Toon posts:

Irritante piep van monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb last van een constant hoog piepje dat vanuit m'n monitor komt. Als ik m'n monitor uitzet is't weg. Het ligt niet aan m'n boxen oid.
Ik heb nu een resolutie van 1152x864. Als ik de resolutie verlaag naar 1024x768 is de piep weg. Maar ik wil natuurlijk wel graag deze resolutie houden.
Naar mijn weten is't probleem er nog niet zo heel lang, toen ik de pc net had was'r geen probleem.
De monitor is een 17" crt iiyama hm704utc a. Kaart = ati radeon 9500 pro. mobo = aopen ax45-533.
De piep wisselt ook nog als ik van window wissel. Met IE is er zeg maar wel een piep, maar voor zover ik weet met mIRC niet :/
Heeft iemand enig idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 14:47 ]

Verwijderd

probeer als noodoplossing even een andere refreshrate, ik heb op een ouder monitor precies hetzelfde probleem op 1024 @ 100hz, zet ik hem op 85 is er niets aan de hand. Jammer genoeg gaat mijn technische kennis niet zo ver dat ik kan zeggen wat die piep veroorzaakt :). Dat laat ik aan de anderen over...

Verwijderd

Topicstarter
Jah, ik zat ook al te denken dat't aan de refreshrate lag, die staat op 60hz, maar ik wil eigenlijk permanente oplossing :P Als noodoplossing kan ik ook wel de resolutie veranderen :/

Toch bedankg iig :o

Verwijderd

Das geinig, ik heb een Iyama 19inch beeld scherm met hetzelfde probleem, mijn monitor begint ook te piepen als ik een resolutie van 1152 x 864 kies.
Na zo'n 10 minuten aanstaan komt er een hele hoge piep uit de monitor, dit verdwijnt dan ook weer na een tijdje en als ik terug schakel naar 1024 x 768 is de piep gelijk weg, heel vreemd, ik draai op een refresh van 75 hz, als deze terug wordt gezet blijft het probleem.

ik heb een P4 2.4gig
Geforce 4 TI 128mb
MSI mobo

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff op iiyama site gekeken, staat niets in de faq. Ik zal vanavond een maitje sturen.

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 23:28
de piep word mogelijk veroorzaakt door een condensator/transformator/transistor. de laatste is het hoogst waarschijnlijke. de piep is overigens altijd aanwezig alleen op zo´n hoge frequentie dat wij het niet horen, hou voor de gein maar es een decibel meter naast je monitor of tv. om het probleem weg te halen moet je je beroepen op de garantie.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
EnsconcE schreef op 29 april 2004 @ 15:05:
de piep word mogelijk veroorzaakt door een condensator/transformator/transistor. de laatste is het hoogst waarschijnlijke.
Meestal is het een spoeltje in de voeding. Er zijn over precies dit onderwerp al tientallen topics geweest, dus als je de search een beetje slim gebruikt, zou je er wat meer over moeten kunnen vinden.
de piep is overigens altijd aanwezig alleen op zo´n hoge frequentie dat wij het niet horen
^^ with stupid.

Een oplossing kan zijn een klodder siliconenkit op de resonerende spoel plakken. Het resoneren kan daarmee gestopt worden, zodat de herrie ook ophoudt. Maar ivm je garantie is het niet altijd raadzaam om deze oplossing uit te voeren. Mocht je toch in het binnenste van je CRT gaan hobbyen, wees dan heel, heel erg voorzichtig. In een CRT wordt gewerkt met spanningen die je heel makkelijk naar Petrus kunnen helpen.

Verwijderd

Ik heb het ook eens gehad, de oplossing was, geloof het of niet, er ff een harde klap tegen de zijkant geven. :)

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:01
Je kunt de spoelen/transformators inspuiten met haarlak :D.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

PcFer schreef op 29 april 2004 @ 18:01:
Je kunt de spoelen/transformators inspuiten met haarlak :D.
Het is dat je er zo'n :D achter zet dat ik het niet helemaal vertrouw.
Je monitor openhalen is geen ongevaarlijk klusje, en als je dan ook nog eens haarlak op de onderdelen gaat spuiten 'omdat dat toevallig ergens genoemd werd' zou ik het toch liever even zeker weten,... bij deze dus.

Ik heb het probleem zelf ook, bij een Samsung Syncmaster 17", 3 jaar oud... (met brandvlek :P )
Ik doe er niets tegen, het gaat vanzelf wel over en de enige oplossing zou ik het kopen van een nieuwe monitor vinden.

Hoe lang heb je dat ding eigenlijk al, globester?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• koraks
  • Niet online
Dark Blue schreef op 29 april 2004 @ 18:38:
[...]

Het is dat je er zo'n :D achter zet dat ik het niet helemaal vertrouw.
Je monitor openhalen is geen ongevaarlijk klusje, en als je dan ook nog eens haarlak op de onderdelen gaat spuiten 'omdat dat toevallig ergens genoemd werd' zou ik het toch liever even zeker weten,... bij deze dus.
Haarlak is ook een beproefde methode, hoewel ik er zelf minder vertrouwen in heb dan in siliconenkit. Ik weet niet hoe haarlak zich gaat gedragen bij hogere temperaturen (of het dan misschien een beetje gaat geleiden, of dat het verbrand en gaat stinken enz.), dus dat zou je even moeten uitvogelen. Daarnaast denk ik dat haarlak niet 'dekkend' genoeg is en de resonantie kan terugkomen doordat de boel niet goed aan elkaar plakt.

Verwijderd

ik zou plastic spray gebruiken ipv haarlak, werkt prima.

meestal is het de lijntrafo btw, begin met spuiten op de lijntrafo, vooral waar de kern gesplitst is en de lijntrafo in gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Heb'm ongeveer een jaar. (de hele pc)
Ben al blij dat't een bekend probleem is heh. Ik zal ff aan iiyama vragen.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
EnsconcE schreef op 29 april 2004 @ 15:05:
de piep word mogelijk veroorzaakt door een condensator/transformator/transistor. de laatste is het hoogst waarschijnlijke. de piep is overigens altijd aanwezig alleen op zo´n hoge frequentie dat wij het niet horen, hou voor de gein maar es een decibel meter naast je monitor of tv. om het probleem weg te halen moet je je beroepen op de garantie.
Ik heb het gehad met mijn eerste LG monitor, deze heb ik germa'd, omdat die heel raar deed, toen kreeg ik de nieuwere versie en deze heeft weer het gepiep. Dus garantie claimen kan het niet altijd oplossen. Op elke resolutie, na een tijdje dat die aanstaat doet hij het en dan gaat het weer weg. Het komt nooit vaker dan 2x per dag voor. Ik vind het toch maar bizar. :?

• EnsconcE
koraks schreef op 29 april 2004 @ 17:53:
[...]

Meestal is het een spoeltje in de voeding. Er zijn over precies dit onderwerp al tientallen topics geweest, dus als je de search een beetje slim gebruikt, zou je er wat meer over moeten kunnen vinden.

[...]

^^ with stupid.
:?
only exposing my thoughts, die niet in de search voorkomen. voglende keer graag wat vriendelijker please?!

edit:

oh ja, spoeltje in voeding == transformator

[ Voor 9% gewijzigd door EnsconcE op 29-04-2004 20:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 17:59:
Ik heb het ook eens gehad, de oplossing was, geloof het of niet, er ff een harde klap tegen de zijkant geven. :)
ik heb het nu ook op mijn beeldscherm en een klap geven werkt echt lol alleen soms gaat het gelijk daarna door....gellukkig dat ie het alleen op 1024res doet :9

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08 03:35

Adm.Spock

Duik-Aap

Naja, één ding is zeker: er is niks mis met je gehoor :P

Die pip ligt rond de 19kHz (8>

en wordt idd door de HF onderdelen van de hoogspanning veroorzaakt. Helaas is er bar weinig tegen te doen, het komt nl uit de hoogspanningstrafo en/of de condensator (deze zijn vaak samen in een behuizing gepropt).

Er is maar één oplossing tegen die piep: een TFT-scherm kopen :z

Ik hoor die piep namelijk ook bij bijna alle CRT's (monitoren/TV's etc.), vaak is die piep dusdanig zacht dat je 'm niet meer hoort als je >2m afstand tot het apparaat neemt. Helaas zit je vaak een stuk dichterbij een computerscherm.

en dan nog een vervelend verschijnsel: hoe hoger je de resolutie zet hoe harder een CRT gaat piepen....

* Adm.Spock ik leef iig met je mee ;)

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:58
ik leef ook met je mee ik kan 1024x768 perfect0 maar 1200x1600 lukt echt niet meer

• koraks
  • Niet online
EnsconcE schreef op 29 april 2004 @ 19:59:
[...]

:?
only exposing my thoughts, die niet in de search voorkomen. voglende keer graag wat vriendelijker please?!
"With stupid" is een Engelse uitdrukking waarmee je aangeeft dat je het met iemand eens bent ;) Is echt niks onvriendelijks aan hoor :)

• EnsconcE
koraks schreef op 29 april 2004 @ 21:19:
[...]

"With stupid" is een Engelse uitdrukking waarmee je aangeeft dat je het met iemand eens bent ;) Is echt niks onvriendelijks aan hoor :)
:D
mijn excuses

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 06:34
"With stupid" is een Engelse uitdrukking waarmee je aangeeft dat je het met iemand eens bent ;) Is echt niks onvriendelijks aan hoor
LOL! maar ik kan de verwarring begrijpen ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Adm.Spock schreef op 29 april 2004 @ 21:04:
[...]

Er is maar één oplossing tegen die piep: een TFT-scherm kopen :z

[...]
Helaas niet 100% waar. Een Iiyama E511 20" TFT piept ook. Zie het 1600x1200 topic.
Pagina: 1