[mem] PC100 128MB SDRAM niet gezien

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Hallo,

Ik heb de search al enkele keren doorlopen, maar nergens staat er een antwoord op mijn probleem. Vandaar dat ik het maar even vraag:

Op mijn computer (PIII 700Mhz) zit momenteel 64MB SDRAM. Aangezien ik WinXP heb geinstalleerd en deze heel traag liep, wilde ik er nog wat geheugen bijprikken.
Heb dus 128MB SDRAM PC100 gekocht, van het merk Viking. Maar wanneer ik deze erbij prik start hij gewoon op, maar zie je in de POST-gegevens alleen de gegevens van het oude geheugen. Alsof het er helemaal niet inzit.
Als ik alleen het nieuwe geheugen erin doe, dan start hij wel op (dus gaat niet piepen) maar scherm blijft zwart en lijkt wel alsof hij niet verder wil.

Ik dacht dat het geheugen misschien kapot was, maar heb het net in een andere computer gedaan en daar doet hij het gewoon in (mmm... gewoon, voor de helft eigenlijk maar ok, dat is een ander probleem)

Ik vroeg me af waaraan het kon liggen. Heb de search al gebruikt, maar wordt er helemaal niet wijs van van al die 8Mx4 en 32Mx16 ofzo :P
Heb al gekeken op de geheugen-gegevens, maar daar staat onderstaande op:

PC100 COMPLIANT
12278822
PC10016X64CL2-416
PC100-222-620

(en ander stikkertje)
HS2026469

Hoop dat iemand me kan helpen, ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan moeten we toch eerst weten wat voor systeem hebt.
Wat voor mobo met chipset heb je? dat is zeer belangrijk om te weten in dit geval.
misschien vreet je mobo gewoon geen 16x64 chips

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Welk moederbord en wat staat er op de geheugenchips zélf?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die 8Mx4 of 32Mx16 (die ik overigens nog nooit tegengekomen ben :P - denk eerder aan 8Mx16 of 32Mx4 :7 ) zijn van groot belang, lees de RAM FAQ maar, zonder die info kunnen we weinig zeggen.

Die '16x64' op de sticker lijkt te wijzen richting 8 chips van 16Mx8, wat dan ook op zowat alle planken waar een P3-700 past gaat werken. Maar wie weet zijn het 16 chips van 16Mx4, wat dus met Intel chipsets niet gaat werken ;)

Kortom, antwoord de vragen van Terw_Dan en Abbadon en verdiep je in die RAM FAQ en we komen er wel :)

Oslik blyat! Oslik!

• Skar
Op de geheugenchip zelf staat nog heel klein dit geschreven:

PC25664A1

En de twee stickers (met die teksten zoals ik ze hierboven noemde) zitten over die zwarte 'chips' heen (weet niet hoe dat heet :?)

Zal het vanavond of morgen roepen wat het moederbord precies is, zit nu niet bij de desbetreffende computer.

[ Voor 61% gewijzigd door Skar op 06-05-2004 21:18 ]

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

waarschijnlijk vreet jouwn moederbord gewoon geen pc 100 geheugen. Dit is eigenlijk best wel klote. Want dan eet hij alleen maar pc 133. Dit probleem heb ik dus ook. Ik heb zat pc 100 geheugen liggen maar werken op een mobo voor pc133 ho maar!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 21:33:
waarschijnlijk vreet jouwn moederbord gewoon geen pc 100 geheugen. Dit is eigenlijk best wel klote. Want dan eet hij alleen maar pc 133. Dit probleem heb ik dus ook. Ik heb zat pc 100 geheugen liggen maar werken op een mobo voor pc133 ho maar!
Zal dan eerder een bios instelling zijn in het geval van de TS.
die P3 700 is er enkel als 100FSB. het kan zijn dat het geheugen asynchroon draait dus op 133.
Dus PC100 gaat wel werken op zijn bord, tenzij er evt in de bios staat dat het op 133 moet draaien.

• Skar
Ik weet het nog niet zo zeker, want heb er nu 64MB SDRAM inzitten en die is ook PC100 :/

Wat ik ook al heb lopen denken is: kan het aan de BIOS-versie liggen? Dat die geen geheugen groter dan 64MB ofzo ziet? Dus BIOS-flash nodig? Nou, zal vanavond wel ff m'n BIOS-specs enzo vermelden, zit nu op m'n werk :|

[ Voor 59% gewijzigd door Skar op 07-05-2004 08:35 ]

• Skar
Ok, heb ff gekeken. Kan nergens meer het boekje vinden, maar gaat om een AMIBIOS versie 1.13. Daarop zit een PIII-chip. Voor de rest kan ik geen informatie vinden.

Kan iemand mij hier verder mee helpen? Want het geheugen wordt dus niet herkent.
Ander PC100-geheugen (wel weer 64 MB) erin stop, wordt het wel meteen gepakt :?

Als ik dat nieuwe geheugen in een andere computer stop, dan wordt het maar voor de helft herkent. Waar kan dat eigenlijk aan liggen (even een subvraagje :P)

[ Voor 51% gewijzigd door Skar op 07-05-2004 20:43 ]

Verwijderd

@subvraagje: Single-sided/double sided dimms? ff zoeken en een wereld gaat voor je open. Je hebt waarschijnlijk een BX-chipset en die ziet bij sommige geheugenconfiguraties op de dimms maar de helft of helemaal niets... 8)7

ff quote uit een willekeurig topic dat ik zo met search kon vinden:

[begin quote] Door BalusC (Moderator PMG/OM) - Saturday 03 April 2004 22:56

Je hebt dus 256MB geheugen met 16Mx8 doublesided chips nodig Dat Kingston geheugen is niet alleen enkelzijdig, maar ook nog 256Mbit 32Mx8. De BX ondersteunt maximaal 128Mbit 16Mx8, het is dus niet zo vreemd dat de Kingston voor helft voor gezien.

Dat "dubbelzijdige" PC100 is wellicht voorzien van 128Mbit 32Mx4 singlesided chips. Chips aan de beide kanten maakt nog geen doublesided geheugenreep Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?". [einde quote]

Kan ik niks meer aan toevoegen... ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 20:55 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 20:52:
@subvraagje: Single-sided/double sided dimms? ff zoeken en een wereld gaat voor je open. Je hebt waarschijnlijk een BX-chipset en die ziet bij sommige geheugenconfiguraties op de dimms maar de helft of helemaal niets... 8)7
De i440 BX chipset ziet 128 MB per kant. Dus 128 MB kan in principe single sided zijn. Het zou misschien nog een moederbord beperking kunnen zijn.

* JumpStart had 2x256 SS in moeten ruilen voor 2x256 DS vanwege dit probleem :o

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 20:52:

ff quote uit een willekeurig topic dat ik zo met search kon vinden:

[begin quote] Door BalusC (Moderator PMG/OM) - Saturday 03 April 2004 22:56

Je hebt dus 256MB geheugen met 16Mx8 doublesided chips nodig Dat Kingston geheugen is niet alleen enkelzijdig, maar ook nog 256Mbit 32Mx8. De BX ondersteunt maximaal 128Mbit 16Mx8, het is dus niet zo vreemd dat de Kingston voor helft voor gezien.

Dat "dubbelzijdige" PC100 is wellicht voorzien van 128Mbit 32Mx4 singlesided chips. Chips aan de beide kanten maakt nog geen doublesided geheugenreep Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?". [einde quote]

Kan ik niks meer aan toevoegen... ;)
Behalve dan dat je dus eigenlijk als 'leek' NOOIT moet proberen te letten op single/doublesided, omdat je dat dus niet kunt zien. Chips aan twee kanten is dus niet automatisch double sided.

Om te kunnen bepalen of een reep single danwel doublesided is, moet je toch de chips kunnen herkennen, dus dan is het gewoon makkelijker om het per chip te bekijken. Voor de i440BX geldt dan:
- per chip maximaal 128Mb
- per chip minimaal Xx8 config (dus 32Mx4 gaat nadrukkelijk niet werken)

Maareh, TS, lees nou eens een keer de FAQ ECHT door, er staat in hoe je mobo te identificeren, doe dat dan, want deze topic begint te ontaarden in steeds lozere speculatie. Als het zo doorgaat moet ik'm straks gewoon dichtgooien...

Oslik blyat! Oslik!

• Skar
Ik heb de FAQ doorgekeken, maar staan zoveel kreten in en gaat soms zo diep dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik heb zeker gelezen over single/double geheugen, maar kan het echt niet herkennen hoor :(
Daarnaast heb ik de programma's geprobeerd waarnaar verwezen wordt in de FAQ voor het herkennen van je BIOS/moederbord, maar alle links zijn inmiddels dood, verwijzen naar iets anders... en het enige wat wel werkt loopt constant vast...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Kijk even met het programma Everest welke chipset en mobo je hebt.

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 18:37
ik heb een oude computer (p3 866) ik heb er een module in gedaan van 256 sdram
jammer genoeg werkt het niet helemaal lekker..

ik zie in me bios
Slot 1: 128 sdram
Slot 2: 256 sdram
Totaal geheugen 128 sdram (<-- HMMMM?)

iemand dit eerder gehad en hoe kan ik dit oplossen aangezien dit moederbord hem wel herkent maar neit erbij optelt en ik kan geen bios upodates vinden van dit oude type moederbord HELP pls

volgens systeem informatie programma's heb ik een "ASUS CUSL-L" moederbord
helaas ben ike r neit ingeslaagt om deze moderbord ook amar iets van te vinden op het internet ..

bedoel zo oud is ie toch niet?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Skar schreef op 08 mei 2004 @ 14:05:
Ik heb de FAQ doorgekeken, maar staan zoveel kreten in en gaat soms zo diep dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik heb zeker gelezen over single/double geheugen, maar kan het echt niet herkennen hoor :(
Daarnaast heb ik de programma's geprobeerd waarnaar verwezen wordt in de FAQ voor het herkennen van je BIOS/moederbord, maar alle links zijn inmiddels dood, verwijzen naar iets anders... en het enige wat wel werkt loopt constant vast...
Da's raar, je hebt hooguit een link nodig om je mobo te herkennen:
www.wimsbios.com :o

Start je PC op, druk zodra de hoeveelheid RAM in beeld komt Pause/Break in, en noteer de string die je dan onderin beeld ziet. Ga daar dan mee kijken op WimsBIOS (is wel degelijk in de lucht, ik zat er net weer in te kjiken). Daar kun je allereerst het belangrijkste gegeven (nog belangrijker dan naam) achterhalen, namelijk welk chipset er op die mobo zit.

Verder lijkt het me sterk dat er op de geheugenchips zelf alleen 'PC25664A1' geschreven staat. Dat klinkt namelijk als een PCB code (dus op het groene PCB gedeelte). Een chip is zo'n zwarte rechthoekige ding (duh :z ), ik verwacht er drie regels text op: 1) merk chipbakker (al dan niet verzonnen gerelabeld) 2) typenr geheugenchip (deze moeten we dus weten) 3) datumcode en serienr.

Edit:
En ik heb net de FAQ nagekeken, van de 4 (!) links naar hulpmiddelen om je mobo te identificeren werkten 2 perfect, een andere had een redirect na 30 seconden naar de juiste geupdate site en slechts eentje was dood.

Dat twee links niet naar behoren werken is niet goed en mijn excuses daarvoor (ze zijn intussen aangepast), maar met ook maar de kleinste eigen doorzettingsvermogen had je wel drie van de vier kunnen hebben. Jij bent degene met een probleem. Steeds 'help ik vind het te moeilijk' roepen brengt je totaal niet dichter bij een oplossing. Gewoon stap voor stap werken en je komt er zo uit :)

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 08-05-2004 16:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

angelus20 schreef op 08 mei 2004 @ 15:45:
ik heb een oude computer (p3 866) ik heb er een module in gedaan van 256 sdram
jammer genoeg werkt het niet helemaal lekker..

ik zie in me bios
Slot 1: 128 sdram
Slot 2: 256 sdram
Totaal geheugen 128 sdram (<-- HMMMM?)

iemand dit eerder gehad en hoe kan ik dit oplossen aangezien dit moederbord hem wel herkent maar neit erbij optelt en ik kan geen bios upodates vinden van dit oude type moederbord HELP pls

volgens systeem informatie programma's heb ik een "ASUS CUSL-L" moederbord
helaas ben ike r neit ingeslaagt om deze moderbord ook amar iets van te vinden op het internet ..

bedoel zo oud is ie toch niet?
Misschien ken je de zoeksite Google nog niet :? Sorry hoor maar Asus is een van de grootste moederbordfabrikanten en jij doet alsof het een plankje van een of ander obscuur indo-Chinees soldeerbedrijfje hebt. Google vertelt mij dat de CUSL serie van de Intel 815 chipset gebruikt maakt, de website van BalusC dat die chipset tot en met 256 Mbit chips ondersteunt. Dit wil zeggen dat de 256 MB module maar 4 datalijnen heeft (kan een Intel chipset niet mee werken -> module doet het totaal niet). Dit staat gewoon woord voor woord in de RAM FAQ.

• Skar
dion_b schreef op 08 mei 2004 @ 15:47:
[...]

Da's raar, je hebt hooguit een link nodig om je mobo te herkennen:
www.wimsbios.com :o

Start je PC op, druk zodra de hoeveelheid RAM in beeld komt Pause/Break in, en noteer de string die je dan onderin beeld ziet. Ga daar dan mee kijken op WimsBIOS (is wel degelijk in de lucht, ik zat er net weer in te kjiken). Daar kun je allereerst het belangrijkste gegeven (nog belangrijker dan naam) achterhalen, namelijk welk chipset er op die mobo zit.

Verder lijkt het me sterk dat er op de geheugenchips zelf alleen 'PC25664A1' geschreven staat. Dat klinkt namelijk als een PCB code (dus op het groene PCB gedeelte). Een chip is zo'n zwarte rechthoekige ding (duh :z ), ik verwacht er drie regels text op: 1) merk chipbakker (al dan niet verzonnen gerelabeld) 2) typenr geheugenchip (deze moeten we dus weten) 3) datumcode en serienr.

Edit:
En ik heb net de FAQ nagekeken, van de 4 (!) links naar hulpmiddelen om je mobo te identificeren werkten 2 perfect, een andere had een redirect na 30 seconden naar de juiste geupdate site en slechts eentje was dood.

Dat twee links niet naar behoren werken is niet goed en mijn excuses daarvoor (ze zijn intussen aangepast), maar met ook maar de kleinste eigen doorzettingsvermogen had je wel drie van de vier kunnen hebben. Jij bent degene met een probleem. Steeds 'help ik vind het te moeilijk' roepen brengt je totaal niet dichter bij een oplossing. Gewoon stap voor stap werken en je komt er zo uit :)
Ok, begrijp dat men elkaar hier niet vertrouwd. Ik heb dus meerdere malen (ong 10 minuten achter elkaar opnieuw opgestart en telkens geprobeerd) met Pause/Break geprobeerd de string te achterhalen, maar hij ging gewoon steeds door.
Heb ook geprobeerd om www.wimsbios.com te doen, lukte me om het programma te downloaden, maar elke keer als ik hem run loopt m'n hele computer vast. Na dit ook weer een stuk of 5 keer geprobeerd te hebben (en dus steeds weer te hebben moeten opstarten) ben ik maar weer terug gegaan naar GoT (hier dus) en heb toen dus idd gezegd dat het mij niet lukt om het moederbord te achterhalen.
Ik heb alle links geprobeerd in de FAQ, twee werkten idd... maar eentje was dus die www.wimsbios.com en die andere verwees naar een of andere commerciele site van een bedrijf welke niks met mobo's te maken had.
Vandaar dus dat ik hier terug kwam.

Ok, wat moet ik nou doen zodat ik geholpen kan worden?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

• Skar
Ok, heb Windows helemaal opnieuw geinstalleerd en nu deed wimsbios.com het wel (zonder vast te lopen)
Dus hieronder ff alle BIOS-gegevens:

Program: eSupport.com BIOS Agent Version 3.30
BIOS Date: 04/18/00
BIOS Type: American Megatrends
BIOS ID: 62-3153-041800-00101111-071595-440BX-NAPOLI2
OEM Sign-On: Version 1.13
Chipset: Intel 440BX/ZX rev 3
Superio: ITE 8673 rev 1 found at port 279h
CPU: Pentium-III 700 Mhz MAX: 300 Mhz
BIOS ROM In Socket: No
BIOS ROM Size: 256K
Memory Installed: 128 MB
Memory Maximum: 256 MB
Memory Slot 01: 64 MB
Memory Slot 02: 64 MB <- is ff tijdelijk, aangezien dat andere geheugen niet werkte :(

Kan iemand mij nu meer informatie geven? Want dit alles zegt me een klein beetje wat, maar weet hier echt niet het fijne van :S

]edit[
Mmmm... terwijl ik het nogmaals doorkijk zie ik Intel 440BX/ZX staan. Dat is dus die Intel 440BX-chip waar iedereen het steeds over had :/
Maar dus nu net de FAQ nogmaals doorgelezen (specifiek dit stuk: http://gathering.tweakers...essages/649229#maximumram) en snap dus dat je goed moet opletten bij het aanschaffen van geheugen.
Nu is mijn vraag dus: ik kan niet achterhalen adhv de teksten op het geheugen wat het precies is en weet dus niet wat het is. Die 16X64 komt nergens voor en ik weet nu niet of het nou die 32Mx4 is ofzo :?

Hoe kan ik hier achter komen?
En vervolgvraag: wat kan ik hieraan doen? Moet ik het geheugen ruilen want werkt echt niet anders? Kan ik het proberen te ruilen voor registered? Kan ik BIOS-update doen om het te verhelpen? Kan ik iets instellen of valt er niks aan te doen en kan dus alleen gaan ruilen?

Alvast bedankt!

]einde edit[

[ Voor 37% gewijzigd door Skar op 11-05-2004 13:30 . Reden: keek later pas goed ]

• mvdooren
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01 09:16
Helpt meestal ook om het nieuwe geheugen in de eerste bank te stoppen en de oude in de tweede. Sommige oude moederborden vinden Single-sided geheugen ook niet lekker. Heb je ook geprobeerd of alleen die 128 Mb simm werkt? Succes!

• Skar
mvdooren schreef op 11 mei 2004 @ 13:23:
Helpt meestal ook om het nieuwe geheugen in de eerste bank te stoppen en de oude in de tweede. Sommige oude moederborden vinden Single-sided geheugen ook niet lekker. Heb je ook geprobeerd of alleen die 128 Mb simm werkt? Succes!
Helaas dat heb ik direct geprobeerd toen hij het niet deed. Het geheugen naast het oude geheugen deed hem wel opstarten, alleen pakte hij dat geheugen niet. Het geheugen alleen deed hem ook wel opstarten, maar dan met een zwart scherm :(

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Simpel deduceren:

Zoals je kan zien werkt een 128 MB module normaal gesproken wel, zouden de chips te groot zijn qua Mbit dan zie je 9 van de 10 gevallen de helft of een kwart (afhankelijk van hoeveel ze te groot zijn). Bij een 256 MB module met 8 chips heb je dus de maken met 256 Mbit chips, de 440BX ziet maximaal 128 Mbit waardoor je een effectie grootte van 128 / 8 byte per chip, * 8 chips = 128 MB hebt.

Echter: bij jou ziet het systeem de hele module niet, wat dus wil zeggen dat het probleem niet ligt bij te grote chips. Stap 7 geeft de doorslaggevende hint:
7) 440BX is een Intel chipset en deze ondersteunt de 32Mx4 dus niet > wegstrepen
Oftewel: jouw module is van dat type en werkt dus sowieso niet op een moederbord met een Intel chipset.

• Skar
Prima. Maar nu vraag ik me af: moet ik het omruilen voor registred geheugen of gewoon voor ander geheugen? En dan eigenlijk de logische vervolgvraag: is elke SDRAM van dit type of moet ik bij het bestellen vragen hoe de geheugenchip is opgebouwd?

• Skar
Uhm... zit nog steeds met deze vraag, aangezien ik nu dus niet weet of ik de leverancier moet bellen en vragen of ik het mag ruilen of niet :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Registered heb je niet nodig, waarschijnlijk geeft dat enkel nog meer probs (registered is enkel interessant voor servers en high end workstation).

Dus gewoon proberen te ruilen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Skar schreef op 11 mei 2004 @ 14:26:
Prima. Maar nu vraag ik me af: moet ik het omruilen voor registred geheugen of gewoon voor ander geheugen? En dan eigenlijk de logische vervolgvraag: is elke SDRAM van dit type of moet ik bij het bestellen vragen hoe de geheugenchip is opgebouwd?
Exact dat. Je moet zeggen dat je maximaal 128Mb chips kunt hebben en dat ze geen x4 structuur mogen hebben. Als de verkoper niet weet waar je het over hebt, ga dan naar een winkel waar ze wel verstand van zaken hebben :o

Er is overigens een ezelsbruggetje die je kunt gebruiken: omdat 8 bits 1Byte is, zal een module met 8 chips van 128Mb gelijk ook 128MB groot zijn. En een module met 8 chips zal nooit een x4 structuur hebben (de bus is 64b breed, dus moet je per se 16 chips hebben met x4 structuur). Dus een 8-chip 128MB module gaat altijd werken mits het qua snelheid voldoet.

Registered of niet heeft er niets mee te maken, bij registered geheugen loop je net zo hard tegen verschillende chipstructuren aan.

Oslik blyat! Oslik!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
ik ben bang dat je het moet gaan ruilen voor specifiek 16x64 geheugen (kingston levert dat nu nog geloof ik)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vierkant228 schreef op 13 mei 2004 @ 12:19:
ik ben bang dat je het moet gaan ruilen voor specifiek 16x64 geheugen (kingston levert dat nu nog geloof ik)
Lees de startpost even, daarin staat:
[...]
PC10016X64CL2-416
[...]
Dat heeft hij al :o

Het probleem is juist dat deze regel alleen de externe organisatie van de DIMM weergeeft, niet de interne, en dat daar het probleem juist ligt.

Ga in ieder geval vooral __GEEN__ Kingston halen, omdat je daar nooit weet wat voor chips je krijgt :/

Oslik blyat! Oslik!

• Skar
Heb gebeld met de leverancier en het was geen probleem het om te ruilen. Hij had het over dat ik nu 4-chips had en dat ik dus iets van 8 of 16 chips moest hebben. Dat is dus die x4, x8 en x16? Of heb ik het nou verkeerd?
Nou, ik kan het opsturen en dan krijg ik geheugen terug die wel goed moet werken (als het goed is)
Bedankt allemaal voor jullie hulp.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Skar schreef op 14 mei 2004 @ 10:35:
Heb gebeld met de leverancier en het was geen probleem het om te ruilen. Hij had het over dat ik nu 4-chips had en dat ik dus iets van 8 of 16 chips moest hebben. Dat is dus die x4, x8 en x16? Of heb ik het nou verkeerd?
Nou, ik kan het opsturen en dan krijg ik geheugen terug die wel goed moet werken (als het goed is)
Bedankt allemaal voor jullie hulp.
Hoeveel chips zitten er nu op :?

Waarschijnlijk 16, niet 4 :o

Dat van x4/x8/x16 werkt juist omgekeerd:

Een enkele geheugenbank is 64b breed. Als je chips met 4 datalijnen (x4 dus) hebt, moet je 16 hebben om 64b te halen (16x4=64). Als je chips 8 datalijnen hebben moet je er dus 8 hebben voor een enkele bank, of 16 voor twee banken (dubbelzijdig). Hebben je chips 16 datalijnen, dan heb je er maar 4 nodig voor een enkele bank of 8 voor een dubbelzijdige module.

Oftewel je leverancier is van goede wil :) maar heeft het bij het verkeerde eind. Als je namelijk een module had van 128MB met 4 chips dan zouden dat 16Mx16 chips zijn, 256Mb dus. Dan zou de DIMM wel herkend worden, maar zou alleen de eerste 128Mb per chip herkend worden.

In plaats daarvan kan het bijna niet anders dan dat je een module hebt met 16 16Mx4 chips. x4 chips worden namelijk helemaal niet geslikt door Intel chipsets, het is alsof ze er niet zitten- exact wat jij omschrijft dus.

Alles bij elkaar zijn er drie soorten DIMM die wel gaan werken:
16 chips met 8Mx8 structuur (dubbelzijdig, 64Mb chips aan beide kanten)
8 chips met 16Mx8 structuur (enkelzijdig, 128Mb chips aan een kant)
8 chips met 8Mx16 structuur (dubbelzijdig, 128Mb chips aan een kant)
Eentje die half herkend gaat worden (dus als 64MB):
4 chips met 16Mx16 structuur (enkelzijdig, 256Mb chips aan een kant)
En maar eentje dat ECHT niet werkt
16 chips met 16Mx4 structuur (enkelzijdig, 64Mb chips aan beide kanten)

Let dus (wederom) op, of er chips op een of beide kanten van de DIMM zitten zegt niets over of het enkel- danwel dubbelzijdig is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1