Wat heb ik nodig om kabelinternet te delen

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 13:42
Ik weet dat dit onderwerp al eerder is geweest, ook dat er lopende threads zijn nu, maar ik vind het een beetje aarogant om mijn vraag te stellen in de thread van een ander(offtopic wordt het dan).

Search geeft ook geen passende antwoord.

Hier mijn situatie:
Ik heb op dit moment een kabelinternetabonnement bij @home groningen. Een netwerkkaart zit in mijn computer. Nu heeft mijn broertje een andere computer zonder netwerkkaart en ik wil de verbinding met hem delen.

-wat heb ik kwa hardware voor nodig?(elke andere netwerkkaart volstaat? wat voor kabels? nog andere hardware dan die kabel en netwerkkaart?)
-wat heb ik kwa software nodig?(meegeleverde progs van win98 gebruiken voor delen? speciale software(routers)?)
-waar moet ik kwa instellingen op letten bij het instellen van de software/hardware(naam van computers enz.)

Ik ben nieuw op het gebied van netwerken(absoluut zero.zero). Sorry als deze vraag amateuristisch overkomt(ben ik ook).

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:39
Gewoon 2 kaarten in je pc ..
Eentje voor kabel, 1 voor interne netwerk.
Dan neem je b.v. Winroute ( www.winroute.com)
Daar lees je even de heel duidelijke manual en je kan met iedereen het net op..

Verwijderd

wat heb je nodig:

In ieder geval een tweede IP, kun je aanvragen bij @home.
2e netwerkkaart met UTP verbinding.
HUBje, en een beetje technische kennis, alle informatie staat op de homepage van @home

• Goldme
Maar volstaat elke netwerkkaart?

Bij funprice.nl heb je bijvoorbeeld kaarten varierend van 50-170 gulden. Dit is een eenvoudige verbinding tussen 2 computers waar alleen internet overheen gaat. moet ik dan een goedkope kaart nemen? of een duurdere?(wat is dus het voordeel in zo'n situatie van een duurdere kaart?)

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
Makkelijkste manier:

Koop een Trust of ander merk GAMERS Netwerk. Daar zitten twee netwerkkaarten in en de benodigde kabel.

Eén extra in jouw PC, één bij je broer. Netwerk protocollen installeren, gaan.
Zie ook de handleiding op T.Net

Een tweede IP heb je niet per se nodig. Je gebruikt WinRoute om te routeren, of een Frisco routertje (PC met diskette), maar dat kost je weer een pc met netwerkkaart.

• Goldme
Oke, dus:

2 netwerkkaarten
1 kabel
winroute instellen(bijv.)

en dat was het toch, komt er dus niks meer bij(die 2e ip enzo. hoeft dus niet)

• Goldme

• Goldme
Oh ja, ik heb deze kaart gezien(waarvan ik dus 2 wil kopen) bij norrod.nl voor 35 gulden:

http://www.norrod.nl/site/specs.asp?freud=A158&lang=nl

doen?

Verwijderd

Ik heb er ook een 10mbit netwerkkaartje inhangen van 35piek van norrod. Zal wel de zelfde zijn :) En 't is een van de weinige producten van norrod waar ik nog 0.0 problemen mee heb gehad.
offtopic:
Alleen momenteel heb ik er weinig van omdat @home erbij mij in Groningen af ligt.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

[copy paste]
ik zou zeggen doe het zo !
vindt ergens een oude 368 of 486 met minimaal 8 mb geheugen
(hoeft geen harde schijf in te zitten alleen
floppy)
en 2 netwerkkaarten
download sharethenet + crackcodes (of meel me effe stuur ik het wel)
daarmee maak je een bootflop die een hele kleine linux kernel in het ramdisk zet (supersnel) en je hebt een gateway/proxy/dns server/firewall (wel zo veilig) die niks kost
koop een hubje (50 piek) en je kunt met zoveel compjes je connectie delen als je wilt
krijg je een nieuwe computer, netwerkinstellingen goed zetten in het hubje er bij prikken en klaar
(ps je hoeft op die gateway ook geen toetsenbord of monitor aangesloten te hebben je kunt nl alle firewall settings vanaf een admin websiteje die alleen voor het interne netwerk bereikbaar is te beheren)
met dat pakketje kun je heel veel en het is makkelijk op te zetten voor beginners
(standaart alle poorten naar binnen dicht dus wel zo veilig)
zet je gateway in de gangkast of zo en laat hem gewoon altijd aan staan kan iedere computer op elk moment op internet
(heb ik al voor 3 maanden met 3 pc's en een ftp/webservertje )

oh ja nog een plusje, je kabelboer zal alleen de gatewaycomp zien en nooit weten wat er allemaal achter hangt

oh,ja
10 mbits netwerk is genoeg hoor
je kabelmodem is toch geknepen op 1,5 mbits
(of je moet een ouder model hebben, effe openschroeven en dipswitches omzetten naar 10Mbits is hun max, en de kabelboer komt er nooit achter aangezien die krengen nog niet
softwarematig centraal afgesteld kunnen worden)

[/copy paste]
had dit al een keer gepost

Beste film ooit

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat je nodig hebt: kabelinternet :)

Sorry hoor, maar je vragen kunnen wel degelijk door een search gevonden worden.

Maar als ik een programma mag aanraden: WINROUTE, functioneert ook prima op een 486.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Ehm Soepkip ... weet jij of een Com21 modem met dippies aan te passen is of te checken op welke snelheid die momenteel gaat?

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

2 netwerk kaarten (100Mbit, Full Duplex, WOL) plus 7mtr netwerk kabel, (Cat5 UTP) kost 100 piek bij norrod of miro.

Verwijderd

en als ik een programma mag aanraden: linux router, of FreeSCO.... draait ook op een 386. :) http://www.linuxrouter.org & http://www.freesco.org

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 14:45
Op woensdag 20 december 2000 11:13 schreef CyberJunk86. het volgende:
2 netwerk kaarten (100Mbit, Full Duplex, WOL) plus 7mtr netwerk kabel, (Cat5 UTP) kost 100 piek bij norrod of miro.
JA HE! Ten eerste, 7 meter, hoe weet jij nou in godsnaam wat de afstand tussen de 2 computers is? Ten tweede, 100Mbit fullduplex om internet te delen??? Gooi je geld dat meteen in de sloot, dat is toch vreselijke overkill, 10mbit is meer dan genoeg aangezien je @home verbinding maar max 4Mbit kan zijn...

Maar weer ff ontopic, koop 2 van die netwerkkaartjes bij norrod met een crosslink utp kabel ertussen (als je geen crosslink haalt heb je een hub nodig -> $), lees verder die topics die aangegeven zijn en het moet je wel lukken...

Verwijderd

hoi,

Gezien de complexheid van de reacties:
(Wat jij wilt, doe ik namelijk al)

Er zitten twee kanten aan de zaak, hardware- en softwarematig:

hardware:
Je moet een verbinding met je broertjes computer leggen. Dit betekent een netwerkkaart bij hem en een netwerkkaart bij jou erbij samen met een crosslinkkabel. Mijn netwerkkaarten hebben 30-35 gulden gekost bij mycom en ze werken prima (100megabit). Je hebt de crosslinkkabel nodig omdat je een rechtstreekse verbinding tussen de twee computers legt ipv via een hub.

software:
Als je windows98 SE hebt, wordt er bij de cd een programma meegeleverd dat "internet connection sharing"of zo heet. Of misschien kan je het anders wel bij microsoft downloaden. Dat moet je zelf even uitzoeken. Anders kan je een van de bovenstaande suggesties gebruiken. (ik gebruik het onder windows2000, piece of cake)

Het installeren van een linuxfirewall zou ik doen als je wat meer ervaring hebt. Daar ben ik nu mee bezig, ook leuk.
Pagina: 1