[Animatie] Zoveel mogenlijk detail in geluid opnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Banshax
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06 14:03
Voor m'n animatie films heb ik vaak geluid nodig. De meeste zaken maak ik zelf. het zwiepen van een fangrill om het geluid te krijgen van een stuk hout dat door de lucht giert bijvoorbeeld of een Stuk beton die tegen een stenen muur kapot slaat in de vorm van een handje rijst in een katoenen zak tegen de grond laten vallen. etc

Omdat veel geluiden vrij agressief worden bewerkt is ruis een probleem. En veel detail een zege. Klankleur lijkt me niet direct relevant maar wel een pluspunt. Opnemen vanaf de pc is tot nu toe ellende. Ruis is dan erg beperkend voor mn bewerkingsvrijheid.

Een DAT recorder te gebruiken icm een solide mike werd me aangeraden. Echter het moet nog steeds naar de pc vertplaatst worden.
Een simpel mengpaneel + microfoon, zou dat beter werken?

Nadruk is, opnemen, trandsporteren naar computer en flink bewerken. Meeste zaken zijn voor geluids effecten, met zo nu en dan een voice over, of het bewerken daarvan.

Met andere woorden.
Welke microfoon is in staat om buitensporig veel detail op te nemen. En op welke manier zou ik ruis tot een absoluut minimum kunnen houden?

[ Voor 29% gewijzigd door Banshax op 30-04-2004 10:25 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Banshax schreef op 30 april 2004 @ 10:21:

Is een Dat speler nodig, of zou een microfoon icm een simpel mengpaneel direct naar de pc kunnen opnemen zonder al te veel ruis?
dat hangt denk ik helemaal af van de geluidskaart.

[ Voor 4% gewijzigd door j-w op 30-04-2004 10:24 ]

• Banshax
Ik houd graag mn audigy 1. Een nieuwe geluidskaart kopen kan, evt zou ik die erbij kunnen zetten, of desnoods de audigy vervangen.

Huidige bak, voor zover relevant is een
P4 2.6 HT, Asus p4p800, 1GB corsair geheugen, audigy1

Wat oude Denon klasse A versterker, 2 B&W DM602 s3's en een Sennheiser hd580 (die gebruik ik meestal tijdens het bewerken om zoveel mogenlijk detail op te pakken van het geluid)

Rond september 2004 vervang ik deze bak weer, en houd em wellicht apart als Render machine voor diverse programma's. (evt dan gelijk er een opname bak van maken)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Neem een goede geluidskaart en goed afgeschermde kabels.

edit: in dat geval koop goede kabels.

[ Voor 28% gewijzigd door MM op 30-04-2004 10:35 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-08 16:26
Over microfoons weet ik niet zoveel. Een Portable dat recorder is wel aan te raden. Hoewel ik denk dat je met een portable minidisc recordertje ook uit de voeten zou kunnen. Kijk eens bij http://www.noyzboyz.nl .

om voiceovers op te nemen doe ik in studio's direct opanemen naar een computer, dit kunnen diverse systemen zijn met een goed mengpaneel er tussen. Wat essentieel is, er staat altijd een aparte inspreekcel. Zodat je geen herrie van buiten af mee krijgt. iets wat je al snel hebt in de buurt van een pc. De kwaliteit van professionele producten is zeker goedgenoeg om direct op te nemen. Minder professioneel, dan raad ik een portable digitale recorder aan en een digitale ingang op je pc. Neem je dus achteraf op, doe het dan digitaal, zo krijg je er geen ruis bij. Er zijn we steeds meer fabrikanten die uitkomen met goedkope geluisdkaarten met XLR ingangen erop, geen idee hoe deze het doen.

Microfoons, ik hoop dat je zometeen wat meer respons daarop krijgt, ik zie vaak AKG en neumann hangen. Iedere microfoon heeft zo zijn karakterestiek, passend bij een stem. Dit geldt ook voor de andere dingen die je op wilt nemen. Die dingen kun je huren en of uitproberen bij diverse dealers.

[ Voor 12% gewijzigd door videodok op 30-04-2004 10:38 ]

• Banshax
Mogenlijkheden zijn dus tot nu toe:

Goede microfoon -> goede geluidskaart (goede kabels)
Goede microfoon -> Dat speler -> digitale ingang op pc
Goede microfoon -> Mengpaneel -> pro. ingang op pc

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Als je met enkel 1 microfoon wilt opnemen snap ik niet geheel het nut van het mengpaneel. Persoonlijk zou ik voor een draagbare digitale recorder gaan, alhoewel dat ook meteen een stuk duurder is dan een PC die je al hebt staan. Het is dus de vraag aan jou of je dat er voor over hebt. Het voordeel is dat je er een dag op uit kunt om overal geluiden op te gaan nemen.

Wat betreft ruis moet je gewoon een zo goed mogelijke ruis/signaal verhouding houden. Ofwel, zo hard mogelijk proberen op te nemen zonder dat het gaat vervormen. Bij digitale recorders moet je dan goed de FS meter in de gaten houden dat deze niet boven de 0dB uit komt. (bij een bandrecorder kun je er wel wat overheen, niet meer dan 6-9dB ongeveer, maar ik denk niet dat je die gebruikt). Maak dan een aantal proefbewegingen en stel je opnamevolume in.

Met een fatsoenlijke dynamische super cardio microfoon zou je een eind op weg kunnen denk ik. Een leuk overzicht staat op http://www.rycote.com (microphone data).

Hoe neem je nu dingen op? Ja op de PC, maar staat deze dan in dezelfde ruimte? Zo ja, dan moet je dat als eerste even oplossen. De PC produceert ook zo'n 30-40dB (afhankelijk van samenstelling natuurlijk) wat direct tenkoste gaat van je signaal/ruis verhouding. Met de PC in een andere ruimte, een degelijke microfoon aangesloten en de meter die max. net onder de 0dB komen zou ook een aardig resultaat moeten opleveren. Alleen kun je dan niet op pad. Misschien kun je nog wat geluidseffecten ergens vandaan halen? Die zitten vol met leuke soortgelijke geluiden. De lol van het zelf maken gaat er dan wel wat van af natuurlijk.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Een complete mixer hoeft inderdaad niet, maar een goede mic voorversterker wel. Digitale recorders hebben normaal gesproken geen mic-inputs namelijk.

Ik zou persoonlijk niet voor een dynamische, maar voor een condensatormicrofoon gaan. Die hebben meestal een betere frequentiekarakteristiek, vooral in het hoog hebben ze veel meer detail.
Ik weet niet wat je wilt uitgeven aan die mic, maar bijv. een AKG C1000 is een prima ding voor zijn geld. Alleen voor de echt lage geluiden zal je er tekort aan hebben (onder de 100Hz ofzo).

Zoals hierboven ook al gezegd, een externe DAT-recorder en dan later digitaal je pc in zou ik inderdaad aanraden, omdat je dan niet met mindere kwaliteit A/D-convertors van je geluidskaart in de weg zit.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:43
Let er alleen ff op dat DAT 48Khz is, en je dus moet gaan downsamplen als je het eindresultaat niet ook op 48Khz wilt houden.

Wat die geluiden betreft: Een goede richtmicrofoon, of desnoods een microfoon met een schotel erachter, geeft je iig een erg gerichte bundel, waarbij je bijgeluiden al aardig compenseerd. (en dus ruis ook).

als je buiten opneemt, doe er dan ook alles aan om de mic windvrij op te stellen, scheelt je ook enorm veel "ruis"

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

sommige mp3 spelers kunnen anders heel aardig stereo geluid opnemen. En vaak zit er ook een nog een aansluiting op voor een microfoon (daar moet je dan niet op besparen dan .. zie ook TheLemon). Soms wordt het dan opgenomen in wav, een andere keer in mp3.
Lijkt me goedkoper dan een dat recorder (is ook goed hoor daar niet van).

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Een mic rechtstreeks op je geluidskaart prikken is iig geen goed idee. De reden dat je last van ruis hebt, is dat je de gain structure zoals dat heet niet klopt. Het is al gezegd, maar het idee is dus dat je een hoog signaal aanbiedt aan je opneem-ding. Hoe meer signaal, hoe beter je signaal/ruis verhouding.
Wat je verder moet doen, is je microfoon goed dichtbij hetgene dat je wilt openemen houden. Anders pik je veel te veel omgevingsgeluid mee.

Dus je microfoons op een mixer steken. De pre amp zo instellen dat het signaal op 0 dB binnenkomt. En dan ook op 0 dB (of iets in die buurt) uitsturen naar bijvoorbeeld de line input (niet mic input uiteraard!) van je pc.

En dan welke mic je het beste kan gebruiken: een omnidirectionele condensator is het makkelijkst in gebruik. Je kan ook een niertje (cardioid) gebruiken, zijn iets meer skills voor nodig. Hypernieren en shotguns zou ik van afblijven.

Concreet: bijvoorbeeld de AKG CK92 (omni) of CK91 (nier). Goede mics, wordt heel veel gebruikt, overal te koop en te huur.

Verwijderd

neem een studio condensor mic + pre-amp met phantom voeding, 100 + 50 euro ben je dan klaar en heb je perfect geluid

www.feedback.nl , behringer b1 is goede mic, maar elke studiocondensor moet voldoende zijn

• Banshax
TheLemon schreef op 30 april 2004 @ 13:05:
Zoals hierboven ook al gezegd, een externe DAT-recorder en dan later digitaal je pc in zou ik inderdaad aanraden, omdat je dan niet met mindere kwaliteit A/D-convertors van je geluidskaart in de weg zit.
Sounds downloaden die ik zo ie zo, maar sommige dingen vindt je niet direct. Dat + mike + digi ingang op pc spreekt me het meeste aan. Naam aan dat de meeste mike's van een degenlijk merk boven de 100,- goed doen. Moet ik alleen nog een Dat recorder regelen, en een manier om een digitale ingang op mn pc te krijgen. Tenzij mn audigy via spdif? al een toegang heeft.

Simpel mengpaneel is niet eens zo duur.
Behringer - UB 502 Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pix/behringer-ub502.jpg
is zeer goed te betalen. Behringer
Als microfoon is de Behringer - B1 is ook een mooie prijs.
Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pixcash/YmVocmluZ2VyLWIxMzUwMzUwNzBmZmZhY2Q=.jpg
evt de akgc 430 kan ook nog.

Heeft het zin om bij een mengpaneel nog een microfoon voorversterker erbij te zetten? Losse dat recorders heb ik nog niet gevonden.

[ Voor 41% gewijzigd door Banshax op 30-04-2004 18:49 ]

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
+1 voor condensator microfoon.
Let er wel op dat je een beetje voorzichtig moet zijn met een condensator microfoon. Als het gaat om harde geluiden waarbij ook nog eens het risico is dat je microfoon een paar tikken krijgt (glas kapotslaan, iets van grote hoogte naar beneden gooien, etc) zou je kunnen overwegen om een dynamische mic als backup te nemen.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

s/pdif is inderdaad digitaal, maar je moet wel weten of dat een ingang is (meestal alleen digitaal uit bij goedkopere kaarten).
Ik was in de veronderstelling dat je al een DAT-recorder had, als je die nog moet kopen (=erg duur) zou ik eerder voor een minidisc recorder gaan. Die kwaliteit kan ook erg goed zijn, het geld dat je daarmee bespaart kun je uitgeven aan een goede mixer of preamp (beide is dubbelop in jouw geval, dus niet doen).

Behringer, hmm, het is wel budget en ze hebben de naam ietsje meer ruis te hebben dan andere merken, maar ik weet je budget niet.

• Banshax
Budget is rekbaar. maar minder is niet foutt.. Mixer + mike moet goed te doen zijn. Heb 2 audio zaken in de buurt van enige kwaliteit (den haag) dus ga morgen met alle info die ik nu heb maar eens een praatje maken.
evt DAT recorder kan later nog.

[ Voor 8% gewijzigd door Banshax op 30-04-2004 23:35 ]

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Ik heb wel wat ervaring met het maken van opnames in stereo op verschillende manieren en je kan bijzonder goeie resultaten boeken met eenvoudig materiaal.

DAT: Er zijn heel erg veel professionele DAT's te koop maar je kan eigenlijk al bijzonder goed uit de voeten met een Sony Home Deck. Deze heeft als voordeel echt wel compatibel te zijn met elke professionele speler en zou je tegenwoordig voor een 150-200€ op de kop moeten kunnen tikken.

MIC: Enorm veel keuzes en heel erg subjectief. De voorgestelde Behringer heb ik al mee gewerkt en klinkt zeer aangenaam voor z'n budget. Iig moet je dynamische microfonen al vergeten wegen te ongevoelig.

MIC voorversterker: Gezien je een condensator microfoon zal moeten gebruiken heb je een goeie voorversterker nodig. Je kan natuurlijk een Avalon ofzo gaan zoeken maar voor dat geld koop je beter een auto :) Behringer heeft een buizen mic preamp die enorm lekker presteerd voor een zacht prijsje.

Ik denk dat je met een investering van 500 € echt een setupje kan samenstellen dat moeilijk te evenaren valt. Grote voordeel van DAT is dat het nog heel draagbaar blijft en je nadien via een digitale manier het geluid op je pc kan zetten.

Ik heb met de genoemde setup opnames gemaakt die eigenlijk zo naast een commerciele CD gelegd mogen worden op gebied van zuiverheid en dat zonder enige nabewerking.

Behringer maakt absoluut niet meer ruis dan andere merken maar ze zijn veel minder goed bestand tegen die-hard gebruik. Er zijn iig zat professionals die met Behringer werken omdat het in verhouding met duur spul zo danig goed presteerd voor z'n prijs dat je makkelijk hetzelfde apparaat 10 maal kan kopen eer je aan de prijs van een professioneel alternatief zit. Prestatieverschil is verwaarloosbaar, en al zeker voor deze toepassing. Dat geld uiteraard niet voor alles wat Behringer maakt maar wel voor de effecter, filters en voorversterkers. De mic's schijnen het ook heeeel lang vol te houden.

Tip: De meeste studios maken het mogelijk om microfonen te huren waardoor je dus voor specifieke doeleinden echt goed spul kan gaan huren en zo op den duur kan beslissen welke mic's je echt het beste vind en dus kunt gaan aankopen.

• Banshax
Ik ben nog op zoek of de spdif van mn audigy ook kan recorden, anders moet ik nog een oplossing vinden om alles goed op mn harddisk te krijgen. Evt een losse soundcard erbij halen voor de inputs oid. Andere sound card is zo ie zo een optie mits het nog enigzins te gebruiken is voor spellen.

[ Voor 19% gewijzigd door Banshax op 01-05-2004 12:53 ]

• Banshax
Heb een passende oplossing gevonden.

Een tascam us-122 usb audio/midi interface.
Afbeeldingslocatie: http://www.samedaymusic.com/media/brand,sameday/us122-9fed4fe94ff65a3d4ad9b48ce663c211.jpg
Hij heeft 2 XLR inputs, phantom power, stereo inputs en outputs.
Connect via usb 2.0 met de pc, en is self powered via usb port. Heb mn versterker + speakers nog via mn audigy lopen, maar mn Sennheiser hd580 + mic via de us-122. Heb verder een behringer b-2 pro microfoon gehaald die via een zeer degenlijke xlr kabel op de tascam zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/160027.jpg

Na wat korte opnames ben ik aardig tevreden. De hoeveelheid detail is prachtig, door dichtbij de mic op te nemen is ruis aardig verwaarloosbaar en als geluidskaart presteerd de tascam naar wens. Erg subjectief natuurlijk.
Muziek loopt strakker. laag is strak, hoog is wat ronder, detail is duidelijk, en helaas tikjes en andere imperfecties ook. Geluid klinkt ruimtelijker. Waar feiten eindigen en psychisch het overneemt weet ik niet maar ik luister met plezier :)

Zit nog ff te denken of ik mn audigy uberhaupt wel houdt.

[ Voor 18% gewijzigd door Banshax op 01-05-2004 19:16 ]

Pagina: 1