Toon posts:

P4C800-E Deluxe reboot onder belasting

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In tegenstelling tot de meeste vergelijkbare problemen hier, herstart mijn systeem alleen onder zware belasting zoals enkele stresstests en Adobe Premiere.

Ik heb het volgende systeem, dat ik nu zo kaal mogelijk heb opgebouwd:
* Asus P4C800-E deluxe (reeds 1 x omgewisseld)
* 2 x 512 MB Valueram Kingston PC3200 (400 mhz) (reeds 3 x omgewisseld)
* P4 3,2 Ghz stock cooling (doorgetest door de groothandel en ok bevonden)
* Enermax 460 watt voeding
* Maxtor 80Gb SATA 8mb buffer
* Asus V6600 32mb videokaart (3 jaar oud)
* Asus cd-rom (3 jaar oud)
* floppy drive (3 jaar oud)

Ik heb winXP geinstalleerd met Sp1a, INF drivers, critical updates, sound en videodrivers in deze volgorde.

Het systeem draait prima totdat ik Hot CPU Tester of Passmark Burn-in Test draai. Binnen 15 minuten reboot het systeem of hangt en kan alleen met de reset knop herstart worden. Ik krijg geen foutmeldingen en kan niets vinden in de eventlog. Hetzelfde gebeurt bij het renderen van een mpg-file (of avi/rm etc.) via Adobe Premiere. In Passmark kies ik alle tests behalve de CPU en het gaat goed. Kies ik de CPU MMX test, dan loopt ie heel snel vast. Alleen CPU mathematical test gaat goed.

Voor alle test geldt zeker dat ie het langer volhoudt met Hyperthreading disabled, maar uiteindelijk toch bezwijkt. Tevens gelden alle symptomen en testresultaten wel voor Win2000, maar niet voor Win98. Bij de laatste vorm, heb ik een stabiel (maar langzamer) systeem.

Testend vanaf floppy geldt dat Memtest86 V3.1 na ca. 45 minuten een reboot vertoont, maar Memtest86+ uren kan draaien. In beide gevallen geen memory errors.
Goldmemory laat de boel binnen 2 minuten herstarten.

Temps en voltages zijn ok en ik heb tot nu toe het BIOS van dit mobo op default settings staan: Spread Spectrum disabled en USB legacy support disabled. Het vorige board gaf geen beter resultaat na BIOS update, en ook met dit bord heb ik geen betere resultaten met andere memory timings etc. Ik overklok (nog) niet en ben van mening dat het renderen van een project in Premiere geen problemen mag opleveren met default settings.

Ik ben "out of options", dus elke hint is me goud waard!

• lexited
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-06 09:18
zo een eerste gevoel denk ik dat je een andere voeding erin moet proberen.
heb je de spanning al gemeten die hij afgeeft ?

[ Voor 26% gewijzigd door lexited op 03-05-2004 21:16 ]

1 - 2 - 3

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eerst een nieuwe Q-tec van 350 watt, maar voor de zeklerheid heb ik deze Enermax van 120 euro gekocht. Toch een van de betere. Ik weet niet hoe ik de spanning kan meten, maar dit is een screenshot met cpu-z en dit is er een met screenshot met PC Probe. Vcore is een beetje hoog, maar dat schijnt bij Asus borden wel normaal te zijn als ze een tijdje idle staan. Onder belasting veranderen de voltages nauwelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 22:02 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:25

Dark

who tweaked the light?

Staat je geheugen op de QVL(Qualified Vendors List) voor dit boardje?
http://www.asus.com/produ...478/P4C800_DDR400_QVL.pdf

Verwijderd

Probeer je Vcore ff te verhogen, bij het overclocken reboot het systeem ook wanneer er een te lage Vcore is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb het Kingston KVR400X643A/512. Op de sticks die ik nu heb staat het componentnummer van Infineon (die staat ook bij de QVL). Dat zie ik aan de geprinte tekst op de IC's van het geheugen (staat gewoon Infineon op!).

Ergens op dit forum kwam ik al wat settings tegen voor o.a. Vcore, maar dat maakte niets uit. Ik ben geen overklokker, dus ik weet echt niet wat kan en wat niet.

Verwijderd

Je Vcore kan je in je Bios veranderen, weet nu niet vanbuiten wat het bij jou is, maar probeer em ff met 0.25 Volt te verhogen en doe dan nog eens een benchmark, en je zegt dat al je componente in orde zijn. Al eens geprobeerd alles over te steke op een ander mobo? Of isntalleer je asus probe, en hou het verloop van je spanningen in 't oog, als deze niet constant zijn, scheelt er ofwel eits met de voeding ofwel met het mobo. Veel succes.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Probeer het eens met de volgende instellingen, dit zijn een soort van 'altijd goed' settings:

Preformance Mode [standard]
AI_overclocker [manual]
CPU external freq. [200Mhz]
DRAM [400Mhz]
CPU Vcore [auto]
DDR Reference Voltage [2.75]

en bij chipset:
DRAM settings [manual]
Cas# Latency [3.0]
RAS# Precharge [4]
RAS# to CAS# Delay [4]
Precharge Delay [8]
Burst Lenght [8]
PAM [enabled]
DRAM Idle Timer [auto]
DRAM Refresh Rate [auto]

edit: hang me niet op aan de exacte termen, dit is ff uit het hoofd...

[ Voor 9% gewijzigd door Dark op 04-05-2004 22:05 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Zorg verder dat je PC aan een geaard stopcontact hangt en dat er verder geen andere stroomzuipende apparaten op dezelfde groep zitten. Denk aan magnetron, straalkachel, koel/vrieskast (die krengen trekken kortstondig enorm veel stroom bij het aanslaan) electrische kookplaten en (af)wasmachines.

Storing op netspanning is meestal wel te overleven, maar de marges worden kleiner als de voeding zwaar belast wordt.

Normaal zou ik op basis van je omschrijving zeggen dat het je voeding is die problemen geeft, maar dat zou met een 460 watt enermax toch uitgesloten moeten zijn. Als het je voeding niet is kan het dus aan de netspanning liggen: als die te "vies" is (dips en/of spikes) dan gaat je PC ook onderuit.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de settings geprobeerd, maar helpt niet. Ik heb nu het bord uit de kast geschoven en los op tafel met alleen een floppy en de videokaart, meer niet. Hij zit nog wel gemonteerd op de chassisplaats van de behuizing. Ik heb in de BIOS alle memory settings e.d. op default (timing by SPD of zoiets) en ik heb de parallel en seriele poorten e.d. disabled (gebruik ik toch niet).

Ik draai Goldmemory en het gaat 1 x helemaal goed (47 minuten en ik zit er heel stil naast en beweeg me niet :)). De 2e test begint en ik rommel een beetje met wat draadjes en raak het chassis aan....en boem. reboot. Alle keren erna loopt ie binnen 1 minuut weer stuk! In de log van Goldmemory staat: test aborted by user. Het lijkt dus inderdaad met aarde o.i.d. te maken te hebben, maar de pc zit op het stopcontact van de wasmachine en droger die een eigen groep hebben (uiteraard zijn die stekkers eruit en heeft de pc een eigen groep dus). (edit: ik heb de settings van hierboven laten staan en schroef Vcore op van auto naar 1,500->reboot. Daarna 1,525 en hij haalt weer 1 hele pass wat ik ook rommel of doe).

In mijn 2e post staan screenshots en voltages veranderen niet onder belasting, alleen de Vcore zakt misschien een beetje onder de 1,6 naar 1,584 ofzo.

Ik zie echter wel dat het vierkante frame om de cpu-socket (dat aan het moederbord zit met 4 schroeven) speling heeft als ik de 2 clips van de CPU fan los maak. Als de fan vastzit komt dat frame zelfs een beetje omhoog (0,5-1 mm?) en kan ik het metaal van de schroef zien tussen het moederbord en waar het frame omhoog komt. Als ik onder het bord doorkijk zie ik dat het ook best doorbuigt door de druk waarmee het koellichaam op de CPU wordt geduwd. Hoort dat ding echt zo strak te zitten? Als ik kijk hoe zo'n Zalman met 2 schroefjes gemonteerd wordt, kan dat nooit gebeuren.

Als het echt een soort kortsluiting is, waarom gaat alles stabiel met win98?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 00:41 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Zijn alle apparaten uit die zelfde (natte)groep gevoed, dus zit de stekker van de monitor ook op dat stopcontact van de pc? Als dat een andere groep is kan je een fase probleem krijgen.

Op dat montage mechaniek hoort inderdaad een behoorlijke druk te staan, hoeveel precies staat wel in de intel-specs, maar iig is dat kilo's druk, en niet zomaar het aandraaien van een schroefje... Wel vreemd dat de montage bij jou een beetje los lijkt te zitten, maar opzich niet ongewoon dat het een beetje meebuigt allemaal hoor.

Bij rev 1.0x boardjes gaf het doorbuigen van de print onder dat vierkant op de achterzijde van het moederbord soms wel problemen, zie daarvoor het topic Asus P4C800E (Deluxe) soldeerfout (een blob soldeer die onder dat rekje zit word platgedrukt en maakt sluiting met de naastgelegen blob soldeer)

edit: aan wat voor draden zit je dan te rommelen als de pc reset?

[ Voor 5% gewijzigd door Dark op 05-05-2004 12:25 ]

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 14:04
Even voor de duidelijkheid, is het gewoon geheugen of dual channel geheugen van Kingston?

In welke sloten heb je de modules gedrukt?

Ik heb hetzelfde moederbord en ik heb er nog geen problemen mee gehad.

[ Voor 41% gewijzigd door Roger_Rabbit op 05-05-2004 13:01 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de heatsink erafgehaald, maar zie niets vreemds. Ik heb de 4 schroeven weer aangedraaid en de boel weer teruggemonteerd. Jammer dat ik nu pas lees over die soldeerpunten. Maar aan de andere kant heb ik nog nooit een foutmelding gehad: niet bij het opstarten en niet in windows. Alleen maar reset of hangen als dat luie ding te hard moet werken!!

Ik heb zelfs het board helemaal los aangesloten op het antistatische platsic zakje waarin ie kwam, maar het maakt allemaal niets uit.

Het geheugen zit in de blauwe bankjes (0 en 3), maar 1 reepje tegelijk maakt ook niet uit.

Overigens gaat de Vcore van idle: ca. 1,632 naar 1,584 onder druk. Ik heb nu weer alle BIOS settings (en dus Vcore) op auto gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 13:21 ]

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 12:22

LyP0

it is I , you worst nightmare

ik zou zegge , probeer de vcore een of 2 kleine !! stapjes te verhogen . bij mij ( p4p800 delux ) stond ie standaart op auto vcore . heb hem nu op 1.625 gezet . 3 stapjes hoger dan normaal 1.55. de voltages schommele nogal op de asus daarom heb ik die van mij ook net iets hoger gezet zo krijgt ie nooit stroom tekort . en de voltage van de ram verhoge haalt misschien ook wat uit . verder zou ik het niet weten . maar succes er mee

ik voel me lekkaah !!!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Mobo's op antistatische zakjes leggen en dan aanzetten is nooit een goed idee, hoewel dat vaak gezegd wordt. Deze zakjes zijn voorzien van een geleidende laag of opgedampte metaalfilm/koolstof laag, waardoor ze naast het afschermen tegen statische electriciteit ook sluiting kunnen veroorzaken. Op een gewone houten plank of normaal buro zal dat iig niet snel gebeuren.

Die soldeer blob hoef je je niet echt zorgen om te maken hoor, het komt naar mijn weten niet vaak voor, en op rev 2.0 is die blob ook niet meer aanwezig.

Dat de Vcore een beetje schommelt is normaal, bij de meeste p4c800 boardjes schommelt die zo'n 0.1 volt, en geeft ie idle 1.6V en onder load ongeveer 1.5v, dit valt binnen de intel specs.

Tja, blijft de vraag wat nu het probleem is met jouw spullen.
Feitelijk denk ik dat als je de algemene regels bij problemen (pc starten met zo min mogelijk randapparatuur, kaarten, geheugen en verder alles goed aangesloten) hebt gevolgd, en je problemen blijft houden dat je dan toch moet gaan denken aan een rot moederbord, temeer daar ander geheugen het zelfde probleem liet zien, een zwaardere voeding niet baatte, en je cpu ook goed bevonden was.

Als je de mogelijkheid hebt om de spullen op een ander bord te testen, zou ik dat eens proberen, en anders garantie claimen.

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 14:04
Heb je al geheugen geprobeerd van een andere merk dan Kingston, ik zelf gebruik twinmos dat zou met dit moederbord stabieler werken volgens het bedrijf waar ik hem gekocht heb.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:31
Antwoord van asus wat betreft een P4P800-E deluxe
Ik heb antwoord uit Taiwan gekregen.
Het probleem is: The +2.5V_DUAL protection circuit is too sensieve so that it protected at boot time while +12V rising
Ligt dus aan voedingen. Er zit een lijst met goed gekeurde voedingen bij, maar dit zijn voor mij geen bekende merken. Advies bij ons wordt gegeven om hem om te ruilen voor een ander merk mobo.

[edit] kleine aanpassing!

[ Voor 5% gewijzigd door BenJoep op 05-05-2004 15:06 ]

| I've got permission to color outside the lines |

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Maar dit gaat over een p4C800-e dlx toch? en niet de p4P... bovendien is het probleem niet datie niet kan booten zoals bij de p4p, die niet aangaat met bepaalde voedingen...

[ Voor 71% gewijzigd door Dark op 05-05-2004 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dark schreef op 05 mei 2004 @ 15:37:
Maar dit gaat over een p4C800-e dlx toch? en niet de p4P... bovendien is het probleem niet datie niet kan booten zoals bij de p4p, die niet aangaat met bepaalde voedingen...
Precies, ik waardeer elke input, maar laten we zoveel mogelijk focussen op de zaken die we alsnog kunnen uitsluiten en concluderen van hetgeen ik in de eerste paar posts als bevindingen heb gezet. Overigens ben ik vandaag gebeld door de groothandel (volgens mij is het zelfs de officiele Asus dealer in NL), die meer info wilde over mijn problemen. Hij vroeg uiteraard ook eerst de standaard dingen, maar had al gauw door dat ik in de afgelopen honderden uren, best al nagenoeg alles had onderzocht. Ik denk dat ze mijn systeem "as is" willen hebben voor het overzetten van onderdelen (die ik dus helaas niet tot mijn beschikking heb).

PS Ik heb dus geen rev.2.0 volgens mijn BIOS of sticker op het bord. Een ander merk geheugen lijkt mij inderdaad een zinvolle test, maar heb ik (nog) niet kunnen doen.

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Spitfire ik heb de volgende config:

Moederbord: Asus P4C800 Gold.
Processor: Intel Pentium 4 2.8E 1 MB 800 FSB ( Prescot, SL79K )
Koeler: Zalman CNPS7000A-Cu, voorheen Intel Boxed.
Geheugen: 4 x 512 MB Kingston DDR400 ( KVR400X64C3A/512 )
Videokaart: Asus 8460 Geforce 4 Ti4600.
Harddisken: 2 x Western Digital 160 GB SATA ( Met zijn 2en in raid0 op de ICH5R )
Casefans: 4 regelbare Enermax 8 CM fans.
Case: Chieftec DX01W.
Voeding: Enermax 365P-VE(FC) ( 350 Watt )

En totaal geen problemen, dus imho zou het bij jou ook moeten werken gezien de vrijwel gelijke config ( Merktechnisch gezien that is ).

Ik heb ook HT aan staan, en deze machine is echt stabiel. Ik heb zelfs met Prime95 aan lekker Americas Army kunnen spelen, ik was Prime vergeten 8)7 dus had het idee dat de server soms wat lagde :) bleek dus aan Prime te liggen maar daar gaat/ging ie iig niet plat van. En ik heb het al vaker bont gemaakt met belastingen maar plat ho maar. Het enige wat ik nu nog kan bedenken, en is wel extreem, maar dat door warmte ( Bij stressen ) iets krom trekt waardoor er een reboot optreed. Mischien is de backplate van je kast niet helemaal recht maar loopt bol naar binnen toe ofzo en bij licht uitzetten kortsluiting of los contact oid !?

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Topicstarter
Goeie input! Het geeft de mens in ieder geval moed dat er vergelijkbare specs goed werkend bestaan.

Of het aan warmte ligt betwijfel ik want ik heb hem ook plat gekregen binnen een paar minuten na cold boot. Soms geeft Asus Probe 29C aan en soms is het 37C als ie onderuitgaat. Zelfs het recht zijn van de backplate e.d. heb ik al uitvoerig gecontroleerd....en dat is gewoon recht. Daarbij vertrouw ik dat ook goed, want in feite ben ik alleen maar overgestapt van een Asus dual P3 naar dit zootje (nieuw bord, geheugen en P4), maar in dezelfde bigtower ed.

Gaandeweg heb ik om alles uit te sluiten inmiddels ook een nieuwe voeding, SATA drive, extra koeling etc. Problemen zijn niet anders geworden, dus het moet aan mobo, cpu en/of geheugen liggen.

Ik ben er van overtuigd dat het systeem zo stabiel moet kunnen draaien zoals jij dat beschrijft, want zo draaide mijn vorige 2 Asus systemen ook. Niet plat te krijgen, alleen een beetje langzamer als ie het druk had!!

Ik had me voorgenomen om gewoon de omwisseling van cpu af te wachten, maar ik denk dat ikmorgen toch eens ga kijken of ik geen last heb van de befaamde soldeerfout. Weet alleen niet goed waar ik die moet zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 01:09 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Zoals ik in het betreffende draadje schreef:
Het probleem onstaat met de originele asus backplate, dat vierkante stukje plastic dat aan de onderkant van het mobo zit, om doorbuigen door de krachten op het p4 vasthoud mechaniekje te voorkomen....
Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/badasus.jpg

het is dus pas zichtbaar op de onderkant van het moederbord na het geheel verwijderen van de backplate(4 schroefjes).

edit:
ik denk niet dat dit bij jou het probleem is hoor, wan dan wil het systeem helemaal niet meer booten, met de mededeling "system failed cpu test" en dat is bij jou niet het geval.

[ Voor 25% gewijzigd door Dark op 08-05-2004 01:40 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
Dark schreef op 08 mei 2004 @ 01:37:
Zoals ik in het betreffende draadje schreef:

[...]

[afbeelding]

het is dus pas zichtbaar op de onderkant van het moederbord na het geheel verwijderen van de backplate(4 schroefjes).

edit:
ik denk niet dat dit bij jou het probleem is hoor, wan dan wil het systeem helemaal niet meer booten, met de mededeling "system failed cpu test" en dat is bij jou niet het geval.
Mijn moederbord heeft hier in ieder geval geen last van ik heb zo'n groot zwart rubberen vierkant achterop mijn moederbord om dat te beschermen. Zo kan je zien of je mobo mogelijk last er van heeft.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

Heb er zelf ook een,draait nou al 3 maanden ofzo op 250Mhz FSB (P4 2.8Ghz 14x200 @ 14x 250 Vcore 1.625)
24/7 seti ,en niks problemen.

Ooit stond Dit op HardOcp,
Originally posted by BaWoofers
As I proposed on my first post in page 43 it is not the memory or the CPU that is preventing good overclocks. It is a weak Vcore power supply circuit on the motherboard. As people are now posting, they get better results at lower voltages, not higher ones. This is opposite of usual overclocking approaches. Another piece of evidence is the people that have fast processors that are failing at default frequencies.

Proof:

I first ran memtest at 133 MHz x 4 mem 1.625 V. It ran for 32 minutes without a single error. I then applied a 1/3 ohm resistor load to the Vcore line on the motherboard. This resulted in an additional 7 watt load on the power supply. Memtest then came up with 874 errors in the next 4 minutes that it took to complete the next pass. I then disconnected the load and memtest continues to run without errors, another 30 minutes so far.

Let me restate it. I went from working to failing to working without changing memory timing, CPU frequency or even rebooting.

People that are getting poor overclocks can test for the problem by finding the fastest stable frequency at 1.5 Vcore and then just increase Vcore by 0.1 volts. This has a similar effect as my test. Running at a higher voltage will result in a larger power draw and you will fail tests.

This also explains why you can get some programs to run at much higher overclocks. Different programs exercise the CPU differently and may draw less power. Does anyone know what program draws the most power? This can be inferred by which program raises the CPU temp the most. Windows XP puts the CPU in low power idle mode when processing demand is low. This may allow XP computers to overclock better for day to day use.

What's next?

I did take the board to work and scope various lines. The Vcore shows significant high and low frequency fluctuations. This matches the fluctuating readings everyone gets when monitoring it.

My first mod was to add a 10,000 uF capacitor to Vcore. This did not help. Next I replaced the 10,000 uF cap with seven 47 uF and two 100 uF tantalum caps. These are supposed to help with the high frequencies. This did not help. Lastly I added eight 47 uF chip tantalum caps on top of the decoupling caps right under the CPU heatsink. Still no improvement.

I still don't have a solution. I don't know what is so different that some people get much better results. My board, 1.6a and memory all came from Newegg.

I would not be surprised if there was a recall on the board.

No BIOS patch will fix this board.
Misschien heb je van iets vergelijkbaars last.
Als het mijn bord was had ik hem allang retour gezonden.

Suc6

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het erg interessant, maar ik ben 1) geen overklokker (inmiddels begin ik er wel steeds meer van te leren) en 2) heb ik al een nieuw bord gekregen van mijn leverancier. Ik begrijp je punt dus niet zo goed. Ik heb al wel wat verschillende Vcores geprobeerd, maar het haalt niets uit. Ik had eerst een Q/tec en nu een Enermax 460W van 120 euro met rond de 30A op alle lijnen. Mijn problemen zijn er niet minder om.

Ik heb XP pro, Sp1a, critical updates en de mobo drivers + Geforce 256 drivers geinstalleerd. Aan software heb ik alleen Passmark BurnInTest en Adobe Premiere 6.5 zonder alle plugins, help files etc. De videofile die ik gebruik om te renderen, staat op een dvd die ik naar een aparte partitie heb gekopieerd.

Aan hardware hangt alleen de systeemschijf, videokaart, floppy, cd/rom, toetsenbord, muis en monitor eraan. Kaler kan dus niet. Dit moet toch werken zonder reboot tijdens een beetje stress. Ik heb hiervoor 2 Asus p3 systemen gehad die er nooit uitknalden met premiere. Zo heftig is het nou ook weer niet. En als ik dus win98 installeer, dan draai ik drie stresstests tegelijk en hij wordt alleen maar heel erg langzaam, zoals je verwacht. Nou dat vind ik nou raar...Waarom gaat het met XP en 2000professional nou wel fout...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 21:17 ]

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-08 20:03
Dit is misschien wel te simpel maar: Zijn je mobo driver's wel Windows 2000/XP goedgekeurd? Want ik had zelf laatst een verkeerde driver (wel voor XP maar niet WHQL) En bij 3Dmark rebooten hij ook steeds bij/ in de cpu test.

[Updated spec's]

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik een reepje heel duur 512 MB Corsair gekocht om eens ander geheugen te testen. Ik moet zeggen dat het wel een paar bijzondere resulaten geeft:

Van floppy:
1) Goldmemory loopt 2 uur probleemloos (met Kingston meestal een reboot binnen 3 minuten, enkele keer volledig)
2) Memtest loopt 1,5 uur probleemloos (met Kingston nooit errors, maar wel een reboot na ca 45 minuten)

Software:
Ik heb voor het eerst in Premiere 10 minuten film kunnen renderen naar Mpg! Dat was echter maar 1 x. De andere keren weer een reboot alsof de resetknop geraakt wordt. De Passmark BurnInTest loopt nog steeds trouw vast na een minuut of 5.

@Ghostrider: Aangezien jij vergelijkbare specs hebt, wil jij de BurnInTest eens draaien en vertellen wat er gebeurt?

http://www.passmark.com/download/index.htm

(download de PRO versie, het is 30 dagen gratis)

Selecteer: Configuration>test duty cycles
Selecteer: all-off
Selecteer: CPU Math, CPU MMX, RAM
Zet van die 3 settings de slider naar 100 zodat het groen wordt.
Klik: OK
Klik: start test

Als ik mijn huidige systeem draai met win98 gaat dit goed, maar op mijn oudere P3 500mhz met XP prof. gaat dit ook uren goed!

Natuurlijk is iedereen welkom om dit te proberen, zeker als je een P4C800-E deluxe hebt!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 21:43:

@Ghostrider: Aangezien jij vergelijkbare specs hebt, wil jij de BurnInTest eens draaien en vertellen wat er gebeurt?

http://www.passmark.com/download/index.htm

(download de PRO versie, het is 30 dagen gratis)

Selecteer: Configuration>test duty cycles
Selecteer: all-off
Selecteer: CPU Math, CPU MMX, RAM
Zet van die 3 settings de slider naar 100 zodat het groen wordt.
Klik: OK
Klik: start test
Doe ik gelijk even ! Geen probleem.

Edit:
Hoe lang moet ie dit doen ?

Edit2:

Zie in je TS dat 15 minuten het ijkpunt is, k ga ik ff duimendraaien :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ghost(NL) op 08-05-2004 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
@gaming 247: Ja, ik heb via uitvoeren... sigverif gedaan, en geen enkele driver die niet WHQL is..... tnx

• Ghost(NL)
  • Niet online
Nou as requested heb ik even BIT gedraaid:

Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/31071/thumb.jpg

Geen probleem hier.

Verwijderd

Topicstarter
Tzjee, mooi plaatje! En volgens mij zit daaronder een nog mooier plaatje O+

Hier wordt je toch gek van!

Wat zeg je nu van het feit dat ik met Corsair toch iets beter resultaten boek, maar nog steeds de hemel niet bereik? En kan iemand een conclusie trekken uit het feit dat win98 op mijn systeem wel stabiel draait en XP en 200 pro dus niet (behalve met het gebruik dat ik nu doe zoals surfen, mailen etc.)

• Ghost(NL)
  • Niet online
offtopic:
Jaja het plaatje daaronder is van een heel lief en mooi meisje O+ die helaas me vriendinnetje niet is :'( ik weet eerlijk niet eens wie ze is *zucht, Ghost voelt zich soms zo alleen*

Maar goed back to trouble:

Het enige echte verschil tussen jou en mij is in mijn geval een P4C800 Gold en jij een -E. Mogelijk dat daar het probleem zit, dwz, dat die -E voor kuren zorgt.

Ik weet niet of je perse die -E moet hebben anders zou ik zeggen wissel hem om voor een Gold temeer daar ik het vermoeden heb dat die -E's ( Hint: zoek op P4P800-E en laat je verassen :) ) om de eeoa reden kuren hebben. Verder heb ik super ervaringen met de 'normale' borden van asus, nog nooit -E uitvoeringen gehad zelf. De eerste keer dat ik er 1 had, was voor het werk, en dat was een P4P800-E en het was meteen raak met de voeding :(

De niet -E's werk(t)en iig altijd zonder problemen.

En daarbij kan ik zeggen dat mijn board toch redelijk gevuld is met 4 dimmen en 2 SATA disken + CDR en DVDR, Geluid en Ti4600.

[ Voor 11% gewijzigd door Ghost(NL) op 08-05-2004 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan die gold helemaal niet vinden op de website van ASUS. Heb jij de P4C800 zonder "E" en zonder "deluxe"? Dat zal toch niet uitmaken. Je praat over een ander chippie voor de RAID of LAN enzoo.. als verschil

Iets anders: zou mijn videokaart van invloed kunnen zijn? Ik heb net 3Dmark gedownload, maar die geeft aan dat ik alleen maar 1 van de 4 tests kan draaien. "please download 3dmark 2001"...

Ik ben dus geen gamer, maar zou het van invloed kunnen zijn op mijn probleem?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 22:38 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
*pakt doos uit kast en typt*

P4C800/Gold-EAY
3Com Gbit, SATA Raid-0

oftewel deze heb ik, ik denk dat Gold slaat op originele versie oid. Het staat idd wel op de doos, niet op de site.

En reagerend op boven: Ik denk het niet, die kaart moet de machine in principe ook gewoon stabiel laten, het is natuurlijk altijd even te proberen met een andere kaart, wie weet en fixt hij het gewoon niet in je moderne bak, ik heb een ti4600 die natuurlijk iets nieuwer is.

[ Voor 35% gewijzigd door Ghost(NL) op 08-05-2004 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hetzelfde bord dus kunnen we zeggen wat mij betreft! En wat de videokaart betreft denk ik ook dat we dezelfde mening hebben. Ik heb al een Matrox G450 dual head van 32MB geleend van mijn zwager (ook niet de jongste ---die videokaart dan--), maar dat maakte inderdaad niets uit.

Wat denk je... CPU? of het 2e moederbord is ook al niet goed? Zelf hoop/gok ik op het eerste, maar tot ik vervanging krijg, blijf ik zoeken naar een logische verklaring. het laat me echt niet meer los 8)7

• Ghost(NL)
  • Niet online
Als je het mij vraagt, even alles op een lijn zetten: Koelblok wordt warm ? Zo ja dan denk ik dat de cpu goed is, ik gok toch het board en dan meer vanuit het oogpunt dat de -E's van de P4P800 ook niet even joepie zijn.

Mocht het koelblok nou niet warm worden zou het kunnen zijn dat de beveiliging in kickt en de machine plattrekt. Al ligt dat iig bij mijn 2.8E HEEL hoog als in 94 graden volgens het board :)

Ik heb wel trouwens 1 ding anders als jij maar het zou niet uit mogen maken ik heb de RC1 van SP2 voor XP geinstalleerd. Hier zit een andere driver voor de prescot in om geloof ik stroomvoorziening aan te sturen.

Oh ja en ik neem aan dat je XP met HT enabled hebt geinstalleerd ? Just to be sure.

[ Voor 28% gewijzigd door Ghost(NL) op 08-05-2004 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor je input, maar warmte is het zeker niet, "thermal management" staat zelfs standaard uitgeschakeld in de BIOS. Tevens kan ik evensnel reboots produceren na een nachtje uitstaan als na een aantal stresstests. Ik heb een 60mm koeler die recht over de northbridge en onder de cpu koeler doorblaast. Temps komen nooit boven de 40C in Asus Probe.

XP installs meerdere keren met HT aan. Pas later voor tests uitgeschakeld.

Dat RC1 zegt mij niets. Maar ik heb inderdaad geen Prescott, gewoon 512KB cache op processor.

Bij het installeren heb ik me gehouden aan de de guide van SteveO van abxzone forums. Ik kan even geen link maken, want ze zijn uit de lucht. In grote lijnen is het:

* Format drive tijdens XP install
* Install Xp
* doe een paar tweaks die drivers in de weg kunnen zitten zoals Remote Call enzo
* Install SP1a (ik heb inmiddels een slipstream cd gemaakt, erg handig)
* Install INF chipset drivers
* Install critical updates
* Install (in mijn geval nu) audio en video drivers

Damn, dit heb ik nu weer! Ik kies in de supermarkt bijv. ook altijd een pak melk dat dichter bij de koeling staat en dat is dan toch weer zuur he })

• Ghost(NL)
  • Niet online
Hm ik gebruik een andere instalvolgorde to be honest, mischien de gok waard ?

Als volgt:

Doe de XP cd erin. Format/partitioneren als dat nodig is anders alleen formateren.
Installeer XP.
Ik zet dan even de kermis troep uit bij eerste boot en log in als administrator, dus niet met zo'n halfgare user die je verplicht moet aanmaken.

Installeer alle hardware, zonder reboot that is. Lekker drammerig want ik heb een hekel aan rebooten. ( En ik doe alles door elkaar, ik ben behoorlijk snel klaar en kan niet tegen wachten :), gewoon klikken waar je kan en rammen )
Zet even met XPantispy alles uit.
Dan DirectX9B instaleren, hier moet je rebooten.
SP1a of 2 instaleren en rebooten.

En SP2 kun je niet updaten, SP1 wel en that's it.

Meer doe ik niet echt om heel eerlijk te zijn. En mischien komt het ongeordend over :) maar dat valt mee hoor, ik heb een redelijk beeld van wat ik doe :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ghost(NL) op 08-05-2004 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, opzich is je volgorde niet zo anders. De enige hardware die ik hoef te installeren is onboard: chipset, LAN, audio. Daarnaast alleen video. De rest heb ik er inmiddels allang afgekoppeld. Het enige verschil is dat ik DirectX9b pas installeer na SP1a (was ik net vergeten te melden) en niet ervoor. Dat komt nu ook omdat ik dus die cd heb gemaakt met WinXP inclusief SP1a. Scheelt een hoop tijd, rebooten en schijfruimte!

Maar hoe leuk deze conversatie ook is,.... ik voel dat mijn oplossing hier niet ligt! :9 :7

• Ghost(NL)
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 23:46:
Maar hoe leuk deze conversatie ook is,.... ik voel dat mijn oplossing hier niet ligt! :9 :7
Dat denk ik ook niet nee, het zit volgens mij toch in hardware, ik heb bij asus nooit hoeven rommelen, het werkt of het werkt niet en niet een beetje. Dus zou je het mij vragen --> board wisselen voor een non-E, dus Deluxe of gewoon.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ik heb mijn bordje (ook een p4c800-e dus) ook even de voorgestelde tests laten doen, met succes.

Ik heb er een 2.4c/800fsb op 266mhz fsb als processor op zitten, en gebruik een 380w antec voeding.

gedurende de test:
Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/test1.jpg

net erna:
Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/test2.jpg

edit:
Ik heb er ook wel 2.8's op gehad zonder problemen hoor, alleen zit die cpu nu op een ander bordje, een abit ic7max3. Het asus bordje is voorzover ik heb ervaren vrij goed, alleen de vcore schommelt een beetje, maar het hinderd de boel niet echt, ow en die soldeer punt... tja foutje, maar in latere revisies verholpen ...

Deze 2.4 doet het wel aardig, 266fsb op standaard voltage en op 300fsb geraak ik zelfs nog in windows, maar veel meer kan ik dan niet doen. Dit alles op stille luchtkoeling met een langzaam fannetje.

[ Voor 43% gewijzigd door Dark op 09-05-2004 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Haha, jij hebt net zo'n saaie achtergrond als ik. Ghostrider scores 1 point!

Errug tof dat je de test draaide, en eigenlijk ook wel goed dat ie gewoon goed knalt! Zo moet ie!!!

OK, een kleine Poll dan:

Is het feit dat ie bij mij binnen 10 minuten hangt:

1) software/(bios)instellingen (let op hoe weinig hard-en software ik nu heb draaien)
2) hardware

:+

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 00:42 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ik kies dan B) een hardware probleem...

Als je in de buurt woonde zou ik haast zeggen kom ermee langs ;), want ik kan dit soort dingen ook niet uitstaan... bovendien heb ik hier naast meetapparatuur ook alternatieve voedingen, memories, mobo's en cpu's die ik dan zou kunnen proberen. Maargoed daar heb je waarschijnlijk niks aan want de kans dat je in buurt van serooskerke zit lijkt me vrij klein...

Probeer een tweaker in de buurt te vinden die je wil helpen, of anders zal je toch je tweaktrots ;) in moeten slikken en ermee naar de verkoper teruggaan, denk ik zo ...

Verwijderd

Topicstarter
Hee Dark, ik woon in Hengelo, maar ben zeer mobiel. Als je serieus bent, dan kom ik langs. Elke andere fellow-tweaker die in Twente of de Randstad woont mag zich ook aanmelden. Door-de-week zit ik in Haarlem. Degene die mijn probleem oplost is de koning!!! albert.kok"apestaartje"wolmail.nl

PS: Heb ondertussen 3 simultane tests gedaan op alleen RAM met passmark BurnInTest en okidoki! Dus zou het nou echt CPU zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 13:56 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja als je die ram tests goed kan doen maar de cpu tests niet, dan zou ik toch haast denken dat er een probleem is met de cpu of de montage van het koelblokje.

Je hebt het standaard koelblok, en je hebt dit ook al een paar keer los gehad, schreef je. Heb je daarbij ook de koelprut vervangen door iets anders, want de standaard koelprut (soort zwart vierkantje op het koelblok) is slechts 1x te gebruiken.

Iets anders is de kwaliteit van het standaard blokje, die is ook niet altijd even goed, ik heb slechte gezien die echt hol of bol waren en maar heel matig contact met de cpu maakten.
plaatje van slecht contact: http://darkforce.dyndns.org/pics/badcontact.jpg

Kijk na of het blokje wel goed vlak is en goed contact maakt, even goed schoonmaken en met nieuw laagje coolpasta weer aanbrengen misschien.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb keurig met isopropyl alcohol die smurrie eraf gehaald. Daarna met Arctic Silver 5 weer vastgezet. Zowel na de eerste keer met originele pasta, als de keren erna, was de pasta mooi gelijkmatig verdeeld over de cpu en koelblok. Maar als het koelblok niet goed aansluit, zou mijn temperatuur toch ook omhoog schieten, en ik kom echt niet boven de 40C, wat ik ook probeer idle rond de 27C.

PS. Hij loopt op CPU Mathematical niet vast, maar als ik alleen CPU MMX draai wel. Dat is dus de boosdoener.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 12:23 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja dit klinkt ook prima, nou dan is dat punt iig. ook uitgesloten, lijkt me...

Het lijkt toch op cpu te wijzen, maar zeker weet ik dat ook niet, temeer daar de cpu al eens elders goed getest is.

Bijna alle onderdelen zijn al een keer geruild, vervangen of getest, weet je zeker dat het ruilen en testen wel goed gedaan is? Niet dat ik je niet op je woord geloof hoor, maar ik kan me ook voorstellen dat een test bij een shoppie niet veel verder komt dan cpu erin prikken, booten, en ziedaar windows doet het, dus okee... tja ik probeer ook enkel een reden te verzinnen hoor, dit hoeft niet zo gelopen te zijn natuurlijk, maar ik ben verder een beetje 'out of options'...

Verwijderd

Topicstarter
I know...ik weet het ook niet echt meer. Ik heb wel vertrouwen in de leverancier. Ze zijn serieus en weten waar ze over praten. Het is niet de inktpatronenverkoper op de hoek :*)

Verwijderd

Topicstarter
GOED NIEUWS!!

Mijn systeempje werkt eindelijk zoals het moet. Ik heb nu een file van 20 minuten gerendered in Premiere en 2 sessies van Passmark Burn-in tegelijk laten lopen zonder problemen. Terwijl ik dit type, is Premiere weer aan het werken. Dit is zoals het hoort....

De oplossing: een nieuwe CPU en een nieuwe videokaart. Dat laatste begrijp ik niet helemaal, maar de leverancier schijnt op het laatste moment nog een derde issue gevonden te hebben. Ik hoor nog wat dat precies was. Na 3 maanden, kan ik dus eindelijk gaan genieten. Ik ben in ieder geval blij, dat alle hardware nog even duur is als ik het vandaag zou kopen... :r

Wat Ghostrider eerder poste klopt helemaal: Bij Asus werkt het of het werkt niet. Maar niet een beetje!
Pagina: 1