Norah kraakt?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik zat vandaag de cd 'Come Away With Me' van Norah Jones te beluisteren en op een gegeven moment viel me op dat ik op bepaalde momenten een raar soort, krakerig bijgeluid hoorde. In eerste instantie dacht ik dat m'n versterker wellicht overstuurd raakte o.i.d., met name omdat ik het op de apparatuur van een kennis van mij niet kon waarnemen. Echter heb ik net dezelfde track 'ns op mijn pc beluisterd en ook daar hoor ik het gekraak.

Nu begin ik dus te twijfelen: hebben zowel m'n pc als m'n audio apparatuur een soortgelijke afwijking die dit gekraak veroorzaakt en had die apparatuur van die kennis die afwijking niet of zit het gekraak gewoon in de track en viel het bij die kennis gewoonweg niet op? Ik heb het stukje waarin het gekraak hoorbaar is als uncompressed wav geript en hier ter download neergezet, zodat jullie dit ook eens kunnen beoordelen. Ik hoor dus met name bij het woordje 'my' als ze zingt 'you'll be on my mind' iets raars.

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik hoor nix moet ik zeggen, ik heb dan wel een el-cheapo headset op maar het is igg niet duidelijk

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:07

JWO

ik hoor het hier ook, maar volgens mij zit em dat gewoon in de cd.. (kwaliteit van de opname dus)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
Ik hier de orginele cd en op mp3 192Kbps en dat gekraak vind ik nergens terug. Althans hier nier op mijn JVC HC-50 (cd als mp3) set en mijn audigy met Logitech Z-340 set (alleen mp3). Alleen hoe je dat gekraak voor elkaar krijgt :?

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 31-08-2003 21:38 ]

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Miki schreef op 31 August 2003 @ 21:37:
Ik hier de orginele cd en op mp3 192Kbps en dat gekraak vind ik nergens terug. Althans hier nier op mijn JVC HC-50 (cd als mp3) set en mijn audigy met Logitech Z-340 set (alleen mp3). Alleen hoe je dat gekraak voor elkaar krijgt :?
Bedoel je hiermee dat je het met jouw cd niet hoort maar dat je 't in mijn wav wel hoort? Want dat zou dan betekenen dat dit exemplaar brak zou zijn ('t is een originele cd, dus geen rip of zo).

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Miss Jones kraakt hier niet, nog op jouw .wavje op mijn computer met Creative setje, nog op originele CD in de huiskamer (B&W CDM7NT/Arcam DiVA set).

Wel vind ik haar stem altijd wat 'rokerig' klinken, of misschien is het het een eigenresonatie in de kamer/set bij jou?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op 31 augustus 2003 @ 21:46:
Miss Jones kraakt hier niet, nog op jouw .wavje op mijn computer met Creative setje, nog op originele CD in de huiskamer (B&W CDM7NT/Arcam DiVA set).

Wel vind ik haar stem altijd wat 'rokerig' klinken, of misschien is het het een eigenresonatie in de kamer/set bij jou?
Ik hoor het ook via een koptelefoon, dus dat lijkt me eigenlijk wel uitgesloten..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kraken hoor ik niet, hoe duidelijk hoor jij het precies? Wel hoor ik af en toe een klein tikje..
ff checken of m'n cd dat ook heeft

edit:
Yup. Zal wel een instrument zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 31-08-2003 21:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Miki
jasjenl schreef op 31 August 2003 @ 21:43:
[...]
Bedoel je hiermee dat je het met jouw cd niet hoort maar dat je 't in mijn wav wel hoort? Want dat zou dan betekenen dat dit exemplaar brak zou zijn ('t is een originele cd, dus geen rip of zo).
Het gaat hier dus om een orginele cd waarop niet de kraak is te horen, althans niet zo duidelijk als dat op het van jou wavje naar voren komt. Ik hoor het dus hier thuis niet, zowel de orginele cd als van orginele cd geripte mp3(home made).

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:13
hier ook kraakhelder..

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Miki schreef op 31 augustus 2003 @ 21:51:Het gaat hier dus om een orginele cd waarop niet de kraak is te horen, althans niet zo duidelijk als dat op het van jou wavje naar voren komt. Ik hoor het dus hier thuis niet, zowel de orginele cd als van orginele cd geripte mp3(home made).
Hm, dan zou je toch inderdaad haast gaan denken dat het aan deze cd moet liggen, die er overigens puntgaaf uit ziet en dus geen beschadigingen o.i.d. heeft. Nu is deze cd weliswaar niet van mij, ik had 'm maar geleend van een wat minder audiofiel ingestelde vriendin, dus die zal het wel niet horen op haar minisetje, maar ik vind 't dan wel vreemd dat er wellicht dit soort verschillen bestaan tussen verschillende exemplaren van dezelfde cd.

• Miki
Het stukje van "You'll be my" begint toch op 1.51 min toch? Als ie daar wel kraakt ben ik het bijna zeker dat er ergens iets niet inorde is. Als je wilt zou ik ook nog die mp3 via msn kunnen overpompen zodat jezelf het verschil kunt horen.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Nee, dit geripte stukje begint op ongeveer 1.10 min.

• Miki
jasjenl schreef op 31 August 2003 @ 22:10:
Nee, dit geripte stukje begint op ongeveer 1.10 min.
Ook dan kan ik het niet horen. Het is namelijk zo overduidelijk te horen op jou wavje en hier kan ik het niet horen.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Miki schreef op 31 August 2003 @ 22:18:Ook dan kan ik het niet horen. Het is namelijk zo overduidelijk te horen op jou wavje en hier kan ik het niet horen.
Hm, heel apart... Ben wel benieuwd naar die mp3 van jou dan. Msn heb ik hier even niet direct, maar als 't niet te groot is, mag je 't me wel mailen (jasjenl at chello punt nl).

Verwijderd

Hier kraakt het ook, sowieso als ze zingt hoor je het erg duidelijk vind ik
(zowel op Plantronics headset als op mijn Yamah AX versterker met Magnat boxen)

Lijkt mij een brakke CD als je het mij vraagt
Zou er es mee terug gaan 8)

• Miki
Verwijderd schreef op 31 augustus 2003 @ 22:28:
Hier kraakt het ook, sowieso als ze zingt hoor je het erg duidelijk vind ik
(zowel op Plantronics headset als op mijn Yamah AX versterker met Magnat boxen)

Lijkt mij een brakke CD als je het mij vraagt
Zou er es mee terug gaan 8)
Um wat bedoel je precies :? De wav file of jou cd?

En Jasennl check je mail over een minuut of 10 eens. Adsl upload is niet zo vlot maar je krijgt een mp3tje :)

[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 31-08-2003 22:37 ]

Verwijderd

Miki schreef op 31 August 2003 @ 22:30:
[...]

Um wat bedoel je precies :? De wav file of jou cd?

En Jasennl check je mail over een minuut of 10 eens. Adsl upload is niet zo vlot maar je krijgt een mp3tje :)
:?

ik heb die CD niet :)
het gaat idd om de wav file die de TS gepost heeft, die kraakt bij mij ook (nja kraken, niet helder klinken lama zeggen :) )

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Miki schreef op 31 August 2003 @ 22:30:En Jasennl check je mail over een minuut of 10 eens. Adsl upload is niet zo vlot maar je krijgt een mp3tje :)
Ik heb 'm net binnen en beluisterd: hij klinkt beter dan mijn wav, maar een klein beetje gekraak hoor ik ook hier wel. Maar aanmerkelijk minder dan bij mijn eigen cd, dus er zit wel degelijk verschil tussen. Merkwaardig...

Verwijderd

Ik hoor in elk geval wat tikjes door het hele fragment heen, en haar stem lijkt ook niet helemaal zuiver over het linkerkanaal (tussen de 7 en 9 seconden). Zit denk ik gewoon in het nummer, al zal het wel niet zo bedoeld zijn.

Maargoed, ik erger me best wel aan van die slordigheidsfoutjes in muziek dus ik ben geneigd er erg op te letten :/

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
ik hoor geen specifieke kraak bij het woord, maar het lijkt wel alsof ze te dicht in de microfoon heeft gezongen ofzo, die stem die klinkt raar....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Ack, heb ook de wav van TS gedownload en beluisterd, zowel op m'n hoofdtelefoon als via de installatie en da's idd een slechte opname danwel mastering. Haar stem is overstuurd, bij het woordje my zeer duidelijk te horen. Inderdaad irri :/

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Ik hoor die kraak (middenlinks) ook in een MP3'tje dat ik gedownload heb. Wel iets minder dan in jouw WAV, maar dat kan ook aan de MP3 encoding liggen. Zal wel in de CD zitten. Datzelfde hoor ik ook in sommige andere CD's.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Na wat aandachtiger luisteren hoor ik 'em ook een beetje kraken, voornamelijk aan de linkerkant. Waar dit probleem precies ontstaan is kan ik niet ontdekken. Ik zie niet echt iets raars in een audio editor (nou weet ik niet exact waar ik op moet letten, maar ik zie geen overduidelijke symptomen).

Mijn CD heeft het ook, in exact dezelfde mate. (Geluisterd op de hoofdtelefoonuitgang van een Sony DVP-S7700 DVD speler.) Dus ik denk niet dat het aan jouw apparatuur of CD ligt. Ik gebruik overigens een Senn HD590 hoofdtelefoon.

• roberts
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 13:08
Ik heb hier een kopie van de orginele cd (1 op 1 copy met nero) zit ook een 'kraak' in.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Er is iig niks mis met je rip. Ik heb mijn CD in 2 drives 2x geript met EAC (jaja ben beetje paranoide), en het stuk opgezocht wat jij aanwees. Het is bit-exact gelijk aan mijn rip.

Bij mij kraakt het niet echt, maar het klinkt wel een beetje clipped (hoewel het nergens 0dBFS is). Valt me trouwens voor het eerst op, terwijl ik deze CD echt vaak luister!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

John_Glenn schreef op 01 september 2003 @ 00:56:
Bij mij kraakt het niet echt, maar het klinkt wel een beetje clipped (hoewel het nergens 0dBFS is). Valt me trouwens voor het eerst op, terwijl ik deze CD echt vaak luister!
Zo klinkt het inderdaad, al wijst niets daar echt op. Mischien kijk ik niet goed genoeg.

Het was mij ook nog nooit opgevallen, en ik luister 'em ook best vaak ;)

TS: Je wordt bedankt! :( :+ ;)

• 0rbit
  • Laatst online: 30-07 14:24
Ik hoor niks bijzonders... Het kraakt een beetje, maar dat is in de stijl van het nummer voorzover ik weet...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

CyBeR schreef op 01 September 2003 @ 01:10:
Zo klinkt het inderdaad, al wijst niets daar echt op. Mischien kijk ik niet goed genoeg.
Ik heb wat piekjes in die 'my' uitvergroot. Check deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hetzwaan/norah.gif

Onderste kanaal. Is niet clipped (-0,1dBFS), maar wel hard limited. De vervorming die je hoort komt omdat deze pieken zowat blokgolven zijn.

Matige mastering op zo'n zg. audiofiele opname :(

[ Voor 19% gewijzigd door John_Glenn op 01-09-2003 02:18 . Reden: lukt niet om plaatje clickbaar te maken :( ]

• Max|Burn
  • Laatst online: 04-08 10:50

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

hoor hier ook een beetje kraak als de toon hoog wordt(achtergrondkoortje althans?), zal in de opname zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Max|Burn op 01-09-2003 10:49 ]

ma ma ma ma ma macron one

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik kan niet zeggen dat het kraken nou heel ernstig is, maar het is er idd wel degelijk, met name bij het woord "my". Ook zitten er wat plopjes in, maar ja, dat vind ik persoonlijk nog niet zo erg.
Overigens even CyBeR's link jatten: dit artikel gaat precies over dit onderwerp, leuk leesvoer voor iedereen die zich afvraagt waarom die Norah cd kraakt :).

Verwijderd

hier ook een heel klein beetje tikjes en hele lichte overmodulatie bij my dus het geluid iets te hard,. verder niet echt hoorbaar via me boxen op normaal praat volume

ik denk dat bij veel cd's er het zelfde uitkomt omdat cd's geperst worden en niet 1 voor 1 worden gefikt,. met brandertjes :p

Verwijderd

jasjenl schreef op 31 augustus 2003 @ 21:22:
Ik zat vandaag de cd 'Come Away With Me' van Norah Jones te beluisteren en op een gegeven moment viel me op dat ik op bepaalde momenten een raar soort, krakerig bijgeluid hoorde. In eerste instantie dacht ik dat m'n versterker wellicht overstuurd raakte o.i.d., met name omdat ik het op de apparatuur van een kennis van mij niet kon waarnemen. Echter heb ik net dezelfde track 'ns op mijn pc beluisterd en ook daar hoor ik het gekraak.

Nu begin ik dus te twijfelen: hebben zowel m'n pc als m'n audio apparatuur een soortgelijke afwijking die dit gekraak veroorzaakt en had die apparatuur van die kennis die afwijking niet of zit het gekraak gewoon in de track en viel het bij die kennis gewoonweg niet op? Ik heb het stukje waarin het gekraak hoorbaar is als uncompressed wav geript en hier ter download neergezet, zodat jullie dit ook eens kunnen beoordelen. Ik hoor dus met name bij het woordje 'my' als ze zingt 'you'll be on my mind' iets raars.
Ik had dat ook toen ik de cd had gedownload. Toen heb ik de cd gekocht en was het gekraak weg.... kan ook zijn dat het bij de originele cd niet meer echt hoorbaar is, het is mij iig niet meer opgevallen...

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 19:18:Ik had dat ook toen ik de cd had gedownload. Toen heb ik de cd gekocht en was het gekraak weg.... kan ook zijn dat het bij de originele cd niet meer echt hoorbaar is, het is mij iig niet meer opgevallen...
Het betreft hier de originele cd...
Maar ik kan volgens mij wel concluderen dat het aan de opname of de cd ligt en niet aan m'n apparatuur. Of eigenlijk ligt 't wel aan m'n apparatuur, want blijkbaar hoor ik zoveel dat ik dit soort foutjes ook opmerk. Of dat nou altijd een voordeel is...

Verwijderd

Nu ik erover nadenk hoor ik bij mn vader in de auto met de originele cd ook gekraak. Ik dacht altijd dat het aan zijn installatie lag, maar het ligt dus toch aan de cd zelf... Ik denk dat ik er aan ben gaan "wennen" want het valt me nu niet meer op. In het begin kon ik me er ook erg aan irriteren.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ff omhoog trappen :p

ik heb zitten luisteren naar die sample, en ik heb hem ook altijd iets vuil gevonden. Maar mijn cd is duidelijk zuiverder dan jou sample (misschien verschillende oplagen??).

Maar ergens past het wel bij het iet wat rokerige karakter van het nummer.
Ik denk in ieder geval dat dit een gevalletje is van Miss Jones die te hard in de mic blert... (ff heel oneerbiedig, want het is een top zangeres).
De rest van de cd vind ik bijzonder mooi en zuiver, dus ik denk dat dit plekje aan de producer is ontschoten...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat ze gewoon die ene piek eruit gelimit hebben zodat dan vervolgens het hele nummer 2 dB omhoog geschoven kan worden.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Heeft niemand van die grafiekjes? Dan weten we het zeker. Ik word nu wel nieuwsgierig...

Great minds think alike!

Verwijderd

Ik weet niet of het nog wat uitmaakt maar ik hoor het ook duidelijk. Beetje slordig. plopjes en blokgolf geluid.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 21:54 ]

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou, ik hoor echt helemaal niks geks in je sample. Als ik via mijn RME-audio kaart luister op mijn Sennheiser. Alleen als ik hem ff brand en in de DVD-speler gooi, dan overstuurt hij behoorlijk bij "you'll be on...".
Ik heb ff naar de golfjes gekeken en hij zit daar ook behoorlijk op de max. (-0,1dB). Er zijn verder maar twee piekjes in de hele sample die wat afgevlakte toppen hebben, dus echt blokgolf kan dat niet zijn.
Ik vermoed dat bepaalde apparatuur wat gevoeliger is voor signalen net onder de 0dB dan andere.

Hier even twee voorbeelden:

1e: Dit soort toppen is wat het meeste voorkomt als maximum
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/klaasdieleman/golf1.jpg

2e: Viezer dan deze (het woord "My") heb ik ze niet gevonden en dit zijn ook de enige twee, kan ik niet echt blokgolf noemen. Zeker als het maar over twee sinussen gaat in een heel woord, moet niet hoorbaar zijn normaal gesproken.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/klaasdieleman/golf2.jpg

Zoals je kan zien is de tweede afgevlakte top dus niet het gevolg van limiting tijdens het masteren, omdat die lager van niveau is dan de eerste. Dit zal waarschijnlijk de compressie tijdens mixen/opnemen zijn. Ik moet zeggen dat ik dit verder helemaal niet slordig vind vergeleken bij veel andere moderne cd's (zie ook dit topic)

[ Voor 19% gewijzigd door TheLemon op 14-11-2003 11:49 ]

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 11:56

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Denk dat het gewoon bij het mixen van het nummer bij het maken van de cd een beetje fout is gegaan.

Ik heb de cd niet en nee mijn dochtertje is NIET vernoemd naar haar

(Al moest is wel even lachen toen ik de titel las :) )

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• pyrocyd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 22:54
Mijn speakers en koptelefoon kraken allebei bij het luisteren naar dit stukje en het lijkt of de cd niet helemaal perfect is. en zou hem gewoon opsturen ter vervanging.

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Zou het misschien kunnen dat die vervorming vooral in hele hoge frequenties zit. Ik heb net namelijk ff mijn oren getest en wat ik wel wist bleek nogmaals, ik hoor niet meer geweldig goed. Linkeroor gaat tot 12,5KHz en rechteroor tot 13,3KHz.

Verwijderd

KLOPT. Ik heb op meerdere forums gelezen dat de cd of bepaalde versies/copien van die CD van Norah Jones kraken. Vette pech dus. Het ligt iig aan de opname.
Pagina: 1