Toon posts:

Irq's, crashes en geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Twee dagen geleden kocht ik een tweedehands gamepad (Microsoft SideWinder, compleet met driver cd en manual.)
Deze wou ik aansluiten op mijn pc, maar mijn onboard soundcard (Asus A7N8X-X met nVidia nForce chipset en een sound chipset van Realtek) had geen gameport.

Ik had nog een oude geluidskaart liggen (Avance Logic ALS 4000 PCI) die wel een gameport had, dus heb ik die aangesloten op mijn pc. Na installatie liep het systeem steeds vast. Het bleek dat ik de onboard soundcard niet had uitgeschakeld in de BIOS.

Na de onboard uitgeschakeld te hebben wou het systeem wel starten, Windows 98SE deed het helemaal goed. Tot ik de gamepad ging installeren. Hij liep vast bij 90% installeren en ik moest resetten.

Nogmaals proberen lukte ook niet. Ik gaf het op en haalde de losse soundcard en gamepad van 't systeem af. In de BIOS zette ik de onboard soundcard weer aan en alles zou goed moeten werken, maar de muis (USB Logitech met scrollwiel) deed het niet meer. Windows opnieuw installeren hielp niet. De floppydrive wou ineens ook al geen diskettes meer lezen, maar gelukkig was de Windows CD bootable. Zelfs SuSE Linux 9.0 installeren hielp niet; het probleem lag dus niet aan de software.

In de BIOS heb ik toen maar de standaardinstellingen hersteld en weer geprobeerd om Windows te booten, maar die kon geen muis vinden.

Na nogmaals rebooten merkte zag ik bij 't opstarten dat de USB en de display driver op dezelfde IRQ zaten (Irq 11.)
Misschien dat deze twee onderdelen maar een beperkt aantal IRQ's kon gebruiken, dus sloopte ik ook een losse (extra) netwerkkaart uit mijn pc en zette alle onboard poorten en de soundcard en onboard LAN uit.
Dit hielp ook niet.

Uiteindelijk heeft het geholpen om de USB uit te schakelen in de BIOS en een USB->PS/2 conversiestukje te gebruiken om er een PS/2 muis van te maken.

Het geluid doet het echter niet meer. Zowel van de onboard soundcard als de losse soundcard komt er geen geluid en loopt winamp na een paar seconden vast (zonder geluid gegeven te hebben.)
De speakers aansluiten op een discman geeft wel geluid, dus die kunnen het probleem niet zijn.

Bij een poging om WinXP Pro te installeren (misschien dat dat OS het wel zou doen) liep de installatie vast bij het zoeken naar hardware (usb uit, sound en lan aan, voor de rest niets, zelfs geen floppydrive ingeschakeld.) Dit gebeurde 3x na elkaar, dus kan geen toeval geweest zijn.

Ik heb zojuist de BIOS geflasht van versie 1005 naar 1009, zonder verandering in de situatie. De standaardinstellingen van de BIOS (alles aan) geeft nu welgeteld 4 hardware onderdelen die Irq 11 willen gebruiken (USB, printerpoorten, display, etc.) en 5 hardware onderdelen die in de rij staan voor Irq 5. Voor de rest zit er een onderdeel op 14 en een onderdeel op 9. De andere Irq's zijn allemaal gewoon vrij.

Op dit moment heb ik alles uit, behalve de onboard soundcard en de losse netwerkkaart. Win98SE draait stabiel en snel, maar zonder geluid, diskette en USB.

Waarom wijst de BIOS mijn hardware niet gewoon allemaal een eigen IRQ toe? Waarom doen mijn geluidskaarten het niet?
Mocht iemand dit eerder meegmaakt hebben of iets zien wat ik over het hoofd gezien heb, ik ben dankbaar voor iedere suggestie.

Het systeem:

AMD Athlon 2600+
ASUS A7N8X-X Mobo met onboard sound en LAN
Ati Radeon 9700 Pro
Bios geupdate naar versie 1009
512 MB RAM
3 HDD's met in totaal 160GB opslagcapaciteit
1 Cd brander/DVD-lezer combo van AOpen (52x24x52 speed)
1 (dood) diskettestation
Win98SE/SuSE Linux 9.0

Ik hoop dat ik volledig en duidelijk genoeg ben geweest...

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-08 21:24

Khaine

Python liefhebber

Hey ik heb een soortgelijk probleem gehad als dat jij momenteel ervaart . Bij mij was het echter een simpele bios"reset" door het CMOS-batterijtje eruit te halen en terug te stoppen (niet terwijl de PC aanstaat uiteraard :D) OF je jumpers op CMOS-reset instellen en dan booten .

Bij mij was de bios een beetje in de war namelijk . Elk apparaat communiceert namelijk over een eigen "lijn" , IRQ dus . Je muis en toetsenbord zitten normaal vrij laag in die ladder als ik me niet vergis (1 tot 5 ) omdat aanwezig moeten zijn tijdens ehet booten .
Dat jij XP niet geinstalleerd is is logisch te verklaren omdatie over IRQ contact probeert te maken met hardware om te kijken wat er allemaal in de PC zit (soort invertorisatie) en dat gaat over IRQ (o.a.).

Ik zou het batterijtje en de CMOS reset ff proberen . Als dat niet werkt weet ik het ook niet hoor .

Suc6 ermee iig

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het fijn om na 2 dagen eindelijk weer de Microsoft tune te horen.... :) Het resetten dmv het batterijtje werkte idd. Ik dacht dat resetten via batterij hetzelfde was als de BIOS optie restore default values. Het is echter een stuk rigoreuzer... zelfs de tijd werd gereset.
Het werkt weer zoals voorheen. Bedankt!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Uhm... ik zie je systeemspecs en lees Windows '98 OMG |:(

install eerst eens Windows XP... VERS (na een format) niet over '98 heen dus ;)
En trek dan eerste die oude "troep" ;) eruit

[ Voor 24% gewijzigd door n00bs op 06-05-2004 11:15 ]

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-08 21:24

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 11:10:
Wat is het fijn om na 2 dagen eindelijk weer de Microsoft tune te horen.... :) Het resetten dmv het batterijtje werkte idd. Ik dacht dat resetten via batterij hetzelfde was als de BIOS optie restore default values. Het is echter een stuk rigoreuzer... zelfs de tijd werd gereset.
Het werkt weer zoals voorheen. Bedankt!
JAja ! Bij een CMOS clean starten we echt weer van voor af aan . Dat is het makkelijke er ook aan .
En als de bios weer schoon begint dan zettie alles zelf wel op een rijtje (zo slim zijn biossen tegenwoordig:) )

Iig graag gedaan :)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op 06 mei 2004 @ 11:15:
Uhm... ik zie je systeemspecs en lees Windows '98 OMG |:(

install eerst eens Windows XP... VERS (na een format) niet over '98 heen dus ;)
En trek dan eerste die oude "troep" ;) eruit
Dat is inmiddels al gebeurt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 12:18:
[...]

Dat is inmiddels al gebeurt :)
Is wel verbazingwekkend met zo'n specs en Win 98
Ik hoop dat microsoft de Win 64 snel op markt brengt

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 18:07
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 13:22:
[...]

Is wel verbazingwekkend met zo'n specs en Win 98
Ik hoop dat microsoft de Win 64 snel op markt brengt
Niet iedereen heeft het geld om zomaar een nieuw Os te kopen, als je dan nog '98 hebt liggen kan ik goed begrijpen dat je daar even mee wilt testen :)

Over Win 64 (ik neem aan dat je Longhorn bedoelt): daar heeft'ie niet zo gek veel aan zonder AMD64. En windows XP-64 bit / 2k3 AS werken al keurig met een AMD64, dus beetje rare opmerking :)

Wat betreft die IRQ's: zoek eens op ACPI: alle apparaten kunnen op deze manier gebruik maken van hetzelfde IRQ, wat in de praktijk echter af en toe stabiliteitsproblemen oplevert. Staat overigens ook heel duidelijk in de faq :)

[ Voor 16% gewijzigd door FragFrog op 06-05-2004 17:00 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

n00bs

Het is weer Zomer!

FragFrog schreef op 06 mei 2004 @ 16:57:
[...]
Niet iedereen heeft het geld om zomaar een nieuw Os te kopen, als je dan nog '98 hebt liggen kan ik goed begrijpen dat je daar even mee wilt testen :)

Over Win 64 (ik neem aan dat je Longhorn bedoelt): daar heeft'ie niet zo gek veel aan zonder AMD64. En windows XP-64 bit / 2k3 AS werken al keurig met een AMD64, dus beetje rare opmerking :)

Wat betreft die IRQ's: zoek eens op ACPI: alle apparaten kunnen op deze manier gebruik maken van hetzelfde IRQ, wat in de praktijk echter af en toe stabiliteitsproblemen oplevert. Staat overigens ook heel duidelijk in de faq :)
Kopen was dat :D :+

Anyway voor studenten zijn altijd studentenversies te koop (LEGAAL) en dat kost echt geen kont...
Pagina: 1