Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Verwijderd
Met een 7 jaar oude Nec P750 heb ik dit ook. Meestal helpt het om even te switchen tussen refresh rates. Bij de P750 blijft het wel telkens terug komen, maarja 7 jaren is natuurlijk niet nix.Maxow schreef op 01 mei 2004 @ 18:13:
Probeer je refreshrate eens lager te zetten, misschien dat de piep er dan uit is?
If it aint broke, fix it till it is!
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Hoogstwaarschijnlijk wordt het geluid veroorzaakt door het trillen van de spoelen van de hoogspanningstransformatoren in de monitor. Een CRT werkt namelijk op enkele duizenden volts en de spoelen van de transformatoren die gebruikt worden om de 220V van het lichtnet om te zetten naar dir hoge voltage kunnen na verloop van tijd gaan piepen.Fidai schreef op 01 mei 2004 @ 22:16:
Gewoon slijtage, maar waarvan?
[ Voor 21% gewijzigd door Stamgastje op 02-05-2004 00:34 ]
Irritante piep van monitor
Misschien kan iemand informatie over dit piep-probleem in de FAQ opnemen?
Verwijderd
hij kon de resolutie niet meer vast zetten begon luid te piepen en knipperen met beeld.
als je nog iiyama garantie heb zou ik gewoon ff service center bellen
Verwijderd
Behalve die piep hoor ik ook een constante brom uit mijn monitor. Zijn er nog andere die daar last van hebben? Het klinkt een beetje als de soort brom die je ook wel eens uit een grotere transformator hoort komen dus ik neem ook aan dat dat component in mijn monitor die brom veroorzaakt.benchMarc schreef op 02 mei 2004 @ 11:52:
Heb ik ook, maar mijn scherm is al zo'n 6 jaar oud. Als ik er een keer tegen duw is het over
Hij is niet super hard, maar wel hoorbaar (vooral nu mijn pc met antec sonata case en zalman 7000A in de aangrenzende kamer staat met de kabel via een gat in de muur)
maar ik denk zelf dat die aan zn einde begint te komen als die ook bromt, had n vriend van me met n Hansol 17" monitor die zo hard bromde dat je de boxen wel heel hard moest zetten wou je de brom wat minder horen... en die ging n week nadat dat brommen begon kapot... en die monitor was n maand oud...
Verwijderd
Eh, liever niet...een spanningszoeker is geïsoleerd tot 1kV, in je monitor/tv tref je meestal meer dan 10kV aan. Als je dat met een spanningszoeker gaat zoeken loop je nog steeds een aardige kans om geëlectrocuteerd te worden...controleer dit even met een spanningszoeker.
sterker nog, bijna alle tvs hebben het, alleen de 100hz niet,original4u schreef op 03 mei 2004 @ 10:12:
Heb de zelfde monitor als jou sjorremans en heb ook af en toe een piep! Is gewoon de goedkope voeding van de monitor (kleine tv'tjes hebben het ook)
heel vreemd vind ik dat, maar als ik bij iemand anders tv kijk (en bijna iedereen heeft een 50hz) word ik helemaal gek, het flikkert en maakt een kut geluid.
Op een monitor zit toch ook een soort wet dta het minimaal 72hz moet kunnen draaien bij de werk resolutie,
waarom zijn er dan nog zoveel flikker tv's (flikker als in knipper)
Ja, maar dat is wat anders, dat is de normale 'tv-piep' van 15,35kHz ofzo. Heeft verder niks met de voeding of wat dan ook te maken.ixl85 schreef op 03 mei 2004 @ 18:43:
[...]
sterker nog, bijna alle tvs hebben het, alleen de 100hz niet,
heel vreemd vind ik dat, maar als ik bij iemand anders tv kijk (en bijna iedereen heeft een 50hz) word ik helemaal gek, het flikkert en maakt een kut geluid.
Eh, omdat de 100Hz modellen fors duurder zijn en veel mensen zich niet bewust zijn van het verschil?Op een monitor zit toch ook een soort wet dta het minimaal 72hz moet kunnen draaien bij de werk resolutie,
waarom zijn er dan nog zoveel flikker tv's (flikker als in knipper)
ja, mijn baas op mn stage was zich er ook niet van bewust dat hij zijn monitor op 60hz had staankoraks schreef op 03 mei 2004 @ 19:44:
[...]
Eh, omdat de 100Hz modellen fors duurder zijn en veel mensen zich niet bewust zijn van het verschil?
maar goed, dit is een beetje offtopic allemaal, maar kan iemand mij even snel vertellen waarom 50hz tvs alleen dat geluid maken?
Verwijderd
Grotendeels waar ja, maar er speelt ook wat anders en dat is dat 100Hz voor TV's niet natuurlijk is. Je kunt het slechts met de groots mogelijke moeite een beetje goed voor elkaar krijgen. Dit komt hoofdzakelijk omdat TV's interlaced zijn. Voor een goede 100Hz weergave moet je dat eerst de-interlacen en dat is moeilijk... heeeel moeilijk om 'perfect' te doen.koraks schreef op 03 mei 2004 @ 19:44:
[...]
Eh, omdat de 100Hz modellen fors duurder zijn en veel mensen zich niet bewust zijn van het verschil?
Sommige fabrikanten van high-end TVs (B & O bv) doen dan ook helemaal niet aan 100Hz en andere digitale truukjes, maar geven juist het signaal zo simpel mogelijk weer, maar dan wel met een hogere nauwkeurigheid. Per saldo ziet dat er dan toch vaak nog mooier uit.
Voor echt mooi en rustig beeld moet je gewoon op een nieuwe standaard over. In Europa gaat dat niet gebeuren, maar Amerika doet wat minder moeilijk over vooruitgang en daar zijn ze al goed op weg.
Conclusie: het is fors duurderVerwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 21:08:
[...]
Grotendeels waar ja, maar er speelt ook wat anders en dat is dat 100Hz voor TV's niet natuurlijk is. Je kunt het slechts met de groots mogelijke moeite een beetje goed voor elkaar krijgen. Dit komt hoofdzakelijk omdat TV's interlaced zijn. Voor een goede 100Hz weergave moet je dat eerst de-interlacen en dat is moeilijk... heeeel moeilijk om 'perfect' te doen.
Verwijderd
Inderdaad, met alle image processing features is het fors duurder. Maar zelfs al zou je er een miljoen euro tegenaan gooien voor 1 of andere broadcast-grade de-interlacer, -perfect- kan het volgens mij nooit worden. Of denkt iemand hier anders over?
[quote]Maar zelfs al zou je er een miljoen euro tegenaan gooien voor 1 of andere broadcast-grade de-interlacer, -perfect- kan het volgens mij nooit worden. Of denkt iemand hier anders over?[/quote]
Tsja, tv-beeld (hiermee bedoel ik CRT tv's) is toch knudde, hoe je het ook wendt of keert. Zelfs al zou je een goede de-interlacer maken, dan zouden andere factoren er nog steeds voor zorgen dat het beeld knudde wordt. Het loont dus gewoon de moeite niet om in deze technologie te investeren. Bij LCD-tv's heb je deze problematiek niet, en het ziet er toch naar uit dat LCD (of een andere flatscreen techniek met digitale aansturing) de standaard wordt. CRT's zullen in ieder geval langzamerhand verdwijnen.
Dat zit hem in de horizontale deflectie. De verticale refreshrate van een tv is in dit geval 50Hz. De horizontale refresh is circa 15kHz. De elektronica die de horizontale sweep verzorgt (dus het horizontaal heen-en-weerbewegen van de elektronenbundel, simpel gezegd) veroorzaakt een piepend geluid op ongeveer 15kHz. Voor jongere mensen ligt dit binnen het gehoorbereik, waardoor je een (soms irritante) piep hoort als de tv aanstaat.maar goed, dit is een beetje offtopic allemaal, maar kan iemand mij even snel vertellen waarom 50hz tvs alleen dat geluid maken?
[ Voor 30% gewijzigd door koraks op 05-05-2004 10:43 ]
Verwijderd
Het deinterlacen heeft nix met de display techniek te maken hoor. Ook al zou je je de-interlaced picture afdrukken op papier. Het gaat er om dat je 2 half beelden hebt die tijd gescheiden zijn opgenomen. Hier 1 of 2 hele beelden van maken is ontzettend moeilijk. Weave, bob, etc... de perfecte methode bestaat nog niet...koraks schreef op 05 mei 2004 @ 10:40:
offtopic:
[quote]Maar zelfs al zou je er een miljoen euro tegenaan gooien voor 1 of andere broadcast-grade de-interlacer, -perfect- kan het volgens mij nooit worden. Of denkt iemand hier anders over?[/quote]
Tsja, tv-beeld (hiermee bedoel ik CRT tv's) is toch knudde, hoe je het ook wendt of keert. Zelfs al zou je een goede de-interlacer maken, dan zouden andere factoren er nog steeds voor zorgen dat het beeld knudde wordt. Het loont dus gewoon de moeite niet om in deze technologie te investeren. Bij LCD-tv's heb je deze problematiek niet, en het ziet er toch naar uit dat LCD (of een andere flatscreen techniek met digitale aansturing) de standaard wordt. CRT's zullen in ieder geval langzamerhand verdwijnen.
Klinkt redelijk. Toch hoor je VGA monitoren op 31Khz bv ook.Dat zit hem in de horizontale deflectie. De verticale refreshrate van een tv is in dit geval 50Hz. De horizontale refresh is circa 15kHz. De elektronica die de horizontale sweep verzorgt (dus het horizontaal heen-en-weerbewegen van de elektronenbundel, simpel gezegd) veroorzaakt een piepend geluid op ongeveer 15kHz. Voor jongere mensen ligt dit binnen het gehoorbereik, waardoor je een (soms irritante) piep hoort als de tv aanstaat.
Ik kan bv. alleen UT2004 spelen op 640x480 (P3-600
100hz is verder gelukkig geen probleem
tvw