Ik heb zelf nooit echt op clippen gelet, maar het viel me soms wel op dat sommige cd's gewoon niet mooi helder klonken...
Nu heb ik sinds een tijdje een cd en single (Come away with me) van Norah Jones thuis liggen, en met name die single bevat 2 live tracks die echt subliem zijn.
Die tracks schreeuwen er gewoon om op de Harman Kardon van mijn ouders op 50% van het max. volume afgespeeld te worden. De Dynamiek is dan zo sterk dat je Norah naast je adem hoort halen, maar de contra bass voelt trillen.
Natuurlijk staat dan elke vorm van 'klank verbetering' uit.
Maar het is inderdaad zo, dat de meeste albums bagger gaan klinken als je ze harder wilt afspelen, helemaal omdat dan die fouten merkbaar worden en niet direct hoorbaar zijn, maar wel vermoeiend werken.
Ruis in een opname is in mijn ogen trouwens nooit een probleem geweest. Ik ben een paar jaar erg actief geweest op het gebied van electronische muziek, en schaamde me eigenlijk af en toe best wel voor de slechte s/r verhoudingen van de apparatuur...
als die de 60dB bereikte, dan was sampler of synth erg stil... en dat terwijl een gemiddelde hifi niet minder dan 80dB doet...
Daarnaast heb ik weleens andere muziekkanten de opmerking horen maken over bepaalde monitor speakers dat ze te goed klonken...

als je daarmee een muziekstuk afmixte dan klonk het op een gewone radio bagger, maar op een goede set goed... maarja het gros van de luisteraars heeft geen goede maar gemiddelde set.
Daarnaast last ik ook in een muziekblad de tip, dat als je zelf een track had gemixt, hem eerst te beluisteren in een auto, omdat die radio's de neiging hebben om hoog en laag te sterk weer te geven. Klonk dat goed, dan kon je ermee naar een uitgever...

Het zijn rare uitspraken als je van goed geluid houdt, maar helaas wel de realiteit. De kwaliteit van een opname zal aangepast worden aan wat het beste klinkt op 75% van de audio installaties, en dat zijn dus helaas niet de dure top hifi sets waar we hier zo van houden...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier