Toon posts:

Troubleshooter bouwen, leuk en uitdagend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi lezer,

Ooit wel eens zelf een troubleshooter gebouwd?
Ik in ieder geval niet, misschien dat jij er meer van weet?

Om een troubleshooter te bouwen die wereldwijd toegankelijk is zijn er verscheidende opties. Welke opties dit zijn is voor mij een grote vraag.
Een optie waarbij er eerst software geinstaleerd moet worden is uiteraard niet practisch als je met een probleem zit, maar als dit de beste oplossing biedt:
so be it.
De informatie voor in de troubleshooter is inmiddels al gegenereerd in een excel worksheet, deze informatie moet op de een of andere manier geimplementeerd worden in een stuk software, hier zijn de opties in te vinden.

Misschien is dit een interessante uitdaging voor je om te beantwoorden. 8)

Groetjes,
Leander

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:44
Wat versta je onder een "troubleshooter" precies? Ik kan er wel zelf iets bij bedenken, maar dat schiet niet op.

En groeten hoeft hier niet hoor.. ;)

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Het tool moet in staat zijn om 'service engineers' in het ' veld' te helpen met een hardware probleem. :)

Situatie:
Een service engineer werkt aan een machine(semiconductor industrie) en de machine kapt ermee om een of andere rede.
Stilstaan is hier een dure bezigheid dus het is de bedoeling het systeem weer zo snel mogelijk aan de praat te krijgen.
Aan de hand van de errormelding op de User Interface moet de gebruiker in staat zijn het hardwareprobleem op te lossen met behulp van het tool.
Bijvoorbeeld:
"Servo motor not in position"
->? hoe moet de service engineer dit oplossen?
Klik op erroromschrijving, check probleemomschrijving en consequenties, <ok>, oorzaken,oplossingen, procedure

De informatie zoals errormelding, probleemomschrijving, consequenties, oorzaak oplossing en procedure zijn al bekend en staan in een excel worksheet. het tool moet die informatie kunnen geven aan de gebruiker.
De informatiestroom moet 'levend gehouden worden' nieuwe problemen moeten gemakkelijk ingevoerd kunnen worden en zo het tool up to date gehouden worden.

Suggesties die ik tot nu toe heb gekregen is een "HTML website met database backhand"...

Ik hoop dat het verhaal nu iets duidelijker geworden is.

Leander

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:46

Outerspace

Admin General Chat
Als je die excel gegevens nou gaat exporteren naar Access, en daar een database van gaat maken, maak je dus een soort van HelpDesk.
Je kan dan zelf een graphic interface bouwen!

Dat is hartstikke simpel eigenlijk. De leerlingen van de 1e jaars ICT niv3 moeten dat ook doen op onze opleiding.

Je kan hier ook even kijken: http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

Groeten doen hoeft hier niet, dat is gewoon permanent hier ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Outerspace op 04-05-2004 09:54 ]

Wauw, een sig!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja een webpage met een database, die je stap voor stap helpt om opties uit te sluiten.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het ligt misschien aan mij, maar wat is het nut boven de normale servicehandleidingen? Zowiezo mag je alleen aan dat soort spullen knutselen met een licentie van de fabrikant (en dus een training).

Verwijderd

Topicstarter
In de servicehandleidingen staan geen oplossingen van die problemen, die moeten we zelf zoeken en vragen aan engineers. Wij zitten nu bij een bedrijf waar we die troubleshooter moeten maken als afstudeeropdracht, dit bedrijf is tevens ook de fabrikant van deze systemen.

Servicehandleidingen zijn niet up to date te houden en om elke maand 8 dikke handleidingen naar azie te mailen.... nee daar willen ze niet aan denken.
het voordeel is juist dat er een centrale registratie komt van problemne en de oplossingen ervan.

De mensen die dit tool gaan gebruiken zijn service engineers, het spreekt voor zich dat zij mogen ' servicen' aan machines, dat is immers hun taak.

ik hoop dat je nu meer weet sebastius.

Leander

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:44
"in het veld" zeg je, hebben die mensen laptops bij zich? PDA's?

Roomba E5 te koop

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:46

Outerspace

Admin General Chat
He Leander...

De groeten doen hoeft niet: kijk hier Begroeting onder posts & replies

Heb je al eens geprobeert om die gegevens uit excel te exporteren naar Access.
Want jij zegt dat het een troubleshooter is, maar het lijkt echt ook op een helpdesk. Die database kan je gewoon opslaan , op laptops etc... etc... Lopen ze tegen een probleem aan die er niet instaat, kunnen ze hem ook toevoegen aan de database!

Probleem -> klik -> antwoord + uitleg. -> probleem opgelost :?
Ja/ Nee. Indien Ja ga naar..... , indien Nee ga naar....

Dus kijk hier ook eens!
Hier heb je een voorbeeld hoe een troubleshooter eruit zien: klik

[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 04-05-2004 10:28 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, ze hebben laptops bij zich.
Onder andere om hardware mee te configureren en om systemen te analyseren(procomm).
Geen PDA's in ieder geval.

Met die laptops kunnen ze tevens ook internetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ha outerspace.

Ik heb nog niet geprobeerd om die gegevens te exporteren, maar ik weet wel dat het kan, dit was ook een belangrijk punt in de keuze waarom ik de info in excel heb opgeslagen, vanuit excel is het goed mogelijk te exporteren.
Veel van Access is mij niet bekend, heb er wel een keer een vak van gevolgd op de HTS, alleen wat we daar deden had zeer weinig met troubleshooters te maken ;(
Dat Access aan internet gekoppeld kon worden was me dan ook geheel onbekend.
Ik zal eens kijken of hier meer over te vinden is... :)

Een helpdeskprogramma komt al aardig in de buurt, ik heb er al even naar gekeken maar het nadeel van dit soort software is dat de service engineers het eerst allemaal moeten installeren voor gebruik(toch?)
Maar in ieder geval zeer nuttig om naar te kijken.
Wat ik me afvraag... als ze een probleem toevoegen, komt dat probleem dan op een centrale server terecht zodat iedereen die onmiddelijk kan bekijken?(niet dat het alleen op HUN laptop staat...)

Wat je als voorbeeld liet zien is een prachtige troubleshooter!
Alleen het probleem is dat ik als afstudeerder de kennis van de machines niet heb om hem ZO uitgebreid te maken, zo wordt het een afstudeeropdracht van 3 jaar.
De machines zijn verschrikkelijk complex en er is geen een persoon in dit bedrijf die een systeem volledig kent, dat is gewoon onmogelijk.

Maar anywayz heel erg bedankt voor jullie feedback!
Pagina: 1