[HDD]Schijf zelf te repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 12:14

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Topicstarter
Ik heb door een eigen fout een verkeerd voltage op mijn harde schijf gezet. 12V stond op de 5V poot en er stond 5V op de 12V poot. De harde schijf kon dit dus niet hebben en ik kan maar 1 ding vinden op de print die defect lijkt. Nu wil ik deze component zelf gaan vervangen maar heb geen idee wat het is en of het gewoon te verkrijgen is.
Het gaat om het volgende component:
Afbeeldingslocatie: http://ip.euren.nl/hddklein.jpg

Ik kan de tekst op dit component niet meer lezen omdat het bovenste gedeelte te beschadigd is. Zou iemand mij kunnen helpen kijken welk of wat voor component dit is en of deze verkrijgbaar is?
Het gaat om een Maxtor 6Y080L0 80GB HDD.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als een component is doorgefikt is de kans 99,9% dat er ook andere dingen zijn doorgefikt. :)

En je pic is ook dood :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• defrag
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05-2023
Ik heb wel eens een HD gered door de complete printplaat te vervangen.
Er was een IC doorgefikt en na het vervangen deed hij het gewoon weer 8)

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 21:33
LOL @ Atlas :D

euh tja, wat je het beste kan doen is 'kijken' bij je leverancier of je nog garantie hebt.
gewoon doen alsof je zo'n leipe internet gebruiker bent.. 'HIJ DOET NIET MEER?? 8)7 :? '

• Hurricane

Hurricane

Topicstarter
Harde schijf is 1 1/2 jaar geleden gekocht dus zal hem als RMA moeten opsturen naar Maxtor. Weet niet of Maxtor daar intrapt.

edit:
Pic zou het nu moeten doen, was vergeten poort 80 los te zetten 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Hurricane op 29-04-2004 20:13 ]

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 17:28
Ik zou vermoeden dat ze het nog niet eens nakijken. Het kost hun immers meer om het te onderzoeken dan gewoon een nieuwe schijf te sturen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hurricane schreef op 29 april 2004 @ 20:11:
Harde schijf is 1 1/2 jaar geleden gekocht dus zal hem als RMA moeten opsturen naar Maxtor. Weet niet of Maxtor daar intrapt.
Daar kom je vanzelf achter. :)

Ik zou het i.i.g. doen. De schijf is sowieso stuk dus of je hem nu inlijst en aan de muur hangt of opstuurt naar Maxtor maakt niets meer uit.

ARME AOW’er

• Hurricane

Hurricane

Topicstarter
Daar heb je gelijk aan maar zou de gegevens er eigenlijk nog af willen halen, maarja is niet echt heel erg belangrijk, wel jammer. Zal hem opsturen en kijken wat Maxtor ervan zegt.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Waarom zit iedereen de TS tot fraude aan te zetten? :/

Het beste is gewoon een vrijwel identieke (kapotte) schijf te nemen en de complete printplaat over te zetten. Staat ook wel iets over in de FAQ dacht ik :)

[ Voor 60% gewijzigd door sdomburg op 30-04-2004 15:45 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hurricane schreef op 30 april 2004 @ 15:38:
Daar heb je gelijk aan maar zou de gegevens er eigenlijk nog af willen halen, maarja is niet echt heel erg belangrijk, wel jammer. Zal hem opsturen en kijken wat Maxtor ervan zegt.
Probeer het met de versnelde 'creditcard-procedure'. Dan heb je binnen enkele dagen een andere HD in huis en gelijk verpakkingsmateriaal voor je oude terug te sturen.

Ik heb geen flauw idee eigenlijk wat Maxtor zelf berekenen zal als het geen garantie blijkt te zijn. Er zit wel altijd een (vrij lage) pro-forma factuur bij maar die is meer voor de douane veronderstel ik.

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

sdomburg schreef op 30 april 2004 @ 15:44:
Waarom zit iedereen de TS tot fraude aan te zetten? :/

Het beste is gewoon een vrijwel identieke (kapotte) schijf te nemen en de complete printplaat over te zetten. Staat ook wel iets over in de FAQ dacht ik :)
Nee, het beste is opsturen naar Maxtor. Zelf aan de schijf prutsen zorgt zeker voor het vervallen van de garantie die MOGELIJK toch door Maxtor wordt gegeven. Maxtor kan ook besluiten de schijf voor rekening van de TS te repareren of te vervangen immers?

Ik zie niet waar ik aanzet tot fraude en vind je opmerking behoorlijk ondoordacht.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 30-04-2004 15:52 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

wat als je de data nog wilt recoveren want de hd zelf is hopelijk nog niet beschadigd. De print-plaat is gewoon aan vervanging toe

Verwijderd

ik heb dezelfde schijf, ik kan straks wel even kijken wat erop staat :)
edit:
wordt waarschijnlijk vanavond of morgen, m'n pa heeft het gereedschap meegenomen :X

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 19:35 ]

Verwijderd

http://www.st.com/stonline/books/ascii/docs/8144.htm
deze is het :)
Wil ook nog wel een foto plaatsen als je het zeker wil weten.

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 30 april 2004 @ 15:50:
Ik zie niet waar ik aanzet tot fraude en vind je opmerking behoorlijk ondoordacht.
Ik niet. TS heeft de schijf heel duidelijk zelf gesloopt (omdraaien voltages). Het ding dan toch opsturen 'onder garantie' (wat jij aanraad) is fraude. Simpel as that.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 23:24 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 23:24:
[...]
Ik niet. TS heeft de schijf heel duidelijk zelf gesloopt (omdraaien voltages). Het ding dan toch opsturen 'onder garantie' (wat jij aanraad) is fraude. Simpel as that.
Ik quote mezelf maar even want dit gaat me net even te ver.
Ik heb geen flauw idee eigenlijk wat Maxtor zelf berekenen zal als het geen garantie blijkt te zijn. Er zit wel altijd een (vrij lage) pro-forma factuur bij maar die is meer voor de douane veronderstel ik.
Dus niet zo uiterst dom reageren graag.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ok, dan quote ik ook even:

TS schreef:
Waarop jij antwoorde:
Daar kom je vanzelf achter.

Ik zou het i.i.g. doen. De schijf is sowieso stuk dus of je hem nu inlijst en aan de muur hangt of opstuurt naar Maxtor maakt niets meer uit.
Nergens zie ik je vermelden dat TS aan maxtor de reden van het defect moet melden, je zegt gewoon: stuur hem op als garantie, en als ze er achter komen dat het ding uit zichzelf kapot gegaan is, sturen ze wel een rekening.

Het opzettelijk achterhouden van informatie (bv. over hoe het apparaat kapot gegaan is) in de hoop een factuur te ontlopen, is fraude. Punt.

Dus de volgende keer niet zo op je pik getrapt reageren aub.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat betekent de afkorting RMA; Return Material Authorization (RMA)

Dus OOK voor materiaal wat NIET onder een garantie valt moet een RMA gevraagd worden.

Daarnaast is het melden van de reden van het defect niet aan mij maar aan de TS. Dit moet op het formulier wat online ingevuld moet worden vermeld en het lijkt me eeb beetje idioot dat formulier hier 'even' neer te zetten.

Gelijk denken te hebben, zoals jij, is één ding. Gelijk hebben zoals ik is totaal wat anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 30-04-2004 23:40 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Nee, het beste is opsturen naar Maxtor. Zelf aan de schijf prutsen zorgt zeker voor het vervallen van de garantie die MOGELIJK toch door Maxtor wordt gegeven.
Komop zeg, je geeft zelf heel duidelijk aan dat je 'm gewoon moet opsturen onder het mom 'niet geschoten is altijd mis'. Dat kun je nu wel recht gaan proberen te lullen, maar als het puntje bij het paaltje komt was dat je advies.

Maar goed, ik hou hiermee op, want dit is gewoon een flamewar en daar heeft topicstarter niets aan.

Veel plezier met je gelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 23:46 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:13

Thandor

SilverStreak

edit:
Pic zou het nu moeten doen, was vergeten poort 80 los te zetten 8)7
Western Digital vind het geen probleem, ik moest invullen wat ik dacht dat er fout was. : hij gaat niet meer aan.
Nou, opgestuurd, en met ongv. 1,5 week had ik een nieuwe :)

De HDD was waarschijnlijk kapot gegaan door een slechte voeding (Chipje bij de molexconnector stonk kort na hij het niet meer deed)

MaXtor zou ook wel zoiets hebben, dus opsturen die schijf, als je nl. zelf wat gaat veranderen ben je die garantie 100% kwijt, nu niet B)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 23:43:
Maar goed, ik hou hiermee op, want dit is gewoon een flamewar en daar heeft topicstarter niets aan.

Veel plezier met je gelijk.
Dankjewel voor je excuus.

Ik zou het zeer op prijs stellen als je mijn woorden NIET uit zijn verband rukt of er een uitleg aan geeft die niet de mijne is

Ik ga het nog één keer herhalen.
Ik reageer hierop met:

Daar kom je vanzelf achter.

Hurricane schreef op 30 april 2004 @ 15:38:
Ik reageer hierop met:
Probeer het met de versnelde 'creditcard-procedure'. Dan heb je binnen enkele dagen een andere HD in huis en gelijk verpakkingsmateriaal voor je oude terug te sturen.

Geef nu maar aan waar ik zeg of insunieer 'Joh, stuur die schijf op en claim garantie'.'

/me Iemand vals beschuldigen is nu niet echt iets wat gewaardeerd wordt op dit forum en zeker niet door mij.

ARME AOW’er

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De schijf hoort niet terug te gaan naar Maxtor alsof het een garantiegevalletje is. Ts heeft de schijf zelf gesloopt en dat is domme pech voor hem. Het is niet eerlijk maxtor voor de kosten op (proberen) te laten draaien van een stomme fout die je zelf gemaakt hebt.
Doe je dat wel dan maak je misbruik van een mooie service van maxtor en als maar genoeg mensen die servoce misbruiken dan stopt maxtor er mee. Jammer voor alle mensen die wel een echt garantiegeval hebben.

Ik was ook zeer verontwaardigd toen een professioneel datarecovery-bedrijf (disklabs) mij aanbood de hdd die ik zelf uit mijn handen had laten vallen aan te bieden voor garantie bij WD omdat "zij toch niet weten dat jij hem hebt laten vallen?".

* RolandWitvoet gaat maxtor even op de hoogte stellen omde eerlijke consumenten te beschermen. Als TS gewoon netjes heeft aangegeven dat hij hem per ongeluk zelf kapot heeft gemaakt is er niets aan de hand, dan zijn onze verhalen hetzelfde.

Gaurdianangel: Lul niet! "kijken of maxtor er in trapt", "daar kom je vanzelf achter, ik zou het iig doen". Je insinueerd wel degelijk te proberen maxtor 'er in te laten trappen'. Je kunt er lang of kort om heen draaien, maar waar wil je maxtor in laten trappen? oh precies, en dat is oplichting.

[ Voor 15% gewijzigd door RolandWitvoet op 01-05-2004 23:45 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:10
RolandWitvoet schreef op 01 mei 2004 @ 23:39:
De schijf hoort niet terug te gaan naar Maxtor alsof het een garantiegevalletje is. Ts heeft de schijf zelf gesloopt en dat is domme pech voor hem. Het is niet eerlijk maxtor voor de kosten op (proberen) te laten draaien van een stomme fout die je zelf gemaakt hebt.
Doe je dat wel dan maak je misbruik van een mooie service van maxtor en als maar genoeg mensen die servoce misbruiken dan stopt maxtor er mee. Jammer voor alle mensen die wel een echt garantiegeval hebben.

Ik was ook zeer verontwaardigd toen een professioneel datarecovery-bedrijf (disklabs) mij aanbood de hdd die ik zelf uit mijn handen had laten vallen aan te bieden voor garantie bij WD omdat "zij toch niet weten dat jij hem hebt laten vallen?".

* RolandWitvoet gaat maxtor even op de hoogte stellen omde eerlijke consumenten te beschermen. Als TS gewoon netjes heeft aangegeven dat hij hem per ongeluk zelf kapot heeft gemaakt is er niets aan de hand, dan zijn onze verhalen hetzelfde.
Veel plezier :O :O :O :O :O

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

RolandWitvoet schreef op 01 mei 2004 @ 23:39:
Gaurdianangel: Lul niet! "kijken of maxtor er in trapt", "daar kom je vanzelf achter, ik zou het iig doen". Je insinueerd wel degelijk te proberen maxtor 'er in te laten trappen'. Je kunt er lang of kort om heen draaien, maar waar wil je maxtor in laten trappen? oh precies, en dat is oplichting.
Als je een wit voetje wilt gaan halen bij Maxtor is dat aan jou.

Even verder lezen als je neus ongetwijfeld lang is en je leest:
wat voor mensen die wél begrijpend kunnen lezen heel erg duidelijk is.

ARME AOW’er

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
En waar trapt maxtor dan in?
Als ik mijn hdd laat stuiteren en ik laat hem bij een recoverybedrijf recoveren voro veel geld, wie is waar dan ingetrapt? 'Ergens intrappen' suggereert dat je liegt. (en als het goed is heeft je moeder je verteld dat dat niet mag. Zo niet, dan vertel ik het je nu)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Als jullie willen discuseren over wat wel goed is en wat niet moeten jullie daarvoor maar een nieuw topic openen, de TS heeft hier geen ene reet aan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, dit gaat offtopic.

TS: regel eens ergens een identiek printplaatje, zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?". En zie ook de 1e reply van Atlas voor uitleg :)

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 02-05-2004 07:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.