[HD] 3 weken oude schijf doorgebrand.

Pagina: 1
Acties:

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 19:44
Ik heb 3 weken geleden een maxtor harde schijf gekocht van 80GB.
Nu zette ik vanmiddag mijn pc aan en rook meteen een brandlucht. Meteen de computer uitgezet en gekeken. Wat bleek, een chip aan de onderkant van de harde schijf doorgebrand. (Heb op het moment geen digicam, maar zal anders binnenkort er ff een pic van maken.)
Maar probleem is dat al mijn foto's, email en documenten hierop stonden.
Maakte normaal met windows backup een backup iedere avond, maar die had ik gister om bepaalde reden afgebroken, resultaat, 2kb lege backup file.

Misschien domme vraag, maar kan ik dit misschien gooien op een productiefout of iets dergelijks, zodat ik kan vragen/"eisen" dat ze mijn belangrijke data recoveren?
Ik weet dat ik nog garantie heb, maar geld boeit me niet heel erg in dit geval. Mijn data dus wel.
Iemand tips in dit geval?

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 11:58
Als het goed is moet je de schijf gewoon terug kunnen krijgen. Eff met het bonnetje en de schijf naar de winkel en een nieuwe schijf eisen/vragen.
Wat die data betreft weet ik het niet. Het zou mij niet verbazen als zij "not responsible for any loss of data" zijn. Bel hun helpdesk eens op of mail ze.

[ Voor 3% gewijzigd door Aurelium op 01-05-2004 21:05 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Helaas voor jou, maar de gevolgschade kun je niet op de leverancier/producent verhalen.

Om je data te redden zou je de printplaat kunnen vervangen maar dan vervang je tegelijkertijd je garantie door......... niets.

Meer informatie over kapotte HD's o.a. hier in dit redelijk verse topic.

[ Voor 19% gewijzigd door Guardian Angel op 01-05-2004 21:07 ]

ARME AOW’er

• MADG0BLIN
Bel ze zowieso maandag even op, maar dacht dat misschien iemand hier al ervaring mee had.

Verwijderd

In principe is de data heel eenvoudig te benaderen als je een andere printplaat van een nieuwe, zelfde hd hebt. Tenzij de print is doorgebrand door sluiting in de motor of zo. Dan is het jammer maar helaas, data kwijt. |:(

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Toch maar even melden dat ook een printplaat van een andere HD gebruikt kán, ik zeg kán, worden.

Sommige HD-types hebben nl. exact dezelfde printplaat maar een ongelijke grootte.

ARME AOW’er

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Kan je je backup van die avond er voor niet meer benaderen dan?

[ Voor 6% gewijzigd door avon op 01-05-2004 21:23 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

SvEn

a.k.a sv3nrg

LOL , R.I.P :P

ik denk dat het gewoon een stroomstorinkje was ...

maar dat je voeding het niet aan kon begrijp ik niet

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Tja.. dat wordt een keuze maken:

- HDD Retour winkel, en je data kwijt

- Printplaat overzetten van een andere disk en zo, indien de platters enz nog goed zijn, je data saven en daarna je hdd weggooien... (Garantie heb je dan natuurlijk niet meer)

't is maar wat je t meeste waard is....

• MADG0BLIN
AvOn schreef op 01 mei 2004 @ 21:21:
Kan je je backup van die avond er voor niet meer benaderen dan?
Nope, maakte een backup op andere schijf. Maar die is niet goed zoals ik al zei. Misschien dan toch maar andere printplaat proberen. :)

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
MADG0BLIN schreef op 01 mei 2004 @ 22:54:
[...]

Nope, maakte een backup op andere schijf. Maar die is niet goed zoals ik al zei. Misschien dan toch maar andere printplaat proberen. :)
Het lijkt me handiger om die data terug te krijgen, op welke manier vind die
backup plaats? Naar een vast bestand o.i.d.?

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Recoverybedrijven kunnen een andere print voor je proberen zonder dat dat ten koste gaat van je garantie. (het gaat enkel ten koste van je bankrekening).
(Check wel even of het bedrijf wordt erkend door de winkelier en/of maxtor. Je moet bij de winkel zijn voor garantie (omdat de schijf nog zo nieuw is), maar die gaan vaak makkelijker accoord als maxtor aangeeft het recoverybedrijf te erkennen, dan weet de winkel nl ook zeker dat zij de kapotte schijf weer kunnen claimen bij maxtor).

Disklabs bekijkt voor weinig geld of en welke data ze nog kunnen recoveren. Mij heeft het 150 euro gekost om vast te stellen dat de data niet betaalbaar te recoveren was. En disklabs zegt erkend te zijn door maxtor.

Je kunt het ook zelf proberen. misschien lukt het de data nog te lezen, misschien verniel je een tweede printplaat. Maar doe je het zelf dan kost het je zowiezo de garantie van 2 schijven, fabrikanten zijn er erg flauw mee, ik heb video's gezien waar stickers op zaten dat de garantie al zou vervallen als je alleen maar de kap opent.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
Ik kan je in ieder geval melden dat de leverancier van de HD niet verantwoordelijk is voor je data, ook al is de HD zo snel kapot gegaan. Enige vorm van tegemoetkoming in de kosten of het uitvoeren van de recovery door hun kan je dan ook wel vergeten.

Voor je data ben je zelf verantwoordelijk, en als het belangrijk is, dan moet je backuppen.

En een ding is zeker: jij breekt nooit meer je backup af...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Ik weet niet wat er zo 'LOL' is aan iemand anders overleden disk :/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Kennis van me had exact hetzelfde met zijn maxtor-schijf vorige week. Gewoon een exact dezelfde Maxtor schijf gescoord, printje omgezet en data gebackupt. Daarna heeft hij alles gewoon weer teruggeschroefd, en heeft hij dat ding naar Maxtor laten opsturen... Nog geen bericht terug gehad helaas, maar er was niets aan die schijf te zien, dus grote kans dat hij gewoon garantie krijgt...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• MADG0BLIN
Moartn schreef op 02 mei 2004 @ 13:38:
Kennis van me had exact hetzelfde met zijn maxtor-schijf vorige week. Gewoon een exact dezelfde Maxtor schijf gescoord, printje omgezet en data gebackupt. Daarna heeft hij alles gewoon weer teruggeschroefd, en heeft hij dat ding naar Maxtor laten opsturen... Nog geen bericht terug gehad helaas, maar er was niets aan die schijf te zien, dus grote kans dat hij gewoon garantie krijgt...
Iedereen bedankt voor de reacties zover.

Heb zelf nog nooit echt een hd open geschroeft ofzo, maar een printplaat omzetten, wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Is dat lastig, en moet het ook in een stofvrije ruimte gebeuren. Of is het gewoon alleen het onderste gedeelte van een schijf en kan je dat er zo afhalen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

printplaat losschroeven... hardstikke makkelijk.
stuk of 8 schroefjes losdraaien en de printplaat kan er af.

Maar dan vervalt uiteraard wel je garantie...
De vraag is of ze hier op controleren, en of er op te controleren is.

edit: wat stofvrij ruimte betreft, die heb je hier niet voor nodig.
de printplaat zit gewoon aan de buitenkant (onderkant) en met het verwijderen ervan komt er geen stof in je hd. :)

[ Voor 30% gewijzigd door job op 02-05-2004 16:39 ]

Pagina: 1