[pdf] printen tegengaan?

Pagina: 1
Acties:

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
om het printen van grote hoeveelheden lijsten (vele honderden kantjes per week) tegen te gaan, wil ik die lijsten in PDF formaat gaan aanleveren aan de mensen.

Gevaar is alleen dat men die lijsten alsnog gaat afdrukken, maar dan op de afdelingsprintertjes (die per afdrukje véél duurder zijn dan onze centrale huge-ass printer waar tonerflessen van een litertje of 3 in gaan).

Ik maak de .pdf-jes met txt2pdf, dat werkt fijn vanaf de commandline, werkt op veel platformen (ik gebruik het in AIX en in Windows), je kunt er prima mee scripten.

Wat ik dus wil voorkomen, is dat men de .pdf-jes die ik aanlever, kan uitprinten. Is dit te beveiligen op de een of andere manier? Ik moet eerlijk zeggen dat ik de maker van txt2pdf nog niet heb gemaild, ik wilde het eerst eens zo proberen: misschien zijn er andere/betere oplossingen denkbaar dan via txt2pdf.

Relevant topic kon ik hier en hier en hier, maar deze topics zijn vrij oud en bieden eigenlijk geen info.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Met Adobe Acrobat kan je dat instellen igg (afdrukken blokkeren), maar ja dat is een vrij duur pakket en ik neem aan dat het ook ergens anders mee zou kunnen.

[This is what you get when you mess with us]

• 0siris
Werkt bovendien alleen in WIn32 / Mac (dus geen optie)

[ Voor 4% gewijzigd door 0siris op 06-05-2004 16:30 . Reden: layout ]

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als het een stel digibeten zijn zal je het zo wel kunnen beveiligen, maar een slimmerik maakt gewoon een screenshotje en print het via MSPaint :)

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 14:37
pdfFactory Pro
Afbeeldingslocatie: http://www.yup-design.nl/shotje.jpg
screenshot geupload

[ Voor 24% gewijzigd door yohan op 06-05-2004 15:28 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• 0siris
Caponi schreef op 06 mei 2004 @ 15:24:
als het een stel digibeten zijn...
ja ;)
Maar dit is dan toch een of ander PDF commando wat ik met txt2pdf ook moet kunnen geven :?
Hoofdpijn krijg ik er van :P

Verwijderd

0siris schreef op 06 mei 2004 @ 16:30:

Maar dit is dan toch een of ander PDF commando wat ik met txt2pdf ook moet kunnen geven :?
Hoofdpijn krijg ik er van :P
Dit kan alleen met txt2pdf PRO samen met pdfcrypt.
Can I create crypted PDFs?
Only the version txt2pdf PRO + crypt can create crypted PDFs (40 and 128 bits) to set the impossibility to print, cut and paste, modify the PDF document (with or without a password).
(http://www.sanface.com/txt2pdffaq.html#Encryption)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 16:41 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

http://www.sanface.com/txt2pdfPROcrypt.html - [edit]= laaat :X ]niet bepaald goedkoop. Niet vreemd ook aangezien er waarschijnlijk een licentie van Acrobat nodig is, iets dat een gratis tool niet gaat hebben :)

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 06-05-2004 16:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• 0siris
hmm....txt2pdf PRO + crypt...ik heb txt2pdf pro al gekocht enkele maanden geleden (voor Win32), misschien valt er iets te regelen met de prijs ;)
Thanks voor de info!
Maar nog heel even verder: zo'n .pdf is gewoon een tekstbestand, kan ik niet gewoon een regel toevoegen aan mijn gemaakte .pdf? dat krijg ik -gratis en wel- vast wel aan elkaar gesript :P
EDIT: Nee, dat kan dus niet, je kunt dat printen alleen uitzetten als je tegelijk ook gaat encrypten, en dan kun je zo'n pdf niet meer in je teksteditor viewen :|

[ Voor 20% gewijzigd door 0siris op 06-05-2004 16:54 ]

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-08 23:16
Uhh kijk misschien is dit een domme reply, maar je kan toch wel een screenshot ervan maken en dan afdrukken? Of lul ik nu uit me nek?

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Mensen hebben er kennelijk behoefte aan om de lijst op papier te hebben.

Als je niet wilt dat zij ze printen moet je:

1) de lijsten toch zelf printen

-of-

2) de lijsten niet ter beschikking stellen

-of-

3) de doodstraf weer invoeren

edit:
Roflmao moet het draadje nog maar 's doorlezen :z

[ Voor 12% gewijzigd door AxiMaxi op 06-05-2004 17:06 ]

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:52

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Roflmao schreef op 06 mei 2004 @ 16:59:
Uhh kijk misschien is dit een domme reply, maar je kan toch wel een screenshot ervan maken en dan afdrukken? Of lul ik nu uit me nek?
Nee hoor, dat kan. Maar veel succes met een document van vele tientallen pagina's en dus vele tientallen schermen + print-screens...........

This footer is intentionally left blank

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Er is een groot verschil tussen "even printen en lezen" en er veel moeite voor moeten doen. Ook een encrypted PDF kan je gewoon kopieren en uitprinten als je het echt graag wil en er moeite voor wilt doen :)

Maar foed, inderdaad niet een simpele regel. Anders zou het weer uit kunnen printen ook zo makkelijk worden - een keer op ctrl-k en het is weg.

Dus toch een programma kopen. Alternatief is trouwens mensen of opvoeden of een printquotum geven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• 0siris
ik wil ook niet koste wat het kost voorkomen dat het geprint wordt, maar ik wil wél dat het ze verdomd veel moeite kost, en dat gaat met txt2pdf + crypt zeker lukken (gezien het niveau van de gebruikers aan wie ik die pdfjes geef)

[ Voor 21% gewijzigd door 0siris op 06-05-2004 17:16 ]

• yohan
Als het om langere documenten gaat, zal geen hond de moeite nemen om het hele verhaal op een scherm te gaan lezen. Ik zie de meerwaarde van zo'n beveiliging niet zo...

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• 0siris
Yohan schreef op 06 mei 2004 @ 17:17:
Als het om langere documenten gaat, zal geen hond de moeite nemen om het hele verhaal op een scherm te gaan lezen. Ik zie de meerwaarde van zo'n beveiliging niet zo...
Ik heb met gebruikers te maken die op het printknopje drukken in de hoop dat hun document uit de printer komt die zij op dat moment in gedachten hebben (wat in veel gevallen een totaal andere printer is dan hun standaardprinter). De meesten weten niet eens DAT ze op een andere printer kunnen printen, bijv. via bestand, afdrukken en printertje kiezen. Mensen die een keer of tig op het printicoontje drukken omdat het niet snel genoeg uit de printer komt, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als ik de documenten op bovengenoemde manier kan "beveiligen", is dat echt veilig genoeg, heb ik mijn doel bereikt.

• 0siris
hier stond wartaal

[ Voor 88% gewijzigd door 0siris op 06-05-2004 17:24 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

offtopic:
ik lees - aangezien ik zelf moet betalen voor toner & papier - hele lappen tekst en zelfs boeken van het scherm. Maar ik ben dan ook geen hond :+

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Maar aangezien het een stel digibeten zijn, nemen ze ook niet de moeite om alles te "printscreenen" en alsnog uitprinten. Kun je het imo net zo goed lezen O-)

Verwijderd

Volgens mij is het nuttiger voor jou om al die "digibeten" een meeltje te sturen (of een printje! ;)) waarin je ze uitlegt wat en hoe en waar ze kunnen mogen of zullen printen. En vertel ze dan gelijk dat ze even het menu ingaan in plaats van die stomme knopjes te gebruiken waardoor je alle controle over je werk verliest.

Of is dat geen optie?

• yohan
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 12:07:
Volgens mij is het nuttiger voor jou om al die "digibeten" een meeltje te sturen (of een printje! ;)) waarin je ze uitlegt wat en hoe en waar ze kunnen mogen of zullen printen. En vertel ze dan gelijk dat ze even het menu ingaan in plaats van die stomme knopjes te gebruiken waardoor je alle controle over je werk verliest.

Of is dat geen optie?
Mailtjes werken niet in dit soort extreme gevallen. >:)

• Vergeten
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Kun je op de printserver niet instellen dat ALLE prints >50 pagina's naar een speciale bulk printer gaan of worden doorgestuurd naar een repro afdeling of uberhaupt niet worden uitgevoerd.
Pagina: 1