Logitech 5.1 of 6.1?

Pagina: 1
Acties:

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 13:49
HOI,

Ik en een vriend zijn GIGANTISCH aan het twijfelen tussen de:

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/844.gif
Logitech® Z-640
5.1 configuratie
71.2 Watt

en de:

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/2494.jpg
Logitech® X-620
6.1 configuratie
71.2 Watt

Hier @ the local shops is de X-620 20 eurootjes duurder dan zijn 5.1 broertje.

Ik heb al ongeveer 14 review's en tests gelezen over de beiden sets. Allebei komen ze ongeveer hetzelfde uit.

Het gaat zich bij 6.1 om de center speaker, bij de 5.1 is dit maar 1 box, bij de 6.1 zijn dit er 2 (stereo). Nou vraag ik me af of dat goed te merken is. Bij een test had ik gelezen dat het opviel bij conversaties in films dat het wat duidelijker en mooier was weergegeven op de 6.1, voor de rest zit er weinig verschil in volgens mij (al vind ik de 6.1 ietsje mooier uitzien).

Nou, misschien heeft iemand een ideetje ofzo :) ?

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:11
1 simpele oplossing........

Ga eens langs een lokale pc boer en beluister allebij de setjes :) .

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Dat de conversaties anders zijn heeft geen reet :P met die extra speaker te maken. Dat is namelijk een extra rearspeaker die je achter je neerzet waar geen dialoog etc. door te horen is.
Een 6.1 opstelling kan nuttig zijn wanneer je de mogelijkheid hebt tot correcte plaatsing. Dus niet twee rears op een standaard en die laatste maar op de grond omdat standaards per 2 worden verkocht ofzo (om maar even wat te noemen), dan doet het namelijk meer slecht dan goed.
Daarnaast heb je nog een 6.1 bron nodig zoals een handvol DolbyDigital-EX en DTS-ES DVD films. In veel andere gevallen zul je te maken hebben met een simpele upmix waarbij 2 rearkanalen verdeeld worden over 3 speakers. Persoonlijk vind ik het onhandig en heb ik liever 2 speakers achter me of 4 speakers achter me (7.1).

Veel belangrijker is hoe de sets klinken. Probeer ze ergens te beluisteren en ga voor de best klinkende (let niet alleen op de bas, maar ook het mid en hoog).

Hier nog een wat ouder topic over 6.1/7.1 etc
Waarom en waneer 6.1/7.1

Mijn Home Cinema in aanbouw

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:09
Ik zou persoonlijk voor de Z640 gaan (heb m ook :P). Simpelweg omdat het setje goed klinkt, niet te duur is, en ook nog eens een fraai uiterlijk heeft

* SyS_ErroR kijkt naar X-620 blèèrgh :)

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sjah wat kan ik zeggen, ik ben zelf ook een trotse bezitter van de Logitech Z640 5.1 en deze voldoet ruim schoots aan mijn eisen.

+ punten

* Goed geluid [2/4/5.1 speaker setup klinken allemaal supergoed]
* Degelijk design en handige voetjes voor het monteren op de muur of op plafond :9
* Dolby Digital geluid is supergoed. Lord of the Rings DVD klinkt echt subliem _/-\o_
* Subwoofer is bijzonder krachtig voor zijn prijs klasse. Ik werd verplicht om een paar spikes voor mijn Sub te kopen >:)

- punten

* Center speaker LED [blauw] is superirritant, maar met een zwarte sticker is het probleem opgelost
* Kabels Rear speakers zijn ietwat kort. maar je kan er zo een verlengstuk tussen zetten ;)

Dus er zijn geen - punten. Soms merk ik wel dat ie ietwat de midden geluiden niet goed weergeeft, maar met een equalizer is het dat ook zo goed als opgelost.

Verder denk ik dat de 6.1 versie geen extra toevoeging aan het geluid voegt. Kijk maar naar DVD's. De meeste zijn allemaal voor een 5.1 speaker set. En persoonlijk vind ik het design er niet is op vooruit gegaan. [ugly voetjes :X ]

I browse with Vivaldi

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-08 16:55
ThE DarK SpiRiT schreef op 05 mei 2004 @ 13:39:
[..]
Dus er zijn geen - punten. Soms merk ik wel dat ie ietwat de midden geluiden niet goed weergeeft, maar met een equalizer is het dat ook zo goed als opgelost.
offtopic:
Heb jij een standaard equalizer (zoals club, rock of zo) ingesteld bij je Nvidia soundstorm? en zo ja, welke?

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-06 13:49
Allereerst, dank voor de reacties :> ,

Ik denk dat de keuze toch gevallen is op de Z640 (5.1),
omdat mijn kamer toch niet zo geweldig groot is en je het
volgens mij nog niet eens goed merkt.
eerst nog ff een soundkaart halen (Terratec Areon 5.1 fun).

Mzzllllllll

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
bram1234 schreef op 05 mei 2004 @ 14:23:
[...]

offtopic:
Heb jij een standaard equalizer (zoals club, rock of zo) ingesteld bij je Nvidia soundstorm? en zo ja, welke?
Offtopic:

Jep, ik gebruik de equalizer van Soundstorm zelf. De instellingen van de equalizer staan bij mij op "Full bass and Treble".

Voor het gemak ff :9
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/generic/soundstorm.jpg

P.S.: de Matrix knop heb ik wel uitgeschakeld, anders klinkt het nergens naar

[ Voor 3% gewijzigd door rlkz op 05-05-2004 15:44 ]

I browse with Vivaldi

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik denk dat het niet veel zou uitmaken of je de 5.1 of 6.1 neemt aangezien de center speaker(s) niet of nauwelijks gebruikt word (dat is bij mijn 5.1 set iig wel zo)

als ze in de test allebij goed uit de bus komen zou ik gewoon voor de mooiste gaan, want die 20 euro maakt volgens mij ook niet zo veel voor je uit

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
beiden setjes 71.2 Watt :?

bedoelen ze totaal of per speaker?, anders zou het wel duidelijk zijn dat de 5.1set meer vermogen levert O-)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Pagina: 1