schrik ;)
vaak kan het ook weleens aan de koptelefoonversterker liggen (vaak wordt er neit enorm aandacht aan besteed)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Mijn eigen ervaring met audio an sich is dat je, wanneer je een betere set koopt, wéér de helft van je cd's in de container pleurt omdat je ze niet meer goed vind klinken. Bij liggen de cd's van acda&de munnik ook al iets verder weg.. ;)

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:53
Dit is geen raar probleem wat je aangeeft, alsnog ligt het niet aan de kwaliteit van de hoofdtelefoon maar aan de letterlijke frequentieberijk die de telefoon kan geven, een sen is enorm goed bij lage tonen maar mist vaak de echt hoge tonen een, beyer daarintegen is wat beter daarin, omdat die sen de hoge tonen niet weergeeft zal jij de kraakjes niet horen maar wel bij een hooftelefoon die de frequentie wel geeft, op een sen 600/650 zal je dit gekraak waarschijnlijk wel horen maar op een sen 570 of lager niet omdat deze niet in het frequentie berijk komen die de 600/650 wel leveren.

Iedereen zal een hooftelefoon anders vinden klinken, zo zal de ene vinden dat de beyer veel detail heeft terwijl de andere daar een heel andere mening over heeft.

dus infeite is je hooftelefoon in jouw opzicht te dynamisch en laat dus sommige fouten in een muziekstuk horen dit is niet raar aangezien veel muziekstukken fouten hebben die je pas met een "high end" geluidsinstallatie zal horen.

[ Voor 17% gewijzigd door _Drake_ op 08-05-2004 19:11 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Rick_S.
Wat je zegt over frequentiebereik vind ik wel grappig, aangezien de Beyer volgens de specs gaat tot "slechts" 18000hz. Maar het zal dan wel detail in het hoog zijn wat jullie zeggen. Ben ik ook weer gerust gesteld (en is de reputatie van de winkel niet naar de maan) :P

Maar dan nog: hoe komt het dan dat de opnames zo slecht zijn. De CD-makers zullen deze fouten toch ook moeten horen, aangezien ze allerlei studio-sjit gebruiken, waarop elk willekeurig detail te horen is?

Edit: en Gitaarwerk, wat noem jij dan "audiofiele nummers"? Want daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Rick_S. op 08-05-2004 19:34 ]

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 17:46
Maar dan nog: hoe komt het dan dat de opnames zo slecht zijn. De CD-makers zullen deze fouten toch ook moeten horen, aangezien ze allerlei studio-sjit gebruiken, waarop elk willekeurig detail te horen is?
Daar zou ik niet te snel van uitgaan. Kom regelmatig cd's tegen met 'foutjes'.
Zoals madoinna "ray of light" track 01, daar zit een aardig tikje in.

En in een aantal tracks van Evenescene zitten ook een paar tikjes.

Niet iedereen valt het op, ik erger me er wel vaak aan.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik denk dat dit onder dezelfde categorie valt als dit topic. Waarschijnlijk een vrij recent gemasterde cd met teveel limiting omdat ze de gemiddelde geluidssterkte omhoog wilden pompen.
Ligt dus niet aan de opnametechnici, producers of muzikanten, maar aan de te commerciële instellinging van de platenmaatschappij.

Of je koptelefoon nu juist goed is of slecht weet ik niet. Op mijn extreem goedkope DVD-speler hoor ik dit soort dingen namelijk juist eerder dan op mijn stukken betere cd-speler.

• Rick_S.
Bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien. Het gekraak dat ze daar beschrijven heb ik inderdaad ook. het ligt dus blijkbaar aan de opname, hoewel ik het raar blijf vinden dat het soms met goedkopere producten beter te horen is...
Maar goed, ik zal er mee leren leven en in het vervolg hard lachen om slechte opnames :P

Verwijderd

en in het vervolg hard lachen om slechte opnames :P
Ik vind het eigenlijk om te huilen :'(

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Peak limiting noem je dat. Tenminste ik zou idd ook denken dat dat het is wat je hoort. Peak limiting is eigenlijk een milde vorm van clippen.
Heb je wel eens naar Dream Theater geluisterd (of een andere wat stevigere opnames met drums erin)? Die hihat is compleet verkracht, gewoon één-en-al vervorming :D. Lachuh he die moderne opnames?

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jag schreef op 09 mei 2004 @ 15:09:
Peak limiting noem je dat. Tenminste ik zou idd ook denken dat dat het is wat je hoort. Peak limiting is eigenlijk een milde vorm van clippen.
Heb je wel eens naar Dream Theater geluisterd (of een andere wat stevigere opnames met drums erin)? Die hihat is compleet verkracht, gewoon één-en-al vervorming :D. Lachuh he die moderne opnames?
offtopic:
Die vervormde hihats was me ook al opgevallen, ik dacht eerst dat mijn treble-knoppie vol open stond :P maar dat bleek niet het geval :| Overigens hoorde ik dit pas met m'n 'nieuwe' hifi-setje. Gatver, A Change Of Seasons - A Change Of Seasons (rond min. 16.40) klinkt vies)

[ Voor 8% gewijzigd door Tweeke op 09-05-2004 15:35 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Pagina: 1